hirdetés
hirdetés

Ismét bevetésen a Mozzarella Kommandó!

Nagyszabású gyermekegészségügyi kezdeményezés indult Dél-Alföldön, első fázisában a békés megyei Szarvason. A szervezők azt az ambiciózus célt tűzték ki, hogy fordítsanak a következő generációk egészségügyi kondícióján, lévén gyermekkorban dől el a felnőtt- és időskori egészség, ám kutatások szerint a mai magyar fiatalok egészségi állapota aggasztó. A program elindítója a Szarvasi Mozzarella, szakmai partner pedig a Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége (MDOSZ).

hirdetés

A gyerekek egészséges táplálkozását felmérő kutatásban eddig 3 szarvasi általános iskola tanulói, 8 és 15 év közötti fiataljai vettek részt. A kitöltők körülbelül fele-fele arányban fiúk és lányok, a 15 kérdést tartalmazó papír alapú kérdőíveket tanári felügyelet mellett, tanítási órán töltötték ki a diákok, amelyeket aztán az MDOSZ értékelt ki.

„A gyerekek nagyon jól tudják, hogy a tej és tejtermékek, például a sajtok az elsődleges kalcium- és vitamin-forrás” – mondja Kanizsárné Vaskó Nikolett dietetikus, a Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége (MDOSZ) által a programba delegált szakember.

„E jó hír ellenére természetesen van tennivaló” – tette hozzá a szakember. A Mozzarella Kommandó fantázianévvel elindult program az idei évben kísérleti jelleggel kezdte meg működését. Ifj. Rohony Miklós, a program elindítója, egyben a Szarvasi Mozzarella Kft. marketing vezetője úgy nyilatkozott, hogy „idén csak Szarvason indultunk a programmal, 3 iskolát látogattunk meg. Mi nagyon elköteleztük magunkat emellett a jó ügy mellett, ám nem tudtuk, hogy milyen lesz a fogadtatás, hogy az, amit elképzeltünk, működhet-e. Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy igen, ezért 2019-ben tovább folytatjuk a programot már más városokat is bevonva”.

A kezdeményezés egyik kiindulópontja az volt, hogy a gyermekkori nem megfelelő táplálkozás felnőttkorban számtalan problémához, ill. komoly betegségekhez vezethet, mint pl.: magas vérnyomás, cukorbetegség, mozgásszervi panaszok, vashiány stb. Az étrend elégtelen minőségi és mennyiségi összetétele túlsúly és elhízás kialakulásához is vezethet, amely jelentősen megnöveli a szív- és érrendszeri betegségek előfordulását.

Ez ma Magyarországon a vezető halálok

A másik szempont pedig az volt, hogy a sajtok a leggyakrabban vásárolt élelmiszerek közé tartoznak, így a gyerekek körében is jól ismert és gyakran fogyasztott tejtermék. A Szarvasi Mozzarella Kft. élelmiszeripari vállalatként és sajtgyártóként is az egészséges táplálkozás szószólója, ezért egyértelmű volt a cég számára a kapcsolódási pont.

A kezdeményezés lényege,

hogy egy előre kijelölt napon, 1-1 tanítási óra helyett a gyerekek előadást hallgatnak a táplálkozásról, amelyet az MDOSZ szakembere tart részükre. Mindemellett ezen a napon az iskolai menzán az ételt is lecserélik, a gyerekek speciális menüt fogyaszthatnak. Ugyanekkor töltik ki a papír alapú kérdőívet is, amely a sajtfogyasztáson keresztül vizsgálja a korcsoport egészséges táplálkozással kapcsolatos ismereteit és szokásait.

Arra voltunk kíváncsiak, hogy a 8-15 éves korosztályú gyerekek, mennyire vannak tisztában a sajtok és a tej egészségre gyakorolt hatásával.” – mondta el ifj. Rohony Miklós. Az első kérdőíves adatfelvétel tavasszal volt 2 iskolában; ekkor a gyerekek az előadás után töltötték ki a kérdőívet. Ősszel viszont csak 1 iskolában tartottak Mozzarella Kommandó napot, ahol az előadást megelőzően válaszoltak a kutatási kérdésekre.

A két adatfelvétel eredményeinek összevetése

alapján a mintegy 1000 gyerek döntő többsége tisztában van azzal, hogy a tej és a sajtok fontos vitamin források. A második adatfelvételnél azonban kiderült, hogy a megkérdezettek közel 10%-a C-vitamin forrásaként is megjelölte a tejet. Ugyancsak érdekes visszajelzés az, hogy a „Karikázd be a tejterméket” feladatnál mindkét alkalommal érkeztek válaszok a tojásra, tésztára, és a teljes kiőrlésű zsemlére is.

A trappista sajt a leggyakrabban kóstolt sajtféle,

a második helyen a mozzarella áll. Érdekes sorrendet hozott a fogyasztási rangsor is: a gyerekek leggyakrabban szendvicsben eszik a sajtot, dobogós a „pizzák tetején” és az „önmagában” válasz is. És az adatok szerint a rántott sajt kirobbanthatatlan a magyar gasztronómiából, ugyanis a megkérdezett gyerekek negyedik legtöbbször említett sajtfogyasztási formája a rántott sajt (több mint 60%), ötödik lett kicsivel kisebb volumennel a sajtos ízesítésű chips.

Az eredmények alapján a gyerekek hetente néhányszor esznek sajtot. Azt is helyesen tudta a többség, hogy naponta fél liter tejet vagy ennek megfelelő tejterméket kellene elfogyasztaniuk. Az is pozitívum továbbá, hogy a gyerekek tudták, hogy 1 dl tejben annyi kalcium van, mint 1-2 szelet sajtban.

Az eredmények azt is mutatják, hogy a helyes válaszok többsége összefüggésben van a gyerekek életkorával is, ugyanakkor valamennyi korcsoportban a többség (70%) helyesen tudta mi az a tejcukorérzékenység. Ugyanez a pozitív fölény mutatkozott meg abban is, hogy a „light” felirat mit jelent a csomagoláson.

Továbbá ismert volt a gyerekek többsége számára, hogy a teljes értékű fehérje forrás miatt szükséges fogyasztani a tejtermékeket. Abban viszont már markáns különbség jelentkezett, hogy mit érdemes figyelni a csomagoláson, ha sajtot vásárolunk: míg az első csoport a tartósítószerre és cukortartalomra, addig a második csoport a só- és zsírtartalomra szavazott.

A kezdeményezés legfontosabb üzenete számunkra az, hogy a gyerekek egészséges életmódról és táplálkozásról szóló edukációjára szükség van” – összegezte a program eddigi tanulságát ifj. Rohony Miklós.

(forrás: Élelmiszer Online)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél