hirdetés
hirdetés

Ígéretesen, de komótosan fejlődik a hazai online vásárlás

Az interneten történő vásárlás a legtöbb európai országban már megszokott rutin a vásárlók számára, de Kelet-Európában és hazánkban egyelőre ez a fajta idősporoló és ügyfélbarát megoldások gyerekcipőben mozognak. Az Élelmiszernél arra voltunk kíváncsiak, hogy Magyarországon az online kereskedelem első úttörői hogyan látják a saját útjukat, illetve honnan hová jutottak el, és milyen szolgáltatások kapcsolódtak hozzá.

hirdetés

Több európai országhoz képest lemaradásban van hazánk, azonban az elmúlt időszakban szemmel láthatóan egyre több cég indítja el webáruházát. A CBA Kereskedelmi Kft. kommunikációs igazgatója, Fodor Attila elmondása szerint a CBA az áruházláncok közül elsők között jelent meg az online piacon, hiszen már több éve biztosítja ezt a kényelmi szolgáltatást a vásárlói számára. Látva a piaci igények és a vásárlási szokások változását, a korábbi webáruház minden elemére kiterjedő minőségi megújítást hajtottak végre.  A megújult szolgáltatás a hálózat prémium márkájának tulajdonoságain túl a nevét is integrálva, Online Prímaként működik tovább. A prémium szolgáltatás beindítását alapos piackutatás előzte meg annak érdekében, hogy az online bevásárlók igényeit a legpontosabban feltérképezve, egy igazán professzionális szolgáltatást tudjanak megvalósítani. Fodor Attila szerint rengeteg pozitív ismérv létezik, melyek miatt az Online Prímát érdemes választani. A weboldal könnyű használhatósága, gyorsasága, illetve a kedvező házhozszállítási díjak, és a növekvő kiszállítási területek mellett a készpénzes fizetési lehetőségeket (a bankkártya, utalvány készpénz), és rugalmas, személyre szabott kiszolgálást hangsúlyozta. Sokrétű termékválasztékon kívül, a folyamatosan bővülő kínálatot úgy alakítják ki, hogy maximálisan figyelembe veszik a vásárlói igényeket. Nagy hangsúlyt helyeznek a termékek frissességére, az áruk összekészítése közvetlenül a kiszállítás előtt történik meg. Elmondható, hogy a termékek árai nagyon kedvezőek, a költségkímélő bevásárlást a sokrétű akciós kínálat is biztosítja. A verseny ebben a kategóriában azonban nemcsak az árról, hanem sokkal inkább a nyújtott szolgáltatások milyenségéről és minőségéről szól, amiben igyekszenek többet, jobbat nyújtani, mint a konkurensek. Például, hogy termékhelyettesítés esetén mindig felhívják a vevőket, hogy mit szeretnének, és nem „maguktól” helyettesítenek; ilyen a készpénzes fizetés lehetősége, ilyen a korlátlan rendelési mennyiség lehetősége, vagy ilyen a nagyon kedvező, mindig fix szállítási díj is.

Jelenleg a Budapesten és az agglomerációban található térség hatvan településén érhető el a szolgáltatásunk. Céljuk a további terjeszkedés, mely jelenti egyrészt a területi lefedettség növelését, másrészt újabb kapcsolódó szolgáltatások bevezetését is. A legnépszerűbb termékkategóriákat tekintve egyértelműen a nagy súlyt képviselő termékek viszik a prímet. Példaként említhetnénk az ásványvizeket, üdítő italokat, tejeket. 

 

Fókuszban az egyedi igények

A METRO Kereskedelmi Kft. képviseletében Mészáros Beatrix, Márka Menedzsment és Marketing Kommunikációs Osztályvezető nyilatkozott lapunknak. A METRO a HORECA szektor stratégiai partnereként már közel 5 éve biztosít lehetőséget ügyfeleinek online rendelésre. Az első években az arány 5-10% között mozgott, tavaly azonban 25-30%-ra emelkedett, ami jól mutatja az online vásárlás iránti igény növekedését, a folyamatos fejlődést és a benne rejlő potenciált. KKV ügyfeleik részére 6 éve indult el az online webáruházon keresztüli értékesítés országos lefedettséggel. Ezt a kényelmi szolgáltatást olyan partnerek érhetik el, akik üzleti beszerzéseiket nem személyesen, hanem kiszállításos formában szeretnék lebonyolítani. Teljes körű megoldásként egyetlen helyről tudják megrendelni az iroda napi működéséhez szükséges termékeket az élelmiszerektől az irodaszereken és takarítóeszközökön át az elektronikai eszközökig.

A vendéglátó szektorban (HORECA) működő partnerei számára létrehozott METRO MAX kiszállítási üzletáguknál is folyamatosan erősödik az online rendelés szerepe. A pontosság és megbízhatóság mellett mindenekelőtt a széles választék, az árstabilitás, az egyedi kondíciók és a partner igényeire szabott lehetőségek jellemzik a szolgáltatást, mint pl.: a szállítási időkapu, a rendelésfelvételhez szabható szállítási idő vagy éppen az online leadási lehetőség. Ha valaki – a hagyományos telefonos ügyfélszolgálat helyett - online rendelési felületünket választja, nem csak időt takaríthat meg, de gyakorlatilag bármikor, bárhonnan elintézheti beszerzését. Webes felületükön minden, az ügyfeleik számára érdekes termék megtalálható az aktuális kiszállítási árainkkal és friss ajánlatainkkal együtt.

Forrás: 123rf.com
Forrás: 123rf.com

Országos lefedettségükkel a HORECA és KKV partnereik valamennyi régióban elérhetik online szolgáltatásaikat. A rendszerüket saját tapasztalataiknak és a változó vevőigényeknek megfelelően folyamatosan fejlesztik: egyre szélesebb az online rendszer nyújtotta szolgáltatások köre és egyre bővül a termékkínálat is. Mészáros Beatrix kiemelte, hogy lehetőség van saját, egyedi kosár kialakítására, illetve online promóciók megjelenítésére is. Komplex szolgáltatási csomagot szeretnék a vevőik rendelkezésére bocsájtani, amivel biztos „háttérként” segíthetik őket hozzá céljaik eléréséhez és vállalkozásaik sikeréhez. Évente több tízezer B2B online rendelést rögzítenek. Arra törekednek, hogy vásárlóik minél könnyebben és hatékonyabban tudják intézni a beszerzést. Nem csak arra figyelnek, hogy könnyen kezelhető keresőfelületet biztosítsanak, de a korábban megrendelt cikkekből is lehet rendelést leadni. Lehetőséget biztosítunk saját katalógus létrehozására is. A korábban leadott rendeléseket lehetőség van nyomon követni, illetve visszakeresni. Kosárméreteket tekintve Mészáros Beatrix szerint ez nagy különbségeket mutathat, hiszen KKV-k – mondjuk egy iroda - esetében pár tízezer, míg egy nagy vendéglátósnál akár sok százezer is lehet. Bár a keleti régióban általában nagyobb a kosárméret, a rendelés azonban kevesebb, tehát az ügyfeleik inkább ritkábban vásárolnak, de egyszerre többet. Ezzel szemben a nyugati régióban gyakrabban rendelnek kisebb mennyiségben.

A legnagyobb népszerűségnek az olyan minőségi alapanyagok, friss áruk örvendenek, mint a húsok, a halak vagy a zöldségek, de nagyon sokan rendelnek a csemege kategóriába tartozó termékek közül is, például sajtokat, tejet és tejfölt. A konyhai, elsősorban sütéshez szükséges alapanyagok iránt is nagy az érdeklődés, ezen kívül a vásárlók gyakran tesznek a kosárba vegyi árukat, tisztítószereket és műanyag evőeszközöket is.

 

Kapcsolatépítés a vásárlókkal

A G’Roby webáruháza, a GRoby Online Szupermarket 17 éve működik, az országban elsőként indítva internetes FMCG értékesítést- válaszolt kérdésünkre Nagy Sándor, a G'Roby NETSHOP Kft. ügyvezetője. Választékukban több mint nyolcezer féle élelmiszer és háztartási vegyi árucikk szerepel, Budapestre és Pest megyébe saját autóikkal 36 órán belül házhoz szállítva. A hűtést és speciális kezelést nem igénylő termékeket pedig az MPL futárszolgálattal juttatják el az ország bármely pontjára. Webáruházuk számos szakmai díjjal büszkélkedhet*, valamint élen jártak az innovatív technológiai megoldások alkalmazásában. 2003-ben elsőként vezették be a bankkártyás fizetést, a G’Roby alkalmazta elsőként az időablakos kiszállítást (2002), valamint mobil applikációik (2012) is elsőként debütáltak a piacon. Az első 10 évben, bár magának az áruháznak a növekedése igen gyors volt (évente duplázódó forgalommal, később 30-50%-os növekedéssel), de elmondható hogy a környező országokéhoz képest sokkal kisebb arányú volt a szolgáltatást igénybe vevők száma. Az igazi változás akkor következett be, amikor rajtuk kívül a következő nagy szerepelő, a TESCO is piacra lépett Magyarországon. Bár a szolgáltatás más, mint az övék, de a neve és nagyságrendje miatt sok, az online élelmiszervásárlással szemben bizalmatlan embert rávett arra, hogy kipróbálja ezt a lehetőséget. Saját piackutatási eredményeik** alapján a magyar vásárlók egy, maximum két boltba szeretnek járni, és intézni a vásárlásaikat. Többségük előre felkészül a nagybevásárlásra, listát vezet, tudatosan dönti el, hogy mit vesz meg és mit nem. Jó részükre jellemző a márkahűség.

Nagy Sándor szerint abban a döntésben, hogy offline vagy online, fontos szempont az átfutási idő, a kiszállítás idejének szabályozhatósága (időablak), valamint az elérhető termékválaszték. Ez utóbbi az egyik nagy versenyelőnye a G’Roby-nak, mivel sok olyan márkát, terméket kínálnak, amit más hálózatok nem. A már kipróbált és igénybe vett szolgáltatás megítélésének legfontosabb tényezője pedig a pontosság: a vásárlók nehezen, vagy egyáltalán nem tolerálják, ha a megrendelt áru nem a kért időben, vagy hiányosan érkezik meg. Ez utóbbiban, tehát szolgáltatásminőségben is a versenytársak előtt járnak, illetve személyes ügyfélszolgálatuk segítségével igen jó kapcsolatot tudnak ápolni vásárlóikkal. Magyarországon az online kiskereskedelmi értékesítés növekedésénél lassabb ütemű az FMCG termékek online értékesítési forgalmának növekedése. Ennek oka, hogy kevés még a nagynevű szereplő, illetve hogy az offline boltok (és csak offline hálózatok) eléggé elkötelezetté teszik vásárlóikat. Nagy Sándor szerint ehhez hozzájön még, hogy földrajzilag kis területen fekszenek, minden háztartáshoz viszonylag közel van egy diszkont, szuper- vagy hipermarket. A szállítási költséget is figyelembe véve az emberek egy jó része nem érzi szükségét annak, hogy online vásároljon élelmiszert, vagy a hiányos digitális tudása miatt sokkal több időt venne igénybe számára az online rendelés, minthogy elmenjen a legközelebbi üzletbe bevásárolni. A GRoby Online Szupermarket éves forgalma jelenleg meghaladja a 2 milliárd forintot, naponta közel 300 megrendelést teljesítenek, átlagosan 30ezer forintos kosárértékkel. A megrendelők közel tizede Pest megyébe kéri a kiszállítást, a többi rendelésüket Budapesti címre teljesítjük. Az MPL által vidékre vitt címek a teljes rendelésállomány másfél százalékát teszik ki.

Vásárlóik kb. 40%-a közületi megrendelő. Az online megrendelésekben a legnépszerűbb termékkategóriák az ásványvíz, tejtermékek (tartós tejek), üdítőitalok, kávék, teák, háztartási papíráruk, zöldségek és gyümölcsök, valamint a tisztítószerek.

* részletes infó a díjakról: https://www.groby.hu/cikk/bemutatkozunk/

** a kutatást 2016-ban végezték, 100 fős reprezentatív mintával, saját törzsvásárlói közönségükből. A kutatási eredmények egyébként teljesen egybeesnek a Nielsen által végzett hasonló kutatás eredményeivel.

 

Részcélok is kipipálva

A Tesco Online Bevásárlás szolgáltatás 2013-ban indult, azóta pedig folyamatosan fejlesztik, és a vásárlók visszajelzései alapján javítják – mondta el Varga Eszter, a TESCO-Global Áruházak Zrt. kommunikációs menedzsere. A szolgáltatás először Budapesten volt elérhető, a folyamatos bővülésnek köszönhetően azonban már 5 városban és a környező településeken élhetnek a vásárlók a „cipekedésmentes” bevásárlás lehetőségével.

A Tesco nemcsak a vásárlói igények kiszolgálása, de a környezetvédelem és a fenntartható fejlődés mellett is elkötelezett, ezért 2017. február 1-jétől csak azokat a húskészítményeket, lédig zöldség- és gyümölcs-, csemege pultos és vegyi árukat (mérettől függően) szállítják ki táskában, amelyeknél ezt a higiéniai előírások megkövetelik. A vállalat így 1 év alatt várhatóan 3 millió táskával kevesebbet ad a vásárlások mellé, ezzel is hozzájárulva a bolygó védelméhez. A Tesco szeretné a Balatonon nyaralók életét is megkönnyíteni, így már második alkalommal döntött úgy, hogy a nyári időszakban napi két alkalommal Siófokra is kiszállítja a leadott rendelések alapján összeállított csomagokat, amelyeket a vásárlók a személyes átvételi ponton vehetnek át. A szolgáltatásnak jelenleg több mint 180 ezer felhasználója van. A folyamatos növekedésnek köszönhetően Budapest, Székesfehérvár, Győr és Szeged mellett júniustól heti háromszor már Veszprémben és a városok vonzáskörzetében is elérhető a megkönnyített bevásárlás. Az elmúlt években munkatársaik 1,6 milliónál is több rendelés teljesítése során – több mint 140 autóval – közel 100 millió darab terméket szállítottak ki 98%-os elégedettségi index mellett.

Varga Eszter szerint az átlagos kosárérték valamivel 20 000 Ft felett van, illetve a kategóriákat tekintve az élelmiszerek, a drogéria, háztartási cikkek, alkohol, kávé, kozmetikumok, babaápolási cikkek, állateledel, irodaszerek, taneszközök, játékok, barkács, illetve hobbitartozékok közkedveltek a vásárlók körében.

(forrás: Élelmiszer Online)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél

Élelmiszer-FMCG hírek első kézből

  • napi friss hírek, érdekességek
  • kutatások, elemzések
  • exkluzív riportok
  • szakmai konferenciák
  • képzések, tréningek
Iratkozzon fel hírlevelünkre
Ne maradjon le a legfontosabb szakmai hírekről!
Élelmiszer-FMCG hírlevél