hirdetés
hirdetés

„Ez egy szerencsés egymásra találás volt”

Határozott személyiség, élvezi Magyarország dinamizmusát. 2015 augusztusától a Fornetti vezérigazgatója. A munkatársakat és a vállalati kultúrát tartja a cég nagy erősségeinek. Egyik célja, hogy a Fornetti termékek öt éven belül eljussanak legalább 18 európai országba. Sebastian Goodinggal beszélgettünk.

hirdetés

Névjegy
Sebastian Gooding 1982-ben született. Üzleti és közgazdaság-tudományi tanulmányokat folytatott Angliában a Durham Egyetemen, végzettsége szerint okleveles könyvvizsgáló. Az utóbbi években sikeres ügyvezető igazgatója volt az Aryzta német és lengyel leányvállalatainak, valamint a Bakery üzletág pénzügyi és ügyviteli vezetője volt. A Fornetti alkalmazásában 2015 januárja óta áll, és 2015 augusztusától a cég vezérigazgatója. Angolul és németül beszél és magyarul is tanul.

 

Akivel beszéltem a környezetében, mindenki elismeréssel nyilatkozott önről. Hogyan jellemezné magát?
Határozott személyiség vagyok, aki szereti a kihívásokat és megragadja a lehetőségeket. Hiszek abban, hogy vezetőként a lelkiismeret is fontos, nagy hangsúlyt fektetek arra, hogy megtaláljam az egyensúlyt a feladatok és a humán tényezők között. Imádom azt, amit csinálok, és örömmel tölt el, amikor büszke lehetek kollégáimra és munkatársaimra.
Van egy csodálatos családom, a három kislányom révén minden héten megtapasztalok valami új dolgot. Szabadidőmben szívesen motorozok, síelek, sportolok vagy olvasok. Habár a szabadidőm a családé, arra odafigyelek, hogy minden héten legyen részem valami szabadidős tevékenységben. Ha időm engedi, akkor látogatom a kecskeméti rögbicsapat edzéseit is, őket ma már a barátaimnak tekinthetem.

Hogy érzi magát Magyarországon? Sikerült megszoknia a szűkebb, illetve a tágabb környezetet, amelybe csöppent?
Remekül, köszönöm. Nagyon tetszik az ország dinamizmusa, hogy itt minden változik. Budapesten például tavaly januárban jártam először, és azóta egész utcákat építettek újjá. Az is tetszik, hogy itt fontos szerepe van a kis- és középvállalkozói szektornak, erős a vállalkozói szellem. Szinte minden magyar embernek van valami vállalkozásféléje, vagy éppen azon gondolkodik, hogy indít egyet. Mindenki tele van ötletekkel, és úgy érzi, hogy tehet valamit. Jó látni ezt, hatalmas érték. Egy gazdaság felvirágozhat úgy, hogy az erőforrások bőségesen állnak rendelkezésre, de hosszú távon a sikeresség csak aktív vállalkozói réteggel biztosítható.

Mit tart a Fornetti legnagyobb erősségének, illetve mi az, amire a fejlesztések során több figyelmet kell ön szerint szentelni? Mikor lenne elégedett a munkájával 2016, illetve 2021 végén?
A Fornettinek két igazán nagy erőssége van – az emberek és a vállalati kultúra. A termék- és megoldásfókuszú működési filozófia a vállalat legnagyobb erőssége – minden folyamat abba az irányba hat, hogy az ügyfelek számára értéket jelentő megoldásokat kínáljunk. Az odafigyelés és a fejlődés azok a képességek, amelyek mentén egy vállalkozás növekedhet – az új piacokra történő belépés új kapacitások üzemeltetését igényli meglehetősen nagy távolságokon keresztül, leküzdve a nyelvi akadályokat és megfelelve a helyi szabályozásnak. A Fornetti ebben már ma is nagyon erős, de azt várom, hogy 2016 és 2021 végén a Fornettit az határozza meg, hogy ugyanazt a megoldásközpontú működési filozófiát tudja majd nyújtani partnereinek Magyarországon és Európa minden államában. Idén elkezdtünk németországi partnerekkel dolgozni, és a közeljövőre azt várom, hogy ez a fajta expanzió folytatódjon.

Mi az, amit a Fornetti vezetőjeként célul tűzött ki maga elé, illetve milyen elvárásokat támasztott önnel szemben az Aryzta AG menedzsmentje?
Teljesen eltérő megközelítések mentén érdemes válaszolni a kérdésre. Kezdeném a tulajdonosi oldallal, amelynek semmilyen különleges kérése és elvárása nincs. A legfőbb feladatom, hogy stabilitást hozzak a Fornetti-csoport életébe, illetve feltárjam azokat a lehetőségeket, amelyek mentén a vállalat növekedhet, bővülhet. Emellett kiemelt fontosságú, hogy megtartsuk a jelenlegi élelmiszer-biztonsági és termékszínvonalat.
Én személy szerint azt szeretném, hogy mondjuk egy ötéves időtávon belül a Fornetti erős nemzetközi márkaként köszönjön rám vissza elsősorban a régió országaiban, másrészt a vezető nyugat-európai és tengerentúli piacokon is belefuthassak a Fornetti üzleteibe, termékeibe. A számok szintjén ez azt jelenti, hogy 2020-ra 30-40 százalékkal szeretném növelni az eladásokat. Öt éven belül mind a négy péküzemünkben új termelési technológiát kívánunk telepíteni, és az a cél, hogy eljuttassuk a Fornetti termékeit legalább tizennyolc európai országba.

Milyen tapasztalatokat szerzett a magyar munkatársakkal?
Jelentős részben a munkavállalóknak köszönhető, hogy ma ott tart a Fornetti, ahol tart. Rendkívül felkészült és hozzáértő csapat tagjaként dolgozhatom, és ez szerencsére a vállalat összes dolgozói szintjére igaz. Kiválóak a menedzserek, a részleg- és műszakvezetők, valamint felkészültek a munkatársaink is.
Külön öröm számomra, hogy úgy látom, a munkavállalók büszkék arra, amit teremtettek, és keményen dolgoznak nap mint nap a további sikerekért. Ennek egyébként már látszik is az eredménye, hiszen az elmúlt kilenc hónapban a vállalat több mint tíz százalékkal növelte az eladásait. Ezt szeretnénk megköszönni a dolgozóknak is, éppen ezért hajtunk végre 2016. május 1-jétől tízszázalékos általános bérfejlesztést.

Nehéz volt megszokni a cégkultúrák közötti különbségeket? Ön szerint munkatársai milyen vezetőnek tartják Sebastian Goodingot?
A cégkultúra tekintetében alighanem szükségem volt némi időre, hogy hozzászokjak a vállalathoz és a csapathoz – és legalább ugyanennyi időre volt szükségük nekik is, hogy megszokjanak engem. Azonban ez nem jelenti azt, hogy olyan nagyon sokat kellett volna idomulnunk. Arra törekszem, hogy a vállalat előrehaladjon, részese legyen egy váltásnak, és rendületlenül keresse az új üzleti lehetőségeket a növekedéshez, fejlődéshez. A kollégáim is ezt akarják. A legmarkánsabb változást inkább csak a vezetői stílusom jelentette, hiszen minden vezető egyedi, és a nagyvállalati vezetői tapasztalatom, amelynek révén nagyon gyorsan át tudom tekinteni az egész vállalatcsoport üzleti tevékenységét.

Mi motiválta a két résztvevőt, az eladót és a vevőt a felvásárlásban? Milyen pluszt adott, miben hozott változást, miféle új lehetőségeket nyitott a tulajdonosváltás a két cég életében?
Ez egy szerencsés egymásra találás volt. Először nem is tulajdonszerzésben gondolkozott az Aryzta, hanem stratégiai partnerségben, amely segít neki megérteni a régiós piacokat, a Fornettinek pedig ez jó lehetőséget teremtett volna a nyugati piacok felé történő nyitásban. Már akkor láttuk, hogy a Fornetti fantasztikus sütőipari vállalat: a termelés nemzetközi színvonalon zajlik, sőt felül is múlja azt, és ugyanez igaz az előállított termékekre is. Pontosan ilyen bázist szeretett volna az Aryzta a régióban, és sokkal logikusabb volt a csoport tagjává tenni a Fornettit, mint új vállalatot építeni. Ráadásul a Fornetti megvásárlásával nemcsak egy jól ismert vállalatot, de egyedülálló know-how-t és fantasztikus csapatot is szerzett az Aryzta. Vállalatunk a Fornettivel egy jól szervezett, erős helyi céggel bővült, amely magas élelmiszer-higiéniai és -biztonsági sztenderdekkel rendelkezik.

Milyen stratégiai/koncepcióbeli változásokkal járt a tulajdonosváltás?
Amennyiben azt nézzük, hogy a Fornetti stratégiája már az előző tulajdonos alatt is a növekedés volt, akkor semmilyen nagy változás nem történt, történik. Apróbb változások vannak csak. Az egyik ilyen, hogy a működés és a gondolkozás sokkal inkább csoportszintre tolódik, erősítjük a szinergiákat. A másik ilyen, hogy az Aryzta támogatásával lehetőségünk van sokkal intenzívebb növekedésre, olyan piacokra tudunk belépni, amelyek korábban csak nehezen lettek volna meghódíthatóak. Változik valamennyit a termékpaletta is, elkezdtük néhány más Aryzta-családtag vállalat termékeit is bemutatni a partnereinknek, fogyasztóinknak, ugyanakkor a magyar termékek is elindultak külföldre. Az elmúlt hetekben például útra keltek az első szállítmányok Németországba, és vizsgálunk más külföldi lehetőségeket is. A harmadik változás pedig, hogy elkezdünk egy kicsit a high-end megoldások felé elmozdulni az értékesítési megoldások terén, új saját fejlesztésű termékekkel és új bolttípussal is elindultunk a napokban.

Azért a korábbihoz képest intenzívebb kommunikációból ennél mozgalmasabb elmúlt tíz hónap rajzolódik ki. Egyértelműen látszik, hogy a vállalat magasabb fokozatba kapcsolt…
De ez nem annak a jele, hogy változott volna az átfogó stratégiánk. A hetekben lezárt első, 600 millió forintos, csoportszintű fejlesztési program sokkal inkább megerősítője a növekedési stratégiánknak. Minden azt szolgálja, hogy jobb megoldásokat és magasabb minőségű együttműködést biztosíthassunk partnereinknek. A program első elemeként tavaly Kiskunfélegyházán alakítottunk ki új bútorgyártó üzemet. Ezt követte a program második ütemében a romániai pékárugyártó üzem termelőkapacitásainak bővítése, miközben a program harmadik elemeként a vállalat csoportszinten 38 új jármű üzembe állításával modernizálta szállítókapacitásait. Ez mind erről szólt. Ráadásul ezek vonzataként fontos, hogy mintegy 200 fővel bővítettük munkatársaink létszámát, akiknek zömét Magyarországon foglalkoztatjuk. Ebből is látszik, hogy alapvetően a növekedés és a bővülés a célunk.

Volt egy negyedik eleme is ennek a programnak. Amikor mondjuk nagy autógyártók három-négy százalékos bérfejlesztésről beszélnek, a Fornetti rögtön tízszázalékos általános emeléssel indít.
Fontos a Fornetti számára, hogy elismerje a dolgozóit, és megossza velük a növekedés eredményeit. Most valóban volt lehetőségünk elismerni a teljesítményüket, és a piaci átlag feletti, tízszázalékos bérfejlesztést is végrehajtottunk. Úgy gondolom, hogy ez természetes, de ez sem lóg ki a stratégiánkból – ha növekedni akarunk, akkor annak elengedhetetlen eleme munkavállalók anyagi megbecsülése is.

Ilyen jól megy a franchise?
Igen, a Fornetti Bakery rendszer ilyen jól működik – a technológia, a termékek és a teljes szolgáltatási csomag meglehetősen vonzó a különböző üzleti partnerek számára. Úgy gondolom, a siker kulcsa, hogy a Fornetti minden értékesítési platform számára értékes üzleti megoldásokat kínál, most már külföldön is. Ez a fajta üzleti és működési modell egyébként az Aryzta számára is vonzó, és az elkövetkező hetekben éppen más országok leányvállalatainak vezetőivel találkozom, hogy megvitassuk, ők miként profitálhatnának ebből a tudásból.

Többször is kiemelte már a munkavállalókat és a termékeket mint a Fornetti legfőbb értékeit. Az utóbbival mi a helyzet? Változott, illetve tervezik, hogy változtatnak a Fornetti termékpalettáján? Mely termékeket tartják a leginkább „húzónak”?
Folyamatosan fejlesztünk, mutatunk be új alapanyagokat és ízeket. Igyekszünk megfelelni a vásárlói elvárásoknak – ez most az egészségtudatosabb fogyasztók számára kifejlesztett, energiacsökkentett, úgynevezett BakeFitt termékcsalád bevezetését jelenti, amely a hetekben debütált a boltok polcain. A BakeFitt termékvonal nyolcféle péksüteményt kínál, édes és sós ízvilágban egyaránt. Ezek csökkentett szénhidráttartalmú és energiatartalmú, fehérjében és élelmi rostban gazdag termékek, amelyek nagy gondossággal válogatott, többszörösen ellenőrzött, magas minőségű alapanyagokból készülnek, emellett pedig nem tartalmaznak hozzáadott cukrot.

Ezek szerint folyamatos az innováció a Fornetti berkein belül?
Ez így van és így lesz a jövőben is. A piacok és értékesítési csatornák elérésére a Fornettinek arra kell fókuszálnia, hogy megtalálja a választ a fogyasztói igények kielégítésére. Az innováció, a folyamatos fejlesztések lefedik a termékeket, a partnereinknek nyújtott szolgáltatásokat és technológiákat, de ugyanígy beleértendőek a munkatársaknak nyújtott képzések is. Az innováció a hosszú távú üzleti siker és létezés előfeltétele.

Császár László
a szerző cikkei

(forrás: Élelmiszer 2016/4.)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél