hirdetés
hirdetés

Kíváncsiság, kísérletezés, környezettudatosság

Az élelmiszer- és italgyártó cégek fejlődésének fő iránya 2019-ben: megcélozni a fogyasztókat, akik egyre inkább kalandokat keresnek, újdonságok felfedezésére vágynak és kellemes élményekre – hangsúlyozza a hollandiai Arnhemben székelő Innova Market Insights prognózisa a trendekről.

hirdetés

Fenti megállapítását a világszerte innovációk, különösen új termékek piaci bevezetésének vizsgálatára specializálódott hollandiai tanácsadó cég többek közt így támasztja alá:

„Összekapcsolt világunk a fogyasztók minden korosztálya számára lehetővé tette, hogy más kultúrákról egyre többet tudjanak meg. Ez is hozzájárul ahhoz, hogy 2017-ben harmincöt százalékkal nőtt olyan innovatív élelmiszerek és italok forgalma, amelyekhez valamilyen felfedezés kapcsolódik. Tizenhét százalékkal pedig olyanoké, amelyek ízei bárminemű etnikai jelleget ígérnek”.

Szakértőik több mint hetvenöt országban figyelik az új termékek piaci bevezetésének eredményeit. Kölnben az Anuga élelmiszervásáron is rendszeresen megjelennek néhány éve. Azóta vállalatuké a vásár legtöbb látogató által felkeresett standja; innovációs trendeket bemutató látványos tablóikat sokan fényképezik le, naponta tartanak előadásokat telt házzal. Az ott látott és hallott információkról többször is beszámoltunk az Élelmiszer olvasóinak.
Az Innova Market Insights megbízói az FMCG ágazat legnagyobb ötszáz cége közé tartoznak. Tapasztalataik alapján tíz kulcsfontosságú trendet látnak 2019-re:

1. Felfedező, kalandot kereső fogyasztók

Élelmiszert és italt gyártó cégek egyre inkább fókuszálnak arra, hogy megnyerjék a kalandvágyó fogyasztókat. Akik közül sokan hajlandók kilépni komfort zónájukból, hogy rábukkanjanak merészebb új ízekre, és lehetőleg minél több érzékszervük révén jelentsenek nekik élményt; amit esetleg tovább erősít egy váratlan, meglepő mozzanat.

2. Növényvilág

A növényi eredetű élelmiszerek piacán semmi jele sincs annak, hogy csökkenne irántuk a kereslet. A vállalatok és márkák egyre „zöldebbé” teszik portfóliójukat, hogy megnyerjék a főáram fogyasztóit, akik minél több növényi alapú megoldást akarnak beilleszteni étrendjükbe. Sokan azért fordulnak a növényi eredet felé, hogy megteremtsék az egészség és a fenntarthatóság egyensúlyát hús-, valamint zöldségfogyasztásuk révén. Tudatosan igyekeznek elkerülni azt, hogy egyenek mindent vagy pedig egyes élelmiszereket teljesen kiiktassanak.

3. Alternatívák keresése

Ahogy a fogyasztók étrendjüknél egyre nagyobb figyelmet szentelnek az egészségnek és a fenntarthatóságnak, egyre gyakrabban fordulnak új élelmiszerekhez vagy összetevőkhöz. Továbbra is az egészség lesz az első számú szempont, amikor valaki kenyér, hús vagy valamilyen tejtermék helyett áttér más élelmiszerek vásárlására. Az alternatív protein iránti kereslet lendíti fel a bab, lencse, zöldborsó, rizs és magvak növekvő felhasználását.

4. Zöldülés

Az ipar egyre inkább törekszik arra, hogy megfeleljen a fogyasztók fenntarthatósághoz kapcsolódó elvárásainak. Ezek irányítják a vállalatok céljait, amikor kifejlesztenek a környezetet kevésbé terhelő termékeket és csomagolásokat: csökkentik a hulladékot, újrahasznosítható anyagokat vesznek igénybe vagy újrahasználható megoldások mellett új technológiai eljárásokat is, például komposztálható kapszulákat.

5. Csipegetés – nagy alkalmak

A legtöbb fogyasztó számára a nassolás, csipegetés, új nevén snacking, azaz főétkezések közötti falatozgatás – ahogyan régen is - hozzátartozik a mindennapi élethez. Változott viszont az emberek véleménye a csipegetésről, és az is, hogy szerintük mi a snack. Ma a napközbeni eszegetés nem egy lehetőség, amivel alkalmilag élhetünk, ha kedvünk tartja, hanem megszokottá vált étkezési alkalom - ami belekerült az új élelmiszerek és italok kifejlesztésének fókuszába. Ebben a termékkörben az innovációk száma 2013 és 2017 között évenként tíz százalékkal növekedett.

Élelmiszer magazin 2018/12.-2019/01.

Bajai Ernő
a szerző cikkei

hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél