hirdetés
hirdetés

Felértékelődik a szépség, és költenek is rá

„Korábban egy-egy szépségideált céloztak meg a kozmetikumok gyártói. Viszont most, majd a jövőben is egyre inkább fogyasztóik különböző egyéni igényeinek, vágyainak akarnak megfelelni, és termékeiket személyre szabottan kínálják. Ebben a globális nagy cégek mellett sikerrel vesznek részt egyes országok, régiók gyártói is, és élezik ki a versenyt” – állapítja meg a világ vezető független stratégiai piackutató vállalata, a londoni székhelyű Euromonitor egyik idei globális tanulmánya. Az ágazat globális cégei és márkái mellett egyes kisebb gyártók is szerezhetnek pozíciókat.

hirdetés

Szakértők elemzik a tanulmányban, hogyan hatnak a piacokra a nők önképének világszerte tapasztalható változásai. Öt kulcsfontosságú hatást emelnek ki, amelyek leginkább befolyásolják a kozmetikumok és testápolók kiskereskedelmét.

Az öt leglényegesebb hatás

1. Fontosabbá válik a szépség. Az asszonyokra és lányokra mind nagyobb nyomás hárul, hogy jól nézzenek ki. Ugyanis a marketing a médiával együtt szüntelenül bombázza őket tökéletes megjelenésű celebek és modellek imázsaival.

2. Folyamatosan javul a nők társadalmi státusza. Vásárlóerejük minden korábbinál nagyobb annak következtében, hogy egyre több nő tölt be jó állást és csinál karriert. Sokat költenek önképük, imázsuk kialakítására; divatos ruhadarabok, szépségápoló szerek, kozmetikai kezelések révén erősítik önbizalmukat és karrierlehetőségeiket.

3. Növekszik az online guruk befolyása. Szépségre, divatra szakosodott videobloggerek és valóságshow-k közvetítenek „hitelt érdemlő” tippeket és útmutatásokat, amelyek a közösségi médiában egyre több követőt vonzanak. Befolyásuk főleg a digitalizációban jártas fiatal korosztályokra növekszik folyamatosan. Mindez megváltoztatja a szépségápolók reklámozásának jellegét. 4. Kihívó szépségnormák. Számos közösségi médiakampány mellett fogyasztók, de ismert emberek, celebek is szembeszállnak a szépség korábbi felfogásával; nyomást gyakorolnak a médiára és a piaci szereplőkre is, hogy sokféle nőről közöljenek képeket, akik különböznek egymástól megjelenés, életkor, típus, testforma és magasság szempontjából.

5. A fenti szempontok úgy hatnak a piacokra, hogy az egyén és a köz figyelmét is a külső megjelenés fontossága felé navigálják. Egyúttal pedig ösztönzik a keresletet különböző szektorok kínálata iránt: divatcikkektől, make-uptól, bőr- és hajápolási szerektől kozmetikumokig, fitnesztermékekig vagy testsúlyt szabályozó táplálkozásig.

Aktívabban élnek, a szerepük erősödik

„Mi hajtja az önkép, önbecsülés iránt fokozódó érdeklődést?” – teszi fel a kérdést az Euromonitor tanulmánya, és persze meg is válaszolja. Első helyen mutat rá, hogy csökken az életkori különbségek hatása. Aktívabban élnek a mai nők, és a korábbiakhoz képest tovább keresik a szerelmet vagy a kalandot. Jól akarnak kinézni és jól szeretnék érezni magukat a bőrükben minden életkorban. Igyekeznek sokáig megőrizni fiatalos megjelenésüket, egészségüket és stílusukat. Az ezredforduló környékén született fiatalok pedig arra törekednek, hogy majd minél később kezdjen látszani rajtuk az idő múlása. Már fiatalon elkezdik ápolni a bőrüket, és ezzel a megelőzést szolgáló termékek számára hoznak létre új piacot.

Másodikként említi a tanulmány, hogy a nők szerepe általában erősödik. Ennek következtében minden korábbinál nagyobb a vásárlóerejük, és készek költeni arra, hogy a megjelenésük minél jobb legyen.
Ami pedig a médiában érzékelhető nyomást illeti: egyrészt a modellek arra kényszerülnek, hogy nagyon soványak legyenek. A weboldalakra és magazinok címlapjaira kerülő nők fotóját pedig rendkívüli mértékben retusálják, aminek következtében olvasóik a valóságról hamis benyomást kapnak.

Egy felmérés során világszerte a megkérdezett nők 69 százaléka mondta azt, hogy külső megjelenése miatti aggodalmát a szépségreklámokból és médiából áradó irreális minták keltik. A közösségi média „állandó jelenléte” pedig a válaszadók 56 százalékát nyugtalanítja külseje miatt. Az adatokat a Dove Globális szépség és önbizalom című jelentéséből idézik.

Egyéni adottságok előnyben

„Sok nő kezd szembeszállni a szépség létező normáival” – hangsúlyozza az Euromonitor elemzése. Egyrészt világszerte a megkérdezett nők 60 százaléka tartja fontosnak, hogy a külseje megfeleljen a szépség bizonyos mintáinak. Viszont 77 százalék ért egyet azzal, hogy lényeges megőrizni saját egyéniségét, és nem kell utánoznia másokat.

Ezt a véleményt erősítik 83 százalékos aránnyal azok, akik inkább egyéni adottságaikkal szeretnének a lehető legjobban kinézni, mintsem követni valamiféle, más személyek által megfogalmazott szépségmintát. Viszonylag sok válaszadó, 83 százalék ért egyet azzal az állítással, hogy minden nőben van valami szép, ami vonzó.

Magyarország: stabil növekedés, jelentős áremelés nélkül

„Ahogy emelkedik a jövedelmek szabadon elkölthető része, és egyre több kifinomult, modern terméket lehet kapni, úgy hajlandók a magyar fogyasztók többet költeni szépség- és testápoló szerekre” – hangsúlyozza a magyar piacra vonatkozó jelentésében az Euromonitor International.

Megemlíti a kínálati oldalon nálunk is jelen lévő legfontosabb „globális játékosok” közül a L’Oréal, Unilever, Procter&Gamble és Beiersdorf nevét.

Hangsúlyozza, hogy az innovációk kulcsszerepet játszottak a kozmetikumok, valamint testápolók forgalmának fejlődésében, és hozzáteszi: „Miközben a magyar fogyasztók igyekeznek megtalálni az ár és a minőség legjobb arányát, keresik az új termékeket is, és szívesen kísérleteznek különböző szépségápoló szerekkel.”

Stabil növekedést jelez előre országunkban az Euromonitor, „mivel a kozmetikumok és testápolók várhatóan profitálnak a stabil jövedelmekből; értékbeli forgalmuk folyamatosan növekedhet anélkül, hogy jelentősen emelni kellene az árakat. A legdinamikusabb teljesítmény az újonnan bevezetendő innovatív termékektől várható, valamint a magas minőségű, prémiumszintű készítményektől.”

Eladnak, de segítenek eligazodni is

„A választás egyre nagyobb új szabadsága növeli az egyénre nehezedő nyomást, hogy előnyös külsőre törekedjen. Ezért a rengeteg lehetőség egyrészt persze vonzó, de a bonyolult, összetett kínálat sok embernek meghaladja az erejét, és nem képes tájékozódni” – állapítja meg a német Szépségápoló- és Mosószergyártók Iparszövetségének Szebben élni című tanulmánya a trendekről. További alakulásukkal kapcsolatban hangsúlyozza: „A vásárlók a jövőben a vállalatok és márkák közül azokat fogják szeretni, amelyek nemcsak a szépségápolási termékek eladására koncentrálnak, hanem segítenek is nekik eligazodni az óriási kínálatban, a rengeteg lehetőség dzsungelében, hogy megvalósíthassák önmagukat.”

Rámutat továbbá: „Az individualizálódás egyúttal növeli az egyének felelősségét megjelenésükért és azért is, ahogyan kinéznek. Kezd teret nyerni a közfelfogás, amely szerint a szépség nem a sorstól kapott adottság, hanem az élet olyan része, amelyet ki-ki önállóan, saját maga alakíthat.”

Márkaértékek toplistája

„A világ legértékesebb kozmetikai márkáinak értékét nem a marketingkampányaik eredményezik, hanem inkább az a bensőséges és mély kapcsolat, amelyet kiépítettek fogyasztóikkal. Ha például valaki a bőrét krémmel keni be, akkor bízni akar abban, hogy tisztességes ajánlás alapján döntött a kiválasztott márkatermék mellett” – mutat rá ötven márkát rangsoroló listájukkal kapcsolatban Richard Haigh, a londoni székhelyű Brand Finance cég ügyvezető igazgatója.

Kitér arra is, hogy a vállalatok sokat költenek márkájuk dizájnjára, bevezetésére és folyamatos promóciózására. Ezért tartja célszerűnek egy márka teljesítményét is nyomon követni, ami nem mindig folyamatos. Ahol csinálják, ott tapasztalatai szerint gyakran kihagyják a szigorú pénzügyi tényezőket, és csak kvalitatív szempontokat néznek. Emiatt a marketingeseknek sokszor meg kell küzdeniük azért, hogy elismertessék munkájuk értékét a különböző teamekkel, amelyek hajlamosak alulbecsülni márkájuk fontosságát a piacon.

„Előfordul, hogy a szkeptikus pénzügyi döntéshozók, akik nincsenek meggyőződve arról, mekkora értéket hoz létre a marketing, nem járulnak hozzá a szükséges befektetésekhez. A márkák értékét tartalmazó rangsor áthidalja az esetleges szakadékot marketing és pénzügy között. Cégünk a márkák értékelésével könnyen érthetővé teszi a marketing nyelvét a döntéseket befolyásoló teamek, menedzserek számára.”

Bajai Ernő
a szerző cikkei

hirdetés

Címkék

Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél