hirdetés
hirdetés

Az MRSZ tárgyalna a kormánnyal a plakáttörvényről

Az MRSZ és több közterületi reklámpiacon érintett szervezet állásfoglalást adott ki a plakáttörvény-tervezet kapcsán, amelyben leszögezik: üdvözlik a reklámzaj csökkenését és támogatják az átgondolt szabályozást, de tényleg nagyon szeretnének részt venni a megalkotásában.

hirdetés

Az aláírók azt írják, szeretnék felhívni a jogalkotó figyelmét a társadalmi és szakmai egyeztetés fontosságára. Az MRSZ és a magyarországi reklámszakmai szereplők felajánlják, hogy november 10-ig elkészítik és a kormány rendelkezésére bocsátják azt a szakmai anyagot, amely támogatja a tervezetben meghatározott törvényalkotói törekvéseket.

Az MRSZ a törvénytervezet nyilvánosságra kerülése után drámai hangvételű közleményben fejezte ki megdöbbenését, és hangsúlyozta, hogy „a közterületi reklámpiacba való ilyen mértékű beavatkozás tovább fokozza az elmúlt évek váratlan beavatkozásai (reklámadó, bónuszszabályozás) kialakult piaci bizonytalanságot”.

Drámai következmények jöhetnek

A tervezet jelenlegi formájában történő elfogadásának és bevezetésének drámai következményei lehetnek a reklámpiacra és jelentős társadalmi következményekkel is járhat – olvasható a közleményben. Ez pont a kormánynak valószínűleg nem lesz újdonság, de vegyük át, miért:

  • Ma az országban 45 913 közterületi hirdetőeszköz található, ezek jelentős része magánterületen helyezkedik el. A társasházakat, intézményeket tekintve az óriásplakátok bérbeadása kb. 52 ezer ember számára jelent olyan fontos bevételi forrást, amelynek megszűnése rezsinövekedést von maga után. (Elsősorban budapesti társasházak járnának pórul.)

  • Több mint 100 olyan vállalat van ma az országban, amelyek bevételük jelentős részét közterületi reklámtevékenységből végzik, a tervezet jelenlegi formája ezeket vélhetően csődközeli helyzetbe kormányozná.

  • A felületek elbontása a közlemény szerint a kormányzatot terhelné, ugyanisa szóban forgó vállalkozások ennek költségét nem tudnák finanszírozni. Számításuk szerint ennek költsége 4-5 milliárd forintra rúghat, emellett az állami és önkormányzati bevételek kiesésének nagyságrendje 10-12 milliárd forint is lehet.

  • A tervezet alapján a jelenleg meglévő reklámfelületeket az azokat birtokló és üzemeltető társaságok 2017. március 31-ig használhatnák, ami hirdetői szempontból is több kérdést von maga után: a hirdetők a közterületi reklámfelületek igénybevételére általában hosszútávú – akár több éves – szerződést kötnek, és egyes hirdetői szegmensek (pl. kereskedelem) számára a közterületi reklám az egyik legfontosabb hirdetési forma.

  • A tervezet alapján a 9 négyzetmétert meghaladó plakáthelyek elbontásra kerülnek, és bár az MRSZ és az aláírók fontosnak tartják a felületek korlátozását, felhívják a figyelmet arra, hogy a jelen tervezet nem tesz különbséget abban, hogy az adott felület hol helyezkedik el.

  • A tervezet egyoldalúan módosítana a tulajdonjogon, amely szerintük az Alaptörvénybe ütköző kérdéseket vet fel.

Mit vállalnak a cégek?

Az MRSZ és a dokumentumot aláíró cégek közösen vállalják, hogy november 10-ig elkészítik és bemutatják azt a szakmai anyagot, amelyben a javaslatok mellett részletesen kidolgozzák az alábbi vállalásokat:

- teljes körű együttműködés a kormánnyal és az önkormányzatokkal a település arculatának továbbfejlesztése érdekében,

- a hazai közterületi cégek önszabályozása.

Ez utóbbi többek között azt is takarja, hogy a cégek kidolgozzák a területrendezési és eszközbontási vállalásaikat, valamint december 12-ig egy kijelölt útszakaszon bemutatják az önszabályozás működőképességét, és bemutatják, milyen formában tudják teljesíteni az előterjesztésben meghatározott célokat. 

Elkészítenének egy „Közterületi Regisztert” is a közterületi reklámokkal foglalkozó cégek eszközeiről, ezeket ingyen átadnák az államnak és az önkormányzatoknak. Ezen felül csatlakoznának a Magyar Reklámetikai Kódexhez, és vállalnák a közterületi piacra vonatkozó etikai normatíva kidolgozását. 

A hazai közterületi hirdetéssel jogszerűen foglalkozó cégek vállalják, hogy tevékenységük végzését az MRSZ Közterületi Tagozatának szakmai tagságához kötik

Az önszabályozásból kimaradó és szürkegazdaságban működő (illegális reklámeszközöket kihelyező) cégekkel szemben fellépnek (piaci kirekesztés), és vállalják az általuk okozott károk felszámolását.

A szakmai állásfoglalást és felajánlást a magyar közterületi reklámpiac szereplőinek több mint 90 százaléka támogatja (a reklámeszközök száma és kezelt reklámbüdzsé nagysága alapján), és ügynökségek is csatlakoztak hozzá. Úgy tudjuk, utóbbiak névsora még bővül.

A szakmai állásfoglalást és felajánlást támogató és abban részt vevő cégek, szervezetek

Magyar Reklámszövetség (MRSZ) 

Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetsége (MAKSZ)

 

Médiatulajdonosok:

Alfa Plakát Kft.

Euro Publicity Kft.

Horizont Reklám Kft.

Holczmann Bt.

Hungaroplakát Kft.

Interplakát Kft.

JCDecaux Hungary Zrt.

Kroc Kft.

Uno Reklám  Kft. 

Urbánus Média Kft.

Pannon Plakát Kft.

Pannon Outdoor Média Kft.

Pannon Vision Kft.

PONT Reklám Kft.

Publimont Kft.

Táblázat Kft.

Ügynökségek és sales house-ok:

Art Media

Grand Communications Kft.

IK Közterületi Kereskedelmi Kft.

TM Company Kft. (Mediafield Outdoor)

Odex Kft.

Open Kft.

Portland Közterületi Reklámügynökség Kft.

Posterscope Hungary Kft.

Médiaügynökségek:

Maximize

Maxus

MEC

Mindshare

Kutatócégek:

Outdoor Media Audit Kft.

OH Monitoring Kft.

 

Nyomdák:

OSG Hungary

BIGPRINT Hungary Kft.

 

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Cik[196166] galéria
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél

Élelmiszer-FMCG hírek első kézből

  • napi friss hírek, érdekességek
  • kutatások, elemzések
  • exkluzív riportok
  • szakmai konferenciák
  • képzések, tréningek
Iratkozzon fel hírlevelünkre
Ne maradjon le a legfontosabb szakmai hírekről!
Élelmiszer-FMCG hírlevél