hirdetés
hirdetés

Mi a pékáru szerepe?

A kenyér csábító illata

A pékáru – bár a vásárlók boltválasztási szempontjai között nincs az élbolyban – stratégiai terület minden kiskereskedelmi lánc számára. Mennyire lehet hangsúlyos boltválasztáskor a pékáruválaszték? Honnak szerzik be a pékárukat? Van-e saját péküzemük? Hozhat-e forgalomnövekedést a helyben sütött pékáru? Ezeket a kérdéseket tettük fel több kiskereskedelmi láncnak.

hirdetés

Tesco: Folyamatos fejlesztés

Napi vásárlású cikkek esetében – mint például a pékáruk – fontos az esztétikus megjelenítés, a higiénia, és természetesen az erős ár is üzenet – hangsúlyozza Hevesi Nóra, a Tesco vállalati kapcsolatok igazgatója. – Változatos akciós ajánlatokkal élünk áruházaink pékosztályain, hogy fenntartsuk vásárlóink érdeklődését, de a legfontosabb számunkra, hogy a jó minőségű, jó elérhetőségű alapválaszték folyamatos, erős forgalmi részarányát fenntartsuk."

"A fogyasztók boltválasztásakor más szempontok erősebben dominálnak, mint a pékáruválaszték, ennek ellenére folyamatosan tudjuk növelni lojális vásárlóink számát. A pékáruk egy része külső szállítótól jön, de a hipermarketekben a kenyér- és a reggeliző-termékválaszték jelentős részét helyben állítjuk elő. Minden hipermarketünk rendelkezik saját pékséggel, a kisebb áruházakban pedig látványpékséget üzemeltetünk. A helyben sütött pékáru a frissesség és a folyamatos elérhetőség miatt forgalomnövekedést tud generálni, ami pozitívan hat nemcsak kategóriájára, de a teljes áruházi forgalomra is, és növeli a vásárlói hűséget. A beszállítókat szigorú minőségbiztosítási ellenőrzések után választjuk ki, de fontos az innovációs készség és a megbízható ellátási lánc is. Alapanyagainkat rendszeresen tendereztetjük. Idén augusztusban megújult a Tesco pékáruválasztéka, aminek során közel húsz új termék kerül a polcokra. Az áruházlánc kínálatának bővítése során törekszik az egészséges táplálkozás és a vásárlói igények figyelembevételére, így saját gyártású pékárui között már graham-, burgonyás és tönkölytésztával készült kenyerek és reggelizőtermékek is megtalálhatók. A Tesco folyamatosan fejleszti pékárukínálatát az alapanyag, a méret és az összetétel szempontjából, hogy a vásárlók a lehető legjobb minőséget kapják, kedvező áron. Az áruházlánc eddigi tapasztalatai pedig azt mutatják, hogy a fejlesztések jó irányba haladnak, hiszen a tavaszi megújulás hatására több mint ötszázalékos forgalomnövekedés realizálódott. A Tesco áruházakban működő 116 pékségben évente 25,6 millió kilogramm hazai búzalisztet használnak fel, ami eléri az éves lisztfelhasználás körülbelül 85%-át. Az évente eladott 348 millió darab kenyér 73%-a, azaz 254 millió darab készül az áruházlánc pékségeiben.

SPAR: „Kemencefriss” termékek

A minőség mellett a frissesség is alappillére a SPAR filozófiájának, ezért a friss és egészséges termékek választéka igen széles az áruházainkban, kiemelten igaz ez a pékárukra is. A kereskedelmi piacon az egyik legszélesebb péktermékválasztékkal rendelkezik a vállalat – fogalmaz Fehér István, a SPAR kommunikációs vezetője. – A cégcsoport kiemelt figyelmet fordít az áruházakban e részleg fejlesztésére; a SPAR és INTERSPAR áruházak átalakítása/felújítása során is nagy hangsúlyt kap a pékáruosztályok megújítása. Tapasztalatok szerint a vásárló számára igen fontos boltválasztási tényező a pékkészítmények minősége, frissessége. Különösen kedveltek a friss és „illatos” termékek, a helyben készített pékáruk. Ennek érdekében a látványpékségekben készülő, „kemencefriss” termékeket minél szélesebb körben biztosítjuk a vevők számára, valamint folyamatosan bővítjük látványpékség-hálózatunkat. Az áruházakban a péktermékek kihelyezésénél a helyben sütött finomságokra külön felhívjuk vásárlóink figyelmét, emellett különlegességeinkre, akcióinkra is hangsúlyt helyezünk. A frissáru-területnek egyébként igen erős a promóciója is az üzletekben belül és azon kívül is. Elég csak három „Friss Őrünkre” gondolni, ami egy kiemelt kampánya a vállalatnak. Harmat Gábor pékáruszakértőnk segítségével – a vásárlói igényeket szem előtt tartva – bővítjük folyamatosan a termékcsoport választékát, valamint garantáljuk a minőségi és friss termékeket. A pékárukat kilencvenöt százalékban magyar vállalkozásoktól szerzi be a cég, saját péküzemmel nem rendelkezik. A SPAR Magyarország Kft. minden beszerzési forrás esetén a minőséget tartja szem előtt.

GRoby: Állandóan legyenek akciók

A biztos minőségű, szép pékáru bizalmi termék, vevőket vonzhat be. Fontos az elhelyezkedés, hogy a vásárló válogathasson, legyen megfelelő hely az üzletben a pékárupult környékén, állandóan legyenek akciók legalább egy, de inkább több pékárutermékre – sorolja Nagy Sándor, a GRoby cégcsoport egyik igazgatója. – Folyamatosan frissítjük a választékot, szívesen mutatunk be új termékeket, ami azonban nem fogy, azt inkább kilistázzuk. Öt-hat nagyobb és további tíz-tizenöt kisebb pékáru-beszállítóval dolgozunk, saját péküzemünk nincs. Két évtizeddel ezelőtt még csak egy nagy beszállítónk volt, teljes szortimenttel, mostanra azonban összeválogatjuk, melyik gyártónál mely termékek jók, melyeket szeretik a vásárlók, és így állítjuk össze a teljes választékot. Fontos a teljes szortiment, de rétegigényeket is kiszolgálunk külön kérésre – például paleo –, illetve az utóbbi időkben a tartós(abb) kenyérféleségek választéka is fontossá vált a vásárlóinknak. Finompékáruban is egyre szükségesebb a teljes szortiment. Tapasztalataink szerint a pékárutermékek csak akkor hozhatnak forgalomnövekedést, ha folyamatosan, kiszámíthatóan és jó minőségben szerepelnek a kínálatban. A beszállítóink kiválasztásánál a legfontosabb szempont a minőség és a kiszolgálás – sebesség, rugalmasság –, amelyek fontosabbak az árnál. A helyben sütött pékáruk fontos, vonzó termékek, a vásárlók kedvelik, mi ezt még egy extra kiegészítővel, friss kávéval dobjuk fel. Látványpékségeink még nincsenek, ezek elindítását a közeljövőben tervezzük. Az online kereskedelemben a pékáru a forgalom elhanyagolható részét teszi ki. Ennek oka, hogy nálunk többségében nagybevásárlásokat bonyolítanak: a kosárátlag körülbelül harmincezer forint.

COOP: A friss sütés mindig kelendőbb

A COOP tipikusan lakóhely közeli üzleteket működtet. Magas vásárlási gyakoriság jellemez bennünket, és a napi friss áruk magas aránya. Ebből fakadóan a pékáruknak kifejezetten fontos szerep jut – közli Csongovai Tamás, a CO-OP Hungary Zrt. beszerzési vezetője. – Mivel a COOP az ország minden szegletében, a nagyvárosoktól a kistelepülésekig jelen van, nagyon fontos, hogy a pékárut a megfelelő minőségben és frissességben juttassuk az üzletekbe. Ezért a pékáruk beszerzése helyi – vevőközponti – szinteken történik, hogy a termékek minél rövidebb úton, minél frissebben kerüljenek a vásárlókhoz. A COOP üzletláncnak az ország több régiójában saját sütőipari üzemei is vannak, így innen is történik a friss pékáruval ellátás. Továbbá a COOP Csoport egyes franchise-tagjai szoros stratégiai partnerségben dolgoznak együtt olyan sütőipari cégekkel is, mint például a Lipóti Pékség. Az akciózás is a helyi adottságokhoz igazodik. A kihelyezésre és termékkezelésre vonatkozóan pedig az élelmiszerekre vonatkozó szigorú előírásokat kell betartani, amire gondosan figyelünk. A helyben sütött pékárunak vevővonzó szerepe van, hiszen a friss sütés mindig kelendőbb. A helyben sütéssel együtt járó kellemes illatok pedig különösen vonzzák a vásárlókat.

CBA: Egyértelműen stratégia a szerepe

Kihelyezés tekintetében az adott üzlet lehetőségeit kell figyelembe venni, ez alapján lehet meghatározni a pékárurészleg elhelyezkedését. Mindenképpen központi, könnyen megközelíthető, tágas részen kell lennie. Egyértelműen stratégiai szerepe van a pékárunak, hiszen az egyik legfontosabb alapvető élelmiszertermékek közé tartozik – állapítja meg Fodor Attila, a CBA kommunikációs igazgatója. – Az akciók itt is fontosak, ezen eszközzel meg lehet többszörözni az adott termék forgalmát. A vásárlói döntések meghozatalánál fontos szempont, hogy az adott üzletnek milyen a pékáruválasztéka. Minden egységünk általában féltucatnyi vagy akár annál is több helyről rendeli a pékárut, hiszen fontos a kiemelkedő választék ezen termékkörben, továbbá a folyamatos frissesség is alapvető követelmény. Több üzletünknél alakítottunk ki saját péküzemet, ahonnan hálózatunk további egységeit ellátjuk. Mindennek köszönhetően nagyon jó áron kiváló minőséget tudunk előállítani. A helyben sütött pékáru mindenképpen a bolt vonzerejét növeli, így nagyon sok üzletünkben kialakításra került látványpékség is.

Reál: Akár boltválasztási szempont is lehet

A pékáru mint termékkör minden szupermarketben, illetve kényelmi üzletben fontos szerepet kap. Sok esetben a megfelelő pékáruválaszték, annak frissessége, illata, kínálata akár boltválasztási szempont is lehet. Ugyanígy ha valahol elhanyagolják ezt a kategóriát, sokszor pont emiatt kénytelen a vásárló más üzletre átszokni – mondja Linczmayer Attila, a Reál kommunikációs igazgatója. – Nem véletlen tehát, hogy a nagyobb üzletek, ahol a méretgazdaságosság már lehetővé teszi, saját pékséget működtetnek, és a helyben sütött, azaz nyilvánvalóan mindig friss pékáru ígéretével csábítják be a vásárlókat. Ahol a saját pékség nem lenne gazdaságos, azon üzleteinkben is sok helyen sütnek félkész, fagyasztott finompékárukat, amit jellemzően díjaznak a vásárlóink. Mivel alapvető termékről van szó, ami szinte minden kosárba bekerül, érdemes úgy megválasztani a termékkör helyét, hogy míg odaér a vásárló, olyan szakaszokon is végigmenjen az üzletben, amelyet esetleg kihagyott volna, esélyt teremtve ezzel arra, hogy akár nem tervezett terméket is vásároljon. Azt is érdemes szem előtt tartani, hogy a pékáru alkalmas a vevők megállítására. Tehát ha a vásárlói útvonal úgynevezett gyors szakaszára helyezzük, akkor lelassíthatjuk vele a fogyasztót, ami szintén azt eredményezheti, hogy több időt tölt az üzletben, tehát lehetősége van több terméket vásárolni.

Császár László
a szerző cikkei

(forrás: Élelmiszer szaklap 2014/9.)
hirdetés

Címkék

Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél

Élelmiszer-FMCG hírek első kézből

  • napi friss hírek, érdekességek
  • kutatások, elemzések
  • exkluzív riportok
  • szakmai konferenciák
  • képzések, tréningek
Iratkozzon fel hírlevelünkre
Ne maradjon le a legfontosabb szakmai hírekről!
Élelmiszer-FMCG hírlevél