hirdetés
hirdetés

„Gyárilag” működik bennünk, hogy úttörőként haladunk előre

Mintegy 4,8 milliárd forintos árbevételével rekordévet zárt a magyarországi kassza- és retailszektor piacvezető szolgáltatója, a Laurel cégcsoport. A pénztárgépek online átállításánál úttörő szerepet vállalt szolgáltató az idén visszatér a „normál üzemmódhoz”, vagyis a hagyományos üzletágaiban új termékek fejlesztésére fókuszál. Bessenyei Istvánnal, a cégcsoport tulajdonos-ügyvezetőjével az elmúlt időszak eredményeiről és a brandépítés lehetséges irányairól beszélgettünk. 

hirdetés

A Laurel cégcsoport minden eddiginél nagyobb árbevétellel zárta a tavalyi évet. Ez a növekedés teljes egészében az online pénztárgépek bevezetésében felvállalt munkának köszönhető?

Az online kasszák bevezetése érdekes és tanulságos időszak volt számunka. Amikor 2012 őszén meghirdették, hogy lesz ilyen szabályozás, rögtön nekiálltunk a munkának. Azt is felmértük egy pillanat alatt, hogy ez komoly és nehéz feladat lesz, ezért az egész céget igen rövid idő alatt „átprogramoztuk”. Igyekeztünk minden erőforrásunkat erre a feladatra összpontosítani. Ezért valóban igaz, hogy az árbevétel-növekedésünk jórészt ennek a projektnek köszönhető.

A Laurel neve elsőként és sokáig egyetlenként merült fel a szolgáltatók közül, akik elkezdtek foglalkozni a kasszák online átállásával. Miért vállalták fel ezt az úttörő munkát?

Tudtuk, hogy akár rosszul is elsülhet a dolog, ha nem sikerül megcsinálnunk. Nagyon sok ügyfelünket veszélyeztette volna, amennyiben kasszáink nem felelnek meg időben a törvényi előírásoknak. Ezért inkább kötelezettségként éltük meg az egész online-osítást, mint nagy üzleti lehetőségként. Napokon belül felpörögtünk, megkerestük azokat a szakmai erőket és információkat, amelyek képbe és helyzetbe hoztak minket.

Indokolt volt ez a nagy szigor? Mi volt a legnagyobb kihívás a piac számára?

Igazából nem akarom minősíteni, hiszen a végső célt, a feketekereskedelem visszaszorításának jogosságát senki nem vitatja. A törvényalkotók nyilván szerették volna kiküszöbölni azokat a hibákat, amiket más országokban elkövettek, ezért volt rendkívül szigorú a szabályozás. A nehézséget az jelentette, hogy az eredeti határidő nagyon rövid volt, és maguk a jogalkotók is menet közben szembesültek a kereskedelmi piac sajátosságaival. Ez a helyzet nagyon sok szakmai egyeztetést igényelt a pénztárgép-forgalmazók, fejlesztők, kereskedők és a végrehajtást felügyelő hatóságok között. Iterációban fejlődtünk, vagyis minden új információ további megoldandó feladatot eredményezett, és mindenre gyorsan kellett reagálni. A folyton módosított határidők sorra felborították eredeti terveinket, nagyságrendekkel több munka volt ez, mint azt sokan eredetileg gondolták.

Hogyan tudtak ilyen hamar eredményeket elérni?

Felelősségteljesen egyből nekiálltunk a fejlesztésnek, megkerestük, melyek azok a szakmai erők és kompetenciák az országban, akikkel összefogva bízhattunk a sikerben. Két irányba indultunk el. A nagykasszás AEE-egység fejlesztésénél a BBox-szal kooperáltunk, a kiskasszák esetében pedig a Sagemcommal. Mindkét vonalon közös fejlesztés eredményeként születtek meg az első AEE-egységek, ezért tudtuk elsőként bejelenteni az első online kasszáinkat. A 2013 áprilisában megtartott konferenciánkon még ugyan nem volt meg az engedély, de tudtuk, hogy már közel járunk hozzá. A konkurens cégek közül sokan úgy is álltak hozzá, hogy menjen előre a „hótoló”, ők pedig majd követik a kitaposott úton. Ez is egy stratégia, és lehet, hogy könnyebb út, de mi ezzel nem foglalkoztunk. Bennünk „gyárilag” működik az, hogy elől haladjunk, elsőként legyünk ott minden hasonló ügynél. A munkát meg kellett csinálni, és presztízsből is fontosnak tartottuk, hogy megmutassuk, a Laurel képes megoldani ezt a feladatot.

Értékelte ezt a piac? Történt piaci átrendeződés?

A legtöbb kereskedelmi partnerünk értékelte az erőfeszítéseket, mert számukra elsődleges cél az üzembiztonság, és hogy megfeleljenek a jogszabályi előírásoknak. Néhány piaci szereplő viszont arra gondolt, hogy milyen jól jártunk ezzel. Ugyanakkor a Laurelnek mindez több száz millió forintos költséget jelentett, az előre nem látott hibák kiküszöbölése pedig sok plusz munkaórát. Piacvezetőként nem tehettük meg, hogy kisebb cégekre várjunk, és kockáztassuk az eredményt. Így történhetett meg, hogy míg mi 25 engedélynél működtünk közre, a legnagyobb magyar konkurenciáink maximum 4-6 engedélyt szereztek. Az online kasszaügyet egy projektidőszaknak tekintem, és nem okozott piaci átrendeződést. Ez csak akkor történt volna meg, ha sok konkurensünk nem foglalkozott volna ezzel az üzlettel.

Végül is összességében hogyan ítéli meg, elégedett az eredménnyel?

Tavaly 4,8 milliárdos forgalmat ért el a Laurel cégcsoport, ami jelentős növekedés az előző évhez képest. Üzleti szempontból mégsem értékelem kiugrónak. Annak ellenére, hogy a Magyarországon működő mintegy 35 ezer PC-s és 180 ezer kiskasszából 16 ezret a Laurel kezel, és ez nagyon erős piaci pozíciót jelent, ez a projekt nagyon sok erőforrást, tartalékot emésztett fel, erőltetett menetben dolgoztunk, háttérbe szorítva a hagyományos üzleti tevékenységeinket. Ha a körülmények alakulása miatt hirtelen azt várja a piac, hogy mindent dobj félre, és két évig szinte csak egy feladatra koncentrálj, akkor felborul a cég természetes fejlődési üteme. Most azon kell dolgoznunk, hogy visszatérjünk a normál kerékvágásba.

Milyen feladatokra koncentrálnak az idén?

Az elkövetkező időszakban elsősorban a minőségjavításra és a tudatos termékfejlesztésre helyezzük a hangsúlyt. Bár az idei sem lesz könnyű év, mert tevékenységünk nagy része korábban kereskedelmi pályázatokhoz kötődő projektekből származott. Idén pedig egyelőre nincsenek ilyen pályázati kiírások. Nem titok az sem, hogy súlyosan érintenek minket a multinacionális kereskedelmi láncokat sújtó változások is, hiszen a különadók és egyéb intézkedések miatt ők is jelentősen visszafogták a fejlesztéseiket. Ezért ebben az évben főként nem új rendszereket, hanem a meglévőkhöz kiegészítő modulokat igyekszünk nekik kínálni.
Terveink szerint legalább negyedévente jelenünk meg új termékekkel. Az első, a tabletes kasszánk már kint van a piacon. Ideális lehet kisebb üzleteknek. Olcsóbb árfekvésű, kis helyigényű, egyszerűen kezelhető praktikus szerkezet, és gyakorlatilag mindent tud, amit a nagykasszák. Továbbra is nagy hangsúlyt fektetünk az oktatásra is. Szintén a kisebb boltok esetében, így a trafikoknak is – mintegy 1000 trafik tartozik az ügyfélkörünkbe – személyes szolgáltatásként távoktatást, videofilmeket adunk. Általában azt gondolom, hogy Magyarországon még mindig rengeteg tartalék van a kereskedelemben, illetve nagyon sok veszteség keletkezik, ami technológiai fejlesztésekkel kiküszöbölhető. Vizsgáljuk akár a készletgazdálkodást, az áruválasztékot, az árpolitikát, a rendelési mechanizmust, a dolgozók hatékonyságát és még sorolhatnám. A Laurel ezekre a problémákra is kínál intelligens technológiai rendszereket. A kereskedelem óriási adathalmazzal dolgozik, ami átláthatatlan megfelelő eszközök nélkül. Nézik a jelent, de nem látják az összefüggéseket. Erre is létezik már több megoldásunk, az üzleti intelligencia, adattárház, adatbányászat termékeink révén. A Laurel cégcsoporthoz tartozó ProgAdat Kft. elsősorban ezek népszerűsítésére fókuszál a közeljövőben. Azt látjuk, hogy kezd átstrukturálódni a kereskedelem, egyre nagyobb szerepet kap az internetes értékesítés. Kínálunk olyan megoldást, ami a hagyományos és webes értékesítést integrálja. A mobiltechnológia területén is komoly kooperációs lehetőségeink vannak, ami igen nagy potenciált jelent például a fogyasztói szokások megismerésében.

A fejlesztéshez viszont tőke kell…

Kétségtelen, a modern és hatékony megoldásokhoz kell a pénz, ugyanakkor ez szemlélet kérdése is. Van, aki azt mondja, hogy azért nem fejleszt, mert nincs pénze, pedig, ha fejlesztene, jobban látná az összefüggéseket, akkor háromszor annyit keresne. Mivel mi nap, mint nap együtt dolgozunk a kereskedőkkel, látjuk a hibákat, hiányosságokat, és érzékeljük a mindennapi gyakorlatból, hogy megéri kihasználni a technológia adta lehetőségeket, mert belátható időn belül megtérül a befektetés.

Távolabbi jövőkép?

Azt vallom, ahhoz, hogy a kereskedelemben az ember jól szolgáltasson, komplexen kell látni ezt a szakmát. A Laurel mindig is ezt a stratégiát követte. Itt minden mindennel összefügg. A kereskedelemben felfoghatatlan mennyiségű információ keletkezik nap, mint nap, amit okosan elemezve a javunkra fordíthatunk. Ezért egy jó üzlet ma már nem tud működni hatékony mérleg-, áruvédelem, elszámolás stb. nélkül. A Laurel ezért tartja fontosnak, hogy rendszerintegráltan szolgáltasson. Igény esetén nemcsak a saját termékeinket, szolgáltatásainkat kínáljuk, hanem megkeressük az adekvát szakmai partnereket, nem akarjuk mindig mi feltalálni a spanyolviaszt. Így komplexen tudjuk kezelni ügyfeleink problémáit. Mintegy 4500 Laura kasszarendszert működtetünk az országban, ehhez azonban szinte bármilyen külső szakmai partnerek által kínált terméket tudunk integrálni. A komplexitás megtartása érdekében folyamatosan keressük a minőségi szolgáltatást nyújtó szakmai partnereket. Ebbe az irányba szeretnénk a jövőben is bővíteni a szolgáltatásainkat.
A Laurel 22 éves fennállása óta a brand­építés volt a célunk. Azt szeretnénk, ha az üzletfeleink a megbízható minőséggel, és a hozzá illő ár-érték aránnyal azonosítanának minket. Hiszem, hogy eszközeinkkel és szolgáltatásainkkal értéket teremtünk, és segítünk meglátni a partnereinknek az összefüggéseket a hatékonyabb kereskedelem érdekében.

(forrás: Élelmiszer Szaklap/2012/3)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél

Élelmiszer-FMCG hírek első kézből

  • napi friss hírek, érdekességek
  • kutatások, elemzések
  • exkluzív riportok
  • szakmai konferenciák
  • képzések, tréningek
Iratkozzon fel hírlevelünkre
Ne maradjon le a legfontosabb szakmai hírekről!
Élelmiszer-FMCG hírlevél