A haláfa tervezett csökkentése a fogyasztói árakat is erősen befolyásolni fogja
A Világgazdaság körkérdésére adott válaszuk alapján az áruházláncok szerint akár 30 százalékos forgalomnövekedést is hozhat, hogy jövőre 27-ről 5 százalékra csökken a fogyasztásra szánt hal áfája. Valamennyi megkérdezett bolthálózat átadja a teljes árelőnyt a vásárlóknak.
Várhatóan 20-30 százalékos forgalomnövekedést hozhat, ha jövő januárban a tervezet szerint 27 százalékról 5-re csökken a hal áfája – közölte a Világgazdaság érdeklődésére a SPAR kommunikációs vezetője. Maczelka Márk elmondta: a kedvezményes forgalmi adóból fakadó árelőnyt teljes mértékben átadják a fogyasztóknak.
Az adóváltozással összefüggésben 2018-tól a TESCO is magasabb halértékesítési volumennel számol, megközelítőleg plusz 15-20 százalékkal. A hipermarket sajtóosztálya kiemelte, hogy a sertéstőkehúshoz vagy baromfihúshoz hasonlóan jövőre a hal esetében is átadják a kedvezményt a vásárlóknak.
Fodor Attila kommunikációs igazgató szerint a CBA is hosszú évek óta törekszik arra, hogy minél több helyen készleten tartsa a haltermékeket. Ugyanakkor a jelenlegi fogyasztói szokásokban azt tapasztalja, hogy a karácsonyi időszak rohamát leszámítva alacsonyabb az érdeklődés. Fodor kiemelte: a sertés- és a baromfihús áfacsökkentése növekvő fogyasztást generált, ez várhatóan nem lesz másképp a halfogyasztásnál sem.
Valamennyi, a Világgazdaságnak nyilatkozó áruházlánc kitart amellett, hogy az áfacsökkentésből adódó, mintegy 15-17 százalékos árelőnyt érvényesíti a fogyasztói árakban. A Lidl előrebocsátotta: akár az adókedvezmény adta lehetőséget meghaladó árleszállítást sem tart elképzelhetetlennek.