hirdetés
hirdetés

Vallott a Tesco és a Lidl

Akik mindenkit megvertek

A Tesco tavaly is megtartotta vezető pozícióját a hipermarketek között, mint ahogy a Lidl elsőségét sem veszélyeztette semelyik diszkont versenytársa: az előbbi 5 százalékkal, az utóbbi kereskedelmi lánc 6 százalékkal tudta növelni nettó árbevételét az előző üzleti évhez képest - derül ki a napokban közzétett adatokból.

hirdetés

Megtartotta vezető pozícióját a magyarországi hipermarketek között a Tesco-Global Áruházak Zrt., a nettó árbevételét 5 százalékkal, 612,6 milliárd forintra növelte a 2011. március 1-jétől 2012. február 29-ig tartó üzleti évben az előző esztendőhöz képest. Az üzemi tevékenységének eredménye 4,9 milliárdról 8,1 milliárdra nőtt, míg az adózás előtti eredménye 5,7 milliárdról 4,4 milliárdra, a mérleg szerinti eredménye 4,7 milliárdról 4,4 milliárdra mérséklődött (ez 2009-ben még 9,7 milliárd forint volt) - derül ki a társaság napokban közzétett éves beszámolójából. A nyereség az eredménytartalékba került (ami ezzel 49,2 milliárd forintra nőtt), osztalékot nem fizettek a tulajdonosoknak. (A brit Tesco magyar leányvállalata a hollandiai bejegyzésű Armitage Holdings BV és a brit Tesco Overseas Investments Ltd. Tescoérdekeltségébe tartozik.) A vállalat szerint a növekvő adóterhek miatt a magyar vásárlók "árészlelése" egyre magasabb lett, így a Tesco az alacsony "árpozícióval" és a hazai gazdaságot is támogató, egyre nagyobb mennyiségű és kínálatú magyar termék forgalmazásával megőrizte a piaci vezető pozícióját; ezáltal évről évre érezhető a lassú bevételnövekedés.

A korábbi évekhez képest az előző üzleti évben kevesebb új egységet nyitottak, ami a gazdasági válság kedvezőtlen hatásaival indokolható. A társaság február végén összesen 118 hipermarketet, 33 szupermarketet, 37 expressz boltot és 24 S-market boltot üzemeltetett Magyarországon. Folyamatosan fejlesztenek, az elmúlt üzleti évben 2-2 hipermarketet és szupermarketet, valamint 3 expressz boltot nyitottak, értékük 1,1 milliárd forinton van nyilvántartva a mérlegben. Több, már megnyitott egységet is fejlesztettek tavaly, összesen közel 11,9 milliárd forint értékben. A beruházások azonban folytatódnak, a már megkezdett, de a beszámolási időszak végén be nem fejezett beruházások értéke (telekvásárlással, áruház-épületekkel, eszközökkel együtt) meghaladta a 12,8 milliárd forintot.

Veszteséget hozott az árfolyam-ingadozás

A társaság eredményének mérséklődésében nagy szerepe volt a pénzügyi műveletek eredményének jelentős, 4,7 milliárd forinttal -3,6 milliárd forintra történő romlásának, ami jórészt az intenzív árfolyam-ingadozás következtében elszámolt árfolyam különbözeteknek, és a magasabb összegű fizetett kamatoknak tulajdonítható.

Az anyagjellegű ráfordítások 5 százalékkal 507,8 milliárd forintra bővültek, míg a személyi kiadások tavaly 2 százalékkal, 58,3 milliárd forintra. Tavaly 21,3 ezer alkalmazottat foglalkoztattak, közülük 17,8 ezret teljes munkaidőben.

Az elmúlt üzleti évben 20,8 milliárd forinttal 288,1 milliárd forintra nőtt a Tesco-Global saját tőkéje, amit a tárgyévi nyereséggel és négy cég beolvadásának (Optima B Kft., Mega Reál Kft., Pharma Kft. és Dapra Kft.) köszönhető. A Tesco-Global február végén öt társaságban rendelkezett befektetéssel (a Koxka Hűtőipari Kft.-ben, a Cheshunt Magyarország Kft.-ben, a Cheshunt Overseas LLP-ben, a Tesco MBL Távközlési Zrt.-ben és a Tesco Akadémia Kft.-ben), a befektetések értéke a mérleg szerint 926 millió forint.

A cég kötelezettségállománya 16,9 milliárd forinttal 235,6 milliárd forintra nőtt, ennek túlnyomó része kapcsolt vállalkozással szembeni rövid, illetve hosszú lejáratú kötelezettség. ("Kevés" a banki hitele a társaságnak, a beruházási és fejlesztési kölcsönök összege 459 millióról 327 millió forintra csökkent a múlt évben.)

Az adóoptimalizálás is alakítja a számokat

Az eredmények értékelésekor figyelembe kell venni, hogy a tőzsdei társaságok - mint például a Tesco brit anyavállalata - esetében a menedzsment alapvetően nyereség kimutatásában érdekelt. Ezzel szemben a családi tulajdonú cégeknél - miután nem kell megfelelni a részvénypiaci elvárásoknak - erősebb motiváció lehet az, hogy minél kevesebb adót szeretnének fizetni, aminek jó eszköze a veszteséges működés.

Felemás évet zártak a versenytársak

Amint arról beszámoltunk, a 2010-esnél jobb évet zárt 2011-ben az Auchan Magyarország Kft.: tízmilliárd forinttal 237,7 milliárd forintra növelte nettó árbevételét, egyéb bevételként pedig 7,3 milliárdot könyvelhetett el - derült ki a társaság tavalyi (december 31-ével zárult üzleti éves) beszámolójából. Az árbevétel-növekedés 4,5 százalékos tempója felülmúlta a 2011-es 3,9 százalékos éves átlagos inflációt is.

Az elmúlt évben még hét magyarországi Cora áruházat üzemeltető Magyar Hipermarket Kereskedelmi Kft.-ről azonban ez nem mondható el, nettó árbevétele 66,9 milliárd forintra csökkent az előző évi 69,6 milliárdról. A Cora-hipermarketek, illetve az azokat működtető társaság megvásárlásáról 2011 decemberében állapodott meg a tulajdonos Louis Delahaise cégcsoporttal az Auchan Magyarország, az átvételt idén áprilisban az Európai Bizottság is jóváhagyta. Az egységek a nyár folyamán nyitnak ki új névvel;; az akvizícióval 19-re bővült az Auchan áruházainak száma. A Cora felvásárlásával az Auchan árbevétele megközelítheti a 300 milliárd forintot, piaci súlya azonban így sem fenyegeti majd a Tesco−CBA−Coop hármast a kereskedelmi láncok toplistán.

Az Auchan Magyarország anyagjellegű ráfordításai 2011-ben meghaladták a 221 milliárd forintot, míg a bérjellegű kiadásai megközelítették a 17 milliárd forintot. Az üzemi tevékenységének eredménye 4,6 milliárd forintos mínuszt mutatott.

A Cora-áruházakat működtető Magyar Hipermarket Kft. üzemi vesztesége 2,2 milliárd forinttal tovább nőtt 2011-ben, -5,8 milliárdra. Az anyagjellegű és bérjellegű ráfordításai meghaladták a 72,6 milliárd forintot (ehhez képest az értékesítési árbevétele 66,9 milliárd volt).

Nem állt le a Lidl a boltnyitásokkal

A diszkontláncok piacán sem történt átrendeződés az elmúlt esztendőben, az üzleti évét szintén február végén záró Lidl Magyarország Kereskedelmi Bt. az elért 186,5 milliárd forintos nettó árbevételével továbbra is jóval megelőzi versenytársait - sorrendben - a Penny Market Kft.-t, az Aldi Magyarország Bt.-t és a Profi Magyarország Zrt.-t. A Lidl 10,7 milliárddal, mintegy 6 százalékkal növelte bevételét az előző évhez képest. Üzemi tevékenységének eredménye 6,4 milliárd forintról 3,2 milliárdra csökkent, míg az adózás előtti eredménye az előző évi 9,5 milliárdos mínusz után 3,6 milliárdos veszteséget mutatott.

A Lidl kötelezettségeinek összege február végén 110,3 milliárd forintot tett ki, az előző évi 97,6 milliárd után. Jelentős hitelállománya van a cégnek, a hosszú lejáratú, beruházási és fejlesztési hiteleinek értéke egy év alatt 39,2 milliárdról 50,4 milliárd forintra nőtt. Emellett rövid lejáratú hitelei is vannak (11,6 milliárd forint). Az anyagjellegű ráfordításai az elmúlt üzleti évben ötmilliárd forinttal, 160,8 milliárdra nőttek, míg a személyi jellegű kiadásai egymilliárddal 12,1 milliárdra bővültek. Az egyéb ráfordítások értéke 6,1 milliárdról 7,6 milliárdra. Az egyes mérlegcsoportok aránya jelentős változást nem mutat, viszont azok nagysága a folyamatos boltnyitások következtében jelentősen megnőtt.

A 43,3 milliárd forint saját tőkéjű Lidl Magyarország fő célkitűzése - áll a cég beszámolójának kiegészítő mellékletében - a németországi üzletlánchoz hasonló élelmiszer-kiskereskedelmi, diszkont üzletlánc kiépítése Magyarországon. Ez a tempós terjeszkedés magyarázza a veszteséget is.

A társaság tulajdonosa a Lidl Magyarország GmbH és a Lidl Holding Kft. (utóbbi mindössze 0,0019 százalékban). A társaság tavaly átlagosan 3136 dolgozót foglalkoztatott, munkabérekre 8,4 milliárdot fizetett ki.

Nagyon megy az Aldinak

A többi nagy diszkontlánc már korábban leadott mérlegéből kiderül, hogy 2011-ben az Aldi harmadával növelte nettó árbevételét (56,9 milliárd forintra), a Profi közel 7 százalékos csökkenést szenvedett el (19,5 milliárdra), míg a Penny Market szintén tudta növelni bevételét 2010-hez képest mintegy 8 százalékkal (141,9 milliárdra).

A Spar Magyarország Kft. 2010-hez hasonló évet produkált 2011-ben: 334,8 milliárd forint nettó árbevételt ért el az előző évi 336,8 milliárd után, az üzemi vesztesége 14-ről 19 milliárd forintra nőtt. A Spar veszteségének értékelésekor figyelembe kell venni, hogy a Plus-hálózat átvételét svájcifrank-hitelből finanszírozták. További adalék, hogy a társaság - folytatva expanziós célkitűzéseinek megvalósítását - további beruházásokat hajtott végre 2011-ben, mind az új boltnyitások, mind pedig a meglévő egységek felújítása terén. A kft. 2011-ben 2 új Spar szupermarketet nyitott, 30 szupermarketet és 13 Kaiser'st felújított. Év közben ugyanakkor 12 üzletet zárt be, ezzel a Spar által üzemeltetett boltok száma december 31-én 389 volt, majd január 1-jén további 2-re tett lakatot. A bezárt egységek mind vidékiek voltak.

(forrás: Napi Gazdaság)
hirdetés

Címkék

Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél

Élelmiszer-FMCG hírek első kézből

  • napi friss hírek, érdekességek
  • kutatások, elemzések
  • exkluzív riportok
  • szakmai konferenciák
  • képzések, tréningek
Iratkozzon fel hírlevelünkre
Ne maradjon le a legfontosabb szakmai hírekről!
Élelmiszer-FMCG hírlevél