hirdetés
hirdetés

Ausztria: Billa, Spar, Hofer = 87 százalék

Telített piacon keresik a növekedést.

Szupermarketek országa Ausztria; a Billa 35 százalékos piaci részesedésével és a Spar 31 százalékkal elvitte tavaly az ottani élelmiszer-kiskereskedelem forgalmának kétharmadát. Őket az Aldi Hofer néven működő diszkontja követi 21 százalékkal, míg a Lidl 4 százaléknál tart.

hirdetés

Ha a trendeket nézzük, Ausztriában a szupermarketek piaci részesedése csökken. Növekszik viszont a diszkont csatorna (Hofer, Lidl, Penny Market) mellett a hipermarketeké is (Interspar, Maximarkt, Merkur). A többiek részaránya évek óta stagnál.

2422 euró/hónap/háztartás

Aki nyugati szomszédunkba exportál élelmiszert, annak jó tudni: Tükrözi a piaci részesedéseket a nagymértékben koncentrált bolthálózat. Hazánkhoz képest Ausztriában harmadannyi, 5500 élelmiszerüzlet működött a Nielsen adatai szerint tavaly. Szemben a három évvel korábbi 6598-cal.

Vásárlási és fogyasztási szokásaikat tekintve az osztrákok 23 százaléka tartja magát tudatosnak és gyakorlatiasnak. Arányuk jóval magasabb, mint az európai átlag. Érvényes ez a 18 százaléknyi osztrák kimondottan akcióvadász vevőre is. Utánuk következnek az egészségtudatosok, majd spórolósak és legkevesebben mondják magukat minőségtudatosnak.

Évek óta először tavaly nőtt Ausztriában reálértéket tekintve is az élelmiszer-kiskereskedelem forgalma; 19,9 milliárd euróra, ami  1,9 százalékkal több mint tavalyelőtt. Ezzel egy időben az infláció 0,9 százalékkal emelkedett egyik évről a másikra, addig az élelmiszerek átlagára 0,7 százalékkal. (Forrás: Nielsen).

Egy osztrák háztartásban átlagosan ketten élnek, a havi nettó jövedelem pedig 2422 euró. Ebből (szintén átlag) 559 eurót fordítanak élelmiszerre. Vendéglátásban költenek el havonta 206 eurót, ami 20 százalékkal több, mint öt évvel korábban. Ezzel egy időben csak 2 százalékkal emelkedett a költés otthoni fogyasztásnál, 353 euróra. Mindezt az Agrármarketing Austria (az ottani AMC) mérte fel, és tette közzé tavaly novemberben.

„Másoktól vegyünk el forgalmat”

A piacvezető Billa jóval az élelmiszer-kiskereskedelem átlaga felett, 5,08 százalékkal növelte forgalmát tavaly, az előző évhez viszonyítva. A további növekedés lehetőségeiről Frank Hensel, a német Rewe csoport külföldi cégeit irányító Rewe International Rt. elnöke a Cash magazinnak adott interjúban azt mondja:
„Az osztrák piac telített, és kialakult a szerkezete. Tehát behatárolódtak a növekedés lehetőségei. Ennek ellenére optimista vagyok, mert eddig minden évben tudtuk növelni bevételünket, és a továbbiakban is ezt tesszük. Kiszorítós versenyben vagyunk. Az a lényeg, hogy meglévő vevőink szükségleteiből minél többet mi elégítsünk ki, tehát másoktól vegyünk el forgalmat. Mindezt innovatív választékkal, vonzó árakkal, modern eladótéri dizájnnal és új szolgáltatásokkal tudjuk elérni. Eszközeink azonban behatároltak. Ezért keresünk új értékesítési csatornákat, mint például az online eladást”.

Tavaly vezették be, hogy az emberek Billa üzletekben vehessék át a részükre küldött csomagokat. Mondván, hogy az Amazon és a Google már eljut a háztartásokba, és a Billa is ott akar lenni.

Ennek hasznáról Frank Hensel így fogalmaz: „Általános gazdaságpolitikai szempont vezet minket, nem pedig feltétlenül csak vállalati érdek. Feltesszük magunknak a kérdést, hogy egy élelmiszerüzletnek mi az alapvető funkciója, és azon kívül még milyen szükségleteket elégíthetünk ki. A csomagátvételt már bevezettük 700 üzletünkben, és célunk, hogy mind az 1 050-ben elérhető legyen. A szolgáltatás növeli a boltba látogatás gyakoriságát és a plusz forgalom esélyét”.

„A cukor, mint édes méreg”

Ausztriában a piacrészesedési rangsorban második helyen áll a Spar. De hét éven belül már hatodszor érte el a forgalom legnagyobb mértékű, 5,3 százalékos növekedésével – 6,42 milliárd euróra.

„Elnök úr, miért annyira fontos Önnek, hogy a Spar első a forgalom növekedési rangsorában?” – tette fel a kérdést Dr. Gerhard Drexelnek, a Spar Österreich konszern elnökének a Cash magazin főszerkesztője, Silvia Meissl egy interjúban.
„Mert ezt az ipar elismeri. Amellett a mutató kifejezi, hogy milyen sikeresek voltunk a legutóbbi évek során minden üzleti vonatkozásban”.
„Ön a Spart a növekedés és a munkahelyteremtés motorjának nevezi minden évben. Feltételezem, hogy ezt folytatni szeretné. Hogyan lehet még tovább fejlődni a továbbiakban?”  
„Garantálni nem lehet az állandó növekedést. De feladatunk, felelősségünk és kötelességünk vállalatunkat helyes irányba fejleszteni. Ebből aztán minden ’részvényes’ profitálhat: vevők, munkatársak, szállító partnerek, a társadalom és a környezet”.

Egészséges étkezésért kevesebb cukorral indított akcióját az osztrák Spar főleg saját márkás termékei révén bonyolítja le. A kérdésre, hogy miért éppen most, így válaszolt Dr. Drexel:
„A cukor, mint édes méreg különösen kártékony. Főleg azért fontos és időszerű, mert a cukor lobby évtizedekig sikeresen tudta a zsírt egyedüli fekete báránynak beállítani. Ezzel kapcsolatban csak csodálkozni lehet azon, hogy milyen sok lehetőség rejlik a termékfejlesztésben, anélkül, hogy az íz kárt szenvedne. Mi vagy csökkentjük egy termék cukortartalmát, vagy pótoljuk mással, vagy pedig teljesen lemondunk róla. Itt faltörő kosunk egészséges márkánk, a Spar Vital”.

„Friss áruk és terjeszkedés”

„Valóban jól sikerült évünk volt. Vevőink elégedettsége és száma szignifikánsan nőtt az előző évekhez képest” – foglalta össze a Hofer diszkont lánc 2016-os teljesítményét Günther Helm vezérigazgató bécsi sajtótájékoztatóján.

Forgalmukról számokat szokás szerint nem közölt. Az írásos sajtóanyagban annyit olvashattak az újságírók, hasonlóan 2015-höz, hogy „kereken 4 milliárd euró”.

Pontos számra irányuló kérdésre a vezérigazgató azt válaszolta, hogy „ha az ember megnézi a piac fejlődéséről nyilvánosságra került adatokat, amelyeket én sem cáfolok, akkor tudják, hogy szépen növekedtünk az elmúlt év során”.

A GfK háztartás paneljének adatai szerint a Hofer vevői a leghűségesebbek: Tíz osztrák háztartásból kilenc szokott vásárolni ebben a diszkont láncban. „Ezt az arányt nehéz tovább növelni” – jelentette ki Günther Helm. – „Csak a vásárlások nagyobb gyakoriságával lehet fejlődni, ami egyrészt a friss áruk kínálatával, másrészt további terjeszkedéssel érhető el”.

Főleg Bécsben és környékén növekszik erősen a Hofer. Az osztrák főváros lakóinak száma évente 20 ezerrel bővül, ami sok lehetőséget kínál. A régióban hamarosan megnyitja századik üzletét a diszkontlánc, és azzal ott piacvezető lesz.

Országos hálózatuk jelenleg közel 480 egységet számlál. Ausztria mellett a Hofer Österreich cégcsoportba tartozik az Aldi Svájc 175, Aldi Magyarország több mint 100, Hofer Szlovénia 76 üzlete, valamint a közeljövőben induló olaszországi hálózat.

Bajai Ernő
a szerző cikkei

(forrás: Élelmiszer Szaklap 2017/6.)
hirdetés

Címkék

Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél

Élelmiszer-FMCG hírek első kézből

  • napi friss hírek, érdekességek
  • kutatások, elemzések
  • exkluzív riportok
  • szakmai konferenciák
  • képzések, tréningek
Iratkozzon fel hírlevelünkre
Ne maradjon le a legfontosabb szakmai hírekről!
Élelmiszer-FMCG hírlevél