hirdetés
hirdetés

ISM: Természetes és cukormentes a trend

Egészséges snackek hajtják az édesség és a snackpiac bővülését. A teljes termékcsoport forgalma tavaly főleg azért nőtt, mert emelkedtek az árak. Többek között ezt tárta fel a Nielsen tizenkét európai országban végzett kutatása, amelynek eredményeit a nemzetközi édességvásáron (ISM) mutatták be Kölnben január végén.

hirdetés

Édesség és snack összesen 53,8 milliárd euró bevételt hozott a tizenkét ország kiskereskedelmének 2016. december–2017. november között, az előző hasonló periódushoz képest 2,1 százalékkal többet.

Ezzel egy időben az árak 1,6 százalékkal emelkedtek. Kiemeli a kutatási jelentés, hogy az egészséges snackspecialitások piaca 10,9 százalékkal emelkedett, és 6,5 milliárd eurót ért el.

ISM: „Óriási kínálat”

Szintén az ISM keretében prezentálta az Európai Kereskedelmi Intézet (EKI) Édességek a polcon – nagy forgalom és nyereség című tanulmányát. Első mondata: „Az élelmiszer-kiskereskedelem sikeres választékának egyik központi alkotóeleme az édesség.” Állítását azzal támasztja alá, hogy egy nagy német szupermarket édességgel évente átlag 833 ezer euró forgalmat bonyolít le.

A kategória „termelékenységét” jelzi, hogy egy négyzetméteren átlag 6500 euró bevételt hoz egy év alatt, szemben az egész eladótér 4600 eurós átlagával. Ha beleszámítják az éves visszatérítéseket is, akkor a kategória 22,5 százalékos árrést ér el Németországban.

Ezzel kapcsolatban az EKI vezetőségi tagja, Marco Atzberger megállapítja: „Az édességek polcai átlagon felüli teljesítményt produkálnak. Termelékenységük 40 százalékkal magasabb, mint egy üzlet teljes eladóterének átlaga.”

Az elemzést a piacon vezető szerepet játszó cégek védnökségével készítették: Bahlsen, Ferrero, Intersnack, Mars és Wrigley.



Január utolsó négy napján tartották az ISM vásárt, amelyen 73 országból 1656 cég állított ki. Szokás szerint a középvállalatok domináltak. A Rajna-parti vásárváros pénztárainál 37 500 szakmai látogató váltott jegyet, köztük a legnagyobb kereskedelmi vállalatok döntéshozói; a világon legnagyobb Walmarttól kezdve a hazánkban is jelen lévő Aldi, Auchan, Lidl, Metro, Rewe, Rossmann, Spar és Tesco képviselői. Számos online platform beszerzői is aktívan tájékozódtak a kínálatról.

„A gyártóknak erősen kell igyekezniük, ha fel akarják hívni magukra a figyelmet az óriási kínálatban – foglalja össze a lényeget Christine Hackmann, a Kölnmesse sajtófőnöke, és hozzáteszi: – Mint mindig, ezúttal is nagy figyelem irányult az újdonságokra.”

Jön a labdarúgó-vb, felfut a kereslet

„Az emelkedő árak remélhetően nem fogják vissza a fogyasztók étvágyát az édességekre – mondta az ISM egyik sajtóbeszélgetése során Bastian Fassin, a Német Édesipari Szövetség elnökségének tagja. – Egyrészt drága az energia és a szállítás. De a vaj, mandula, tojás és kakaóvaj ára is magas. Ugyanakkor az erős euró miatt a nyersanyagokat külföldön olcsóbban lehet beszerezni. Az egyre élesebb verseny itthon és a külföldön fékezi a fogyasztói árak növekedését. Végül is a piac határozza meg az árakat. De kijelenthetem, hogy Európában sehol sem lehet olyan kedvező áron édességeket vásárolni, mint a németországi üzletekben. Tavaly egy német polgár átlagosan 172 euró értékben fogyasztott édességeket.”

Fontosnak tartja a termékcsoport növekedése szempontjából, hogy egyre kedveltebbek a rágcsálnivalók. Viszonylag újnak számítanak a kínálatban, ha például a csokoládéhoz hasonlítjuk őket. Főleg fiatalok fogyasztják a chipseket és társaikat. Hűségesek maradnak hozzájuk a német szakember szerint, és ahogy a célcsoport egyre idősebb lesz, úgy növekszik tovább ez a forgalom.

Idén arra számít, hogy a labdarúgó-világbajnokság idején felfut a kereslet, különösen a negyeddöntőktől. A tévékészülékek előtti asztalokra rágcsálnivaló és mogyoró kerül. Persze a meccseket inkább férfiak nézik, mint nők, akik inkább csokoládéhoz nyúlnak szívesen.   

Ők győztek az innovációk versenyében

Évek óta az ágazat fejlődésének egyik iránytűje az ISM új termékek bemutatója a 2-es csarnokban. Ott ismerhetnek meg az érintettek új recepteket, ízeket, csomagolásokat, értékesítési stratégiákat, amelyek hajtják a növekedést, és új impulzusokat adnak a kereskedelemnek. Közel kétszáz új terméket neveztek be az idei innovációs versenybe, a világ minden tájáról. Szakértők szavazatai döntöttek, hogy aztán a győztesek vitrinjeiben látható „versenyzőket” szinte nyitástól zárásig fényképezzék a látogatók.
 
Első egy gyümölcssnack lett trópusi gyümölcsökből. Hozzáadott cukor és gyümölcskoncentrátumok nélkül készül; vegán és gluténmentes. Öt ízből lehet választani. A gyümölcsöket Ghanában, megfelelő tanúsítvánnyal rendelkező üzemben dolgozzák fel. Ezzel a termékprofillal a svájci HPW fairtrade cég gyümölcsgolyóinak („Fruit Balls”) termékprofilja beleillik a természetes alkotórészek és cukormentes snack aktuális trendjébe.

A második egy proteinnel és mogyoróval dúsított, kakaókrémmel töltött ostya lett, szintén hozzáadott cukor nélkül. Ráadásul gluténmentes is. Neve „Brasiliero”, amellyel gyártója, a német GOT7 cég igyekszik lépést tartani a kereslet új irányaival.
 
A harmadik a „Little Love” csokoládészelet a holland Lovechock cégtől. Nyers csokoládéból (a kakaóbabot nem pörkölik, hanem csak megőrlik) készül, tejtől, szójától, pálmaolajtól és gluténtól mentesen. Kókuszvirág nektárjával ízesítik. Csak bionyersanyagokat használnak hozzá, és ez a csokoládé vegán.
Szokatlan újítások is szerepeltek a mezőnyben, például csokoládé hozzáadott algával. Egy másik csokoládégyártó rizstejet használ termékeihez. A feltűnően piros és sárga táblás csokoládék pedig a hozzáadott málnának vagy mangónak köszönhetik szokatlan színüket. Ráadásul a csokoládé íze érzékelhetően gyümölcsös.

Felzárkóztak a magyar cégek

Magyar szempontból nagy ugrás tavaly történt, amikor egyik évről a másikra megduplázódott a kiállító cégek száma, tizennégyre. Ugyanennyien béreltek standot  idén is. „Felzárkóztak a nemzetközi mezőnyhöz kis- és középvállalataink fejlesztéseikkel, termékeik minősége mellett kapacitásukkal is, és komolyan keresik az export lehetőségeit” – mondja Kakuk Márta, aki immár tizennégy éve a Kölnmesse magyarországi képviselője, és még régebbi standépítői tapasztalatokkal rendelkezik.

Hozzáteszi: „A magyar kiállítók egyhangúlag elégedettek azzal is, hogy standjaikat a látogatók között a korábbiakhoz képest több komoly üzletember kereste fel, akikkel érdemi tárgyalásokat lehetett folytatni. A nagytarcsai Foltin Globe Kft. tulajdonosa örömmel újságolta, hogy tavaly mutatkoztak be először az ISM-en, sikeres üzletet kötöttek a párizsi Disneylanddel, és ott is árusítják nyalókájukat.”

Visszatérő kölni kiállítók az ismertebb magyar cégek közül sikeres tapasztalataiknak köszönhetően például a Bonbonetti, a Detki Keksz, a Felföldi Édességgyártó Debrecenből és a Mogyi. Kakuk Márta fontosnak tartja megemlíteni, hogy évtizedes vágya valósult meg, amikor idén a Szamos Marcipán is bemutatkozott az ISM-en.

ProSweets: funkció és dizájn találkozik

Szokás szerint az ISM-mel párhuzamosan futott a ProSweets vásár is, ahol gyártó- és csomagológépeket, berendezéseket, valamint adalékanyagokat kínált 300 vállalat. A vásáron annak érdekében, hogy a fogyasztók változó igényeihez minél jobban alkalmazkodjon a kínálat, látogatók és kiállítók főleg receptek módosításáról, kiszerelésről és csomagolásról beszélgettek. Utóbbi témakörben külön bemutatót tartottak Csomagolás, ahol funkció és dizájn találkozik címmel.

A szakmai fórumokon a legtöbb szó a többcenzoros interfészekről esett, és az egyes összetevők, valamint alternatív édesítőszerek hatásairól a receptúrákra, valamint az élelmiszer-biztonságról. A szakemberek igen aktívan érdeklődtek a gyártás és a technológia optimalizálása mellett a források minél hatékonyabb felhasználásáról, továbbá az ellátási lánc átláthatóságáról.

Bajai Ernő
a szerző cikkei

(forrás: Élelmiszer magazin 2018/3.)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél

Élelmiszer-FMCG hírek első kézből

  • napi friss hírek, érdekességek
  • kutatások, elemzések
  • exkluzív riportok
  • szakmai konferenciák
  • képzések, tréningek
Iratkozzon fel hírlevelünkre
Ne maradjon le a legfontosabb szakmai hírekről!
Élelmiszer-FMCG hírlevél