hirdetés
hirdetés

Elembertelenednek a szántóföldek

Egyre több olyan traktort használnak az Egyesült Államokban, amelyek működtetéséhez nem kell vezető és nincsen rajtuk fülke sem – tájékoztat az agrárszektor.hu. Magyarországon egyelőre az úgynevezett automata kormányzás terjed, amely pontosabb üzemeltetést tesz lehetővé, de itt még szükség van kezelőre a vezetőfülkében. Az automata kormányrendszer akár 10 százalékkal is drágíthatja egy-egy új munkagép árát, de a tapasztalatok szerint nőhet a hatékonyság.

hirdetés

Az amerikai gazdaságokban már használnak olyan traktorokat, amelyek teljesen automatikusan működnek. Ez azt jelenti, hogy műholdas navigáció révén nem kell kezelő a munkagépek tényleges üzemeltetéséhez, és azokat eleve fülke nélkül építik meg.

Magyarországon ugyanakkor teljesen automata traktorok még nem futnak a földeken – közölte az agrárszektor.hu kérdésére a nádudvari KITE Zrt. Nálunk egyelőre az automatikus kormányzás terjed, ahol azonban még szükség van arra, hogy a gépek munkáját a vezetőfülkéből felügyelje valaki, illetve közbe tudjon avatkozni, ha bármilyen probléma felmerül.

Az automatikus kormányrendszerek lényege, hogy műholdas navigációval mindig a kívánt nyomvonalon tartják az erőgépeket, így ki lehet küszöbölni az emberi hibából adódó pontatlanságokat. A műholdas vevőegységgel kiértékelt műholdjelekkkel állapítható meg a járművek pontos helyzete, mozgása, dőlése és előretartási jellege, így például görbe nyomvezetéskor a szögelfordulás mértéke és sebessége is.

A vevőegység önmagában nagy mennyiségű számítást végez, amelyeket továbbít a fedélzeti számítógéphez. Ezután a számítógép utasítja a kormányvezérlő egységet a megfelelő mértékű beavatkozásra annak érdekében, hogy lehetőség szerint semmilyen eltérés ne legyen a tervezett nyomvonaltól. A traktorok mozgása közben így korrekciós üzenetek keletkeznek, amelyeket az elektro-hidraulikus kormányzás nagyon gyorsan kezel, míg a mechanikus kormányforgatás ezt csak fizikai határain belül képes megoldani.

Az agárszektor.hu tájékoztatása szerint az automatizálás, illetve az automatikus kormányzás is része az úgynevezett precíziós gazdálkodásnak, amely növelheti a gazdálkodók versenyképességét. A precíziós gazdálkodás magyarországi elterjedését is gyorsíthatja, hogy az Európai Unió 2020 utáni Közös Agrárpolitikájában az egyik legfontosabb célkitűzés a modernizálás lehet. Legalábbis ezt az elképzelést is tartalmazza az a hivatalos közlemény, amelyet a 2020 utáni KAP-ról tavaly november végén hozott nyilvánosságra az Európai Bizottság.

Forrás: 123rf

A KITE tapasztalatai szerint a gazdálkodóknál megvan az igény az úgynevezett helyspecifikus rendszerek alkalmazására, de a legtöbb esetben még nem rendelkeznek megfelelő információs technológiai háttérrel, így a precíziós eszközökkel gyűjtött adatokat nem tudják feldolgozni. A termelők ma mintegy 100 ezer hektárt művelnek a KITE komplex precíziós szaktanácsadásával, amely nem túlságosan sok az 5 millió hektár feletti mezőgazdasági területhez képest. Már ma is meghaladja viszont a 1,5 millió hektárt az a terület, amelyen valamilyen precíziós eszközt használnak a termelők.

Az agrárintegrációs piacot vezető nádudvari cég új traktorainak több mint 60 százaléka már úgy értékesíti, hogy abban automata kormányzás működik. Tény ugyanakkor, hogy e felszereltség akár 7-10 százalékkal is növelheti egy-egy új munkagép árát. Az automata kormányrendszer számos munkagéptípusba utólagosan is beszerelhető, és ez körülbelül 4-5 millió forintba kerülhet. Ahhoz, hogy az erőgépek a precíziós technológiában preferált, 2-2,5 centiméteres pontossággal tudjanak dolgozni, szükség van egy valós idejű kinematikus mérést lehetővé tévő (RTK)) szett beszerzése is.

Az automatikus kormányrendszer hátránya lehet, hogy nem tehető át könnyedén másik munkagépekre, mivel nem minősül univerzális egységnek, mint a hagyományos kormányforgató. Előnyére írható viszont, hogy munka közben nem forog a kormány, illetve a rendszer nagy munkasebességnél is gyorsabban reagál, így javíthatja a gazdálkodás hatékonyságát. Beszerelésével nem változik meg a vezetőfülke elrendezése, illetve nincs elektromos motor és kopó alkatrész, így nem keletkezik plusz hanghatás. A beruházás hozzáadott értéket teremtet a traktor kiépítésében, és ez a használtgépek továbbértékesítésénél előnyös szempont lehet.

(forrás: agrárszektor.hu)
hirdetés

Címkék

Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél