hirdetés
hirdetés

Grillpiac: új, erősödő trend Magyarországon

Míg korábban a szabadtéri főzés hazánkban szalonnasütésből és bográcsozásból állt, mára sokkal nagyobb divat a grillezés, szabadon sütögetés. A grillszezon májustól egészen augusztus-szeptemberig tart - ezekkel a hónapokkal a gyártók is számolnak, és egyre szélesedő grilltermék kínálattal szolgálják ki a keresletet. A grillezéshez használható termékek legnagyobb részét a grillhúsok (köztük a halak is) adják, de egyre jelentősebb a zöldségek és a grillsajtok hányada.

hirdetés

Erre a trendre reagáltak a termelők: a magyar piacon is megjelentek a grillezéshez használható félkész, késztermékek - mondta Győrffy Balázs, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) elnöke.

Dinamikusan fejlődik a grillpiac Magyarországon

„Bár még nem túl sokan nyúlnak a polcokon a grillkolbászokért, előre pácolt húsokért, a vevők egyre többször választják ezeket a termékeket, köszönhetően a minőségi élelmiszerek iránti érdeklődés növekedésének" – mondta el Győrffy Balázs a NAK elnöke, a Baromfi Termék Tanács, a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács, a Vágóállat és Hús Szakmaközi Szervezet és Terméktanács, valamint a Magyar Akvakultúra és Halászati Szakmaközi Szervezet részvételével megtartott, grillpiacot bemutató sajtótájékoztatón.

Mit sütögetünk a grillen és miért?

A grillezések esetében még mindig a húsok a nagy kedvencek, de egyre nő a zöldségek és a grillsajtok népszerűsége is az új táplálkozási irányoknak és a kreatív gyártóknak köszönhetően. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara által szervezett sajtótájékoztatón a szakmai szervezetek egyetértettek abban: az, hogy még mindig a húsoké a főszerep ezen a téren, részben az áfacsökkentéssel is magyarázható.



„Az áfa mérséklésének célja leginkább a piac tisztulása, mindamellett a sertéshús esetében egy ideig a fogyasztói árakban is láthatóvá vált. Azonban a nemzetközi, főként a német húspiaci árak növekedése, az orosz embargó okozta olcsóbb raktárkészletek kiapadása, valamint a minimálbér és a garantált bérminimum emelése után ez a vásárlói előny folyamatosan apadt. A baromfihús áfacsökkentése kapcsán is tapasztalható volt, hogy kedvezőbbek a fogyasztói árak. Nem lenne szabad azonban a nyers húsnál megállni: az intézkedést tovább kell vinni, és a feldolgozott termékekre is ki kell terjeszteni. A vásárló ugyanis jelenleg lényeges árkülönbözetet tapasztalhat, mivel azzal áll szemben, hogy az egyes termékek áfatartalma eltérő: a nyers húsokat 5 százalék, míg más húsokat 27 százalék áfa terheli” – hangsúlyozta Győrffy Balázs.

Több a hús a grillezett virsliben is

Az eseményen elhangzott: a Magyar Élelmiszerkönyv változásai  komoly előrelépést hoztak, hiszen egy éves átmeneti időszakot követően a felvágottaknak 2017 júliusától már minimum 50 százalék húst kell tartalmaznia. A párizsi és a virsli elvárt legalacsonyabb hústartalma 40 százalékról 51 százalékra emelkedett. Az intézkedés miatt a vásárlók várhatóan egyrészt régi termékkel, megszokott ízekkel találkozhatnak új néven, másrészt árváltozást tapasztalhatnak azoknál az élelmiszereknél, ahol a gyártók a hústartalom emelésével, egyúttal a receptúra átdolgozásával kívánnak megfelelni az előírásoknak és a fogyasztói igényeknek. A feldolgozott élelmiszerek minőségi változása a szigorodó élelmiszerkönyvi előírásokkal megkezdődött, amely az áfacsökkentés kiterjesztésével együttesen kedvező hatást gyakorolhat a hazai fogyasztók élelmiszer-fogyasztási szokásaira, elégedettségére.



„Arra buzdítjuk a vásárlókat, hogy főként a hazai termékeket, így például a Magyar Termék, vagy a Kiváló Minőségű Sertéshús címkével jelzett árukat keressék a polcokon, mert így képesek arra, hogy a magyar feldolgozókat és gazdákat támogassák választásukkal, ezáltal megőrizve és segítve a hazai termelést és feldolgozást”
– húzta alá a NAK elnöke.

Már nem csak karácsonykor fogy a hal

 „Idén a ponty, a harcsa és a keszegfélék a legnépszerűbbek. A grillszezonban értékesítik az éves - mintegy 15 milliárd forintot kitevő – halpiaci termékek egyharmadát, közel 2 kilogramm halat fejenként” – mondta el kérdésünkre az eseményen Dr. Németh István, a Magyar Akvakultúra és Halászati Szakmaközi Szervezet elnöke, aki  felhívta a figyelmet arra is, hogy 2018. január 1-től a halak is 5 százalékos áfakulcs alá kerülnek. Ezt az eredményt az elnök a Nemzeti Agrárgazdasági Kamarával közösen elért sikerként értékelte.

„A 2013-ban létrehozott Kiváló Minőségű Sertéshús (KMS) védjegy ismert a vásárlók körében, ezeket ma már tudatosan keresik is, döntően a tarja és a zsírosabb húsok kedveltebbek a grillezők körében. Ezek kívül a kolbászféleségek keresettsége is növekvő tendenciát mutat” - Konkoly József, a Vágóállat és Hús Szakmaközi Szervezet és Terméktanács alelnöke.

A grillezős délutánok kedvence: a sajt
 
„Rendkívül dinamikusan növekszik a sajtszegmens, hiszen mind a lágy, mind a kemény sajtok könnyen grillezhetőek” – számolt be a piaci tapasztalatokról Harcz Zoltán, a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács ügyvezető igazgatója. Az áruházláncokban ma már rendkívül széles választékban kaphatóak a grillezhető sajtok, azonban a kézműves, kisebb volumenben előállított, különlegesebb termékek is kiválóan alkalmasak grillezésre – hívta fel a figyelmet a szakember.

A „bontott csirke” a múlté: a kedvenc a sütésre előkészített hús
 
Dr. Csorbai Attila, a Baromfi Termék Tanács elnök-igazgatója rámutatott: a baromfihús belföldi forgalmának 2-3 százalékát teszik ki a grilltermékek, amely arány az áfacsökkentéssel és a jogszabályi környezet átalakításával akár duplájára is növelhető. Grillezéshez jellemzően sütésre előkészített termékeket választanak szívesen a fogyasztók, amelyeknek szinte mindegyike biztosan hazai előállítású termék. A szakember tapasztalata szerint az áruházláncok kifejezetten nyitottak az előkészített, kényelmi termékek választékának bővítésére, így várhatóan a piac bővülése lehet számítani. 

(forrás: Élelmiszer Online)
hirdetés

Címkék

Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél

Élelmiszer-FMCG hírek első kézből

  • napi friss hírek, érdekességek
  • kutatások, elemzések
  • exkluzív riportok
  • szakmai konferenciák
  • képzések, tréningek
Iratkozzon fel hírlevelünkre
Ne maradjon le a legfontosabb szakmai hírekről!
Élelmiszer-FMCG hírlevél