hirdetés
hirdetés

Egy fecske is csinálhat nyarat

Kurucz Péter, a Brandbank Hungary Kft. alapító country managere

Kurucz Pétert, a GS1 Magyarország színeiben többször is láthatták-hallhatták olvasóink az Élelmiszer rendezvényein, mondhatni, régi motoros (vagy ha a valósághoz hűek akarunk lenni, Alfa Romeós) a szakmában. Most azonban valami teljesen újba vágta a fejszéjét. A szabványokat és az alkalmazotti létet odahagyva a nulláról kezdte felépíteni egy nemzetközi cég, a Brandbank magyarországi bástyáját. A country menedzser szerint a digitális kereskedelemnek még van hová fejlődnie, sportra kell, hogy jusson idő és a rizikót is megéri vállalni. 

hirdetés

Egyszer csak azt kezdték rebesgetni a verebek, hogy már nem a GS1-nél dolgozik, hanem egy Magyarországon még nem működő céget, és annak szolgáltatását vezeti be. Miért váltott, és miért épp a Brandbankre?

kuruczA  2013 előtti 5 évemet a GS1 Magyarországnál töltöttem vezető szakértőként. Itt klasszikus B2B, azaz üzleti, az ellátási láncot lefedő azonosítási, nyomon-követési és termékadat-szolgáltatási szabványok piacra vitelével foglalkoztam. Az utóbbi néhány évben – köszönhetően az internet és az okostelefonok térnyerésének – már egyértelműen látszott az a tendencia, hogy az üzleti és a fogyasztói  információigény hamarosan összeér, és megképződik egy  közös részhalmaz. Ebben a területben mindig is nagy fantáziát láttam, talán ezért is lettem tagja a GS1 európai B2C munkacsoportjának, ahol először találkoztam a Brandbank nevével. A Brandbank az online kereskedelem igazi úttörőjeként kezdte meg tevékenységét 14 évvel ezelőtt az Egyesült Királyságban. Mára már közel 6000 cég 300 000 digitális termékadatait kezeli termékkönyvtárában, és juttatja el minden olyan kereskedő partneréhez, aki internetes áruházat üzemeltet. Érdekes kihívásként éltem meg, mikor egy ismerősömön keresztül eljutott a híre hozzám, hogy az elmúlt két évben kezdődött terjeszkedésük jegyében esetleg Magyarországra is kibővítenék tevékenységüket, és leányvállalatot alapítanának hazánkban is. Mivel a területet jól ismertem, és nagy fantáziát láttam benne, úgy gondoltam, ez egy olyan lehetőség, amit nem hagyhatok csak úgy elmenni magam mellett. Egyszerűen nem akartam, hogy valaki más építse fel ezt az üzletet Magyarországon. Gondoltam, egy próbát megér.  Aztán a cégvezetőkkel folytatott néhány informális beszélgetés után gyorsan világossá vált, hogy piacra lépési szándékuk megalapozott, és én lehetek az az ember, aki viheti az üzletet.  Az első személyes találkozó során az is bebizonyosodott, hogy a dolognak nemcsak az üzleti, hanem az emberi oldala is működik, ami számomra talán még az üzleti oldalnál is fontosabb. Eddigi tizenöt, üzleti életben eltöltött évem során azt tapasztaltam, hogy minden az emberek miatt működik,  vagy éppen nem működik – legyen szó akár a legnagyobb cégekről is. Ha ez nem klappol, megírhatjuk a legrészletesebb szerződést is,  úgysem fog működni, ha viszont működik, úgy egy kézfogás is tökéletesen elég.
 
Mit jelent az, hogy a Brandbank Kft. digitális termékadatokat juttat el a gyártóktól a kereskedőkhöz?

Digitális termékinformációk előállításával, menedzselésével és kuruczelosztásával foglalkozunk. Ez valószínűleg kicsit steril definíció, hogy érthetőbb legyen, nézzük meg mind a fogyasztók (B2C) és az üzleti partnerek (B2B) oldaláról. Ha egy online vásárló szemszögéből nézzük, úgy a szolgáltatás azt teszi lehetővé számára, hogy a “távvásárlás” során is ugyanazt az élményt és információt kapja, mintha a boltban lenne. Szolgáltatásunk részeként ugyanis minőségi termékfotókat készítünk a termékekről valamint teljes körűen és strukturált formában rögzítjük a termékcsomagoláson található összes információt. Ha a kereskedők  és beszállító partnereik szemszögéből pozicionáljuk magunkat, úgy egy olyan „termékadatbankot”  hozunk létre, ahol a gyártó cégek termékinformációit aggregáljuk, és így egy egycsatornás modellen keresztül eljuttatjuk mindazon "adatfogyasztókhoz”, akiknek erre szükségük van, vagyis  elsősorban a webshopot üzemeltető kereskedőkhöz. Ám, ha már egyszer van egy olyan helyünk, ahol ezen termékinformációk koncentráltan, aktuálisan és teljes körűen elérhetők, akkor már rengeteg eddigi belső folyamatot is optimalizálhatunk velük. Felhasználhatjuk például print kiadványokhoz, POS megjelenésekhez, bármilyen más kreatív anyaghoz.  A Brandbank tehát egy olyan “online logisztikai szolgáltatást” nyújt (remélem, ez egy létező kifejezés és nem én kreáltam) ami azt teszi lehetővé, hogy a gyártók digitális termékinformációi felkerülhessenek a kereskedők digitális polcaira és így a fogyasztókhoz is eljusson.
 
A semmiből kellett ezt a céget elindítani, felépíteni, ráadásul egy válságos, bizonytalan piaci környezetben. Nem nyomasztotta a rizikó?  Mi volt az, ami biztos fogódzót jelentett?

kuruczA kihívás nagyon fontos motiváció volt abban, hogy valami igazán újba kezdjek. Az online, ma még annyira új terület az FMCG-ben, hogy ezen a téren van igazán lehetőség alkotni valamit.  Ezt az alkotást valóban az alapoknál kellett elkezdeni. Hogy a saját kezemmel építettem fel a céget, az majdhogynem szó szerint is igaz, hiszen a széket, amin ülök, azt én magam csavaroztam össze, ezen túlmenően a munkatársakat, akikkel dolgozom, én választottam ki stb. Biztos pontot Viszkei úrnak, a GS1 elnökének egy bennem megmaradt mondata jelentett.  Ő azt mondta, hogy azért jó az innováció, mert időszakos monopóliumot teremt, ami a mi esetünkre lefordítva annyit tesz, hogy olyan innovatív szolgáltatást nyújtunk, amit jelenleg más „nem tud”.  És ne feledjük, hogy a Brandbank UK 14 év alatt megszerzett know-how-ja, az anyacég erőforrásai, és meglévő IT háttárinfrastruktúra is fontos fogódzót jelent.  Emellett a Tesco online shopjának közelgő indulása is egyfajta biztonságot nyújtott, hiszen a Brandbank kiemelkedően fontos nemzetközi kereskedő partnere a Tesco; A szakmai érvek mellett természetesen vállalni kellett a rizikót, mert az indulásunk pillanatában még nem lehetett biztosat tudni arról, hogyan fogunk elindulni, és hogy a szolgáltatás mennyire találja meg a helyét a piacon.  Az elmúlt néhány hónapban megkötött számos szerződés, és a felvett több ezer hazai termékadat bizonyítja, hogy egyfajta piaci rést sikerült betölteni, ezért a kockázatokat érdemes volt vállalni.

 
Egy új cég elindítása, különösen egy új szolgáltatás bevezetése ma, Magyarországon iszonyú nehéz. Mennyit dolgozik?
 
Pont annyit dolgozom, mint amennyit a cég elindításakor gondoltam, hogy dolgozni fogok: rengeteget.  Általában 4-kor kelek, hogy a levelezést és az adminisztratív ügyeket elintézzem,  mivel  a normál munkaórákban inkább a partnertalálkozókra szentelem az időt.  Ahová csak tudok, mindenhova személyesen megyek el, mert úgy vélem, a leghasznosabb idő, a partnerekkel töltött idő, a legfontosabb tapasztalat, a partnerektől visszaérkező információ. Mindezek mellett továbbra is szánok időt arra, hogy heti 4-5 alkalommal elmenjek sportolni.

Sikerült átállni a vezetői szerepre? Milyen vezetőnek tartja magát?

Hogy mennyire vagyok jó vezető, arról inkább a munkatársaim tudnának nyilatkozni. Alkalmazottként eltöltött éveim alatt sok mindent tanultam főnökeimtől, azt is, hogy milyen legyek, és azt is, milyen ne, ha egyszer vezetői pozícióba kerülök. Mindenesetre az biztos, hogy konstruktív, a demokráciában és a csapatmunkában hívő vezetőként igyekszem dolgozni.
 
Hogy látja, valóban az online kereskedelemé a jövő?

Ahol ma a hazai online kereskedelem tart, onnan egyértelműen felfelé vezet az út, méghozzá meredeken. Az internet elterjedése a gyors és kényelmes bevásárlási formák elterjedését is hozza, aminek köszönhetően fogyasztók tömegei fordulnak az online bevásárlás felé a napi fogyasztási cikkek terén is. Ez pedig azt jelenti, hogy mind a gyártóknak, mind a kereskedőknek sokkal nagyobb figyelmet kell szentelniük erre a területre, hiszen még a nagy cégek közül is elég sokan az alapoknál tartanak.
 
Elmondhatjuk, hogy a rizikó már kicsi, a siker egyre nagyobb?

Azt hiszem, igen. Az mindenképpen siker, hogy sok partnernek sikerült bebizonyítani, hogy egy innovatív szoláltatásba érdemes befektetnie, akár válságos időkben is.  Sikernek élem meg, hogy néhány hónap alatt ennyi ügyfelet és megbízást sikerült szereznünk.  Azt is fontosnak tartom, hogy nagyon sok partnerünk mégértette azt az üzenetünket, hogy ha hisznek az online-ban és hisznek a saját brandjükben, úgy érdemes hinniük a mi szolgáltatásunkban is.  Az online-ban még sok kiaknázatlan potenciál van, aminek - reményeim szerint - a Brandbank egyik példamutató vállalkozása lesz a hazai piacon.

Névjegy
Diplomáját a Szent István Egyetemen szerezte, angolul és németül kiválóan beszél. Hat évig vezette a Siemens integrált telekommunikációs szolgáltatások üzletágát, majd egy informatikai kockázati tőkealap befektetési igazgatója volt.  Az utóbbi 5 évben a GS1 Magyarország vezető szakértőjeként dolgozott, 2012-ben megalapította a Brandbank magyarországi leányvállalatát. Három gyerek édesapja, hobbija az amerikai foci, a kettlebell, kedvenc autómárkája az Alfa Romeo.



Simon Izabella
a szerző cikkei

(forrás: Élelmiszer Szaklap)
hirdetés

Címkék

Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél

Élelmiszer-FMCG hírek első kézből

  • napi friss hírek, érdekességek
  • kutatások, elemzések
  • exkluzív riportok
  • szakmai konferenciák
  • képzések, tréningek
Iratkozzon fel hírlevelünkre
Ne maradjon le a legfontosabb szakmai hírekről!
Élelmiszer-FMCG hírlevél