hirdetés
hirdetés

"Több látogató a honlapon, nagyobb profit"

A kereskedelem gyakorlati problémáinak a tudomány segítségével történő megoldására ösztönzi az Európai Kereskedelmi Intézet (EKI) a tudósokat és az egyetemi tanszékeket. Idén tizedszer adták át az EKI Tudományos Díját Kölnben azoknak, akik kiemelkedően járultak hozzá a kiskereskedelem fejlődéséhez.

hirdetés

A kereskedelem számára egyre fontosabbak lesznek az internetes keresők mint reklámcsatornák. A Statista nevű statisztikai portál szerint keresőrendszereken megjelenő reklámra (angolul Search Engine Advertising, ESA) világszerte már 2014-ben is mintegy 70 milliárd dollárt költöttek vállalatok. Céljuk többek között, hogy a potenciális vásárlókat a hirdetéssel már a keresés pillanatában a weboldalukra vezessék. Ideális esetben az internet használója konvertálásnak nevezett lépésével eljut például egy termék megvételéhez.

Szörfözőtől vásárlóig

Sok cégnél a kampányokat még manuálisan bonyolítják le. Az e-kereskedelemben erősen érdekelt, hamburgi székhelyű Otto-csoport 123 vállalatának egyike, a Shopping 24 szakértői és a darmstadti, valamint a passaui egyetem egy-egy kutatója kifejlesztettek egy megoldást, amely automatizálja az ESA-kampányokat a keresőbe beírt szótól az ajánlatokig.
Ennek köszönhetően a projektben részt vevő, globálisan működő Shopping 24 meg tudta háromszorozni a weboldalára látogatók számát. A profit pedig, amelyet a konszern számára fontos csatorna révén megnyert vevők által értek el, ötszörösére növekedett.


Élelmiszerek és testápolók is szerepelnek az Otto-csoport szerteágazó, ruházati cikkektől az építőanyagokig terjedő kiskereskedelmi kínálatában. Három csatornában értékesít: online, hagyományos üzletekben és katalógusok révén csomagküldéssel. Csak a kiskereskedelemben világszerte 9,8 milliárd euró forgalmat ért el a csoport a 2016/17-es üzleti évben. Bevételének 71,5 százalékát e-kereskedelem hozta.
Az internetes keresőkön reklámozás új megközelítéséért a Tudományos Díjat „a legjobb kooperációért” ítélték oda a projekt résztvevőinek.

Online marketing: vakrepülés helyett 

Bőségesen jutnak adatokhoz az internethasználókról az online kereskedők. Sokuk számára okoz azonban nehézséget a szörfözők által átnézett webhelyek célzott elemzése. Ezt könnyíti meg dr. Ingo Becker, a zürichi Technikai Főiskola oktatójának disszertációja; megvizsgálja a szörfözési és vásárlási magatartás összefüggéseit, amelyekből levezeti az online kereskedők egyes marketingcsatornáinak értékét. Ezenkívül elemzi a két vagy több klikkelés közötti időtartamot, és levezeti belőle a vásárlás valószínűségét, továbbá értékeli az internethasználók csatornapreferenciáit.


A zsűri azért ítélte a zürichi oktatónak a legjobb disszertációért járó díjat, mert online kereskedők számára fontos módszertani és gyakorlati ajánlást is tartalmaz, hogy online marketingjük vakrepülés helyett eljusson a kívánt célhoz.

A díjazott pályamunkákról információk az alábbi oldalon találhatók:
http://www.wissenschaftspreis.org/preistraeger/index.html

„Hogy boldoguljunk a dinamikával és fejlődéssel”

A Tudományos Díj kooperációs zsűrijének elnöke 2009 óta dr. Michael Krings, a Douglas Parfüméria ellátási láncért felelős igazgatója, az igazgatótanács tagja. Éppen húsz éve szerzett doktori címet Stratégiai tervezés a nagykereskedelemben című disszertációjával. Az eredményhirdetés alkalmából elmondta, hogy bár vonzza őt a tudomány, mégis miért inkább a kereskedelemben dolgozik.


„Témavezetőm mindig a gyakorlathoz nagyon közel álló témákat kutatott. Így a két terület számomra nem ellentétes, hanem inkább logikusan kiegészíti egymást. Ráadásul első munkahelyem a Roland Berger stratégiai tanácsadó cég lett, amelynél a kereskedelem világa egyáltalán nem esik távol a tudománytól.”
A kérdésre, hogy egy kereskedelmi vállalatnál az ellátási lánc egyáltalán működhet-e tudományos ismeretek nélkül, így válaszolt:
„Lehetne vitatkozni arról, hogy az üzemgazdaságtant és a hozzá kapcsolódó kutatást tudománynak tarthatjuk-e. Felismerések jelezhetik előre a jövőt vagy éppen csak megfogalmazzák a létező gyakorlatot. Szerintem mindkettőnek megvan a maga létjogosultsága, és nagyon hasznosak a kereskedelem további fejlődése szempontjából. Ez a tudás nélkülözhetetlen ahhoz, hogy boldoguljunk a kereskedelem egyre nagyobb dinamikájával és fejlődésével.”

Egyre fontosabb az ellátási lánc

A tudomány iránt érdeklődő fiatalok számára Németországban a kereskedelem nem tartozik a vonzó munkaadók közé. Mivel győzne meg egy ambiciózus fiatal diplomást arról, hogy a kereskedelemben az ellátási lánc attraktív munkahely?
„Alig akad olyan ágazat, amely annyira fejlett és dinamikus lenne, mint a kereskedelem. És az ellátási lánc menedzselése még külön egyre fontosabb lesz a hagyományos boltok és az e-kereskedelem összeolvadásával a többcsatornás értékesítés irányában. Aki gyorsan szeretne felelősségteljes pozíciót betölteni és átfogó tevékenységet végezni, az a mi ágazatunkban jó helyre kerül. Emellett tudjuk, hogy Maslow-nál a szükségletek rangsorában az önmegvalósítás megalapozottan tartozik a legfontosabbak közé.”
Miért vállalja évről évre a tudományos díj zsűrizését?

„Számomra az, hogy tudományos dolgozatokkal foglalkozhatok, olyan, mint egy edzőtábor és egyben a szellemi akku feltöltése. Hol van az embernek még lehetősége, hogy a napi munka mellett közvetlenül lássa, mely témákat kutatják, és mi lehet fontos a jövőben, illetve mi az, ami már ma is lényeges? Továbbá nagyon értékesek a beszélgetések a zsűri többi tagjával. Az pedig, hogy én vagyok ennek a grémiumnak az elnöke, nem feltétlenül fontos, de pluszösztönzést ad.”

 Pályadíjakra 38 ezer euró

Az Európai Kereskedelmi Intézet alapítványa és a GS1 Germany fele-fele arányban ajánl fel évente 38 ezer eurót a nyertesek díjazására. Többek között azzal a céllal is, hogy különösen a felsőoktatási intézmények, a kereskedelem és az ipar közötti együttműködéseket előmozdítsák. Ezenkívül lehetővé akarják tenni, hogy az egyetemi és főiskolai tudományos felismerések hasznosuljanak a gyakorlatban. A Tudományos Díjakat a KPMG szíves támogatásával osztják ki. 

Bajai Ernő
a szerző cikkei

hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél

Élelmiszer-FMCG hírek első kézből

  • napi friss hírek, érdekességek
  • kutatások, elemzések
  • exkluzív riportok
  • szakmai konferenciák
  • képzések, tréningek
Iratkozzon fel hírlevelünkre
Ne maradjon le a legfontosabb szakmai hírekről!
Élelmiszer-FMCG hírlevél