hirdetés
hirdetés

A szabad piacot veszélyezteti a franciák új eredetjelölési standardja

A Brexit szavazást követően most a francia törvényhozók is meglegyintik kissé a határok nélküli európai piac ideáljának orcáját.

hirdetés

Az Európai Bizottság jóváhagyása után Stéphane Le Foll, a francia agrárminiszter bejelentette, hogy országa a tejtermékeken és a húskészítményeken kötelező erejű eredetjelölő címkézési standardot fog bevezetni. Az államban 2017. január 1-től a produktumokon az EU egyes tagállamainak esetében is fel kell tüntetni a származási országot.

A fogyasztók és a termelők lelkesen támogatják a szabályozást. Az Európai Fogyasztók Szervezete (European Consumer Organization) 2013-ban kimutatta, hogy az európaiak 90 százaléka támogatja a húskészítményeken elhelyezett és az eredetüket feltüntető címkék használatát. Ezek a vignetták a kistermelők számára lehetővé teszik, hogy a „portékájuk” megkülönböztethetővé váljon az Európai Unió más részein üzemelő, nagyobb mezőgazdasági termelők produktumaitól.

Mind ezek ellenére az élelmiszeripar hevesen ellenzi az intézkedést. Meglátásuk szerint az ilyen jelölések igazságtalan előnyhöz juttatják a helyi gazdálkodókat. Vélekedésük szerint a jogszabály fel fogja hajtani az árakat, és s bizonyos országokból származó élelmiszereket diszkriminálni fogja. Ezen a fronton a mezőgazdasági ágazatnak speciel lehet némi igazsága. Egy 2013. decemberi jelentés kimutatta, hogy az eredetiséget igazoló címkéket előállító, nyomon követhetőségi rendszerek a csomagolt élelmiszerek előállításakor csaknem 50%-os költségnövekedést generálhatnak.

Az int jelentős tovagyűrűző hatást fejtett ki az Európai Közösségben. Olaszország, Portugália és Litvánia szintén szemez a származási országot feltüntető címkékkel. Az egységes európai közös piacon mindez az egyes tagállamok termékeinek megkülönböztethetőségét idézné elő, amely egyes vállalati vezetők szerint a protekcionizmushoz való visszatérést jelentené.

Zamaróczy Ádám
a szerző cikkei

(forrás: The Daily Meal)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél