A 2009. év jelentősebb felfedezései, találmányai

Az alábbi összeállításban - biológiától az orvostudományig - az elmúlt év legjelentősebb innovációiról olvashatnak weboldalunk látogatói.
BIOLÓGIA január

Tanzánia keleti részén a hüllők és kétéltűek tizenhét eddig ismeretlen faját fedezték fel. március - Pápua-Új-Guineán 50 fajta új pókfélére, három békafajra és egy új gekkófajra bukkantak. július - Kínában világra jött az első fagyasztott spermából fogant óriáspanda. augusztus - A húsevő növények hatalmas, új képviselőjét fedezték fel a Fülöp-szigeteken. A kancsókák közé tartozó faj akkora, hogy még patkányokat is képes csapdába ejteni. szeptember - Nyolcszázötvenféle világtalan, halovány lényre bukkantak a földalatti vizekben, barlangokban és Ausztráliában.

CSILLAGÁSZAT január

Csaknem 21 ezer tonnányi metángázt figyeltek meg a NASA tudósai a Mars légkörében, ami akár az élet jele is lehet. március - Fellőtték a Kepler amerikai űrteleszkópot, amelynek fő feladata, hogy Naprendszeren túli, a Földhöz hasonló méretű bolygók után kutasson. március - Első ízben sikerült azonosítani egy Földbe csapódott meteorit darabjait egy korábban megfigyelt és a Föld légkörében felrobbant aszteroidával. június - A Jupiternél hatszor nagyobb tömegű bolygó jelenlétére utaló jeleket fedeztek fel a 2,5 millió fényévnyire lévő Androméda-galaxisban. július - Az eddig megfigyelt legtávolabbi szupernóvát találták meg a csillagos égen, a csillagrobbanás 11 milliárd éve történt. július - A Kanári-szigeteken felavatták a világ legnagyobb tükörteleszkópját. augusztus - Egy fehérjealkotó aminosavat, a glicint mutatták ki egy üstökös anyagából, ez azt az elméletet erősíti, mely szerint egy üstökös közvetítésével érkezhetett az élet a Földre.

Október

A Szaturnusz eddig sohasem észlelt gigantikus gyűrűjét fedezték fel a NASA csillagászai. november - Olyan bolygót fedeztek fel, amely ellentétesen kering saját csillaga forgásirányával, a rendellenességet egy közelben található, nagyméretű bolygó gravitációs tere okozhatja. november - A NASA szerint jelentős mennyiségű fagyott vizet fedeztek föl a Holdon. FIZIKA, KÉMIA január - A világon a legkisebb, egy nanométernél is kisebb kvantumpontot hoztak létre. A kvantumpötty-technológián alapuló lézerek és napelemek hatékonysága ugrásszerűen megnőhet, az orvosi diagnosztikában, rákterápiában is előrelépés várható.

Március

A világ legnagyobb lézerrendszere épült meg az Egyesült Államokban, amely a Napban lejátszódó termonukleáris folyamatok lemásolásával szolgáltat "tiszta" energiát. április - Eddig csak elméletben molekulát hoztak létre, amelynek két atomja között meghatározhatatlan, egyúttal igen extrém gyenge kötés él. április - Ultrahideg gázatomokból sikerült a korábbinál kétszer pontosabb atomórát készíteni, amely 300 millió évente késik egy másodpercet.

Június

Hivatalosan is visszaigazolták a 13 éve felfedezett ununbium elem létezését, amely a periódusos rendszer 112-es rendszámú eleme lett. augusztus - Megfejtették a szappanbuborék kidurranásának titkát. november - Újraindították a világ legnagyobb részecske-gyorsítóját, a genfi székhelyű Európai Nukleáris Kutatási Központ (CERN) nagy hadronütköztetőjét (LHC). GENETIKA február - Megfejtették a neandervölgyi ember teljes genetikai állományát, a Homo neanderthalensis és a Homo sapiens génjei csupán 0,5 százalékban térnek el egymástól. február - Azonosították a fogzománc képződéséért felelős gént, ezzel véget érhet a fogtömések korszaka. április - Dubajban világra jött az első klónozott teve. Júniusban Indiában bivalyt klónoztak. május - Felfedezték, hogy a Neofem2 elnevezésű gén biztosítja a termeszkirálynő státusát, ez felhasználható a rovarok elleni védekezésnél. június - Több DNS-szakaszon is eltérést találtak a szelíd és a vad patkányok genetikai állományában. szeptember - Leírták annak a fitoftóra gombának a genetikai állományát, amely az 1840-es, 1850-es években az ír burgonyavészt okozta. október - Autizmushoz köthető gént és két különböző kromoszómán előforduló változásokat azonosítottak.

ORVOSTUDOMÁNY január

A rákos sejtek elpusztításának lehetséges új módszere, a programozott sejthalál végrehajtásához nélkülözhetetlen kis méretű fehérjét azonosítottak az amerikai kutatók. február - A sugárkezelésnek ellenálló rákos sejteket önmegsemmisítésre késztető molekulákat állítottak elő, amelyek blokkolják a rákos sejtek regenerálódási funkcióit. július - Sikerült azonosítani azokat a korai őssejteket, melyekből az emberi szív sejtjei kialakulnak. szeptember - Két olyan antitestet mutattak ki az emberi vérben, amelyek képesek a betegséget okozó számos HIV-törzs semlegesítésére.

PALEONTOLÓGIA február

A világ legnagyobb kígyójának maradványait fedezték fel: a 60 millió éve élt őshüllő több mint 13 méter hosszú és egy tonnánál is nehezebb volt. március - Kansasban a világ legrégibb agyát fedezték fel egy 300 millió éves megkövült őshalban. június - Bemutatták az ember vélhetően legrégebbi elődje, egy 47 millió éve élt kistermetű élőlény teljes épségben fennmaradt csontvázát, amelyet még 1983-ban találtak Németországban. Az Ida névre keresztelt, leginkább a Madagaszkáron élő lemurokhoz (gyűrűsfarkú makikhoz) hasonlító fosszília segíthet megfejteni az emberszabásúak és az emberi faj korai evolúcióját. október - A legkorábbi ismert hominida, az emberfélék családjába tartozó főemlős 4,4 millió évesre becsült maradványait fedezték fel Etiópiában. Az Ardipithecus ramidus, vagyis "Ardi" egymillió évvel idősebb, mint a híres "Lucy", s megváltoztathatja a Homo sapiens evolúciójáról vallott nézeteket. "Ardi" vélhetőleg nem az ember és a ma élő főemlősök feltételezett közös őse, de az ahhoz legközelebbi, amelyet valaha felfedeztek.

RÉGÉSZET január

Szarmata település, avar kori telep és több Árpád-kori falu maradványait találták meg régészek a Kecskemét határában tervezett Mercedes autógyár területének feltárása közben. február - A középkorból fennmaradt két, egymást átkaroló ember csontvázát tárták fel a régészek a Veszprém megyei Sóly község református templomában végzett ásatás közben. március - Megtalálták Irán délkeleti részén lévő ötezer éves település, a Leégett Város ipari negyedét, ahol égetőkemencére is bukkantak. június - 35 ezer éves furulyát találtak a németországi Hohle Fels barlangban, a szakemberek ezt tartják a világ legrégebbi hangszerének. szeptember - Minden idők legnagyobb angolszász kincslelete került elő a közép-angliai Staffordshire grófságban, a másfél ezer darabból álló arany- és ezüsttárgy-gyűjtemény súlya meghaladja a nyolc kilót, tudományos jelentősége pedig szinte felmérhetetlen. október - Stonehenge közelében, az angliai Salisbury-fennsíkon megtalálták a kőépítmény "kistestvérét". Az őskori építmény a Bluehenge nevet kapta a kört egykoron alakító 27 vulkanikus eredetű dolerit kékes-szürke színe után. november - 4500 éves mezopotámiai város romjait fedezték fel Szíriában, az Eufrátesz völgyében. november - Mexikóban, a guatemalai határ közelében a maják mindennapi életét bemutató freskósorozatot találtak egy piramis falán.

VEGYES február

Bemutatták Rubik Ernő új játékát a Rubik,s 360-t, mely három, átlátszó műanyagból készült gömbhéj egysége, amelyben színes golyók vannak. A golyók végállomása a megfelelő színű mélyedés a külső héjon. április - Önállóan gondolkodó, érvelő, tudományos elméleteket gyártó robotokat készítettek. Ádám és Éva alkalmas lehet a laboratóriumi rutinmunkák átvételére. június - Új típusú felhőket észleltek világszerte, az asperatus (a latin asperitat - vadság szóból) felhőfajta nem sorolható be az eddig ismert három típusba, kialakulása vélhetőleg a globális felmelegedéssel van kapcsolatban. szeptember - Az Antarktiszon találták meg a Föld leghidegebb, legszárazabb és legnyugalmasabb pontját, ahol a tervek szerint csillagvizsgálót létesítenek majd. november - Valósidejű fordítószemüveget fejleszt a japán NEC elektronikai vállalat. A tolmácsgép a szemüvegre szerelt kijelzőből és a felhasználó derekára erősített központi egységből áll. november - Cseppkövekkel ékesített környezetre és egy tóra bukkantak az Amphora Búvár Klub tagjai a Borsod megyei Kossuth-barlangban található Reménytelen-szifonban. november - Petri-csészében állítottak elő mesterséges húst élő malacból vett sejtekből.
(forrás: monitormagazin.hu)

Címkék

Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!

Hírlevél regisztráció

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél

Élelmiszer-FMCG hírek első kézből

• napi friss hírek, érdekességek
  • kutatások, elemzések
  • exkluzív riportok
  • szakmai konferenciák
  • képzések, tréningek
Iratkozzon fel hírlevelünkre
Ne maradjon le a legfontosabb szakmai hírekről!
Élelmiszer-FMCG hírlevél