hirdetés
hirdetés

„Az Unicum a bátyád, akire felnézel, aki inspirál”

Az Unicum több mint ital, egy különös magyar legenda. Olyan márka, amelynek történelme van, históriáját nem marketingguruknak kell kifundálniuk. Születése, újjászületése egyaránt mesébe illő, mint ahogy a Zwack-történet is igazi családregény. Zwack Sándorral, a Zwack Unicum Nyrt. igazgatóságának elnökével beszélgettünk.

hirdetés

 

Névjegy

Zwack Sándor

Jelenlegi beosztása
● a Zwack Unicum Nyrt. igazgatóságának elnöke

Korábbi beosztásai
● 1998-2000: berkmann Wine Cellars Ltd. London
− logisztika, on-trade vevőkkel kapcsolattartás
● 2000-2002: Allied Domecq Italia Ltd., Milano
− Unicum márkamenedzser
● 2002-2005: Zwack Unicum Nyrt.
− kiemelt márkákért felelős tanácsadó
● 2005-2008: Zwack Unicum Nyrt.
− az Igazgatóság tagja
● 2008− : Zwack Unicum Nyrt,
− az Igazgatóság elnöke

Végzettsége:
● Western Maryland – politikai tudományok és nemzetközi kapcsolatok diploma

Hogyan mutatná be önmagát néhány mondatban?
Zwack Sándor vagyok, a Zwack Unicum Nyrt. igazgatóság elnöke, családapa. Egy olyan fickó, akinek a gondolkodását egyszerre határozza meg Olaszország, ahol gyermekkorát töltötte, Amerika, ahol tanult, és Magyarország, ahol él. Egy férfi, aki rajong a családjáért, szereti és tiszteli az életet.

Mi a legkorábbi fennmaradt családi emlékük, „ereklyéjük”?
A családom nagyon zivataros időket élt meg, számtalanszor költöztünk. Maradtak tárgyaink, jellemzően személyes apróságok – ilyen az óra, amit édesapámtól kaptam, amikor közölte velem, hogy szeretné, ha átvenném a helyét az igazgatóság elnökeként. De a legfontosabb családi ereklyénk kétségkívül az Unicum receptje, ami megalkotása óta változatlan.

 

Mik azok, amiket a családi örökségből a legértékesebbnek tart, amit „útravalóul” kapott?
Apám mindig azt mondta, hogy bármi is történjék az életben, mindig embernek kell maradni. Ezt én is így gondolom mind magánemberként, mind az üzletben. Üzletemberként tisztában vagyok az üzleti élet folyamataival, a verseny jelentőségével, de a verseny csak akkor lehet verseny, ha becsületes.

Mitől különleges az Unicum? Miből és hogyan készül? A recept melyik része titkos?
Maga az ital több mint negyven gyógynövényből készül és a mai napig a Soroksári úton található gyárközpontunk pincéjében érleljük. Sok minden speciális benne: a gyógynövények aránya, talán még az érlelési hely is ennek mondható. Ami egészen biztos, hogy egyedi, az az „Unicum szívének” mondott szigorúan titkos gyógynövény keverék, amit jellemzően mindig egy családtag ad hozzá a többi összetevőhöz. Ennek összetételét még a gyárban dolgozó munkatársaink sem ismerik.

Ha az Unicum ember lenne, hogyan jellemezné?
Ő a bátyád, akire felnézel, aki inspirál, ellát az élethez szükséges fontos tanácsokkal, de meg is véd, ha kell.

A Zwack családról igazán elmondható, hogy a történelem elsodorta tagjait a szélrózsa minden irányába. Mennyiben határozta meg személyiségfejlődését ez a világpolgárság? Mit jelent önnek a „magyarság”, „magyarnak lenni”?
Hú, nagyon bonyolult kérdés. Mint azt korábban is mondtam, három ország kultúrája határozza meg a személyiségem. Magyarországon élek, azonban magyar vállalatot vezetek, magyar emberek a munkatársaim, magyarok a beszállítóink, az üzleti partnereink zöme, itt is adózunk. Magyar vagyok hát, de kozmopolita magyar: mint ahogy régen, az első világháború előtt megszokott volt, hogy egy iparos a mestervizsgája előtt külföldre ment gyakorlatot szerezni, nekem is fontosak a külföldi „inasévek”. Amit Szent István írt fiának, Imre hercegnek szóló intelmeiben, én is vallom: „esendő az egy nyelvű és egy kultúrájú ország” – amit azonban ott kinn tanultam, itthon szeretném kamatoztatni.
Édesapám nagyon kitartó ember volt és őt személy szerint az is motiválta, hazatértében, hogy élete minden percében emlékezett rá, hogy mit kellett itt hagynia. Vissza akarta szerezni és megmutatni, hogy életképesen tudja működtetni a családi vállalatot. Amikor az első lehetősége volt rá, visszavásárolta a gyárat, és onnantól kezdve erre tette fel az életét.

A Zwack talán a legpatinásabb magyar családi vállalkozás. Hányan dolgoznak ma a családból a cégben, hogyan osztják fel a munkát, milyen a „munkamegosztás”?
A családból jelenleg hárman dolgozunk a cégben. A húgom, Izabella az igazgatóság tagja, az Unicum nemzetközi márka nagykövete és ő vezeti a Zwack Izabella Borkereskedést. Édesanyám, Anne Zwack alapvetően a vállalat és a márkáink nemzetközi PR kapcsolataiért felelős, én pedig immáron nyolcadik éve az igazgatóság elnöki feladatait látom el.

Milyen érzés egy 225 éves legendás családi vállalat vezetőjének lenni? Nem szeretett volna egészen más pályára lépni?
Amikor édesapám visszavásárolta a gyárat, még nem tudhattam, lesz-e részem benne, de 2002-ben, amikor hazaköltöztem, már biztos voltam, hogy ez a cég lesz a jövőm. Természetes volt, hogy arra készüljek, egyszer majd nekem kell felelni azért, hogy ez a vállalat a jövőben is versenyképes maradjon. Természetesen el tudtam volna képzelni magam teljesen más hivatásban – például biztos vagyok abban, hogy nagyon jó bűnügyi elemző vagy diplomata lett volna belőlem.
Persze nem ment minden csak magától: édesapám ragaszkodott hozzá, hogy egyetemi tanulmányaim befejeztével más, tőlünk független vállalatokban is szerezzek tapasztalatokat, majd cégen belül bizonyítsak különböző osztályokon. Az első „igazi” munkahelyem például egy londoni italforgalmazó volt, ahol raktári targoncásként kezdtem.

Vezetőként mi az ars poeticája?
Most, a 225-ik évforduló kapcsán a cég egyik fő jelmondata: „a siker az, ha megpróbálod véghezvinni azt, amiben hiszel”. Számomra ennek is nagyon fontos üzenete van, ugyanis úgy sohasem fogunk semmit elérni, ha csak vágyunk rá – tenni is kell érte.

Az Unicum 225 éves. Hogyan ünneplik meg az évfordulót?
Az év során számos programmal emlékeztünk meg a 225 éves évfordulóról. Nyár elejétől elérhető például egy városi túra „Egy csepp siker” címmel, amely havonta egy alkalommal a családunk és az Unicum legfontosabb budapesti állomásait mutatja be a résztvevőknek, de együtt ünnepeltünk több száz emberrel a Múzeumok Éjszakáján is, novemberben pedig egy új reklámfilmmel koronáztuk meg az évet, amely a magyar történelem és az Unicum történetéből villant fel képeket.

Amint azt az Unicum most készül reklámspotja is jelzi, a Zwack család története összefonódik az ország históriájával. Hogyan élték meg ezt „történelmiséget”? Milyen szempontok szerint választották ki azokat a történelmi momentumokat, amelyek végül bekerültek a reklámfilmbe?
Számunkra nagyon sokat jelent ez a 225 év, mert példát állít elénk az őseink tudásvágya, tenni akarása és kitartása. Az volt a célunk, hogy az évforduló kapcsán olyan Magyarország történetéből vett pillanatokat villantsunk fel, amelyekkel új, érzelmesebb, izgalmasabb, felemelőbb képeket mutatunk a magyarokról. Természetesen egy hatvan másodperces reklámfilmben nem tudunk átfogó történeteket elmesélni, inkább csak költői villanásokra szorítkozunk, amelyek egy-egy hőskort idéznek az Unicum történetével párhuzamba állítva. Tehát inkább egy-egy érzést adunk át a nézőknek. Így jelenik meg az 1790-es jelenet, amikor Dr. Zwack gyomorkeserűjével II. József elé járult, a Hunyadi huszárok, Hajós Alfréd, majd eljutunk a mai Hősök terére.

Úgy tudom, tervezik, hogy igazi világmárkává fejlesztik az Unicumot. Milyen elképzeléseik vannak? Melyek lesznek a Zwack márka innovációs irányai?
Az Unicum Szilvát nagyon szépen igazolta vissza a piac. Folyamatosan fejlesztjük meglévő márkáinkat és nem lennék meglepve, ha nemsokára valami merőben újjal állnánk elő (nevet). Hogy ez mi lenne, egyelőre maradjon titok.

Ön szerint melyek a legvonzóbb és a legellenszenvesebb emberi tulajdonságok?
A legrosszabb valószínűleg az irigység. A legjobb pedig… Nos, ezt egy szóval „emberségként” határoznám meg. Ebben van őszinteség, bátorság, hűség, szolidaritás, tudásvágy és még ki tudja, mi minden, ami által jobbá tehetjük a világot.

Mi az, ami kikapcsolja, amivel legszívesebben tölti szabadidejét?
Legszívesebben a gyerekeimmel töltöm az időmet. Arra törekszem, hogy a lehető legteljesebben kivegyem a részemet az életükből és aktív szereplője legyek a mindennapjaiknak. Amikor csak tehetem, elmegyek a fiaim edzésére, a nagyobbik fiammal például eljárok bokszolni. A sport egyébként is kikapcsol, a kedvenc sportom a foci, a barátaimmal is rendszeresen eljárok focizni.

Egy cikkben „jó fej burzsuj”-nak nevezték önt. Neve szerepel a leggazdagabb magyarok listáján. Milyen szerepet játszik az életében a pénz, a luxus?
Az apám 40 évig élt emigrációban, aztán a nulláról kezdte itthon újra felépíteni a vállalkozását. Ő nem volt annak a híve, hogy flancos életet éljen, és minket is így nevelt. Nem vágyok jachtra vagy sportautóra, de fontos a kényelem. Az életemben talán az a legnagyobb luxus, ha elutazhatok Toscanába, ahol van egy háza a családomnak. Az utazásra nem sajnálom a pénzt. Fontosnak tartom, hogy a gyermekeimmel megismertessek más országokat, más kultúrákat, szeretném megmutatni nekik a világot.

 

Császár László
a szerző cikkei

(forrás: Élelmiszer szaklap 2015/12-2016/1.)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél