hirdetés
hirdetés

Felmérni, megérteni, kihasználni a trendeket

A sikeres kereskedők képesek a napi működésen túl is tekinteni, hogy meg tudják határozni, milyen alapvető intézkedésekkel javítsák kínálatukat és szolgáltatásaikat.

hirdetés

Ennek módjait fejti ki Galvin Parker, a világ legnagyobb tanácsadó cégei közé tartozó The Boston Consulting Group (BCG) partnere és igazgatója egy blogban „Az élelmiszer-kereskedelem jövője már itt is” van címmel.

Bevezetésként a kereskedelem átalakításának és megújításának globális szakértője megállapítja: „Az élelmiszer-kiskereskedelem évtizedeken át eléggé kiszámíthatóan működött, és a nagyvállalatok vezetőit megkísértette a lehetőség, hogy olyan üzleti modellekkel próbálkozzanak, amelyek jól beváltak a múltban. Ám ez a módszer semmiképpen sem használható most, amikor a piaci feltételek szinte havonta módosulnak. Tekintettel a változások dimenziójára és ütemére, a felelős vezetőknek vállalatuk jövőjét kell építeniük, nehogy maguk is áldozattá váljanak.”

123rf.com
123rf.com

Az élelmiszer-kereskedelemben gyűjtött tapasztalatai alapján a jelenlegi helyzet megkövetel négy olyan kulcsfontosságú lépést, amelynek révén napjaink piacain a viharos változások közepette is sikeres lehet egy vállalat.

1. Vásárlási szokások félúton

A kereskedőknek feltétlenül szükséges kialakítaniuk mind egy online, mind pedig egy offline üzleti modellt, amelyek kiegészítik egymást. A fogyasztók egyre inkább igénylik, hogy online is vásárolhassanak élelmiszert, amelynek forgalma még nem éri el más termékcsoportokét. Viszont jó hír a hagyományos élelmiszerüzletek kereskedői számára, hogy minden online eladott termék növeli a nyereségüket. Amíg a fogyasztók nem szakítanak régi vásárlási szokásaikkal, és kialakulnak, majd megszilárdulnak az újak, addig a két csatorna kénytelen kiegészíteni, támogatni egymást. Például a polcon eltartható árucikkeket, többek közt cereáliákat főleg online szerzik be, de friss élelmiszereket, például húst vagy tejterméket inkább hagyományos üzletben vesznek. Amikor nemrég az Egyesült Államokban az Amazon megvásárolta az egészséges élelmiszerekre specializálódott Whole Foods láncot, a két csatorna kölcsönösen erősítette egymást, pénzügyileg és működésben is.

2. Kisebb választék, hatékonyabb működés

Az élelmiszer-kereskedőknek célszerű termékválasztékuk szűkítésére fókuszálni. Korábban a legtöbb kereskedő széles és mély választékra törekedett; sok hazai gyártó árucikkei mellett kihasználták a saját márkáik által kínált lehetőségeket is. Mindezek által a fogyasztók borzasztó méretű kínálatból választhattak, ami egyúttal bonyolulttá tette a forgalmazást és megnövelte az ellátási lánc költségeit is.

Ezt a koncepciót a hatékonyságra törekvő kereskedők feladták azáltal, hogy jelentősen szűkítették választékukat; kevesebb termékkel, alacsonyabb árakkal és áruik minőségével versenyeztek egy-egy ország ottani márkáival. A kisebb kínálat ugyanis hatékonyabb működést tesz lehetővé az egész ellátási láncban és magukban az egyes boltokban is. A független piaci szereplőknek célszerű követniük a módszert, csökkenteni termékválasztékukat és javítani saját márkás árucikkeik minőségét.

3. A fejlesztések fontossági sorrendje

Fontos, hogy a kereskedők megtalálják a technológia fejlesztését szolgáló beruházásaik megfelelő szintjét. Nagyon sok módszer kínál nagy lehetőségeket az ágazat szereplőinek. Például az önkiszolgáló fizetés kezd egyre több piacon elterjedni.
Egyes láncok vásárlói kártyát vezetnek be, amely rögzíti a fogyasztó vásárlásait és egyszerűsíti a fizetést is. Ezek nagyon izgalmas dolgok. De ahelyett, hogy a kicsit flancos, divatos megoldásokra hajtanának, a vállalatoknak célszerű a technológia fejlesztésénél fontossági sorrendet felállítani, reális üzleti szempontjaik és egyedi igényeik alapján.

4. Hatékony és hasznos a koncentráció

Végül ami talán a leglényegesebb az élelmiszer-kereskedők számára, hogy rendszert alakítsanak ki fejlesztéseiknek. Hiszen azok tőkét igényelnek, és sokkal könnyebb megvalósítani őket, ha gyorsan sok üzletben el tudnak terjedni, és minél több fogyasztót érnek el. Ez a szempont játszott szerepet az Egyesült Királyságban 2018 elején, amikor a Tesco 4 milliárd angol fontért megvette az ottani legnagyobb élelmiszer-nagykereskedelmi céget, a Bookert.

123rf.com
123rf.com

A Tesco sokáig úttörőként kísérletezett különböző bolttípusokkal és azok területi elhelyezésével, hogy lefedje a fogyasztók széles körének igényeit különböző árkategóriákban; működtet nagy hipermarketeket, akciós boltokat, kényelmi üzleteket, továbbá városszéli és belvárosi szupermarketeket.

A Tesco aktívan menedzseli értékesítési csatornáit és boltjainak portfólióját, hogy a lehető legjobban elégítse ki a sokféle vevő igényeit, és megfeleljen különböző elvárásaiknak. Ezt a célt szolgálja a közelmúltban tett bejelentés, amely szerint fókuszálni szándékoznak az online csatornákra is.

Szintén a szigetországban idén szeptemberben a legnagyobb szupermarketláncok közé tartozó Sainsbury’s és Asda egyesülése rázta meg a piacot. A 15 milliárd angol fontos üzlet jóváhagyásához szükséges vizsgálatok eredményét az ottani versenyfelügyelet 2019. március elejére helyezte kilátásba. A beszállító cégeket érzékenyen érinti a folyamat, mert ezzel egy időben a szupermarketekre nagy nyomást gyakorolnak az Aldi és a Lidl diszkontláncok is.

Szembeszállni hiábavaló lenne

Mindent összevetve az élelmiszer-kereskedelem történetének igen dinamikus időszakát éljük, ami rendkívül izgalmas is. Új csatornák, egyre inkább célzott kínálat, sok innováció és a méretgazdaságosság szükségessége abból a szempontból fontos, hogy támogassa a kereskedőket fogyasztóikkal fenntartott kapcsolataikban. Megpróbálni szembeszállni ezekkel a változásokkal hiábavaló lenne. Sőt, nyertesek inkább azok a vállalatok lesznek, amelyek alaposan felmérik a piaci trendeket, megértik azok várható hatásait, és ki is használják őket. Az ilyen cégeké lesz az élelmiszer-kereskedelem jövője.

Átfogó változtatások javítják a számokat

A személyzeti kiadásokat 5-10 százalékkal lehet csökkenteni, a raktározási költségeket 10-20 százalékkal, a hulladék mennyiségét pedig 10-30 százalékkal – állítja a világ legnagyobb tanácsadó cégei közé tartozó The Boston Consulting Group „Versenyezni változó világunkban” című, folyamatok optimalizálásáról szóló tanulmánya.

123rf.com
123rf.com

Ebben rámutatnak, hogy sok élelmiszer-kiskereskedő nagy kihívásokkal szembesül: az egyre élesebb verseny miatti nyomás mellett a mind komplexebb technológiákat és feladatokat, továbbá az online és bolti eladást kell közös nevezőre hozniuk. Miközben keményen dolgoznak azért, hogy a forgalmukat növeljék.

Ezzel kapcsolatban a BCG szakértői a helyzetet így látják: az élelmiszer-kereskedők ugyan tudatában vannak, hogy a különböző folyamatokat alapvetően, átfogóan meg kell változtatniuk, ha sikeresen akarnak működni, de legtöbbször csak lépésenként módosítják tevékenységük egyes területeit. Kevesen vállalkoznak bátor húzásokra, amelyek hosszabb távon garantálnák a sikert. Leggyakrabban csak tevékenységeik egy-egy szegmensét igyekeznek optimalizálni, például az ellátási láncot, a munkaerő hatékonyságát vagy a hulladék csökkentését, ahelyett, hogy átfogó érdemi változtatásokra vállalkoznának. Hiszen olyan iramban és nagyságrendekben módosul a környezetük, működésük sokféle feltétele, hogy azok jelentősebb átalakításokat igényelnének.

Ha viszont vásárlóik kívánságaira, elvárásaira koncentrálnak, és azoknak úgy felelnek meg, hogy egy-egy folyamatot elejétől a végéig (E2E menedzsmenttel) optimalizálnak, akkor elérhetik, hogy hatékonyságuk a bevezetőben említett mértékben javuljon. Sőt, haszonkulcsukat is akár 3 százalékkal növelhetik. Ehhez szükséges az is, hogy vevőik számára megfelelő vásárlási élményt nyújtsanak, megfelelő árakon.

Élelmiszer magazin 2018/12--2019/01.

Bajai Ernő
a szerző cikkei

hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Cikk[233695] galéria
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél