hirdetés
hirdetés

Cirmos cica haj, hová tűnt a vaj?

Eltűnt a vaj a francia szupermarketek polcairól, és a tejterméktanács vezetője szerint a következő hónapokban sem várható javulás. Az európai, köztük a francia gazdák ugyanis csak az idén kezdték újra növelni a termelést, ami jelentősen visszaesett, mi­után az Európai Unió 2015-ben eltörölte az ágazatot szabályozó kvótákat és Oroszország embargót léptetett életbe az EU-val szemben.

hirdetés

Az e lépéseket követő tejdömping az árak csökkenéséhez vezetett, emiatt a gazdák eladták teheneik egy részét. Ráadásul folyamatosan nő a vaj iránti kereslet Kínában és a Közel-Keleten, miközben az esős tavasz és nyár miatt némileg visszaesett a termelés a világ legnagyobb tejexportőrének számító Új-Zélandon. A szigetország az egyetlen a világpiac fő szereplői közül, ahol az idén csökken a tejtermelés.

FA franciáknál a vaj olyan, mint a magyaroknak a paprika: létszükségletotó:123rf.com
FA franciáknál a vaj olyan, mint a magyaroknak a paprika: létszükségletotó:123rf.com

A helyzet miatt a vaj tonnánkénti világpiaci ára a 2016-os 2500 euróról őszre 7000 euróra nőtt, annak ellenére, hogy augusztusban rekordszintre emelkedett a tejtermelés Európában. Lengyelország, Olaszország és Írország jár élen, Németország és Hollandia elmarad mögöttük, Nagy-Britanniában és Franciaországban pedig még mindig nem érik el a korábbi szintet – emlékeztetett elemzésében az új-zélandi Stuff szakírója.

Folyamatosan nő a tejtermelés az Egyesült Államokban is, az idén eddig 1,6 százalékkal, miközben az országban csökken a friss tej fogyasztása, így egyre többet tudnak belőle exportálni. Ausztráliában és Argentínában is kezd visszaállni a termelés a korábbi szintre.

Érdekesség, hogy a vaj csak Franciaországban tűnt el a szupermarketek polcairól, és ennek Gerard Calbrix, a tejipari szövetség osztályvezetője szerint egyszerű oka van: az áruházláncok rugalmatlan árképzése. Míg Németországban 52 százalékkal emelkedett a vaj ára március és szeptember között, Franciaországban csak 6 százalékkal, mert a szupermarketláncok évente egyszer, februárban állapítják meg az árakat, és utána nem szívesen hárítják át az emelkedést a fogyasztókra. Így alakulhatott ki az a helyzet, hogy a nagykereskedőknél drágább a vaj, mint a boltokban, ezért ott vásárolnak a kiskereskedők, pékek és cukrászok is.

(forrás: vg.hu)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél

Élelmiszer-FMCG hírek első kézből

  • napi friss hírek, érdekességek
  • kutatások, elemzések
  • exkluzív riportok
  • szakmai konferenciák
  • képzések, tréningek
Iratkozzon fel hírlevelünkre
Ne maradjon le a legfontosabb szakmai hírekről!
Élelmiszer-FMCG hírlevél