hirdetés
hirdetés

Frissen, fitten az iskolában is!

Vége az idei nyárnak is, elindult az új tanév. A tanév kezdetekor különös figyelmet kell fordítaniuk a szülőknek a (kis)iskolások táplálkozására, hiszen a nyári szünidőt követően nagyobb fizikai és szellemi igénybevétel vár rájuk. 

hirdetés

Továbbá a hűvösebb idő beköszöntére érdemes erős immunrendszerrel felkészülni az egészség fenntartása érdekében. A gyermekek optimális növekedéséhez, testi, lelki és értelmi fejlődéséhez, valamint az immunrendszerük hatékony működéséhez kiemelten fontos a kiegyensúlyozott táplálkozás. Az étrend minősége jelentősen hozzájárul a gyerekek aktuális egészségi állapotához, hatással van fizikai aktivitásukra és szellemi teljesítményükre, mint például a tanulási képességre, koncentrációra.

S hogy mit egyenek az iskolások?

A Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége 2017-ben kidolgozta az iskoláskorú gyermekek számára új táplálkozási ajánlását OKOSTÁNYÉR® névvel (http://www.okostanyer.hu/okostanyer-gyermek/). A táplálkozási útmutató végigvezeti a 6-17 éves gyermekeket és szüleiket az alapvető élelmiszercsoportokhoz (zöldségek, gyümölcsök, gabonafélék, húsok, halak, tojás, tej és tejtermékek) tartozó táplálkozási tanácsokon. A zöldség- és gyümölcsfélék kiemelt helyen szerepelnek a naponta elfogyasztandó élelmiszerféleségek között, mivel számos létfontosságú tápanyag nélkülözhetetlen forrásai. Bőséges vitamin- (pl. C-, B1-, B2-, K-vitamin, folsav), ásványi anyag- (pl. kálium, magnézium), antioxidáns- (pl. C-, E-vitamin, karotinoidok, flavonoidok), valamint rosttartalmukkal hozzájárulnak a szervezet optimális működéséhez.

Mennyi zöldséget és gyümölcsöt egyenek a gyerekek?

Hazai felmérések kimutatták, hogy nagyon komoly elmaradás látható a gyermekek zöldség- és gyümölcsfogyasztásban, csak kb. 30%-uk fogyaszt minden nap gyümölcsöt és zöldséget. Ráadásul naponta legalább 4 adagot javasolt megenni belőlük. (1 adag kb. 7-18 dkg friss, párolt vagy főtt, idényjellegű zöldséget, salátát vagy gyümölcsöt jelent.) A napi 4 adag első hallásra soknak tűnhet, de ha minden étkezéskor esznek a gyerekek zöldséget vagy gyümölcsöt, akkor könnyen betartható a fenti ajánlás.

Reggelihez, ebédhez, vacsorához adjunk a kicsiknek friss, szezonális kerti veteményeket, például jégsalátát, bébispenótot, paradicsomot, paprikát, retket, uborkát. Rakhatjuk ezeket szendvicsekre, vághatjuk csíkokra kefirből készült zöldségmártogatóshoz, de készíthetünk belőlük egy tál ízletes salátát is. Kisétkezésekre pedig ehetnek a gyerekek idénygyümölcsöket, például szilvát, szőlőt, őszibarackot gyümölcssalátának, vagy egy pohár natúr joghurttal, kiskanál mézzel gyümölcsjoghurtnak elkészítve.

Példamutatás és kreativitás

A szülőknek és a pedagógusoknak óriási szerepe van az egészségnevelésben, hiszen a gyerekeknek meg kell tanítani a helyes étel- és italválasztást, hogy az iskolai büfék és automaták kínálatából miket részesítsenek előnyben, és miket válasszanak ritkábban. Az iskolai étkezésen kívül az otthoni minta a másik meghatározó tényező abban, hogy egy kisgyerek hogyan táplálkozik.

A felnőttek részéről példamutatásra van szükség, az élelmiszeripar részéről pedig magas minőségű, friss alapanyagokból, ellenőrzött gazdaságokból származó termékválasztékra. Az Eisberg kiemelt célja a felnövekvő generáció egészséges étkezési- és mozgáskultúrájának a támogatása. A konyhakész Eisberg saláták egyszerűbbé varázsolják a háziasszonyok hétköznapjait, a változatos salátakeverékeknek köszönhetően percek alatt készíthetők egyszerű, de nagyszerű fogások a család minden tagjának. Kreatív ötletekkel könnyen megszerettethető a gyerekekkel a sokféle ízletes és vitamindús saláta. Az Eisberg gyerekprogramjain a salátamixek felhasználásával készített állatfigurás, bohócos, salátavitorlával hasító szendvicsek mind közelebb hozzák a kicsikhez a zöldségek finom és egészséges világát.

(forrás: Élelmiszer Online)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél