hirdetés
hirdetés

Webshop,online kupon, "drive-thru"

Alternatív kereskedelmi formák

A tavalyi 99 milliárd forinthoz képest 2010-ben várhatóan 135 milliárdra nő a magyarországi webes kereskedelem összforgalma a GKIeNET piackutató cég felmérése szerint. Mivel is zárhatnánk az évet, mint a jövő évben valószínűsíthetően a legnagyobb fejlődést produkáló ágazattal, az e-kereskedelem és az abból kinövő különböző kreatív kereskedelmi formák  bemutatásával?

hirdetés

A nagykönyv szerint alternatív értékesítési formának a csomagküldő kereskedelem, a kereskedelmi automaták és automata boltok, illetve az elektronikus (interaktív) kiskereskedelem számít. Jelen körképünkben az internet adta lehetőségeket kihasználó formákat vesszük számba, a webshopok, az online kuponok és a pick-up vagy „drive-thru” szolgáltatásokat. 

Webshopok

Az elektronikus kereskedelem az utóbbi évtized legdinamikusabban fejlődő üzlete világszerte. A webáruházak rohamosan fejlődnek, és hasonló ütemben szaporodnak idehaza is: 2010 tavaszán a GKIeNET 2700 magyarországi legális webshopot tartott nyilván. A kosaras rendszerben működő, fizikai áruk értékesítésével foglalkozó e-kereskedelem már 2009-ben is kiugró forgalmat, 99 milliárd forintot produkált, miközben a piacra továbbra is a magas piaci koncentráció jellemző, s ez várhatóan a továbbiakban is így marad. A 100 millió forint feletti forgalmú cégek, amelyek az online kereskedelmi piac résztvevőinek 3%-át jelentik, rendelkeznek a teljes piaci forgalom több mint 90%-ával. A tavalyi adatok szerint a legnépszerűbb termékkategóriák az élelmiszerek, ételek, italok, a számítástechnikai és telekommunikációs eszközök, a szórakoztatóelektronikai termékek és a könyvek voltak. Az összes tranzakciót figyelembe véve az egy vásárlásra jutó átlagos vásárlási érték 11 000 forint környékére tehető.

Élelmiszert a netről?

Élelmiszernél is egyre többen részesítik előnyben az online vásárlás kényelmét. A Nielsen júliusban publikált kutatása szerint a megkérdezett magyar internethasználók hat százaléka szándékozik élelmiszert venni a következő hat hónap során. Ez nem tűnik soknak, de a három évvel ezelőtti adatokhoz képest emelkedést jelent. Hogy a magyar vásárlók óvatosak, azt az is jelzi, hogy szeretünk a vásárlás előtt az interneten körülnézni, tájékozódni adott termék felől – elsősorban a gyártók honlapjain. Magyarországon a megkérdezett internetezők kiemelkedően magas aránya, 39 százaléka támaszkodik a gyártó vagy szolgáltató cégek honlapjain elérhető információkra. Ha másért nem, emiatt mindenképpen célszerű tehát a gyártóknak karbantartaniuk, naponta frissíteniük honlapjaikat, fejlesztéseikről, akcióikról a neten is tájékoztatni. Ezt erősíti meg az a tény is, hogy élelmiszert a magyar válaszadók 50 százaléka csak úgy venne weboldalról, ha előzetesen tájékozódna róla a neten.

Előnyök és hátrányok

Vajon ki és miért vásárol a neten? A kényelem az első szempont – gondolnánk, ám a KutatóCentrum E-shopping reportjából kiderül, hogy az online vásárlást legtöbben annak gyorsasága és egyszerűsége (91%), valamint a kedvezőbb árak miatt választják (81%). A megkérdezettek több mint fele a sorban állás elkerülését, illetve a rugalmas nyitva tartást is említette, ezekre tehát egy jól felépített marketingkampányban bizton lehet alapozni. FMCG-termékeket az átlagos vagy annál jobb anyagi körülmények között élő 25–44 éves nők vásárolnak, már ha a vásárlási kedvet nem írja felül a bizalmatlanság, ugyanis ez az egyik legnagyobb visszatartó erő. Legtöbben a fizetéssel szemben bizalmatlanok, vagy attól félnek, hogy nem szállítják le nekik a kiválasztott tételeket. Utóbbi kiküszöbölésére jó eszköz lehet a megrendelések e-mailes vagy SMS-es nyomon követése, a „valamilyen” kapcsolat tartása a vevővel, ugyanis a legtöbben ennek hiányát jelölték meg a netes vásárlás hátrányának. Azoknak a cégeknek viszont, amelyeket a webes megjelenéstől épp a megrendelők iránti bizalmatlanság tartott távol, jó hír, hogy a tavalyi év többmilliós összes tételéből mindössze 1,3% bizonyult hamisnak vagy tévesnek.

A CBA szerint

A CBA élelmiszerlánc öt évvel ezelőtt indította el az internetes boltját. Úgy látják, fél évtized távlatából világosan látszik, hogy a döntésük helyes volt, érdemes volt elindulni ebben az új kereskedelmi szegmensben is.  

„Az online vásárlók száma folyamatosan és kiszámíthatóan növekszik, az értékesítés volumene azonosan mozog a kiskereskedelmi egységekben lebonyolított forgalmi tendenciákkal. A hétvégéhez közeledve jelentősen megnőnek a vásárlások számai. A megrendelések többsége munkaidő alatt érkezik be, az éjszakai rendelésleadások még nem különösebben jellemzőek. A webshop működtetésének költsége összességében jóval kisebb, mint az üzletek működtetését igénylő ráfordítás. Az élelmiszer viszont nagyon árérzékeny termékszegmens, így közel sem mindegy, hogy mekkora terhek rakódnak rá a kiszállítási, csomagolási költségekkel. A cél tehát itt is a minél költséghatékonyabb működtetés. A top termékkategóriák az alapvető élelmiszerek és a vegyi áruk.” (CBA Magyarország)

Tesco.com

A Tesco az online élelmiszer-kereskedelmi piac európai, de talán világviszonylatban is egyik legnagyobb úttörője. A több mint tíz éve indított Tesco.com forgalmának növekedése még mindig töretlen: a 2009/10-es pénzügyi évben 2,1 milliárd fontos bevételt könyvelt el, és a megaüzletág mára 20 000 embernek ad munkát. A website az ország harmadik leglátogatottabb kereskedelmi honlapja, aktív vásárlóinak száma meghaladja az egymillió főt, akik az elmúlt egy évben több mint egymilliárd terméket vásároltak online. Kiemelkedő forgalmát többek között szolgáltatásai folyamatos fejlesztésének köszönheti. Az élelmiszerre fókuszáló Tesco.com sikere létrehívta a Tesco directet, amely elsősorban bútort, műszaki cikkeket, játékot és barkácsfelszerelést kínál, valamint ruházati webáruházat, amely néhány héttel a nyitás után máris az ország tíz leglátogatottabb ruházati webshopjának egyike lett. A kör bővült a szórakoztatókategóriával is: a felhasználók CD-ket, DVD-ket, számítógépes játékokat is rendelhetnek, filmeket és zenét tölthetnek le Ez utóbbi honlap négy héttel a nyitás után elérte az egymillió fontos forgalmat.

Tesco.hu?

A Tesco szerint

Fejlesztésben a kelet-közép-európai régió sem fog lemaradni. Philip Clarke, aki nemrég átvette a Tesco lánc vezérigazgatói posztját, úgy nyilatkozott, hogy a Tesco stratégiájában kiemelt szerepet kap az online kereskedelem erősítése, ezért jövőre Lengyelországban, majd Csehországban is elindul a webes vásárlás. „A Tesco természetesen Magyarországon is napirendre tűzi majd ezt az alternatív vásárlási lehetőséget, amikor is a hazai piaci környezet megfelelő lesz erre. Az angliai modell jó példaként szolgálhat arra, hogy milyen módszert kíván kialakítani a vállalat Közép-Európában. Ennek megfelelően mind élelmiszer-, mind nem élelmiszer kategóriában a széles választék biztosítása a legvalószínűbb út, de ezek bevezetése nem biztos, hogy egyszerre fog megtörténni. Jelenleg is piackutatásokat végzünk a témával kapcsolatban. Folyamatosan vizsgáljuk a vásárlói igényeket, a piaci trendeket. Ennek megfelelően fogunk az új innovatív megoldásokról is dönteni, egyelőre azonban még nincs kész stratégiánk erre vonatkozóan.” (Tesco Magyarország)

Online kuponok

A papíralapú kuponok helyét minden bizonnyal át fogja venni a virtuális papír, vagyis az internet. Ezt egyrészt a nyomtatott sajtó csökkenő példányszámai, másrészt a válság is sürgeti. Bár már-már elcsépelt, hogy mindig a gazdasági válság a kiindulópont, mégis tény: a vásárlók még elkeseredettebben keresik a módjait, hogy olcsóbban jussanak hozzá a termékekhez, a kereskedők pedig minden lehetséges módot megragadnak a forgalom élénkítésére. A kedvezmények online terjesztése hatékony kezdeményezés a kereskedelem újjáélesztésének érdekében, hiszen a digitális változatok gyorsabban épülnek be a vásárlói körforgásba. Az USA-ban ez az üzletág 170%-os növekedést ért el, és 500%-os növekedést produkált a felhasználók számában két év alatt. A magyar valóság ettől még távol van, azonban az online kuponok egyre népszerűbbek, köszönhetően nemcsak annak, hogy a két konkurens cég – a Promissio Kft. és a Napiakciok.hu – ez év októberétől együttműködik a közös cél érdekében, hanem annak az új, infokioszk névre hallgató instore eszköznek is, amelyik amellett, hogy digitális plakátként megállítja a vásárlót a boltban, kupont is képes nyomtatni. Az online bónokban hatalmas lehetőség rejlik, hiszen a magyar vásárlók árérzékenyek, keresik, és ki is használják az akciókat.

Social couponing

A közösségi kuponozás nálunk még valóban gyerekcipőben jár, de ami késik… A közösségi vásárlás működési elve Amerikából származik, tehát alapvetően „demokratikus” vagy legalábbis egyfajta érdekközösség létrehozásán alapul. Lényege az, hogy a rendszert működtető cég különböző szolgáltatóktól (éttermektől, fitnesz- és wellness-kluboktól, boltoktól, kozmetikai szalonoktól) kedvezményt alkuszik ki annak fejében, hogy egy bizonyos előre megállapított számú vevőt juttasson az étterembe, boltba, klubba stb. A kupon akkor „aktiválódik”, amikor a megfelelő számú vásárló beregisztrált a meghirdetett akcióba. Az elmúlt hónapokban Magyarországon felpezsdült az élet a közösségi vásárlói site-ok piacán. A Bónusz Brigád mellett elindult a BPwow, a Kupon Világ, a Napi Tipp, a Tsoonami és legutóbb a Brands.hu testvére, a Citybrands.hu is. Legutóbb a Qponverzum indult, amely az összes hazai közösségi kuponozós oldal aktuális ajánlatát gyűjtötte össze.

Pick-up vagy „drive-thru”

Futurisztikusnak tűnik, és mégis a homlokunkra csapunk, hogy ez miért nem jutott eddig még senkinek az eszébe? Igaz, még csak kísérleti jelleggel, de a Sainbury's már megnyitotta első Drive-Thru supermarketjét Manchesterben. Az egész semmi mást nem jelent, mint hogy az online megrendelt termékeket egy megadott időintervallumon belül, a rendelési szám felmutatása ellenében az üzlet alkalmazottai a csomagtartóba pakolják. Nincs se kocsitologatás, se sorban állás, se parkolás, se rakodás. S bár még az autóból sem kell kiszállni, a szolgáltatás nem jelent nagy költségtöbbletet: csupán plusz két font (kb. 690 Ft) ellenében vehetik igénybe a hidegvérű, ám annál kényelmesebb angolok.

A Metro szerint

A hozzánk közelebbi Hamburgban a Rewéhez tartozó METRO csoport is elindította a kísérleti „pick up” szolgáltatást, amelynek során a vevők az előzetesen leadott rendelést összekészítve vehetik át. „A vevők igényeinek kiszolgálása, illetve annak fejlesztése mindig is kiemelt fontossággal bírt, így született meg a pick up verzió is, amely megkönnyíti és lerövidíti a beszerzési folyamatot. Ez nagyon fontos a profi, azaz a nagykereskedelemben vásárlók számára, hiszen a beszerzés ideje alatt távol vannak üzletüktől, így nem tudnak annak alapjaira, fő tevékenységükre koncentrálni. Ez a szolgáltatás ezen kíván segíteni. Az online rendelés lehetősége is már számos országban jelen van, ilyen teszt a csoporton belül az Egyesült Királyságban zajlik, illetve volt már példa rá Törökországban is, ahol a ramadánra szánt ajándékcsomagokat értékesítették ezen a módon. Az elektronikus rendelés egyik formája már Magyarországon is létezik, ez az e-totem, amellyel az áruházakon belül rendelhetnek meg irodaszereket vásárlóink. Itt a beszállító teljes termékköre elérhető, azok is, amelyek az áruházban nem találhatóak meg, de a totemen keresztül mégis elérhetőek lesznek.” (METRO-csoport – Magyarország)

 

Mobilkuponok ismertsége

A mobiltelefonnal rendelkező 18-49 évesek zöme* kapott az elmúlt egy évben valamilyen marketingcélú üzenetet telefonjára. Akcióról, promócióról szóló értesítést a mobilosok háromnegyede, vásárláskor beváltható mobilkupont pedig egytizede kapott – jellemzően sms-ben, és csak ritkábban bluetoothon keresztül. Azok közül, akik kaptak mobilkupont, minden ötödik használta azt fel vásárláshoz, az akciós üzenetek pedig az elért közönség mintegy 40 százalékának érdeklődését keltették fel. A vásárlás előtti tájékozódás vonzó lehetőség: 54 százalék hasznosnak tartana egy olyan mobilos szolgáltatást, amellyel gyorsan információhoz juthat a megvásárolni kívánt termékekről. A legtöbben élelmiszerek és elektronikai cikkek esetében vennének igénybe egy ilyen alkalmazást.

 

*Az adatok alapjául szolgáló online felmérés 2010 szeptemberében készült 1500 fős mintán, a főbb demográfiai változók mentén reprezentatív mobiltelefonnal rendelkező 18-49 éves lakosságra nézve. (NRC felmérés)

hirdetés

Címkék

Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél