hirdetés
hirdetés

Januárban ötödével volt drágább az élő sertés, mint tavaly

Idén az első héten 484 forintra emelkedett az élő sertés kilójának termelői ára, amely 21 százalékkal magasabb az előző évinél. Japán a legfontosabb sertéshúspiacunkká lépett elő.

hirdetés

Összességében nem nőtt a sertéshúskivitel, és a termelés sem csökkent érzékelhetően, mégis emelkedett a hízók termelői ára. Mindez azért meglepő, mert a szaktárca azzal magyarázta korábban a termelői árak emelkedését, hogy megugrott az ázsiai kivitel. Ami egyébként igaz, hiszen valóban ugrott a kínai és a japán export, ám ez önmagában nem befolyásolhatta a drágulást, hiszen a kivitel mennyisége összességében nem nőtt.

„Az orosz embargóval az unió sertéshús-exportpiacának 20-25 százaléka esett ki, s ez lenyomta a belpiaci árakat. Egy-másfél év elteltével viszont az olyan nagy termelők, mint Dánia, Hollandia és Németország, kiváltották az orosz piacot, elsősorban kínai kivitellel, vagyis a túlkínálat lényegében elhajózott Ázsiába.

Emellett a piac termelési oldala is korrigált, a kocaállomány az országok többségében egy-két százalékkal csökkent” – mondta a Világgazdaság megkeresésére Éder Tamás. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara élelmiszeriparért felelős országos alelnöke szerint e két tényező eredőjeként indultak emelkedésnek a sertésárak. Miután a magyar árak gyakorlatilag rögzítve vannak az uniós, s ezen belül is főként a német árakhoz, e tendenciát a hazai piac is lekövette. Csak pár százalékos eltérés szokott lenni a kettő között, ami a szállítási költségből adódik.

Az ázsiai piac egyébként valóban felértékelődött – mondta Éder Tamás. A húsfélék exportárbevételének közel 70 százalékát az unió belső piacán értük el, de a sertéshús esetében ez az arány csak 58 százalék volt tavaly az első háromnegyed évben. A három évvel ezelőtti azonos időszakban az ázsiai sertéshúskivitel az exportértéknek még csak a 26 százalékát adta, 2015-ben már 40 százalékot tett ki, tavaly pedig elérte a 45 százalékot.

Az Agrárgazdasági Kutatóintézet szerint a legfontosabb sertéshúspiacunk Japán, amelynek részesedése a teljes exportárbevételből 24 százalék volt. Utána Románia és Olaszország következik 16, illetve 13 százalékkal, majd Kína 12 százalékos, Tajvan 7 százalékos részesedéssel. A sertéshús további fontos piacai Spanyolország, Horvátország és Szerbia.

A tőkehús szempontjából tehát Japán egyre jelentősebb exportpiacunkká vált, s a kínai is nagyot nőtt arányaiban, de viszonylag alacsony szintről – mutatott rá Éder Tamás. Elmondása szerint Japánba alapvetően fagyasztott tőkehúst tudunk exportálni, a helyi igényeknek megfelelően kikészített és fagyasztott, zsugorfóliázott termékek a kelendőek. Ezen igények kielégítésére és a piacra kerülésre nagyon sokat fordított az elmúlt hat-nyolc évben két-három hazai cég, s ennek most érik be a gyümölcse.

A felvázolt piaci összefüggések miatt a vágósertés vágóhídi belépési ára idén az év elején 21 százalékkal volt magasabb, mint 2016-ban, vagyis 399 forintról kilónként 484 forintra emelkedett. Mindeközben a sertéscomb vagy a rövid karaj fogyasztói ára csak kilenc százalékot emelkedett. Vagyis ha nem lett volna áfacsökkentés – mondta Nagy István, a Földművelésügyi Minisztérium parlamenti államtitkára –, a fogyasztók lényegesen magasabb árakkal találkoznának az áruházakban a 2016. májustól meginduló rendkívül jelentős sertésalapanyag-drágulás miatt.

Rámutatott: a fogyasztói ár csökkenése júniusig tartósnak bizonyult, ugyanakkor azt is meg kell jegyezni, hogy a tavalyi év első négy hónapjában a termékpálya korábbi szintjein zajló folyamatok (áresés termelői és feldolgozói szinten egyaránt) nem tették szükségessé a fogyasztói árak emelését, 2016 májusától a világpiacon korrekció következett be, ami a hazai fogyasztói árakba is begyűrűzött, de ez a korrekció ugyanakkor a jelenleginél is nagyobb áremelkedést jelentett volna.

(forrás: agrotrend.hu/vg.hu)
hirdetés
Share on Tumblr
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél

Élelmiszer-FMCG hírek első kézből

  • napi friss hírek, érdekességek
  • kutatások, elemzések
  • exkluzív riportok
  • szakmai konferenciák
  • képzések, tréningek
Iratkozzon fel hírlevelünkre
Ne maradjon le a legfontosabb szakmai hírekről!
Élelmiszer-FMCG hírlevél