hirdetés
hirdetés

„Jó emberek nélkül mit sem ér a legkorszerűbb technológia”

A Kométa 99 Zrt. ezen a néven egy híján húsz éve van jelen a magyar húsipari piacon. Ez alatt a 19 év alatt több megrázkódtatás érte a magyar élelmiszeripart. Ezeket az akadályokat a Kométa sikerrel vette. Jelenleg az olasz családoki tulajdonában lévő cég a három piacvezető húsipari vállalkozás közé tartozik. Amire leginkább büszkék, hogy termékeik finomak, egészségesek és elérhető árúak. A Kométa 99 Zrt. történetéről, termékeiről, innovációiról és beruházásairól a tulajdonos család tagjával, az ügyvezetői feladatokat ellátó Giacomo Pedranzinivel beszélgettünk.

hirdetés

Csaknem negyedszázada él Magyarországon. Mi okból érkezett ide, hogyan kezdődött a történet?
Néhány éve indult a privatizációs program, 1994-et írtunk, más vállalkozókkal együtt mi is eljöttünk körülnézni, felmérni a lehetőségeket. Több lehetséges helyszín is kínálkozott, így – Gyula, Szombathely, Miskolc mellett – pont abban az évben nyáron nyílt alkalom a Kaposvári Húskombinát privatizációjára. Pályáztunk és nyertünk.

Miért épp Magyarországot választották?
Nem készítettünk mélyreható piaci tanulmányt, ipari tapasztalattal sem rendelkeztünk, én pedig akkor nagyon fiatal voltam. A családommal együtt választottuk Magyarországot, úgy láttuk, mezőgazdasági szempontból paradicsom ez az ország, másrészt kereskedelmi szempontból is ideális, Európa közepén fekszik, minden irányból útba esik, és nem utolsósorban kiváló élelmiszeripari tradícióval rendelkezik.



Mindenképpen a húsiparban akartak vállalkozni?
Ez nálunk családi hagyomány. Én az egyetemen közgazdásznak tanultam, de parasztcsaládból származom. Szarvasmarha-tenyésztéssel foglalkozunk, nem igazán nagyban, fent a hegyekben, az Alpok lábánál körülbelül száz tehenet és ugyanannyi bikát tartunk. Kis mennyiségben állítunk elő kézműves sajtot és húskészítményeket, de korábban nem volt ipari tapasztalatunk. Ezt itt kezdtük el, elkövettünk sok hibát is, lépésről lépésre tanultuk meg és találtuk ki, milyen irányba kellene fejlődnünk.

Kiket takar a többes szám?
A családot, a tulajdonos Pedranzini és Ruffini családokat, amelyeket én képviselek. NyolcHét testvérem volt, sajnos egy közülük már nem él. A családból egyedül én vagyok folyamatosan Kaposváron, az én feladatom az operatív vezetés, az egyik testvérem havonta jön, és segít a karbantartással és beruházásokkal kapcsolatos ügyekben.

A cég 1994-ben kezdett működni. Mire utal a nevében a 99?
1999-ben a családunk átvette az addigi többségi tulajdonos Pini családtól az 51 százalékos, többségi tulajdonrészt, és így 76 százalékban lett tulajdonos. Az addig is kisebbségi tulajdonos, a Ruffini család megtartotta korábbi tulajdonrészét. Ehhez a tranzakcióhoz kapcsolódik a névváltozás: Pini-Hungary Kft.-ről Kométa 99 Zrt.-re.

Hogyan választották névként a kométát, vagyis az üstököst?
Olyan nevet kerestünk, amely kapcsolódik a természethez, az univerzumhoz, olyasmit, mint a star, a csillag. Így merült fel a kométa, amely magyarul is létezik, az üstökös szó régies formája, és olaszul is ugyanazt jelenti, „cometa”. És nem utolsósorban könnyű kimondani és megjegyezni. Bár negatív módon is lehet magyarázni, mondván az üstökös lehullik, de mi a másik, a pozitív értelmezést tartjuk szem előtt, a kométát, amely utat mutat, például a bibliai három királyoknak.

A Kométa jövőre lesz húszéves. A cég viszonylag új, mégis megkerülhetetlen szereplője a magyar húsiparnak, és komoly eredményeket tudhat magáénak. Hogyan érték el a mostani piaci pozíciójukat?
Nem volt könnyű ez az út. A húsipar nehéz időszakot tudhat maga mögött. Az elmúlt 15 évben a versenytársak körülbelül 70 százaléka tönkrement, vagy más okokból húzta le a rolót. Nálunk is voltak komoly nehézségek, de mi a válságosabb időkben is folyamatosan beruháztunk, hiszen nincs jövő beruházás nélkül, legyen az korszerű technológia, gépek beszerzése vagy épületek, üzemrészek építése, felújítása. Lépésről lépésre találtunk rá a saját utunkra. Ez érvényes a termékfejlesztésre is. El kellett döntenünk, milyen stratégiát kövessünk a termékportfólió kialakításában. Nem akartunk sem kiugróan olcsó, sem nagyon prémiumtermékeket gyártani. Három igen egyszerű alapelvet tűztünk a zászlónkra: a Kométa márkanév jelentse azt, hogy a termék finom, egészséges és elérhető árú. Finom terméket nem volt nehéz előállítani, hiszen Magyarországon – ami ehhez a legfontosabb – kiváló minőségű alapanyag állt rendelkezésre. Az egészséges termék érdekében már többre volt szükség, mást kellett csinálnunk, mint a versenytársaknak. A higiéniai szabályok és technológiai előírások szigorú betartása mellett csökkentettük a felhasznált adalékok, kémiai segédanyagok mennyiségét. Az árakat a beruházások eredményeként növekvő hatékonyságnak – a korszerű üzemnek, hatékony technológiának, jó munkaszervezésnek és kiváló szakembereknek – köszönhetően tudtuk csökkenteni.

Tehát úgy döntöttek, hogy kiszállnak az olcsó húsáruk piacáról…
Meggyőződésünk, hogy nem lehet minőségi, egészséges termékeket olcsón, nem minőségi alapanyagból előállítani. Eldöntöttük, hogy kiszállunk ebből a piaci szegmensből. Ez nem jelenti azt, hogy nem gyártunk hagyományos, ugyanakkor nem drága termékeket. Például nagyon ízletes a lecsókolbászunk, jól elkészített termék, de nem tudjuk kilóját négyszáz forintért előállítani – hatszáz forintért viszont van benne finom és egészséges hús. Miután forgalmunk 60 százaléka Magyarországon bonyolódik, ezért természetesen ki kell szolgálnunk az itteni fogyasztók igényeit, kínálnunk kell azokat a népszerű, hagyományos hústermékeket is, amelyeket szeretnek.

Hogyan, mikor kerültek a fókuszba a Kométánál az egészséges termékek?
Emlékszem édesapám szavaira. Nagyon erős parasztember volt, nem nagyon ügyelt arra, mit eszik. Egyszer, egy szombat délután mégis azzal korholt, hogy „nem lesz így jó, Giacomo, vigyázni kell az egészségre, mert amikor már beteg vagy, túl késő lesz, nem kell egész nap az irodában ülni, ki kell menni, mozogni, és vigyázz, hogy mit eszel…” Ez volt egy olyan „input”, amely eszembe jutott, amikor hat-hét éve elkezdtük a Kométánál ezt az irányt, ami akkor még nem volt „trendi” dolog. Kerestük a módját, hogyan tudjuk megkülönböztetni a termékeinket, és mivel nem akartunk beszállni az agresszív árversenybe, az első döntésünk az volt, hogy kivesszük az állati fehérjét olcsóbb növényivel helyettesítő szóját a termékeinkből. Ez valós termékelőny, és elfogadható magyarázattal szolgált a némileg magasabb árainkra. Az első „mentes” lépésünknek ez tekinthető. A következő, hogy márkatermékeinket a glutamát ízfokozótól, majd egyes termékcsaládokat mesterséges színezéktől mentessé tettük. Vannak gluténmentes termékeink is, amelyek a gluténra érzékeny fogyasztók számára megfelelőekkészülnek. A legújabb innovációnk, a sócsökkentés talán mind közül a legfontosabb. A túl sok só bevitele komoly probléma, átlagban a magyar lakosság a szükséges mennyiség háromszorosát fogyasztja, ami növeli a magas vérnyomás és az infarktus kockázatát. Mi ezért idén önkéntes alapon – mivel filozófiánk szerint az összes Kométa terméknek egészségesnek kell lennie – minden árucikkünk sótartalmát 25 százalékkal csökkentettük, méghozzá úgy, hogy azok ízélménye változatlan maradt. (A Kométa az Élelmiszer szaklap 2018-ban első ízben kiírt Mentes-M versenyén Kemencés Sült Sonka termékével elnyerte a Csemege húskészítmények különdíját. A szerk.)


Melyek a legnépszerűbb termékeik?
A felvágottak szegmensében erősek vagyunk, szalámiban fejlődtünk és még fogunk fejlődni és innoválni. Nagyon büszkék vagyunk a Bécsi virslinkre, ez nem tartozik az olcsóbbak közé, de sok minőségi hús van benne, és nem tettünk bele szóját és csontokról „mechanikusan eltávolított” húst. Utolsó fejlesztéseink az olasz típusú termékek, mint a prosciutto, a pulykamellsonka, prágai füstölt főtt sonka, ezeket az utolsó öt-hat évben fejlesztettük olasz receptúra alapján. Három titkuk van – ami persze nem titok: az alapanyag, a kiváló magyar sertéshús, a kiváló kométás szakemberek és a közös magyar–olasz tradíció és élelmiszeripari tapasztalat. Termékeink közül a két legnagyobb piacunkon, Magyarországon a Bécsi virsli, az olasz felvágott, a Kemencés termékcsalád, az olasz piacon a magas minőségű Benvenuto sonka és a Giustoegy pulykamellsonka a legsikeresebb.

Mely országokban vannak jelen a Kométa termékek?
Termékeink 60 százaléka a magyar piacra kerül, ezt követi 20 százalékkal, 8 milliárd forinttal Olaszország, de jelentős a horvát, szlovén piac és a szalámik esetében Németország. Számottevő volt a koreai export is, ahova most az afrikai sertéspestis miatt nem tudunk szállítani.

Milyen változásokat terveznek a Kométa-termékportfólióban?
Jelenleg 60 termékből áll a portfóliónk, amit szűkíteni kell. A portfóliótisztításnál fő szempont egyrészt a forgalom, a kereslet – a másik az ár. Ez utóbbival kapcsolatos, hogy idén úgy döntöttünk, megszüntetjük a nem reális áron eladható kereskedelmi márkák gyártását. Elsősorban a Kométa márkát preferáljuk, ebből származik a forgalmunk több mint 70 százaléka. De értjük és elfogadjuk azt a vevői elvárást is, amely igényli a kereskedelmi márkákat. Vannak olyan kereskedelmi láncok, amelyekben elég erős beszállítók vagyunk ilyen termékekkel is, például szalámikkal, füstölt főtt tarjával és karajjal, minőségi virslivel, vagyis nem olyan olcsó termékekkel, mint például a műbeles virsli. Mi kizárólag olyan termékeket állítunk elő, amelyeket magunk is szívesen fogyasztunk és teszünk a gyermekünk tányérjára is. Hogy milyen minőségű termékek kerülnek a polcokra, abban – mivel ők döntenek az árakról és a kínált minőségről – óriási a felelőssége a kiskereskedelmi láncoknak –, és szerencsére ezt a felelősséget egyre inkább át is érzik.



Hogyan alakult a tavalyi évük, illetve mit várnak az idei esztendőtől?
Évente 55 ezer sertést dolgozunk fel, 60 ezer tonna húsból 15 ezer tonna húskészítményt állítottunk elé. A múlt évi forgalom meghaladta a 43 milliárdot, az idei évben hasonló eredmény várható. Ezzel elégedettek vagyunk, mivel volumenben nőttünk 4 százalékot, de ez az alacsonyabb húsárak miatt a forgalomban nem realizálódott. A stagnálás másik oka, hogy ebben az évben több száz tonna kereskedelmi márkás termék gyártását leállítottuk.

Hamarosan megkezdi működését a Kométa 1,3 milliárd forintos beruházással készülő új üzeme, amelyben a vágóhídon keletkező melléktermékek feldolgozásával új termékeket állítanak majd elő.
Az olyan melléktermékeket hasznosítjuk itt, mint például a csont, a bél, a túl zsíros részek, ezekből gyártunk állateledelként felhasználható húslisztet, vegyipari termékeket, ipari olajat és zöld energiát. Büszkék vagyunk mindarra, amit a környezetért teszünk. Ez vezetett minket akkor is, amikor öt éve létrehoztuk a saját szennyvízüzemünket, amelynek köszönhetően megtisztítva adjuk vissza a Kapos folyónak a saját kutunkbólbelőle nyert vizet. Ez a mostani is fontos lépés, ezentúl nem kell elszállítanunk máshova a melléktermékeinket, hanem helyben dolgozzuk fel. Ez a környezettudatos lépés egyben gazdasági haszonnal is jár: amellett, hogy értéket állítunk elő, megtakarítjuk azt a 70-80 millió forintot, amibe jelenleg a melléktermékek elszállítása kerül. Ezzel a beruházással egyben hangsúlyozzuk fogyasztóinknak, hogy az egyik alapelvünk a környezet védelme, mindent elkövetünk közös értékeink megőrzése érdekében –, és ezzel erősítjük lojalitásukat a Kométához, ragaszkodásukat vállalatunk termékeihez. (A Kométa hővisszanyerő üzeme díjazott volt az Élelmiszer szaklap I. Greennovációs versenyén 2013-ban. A szerk.)

Hogyan értékeli a Kométa jelenlegi helyzetét, és hol szeretné látni a céget öt év múlva?
Már most is jó pozícióban vagyunk, a három legnagyobb magyarországi húsipari cég között tartanak minket számon, és túl nagy növekedésre nem számítok. Vannak ambícióink, fejlődni akarunk, erősödni, de nem mindenáron kívánunk növekedni. Számomra a legfontosabb, hogy öt év múlva még mindig erős üzem legyünk Kaposváron, amely direkt módon hétszáz, indirekten több száz családnak biztosít megélhetést, finom és egészséges termékeket állít elő, és a tulajdonosnak is korrekt eredményt garantál. Szeretném, ha a Kométa olyan cég lenne, amely – nevéhez méltóan – elöl jár az innovációban, jó irányt mutat a magyar húsipari piacon.

Vezetőként milyen elvet vall?
Van egy nagyon egyszerű mondat, elv, amelyet igyekszem követni: a szavak elszállnak, a jó példa magával ragad – ebbe minden benne van.

Hányan dolgoznak jelenleg a Kométánál? Mennyire érinti önöket a munkaerőhiány?
Több mint hétszázan vagyunk a vállalatnál. Mi is érezzük a problémát, amit az országban minden munkaadó: nehéz embereket, különösen jó szakembereket találni. Az új emberek között sajnos elég nagy a fluktuáció, a fiatalabb generáció körében nehéz lojalitást építeni, de a régi kollégák, akik közül sokkal húsz éve együtt dolgozunk, nagyon hűségesek, elkötelezettek, hisznek a cégben és rengeteget tesznek érte. Ők azok, akik nap mint nap végzik a kemény munkát az üzemben, és akikkel együtt szerepeltünk a Kométa-reklámfilmekben, amelyekben őszintén, a saját szavaimmal vállaltam garanciát a Kométa termékekért. Az az elvem, hogy mindig az ember az első. Jó emberek nélkül mit sem ér a legkorszerűbb technológia. Mindig kell az ember, ő a központ, nélküle semmi sem megy. Büszke vagyok arra, hogy öt-hat éve minden hónapban premizáljuk a hónap dolgozóit, megünnepeljük a törzsgárda tagjait. Nem fordulhat elő, hogy ezeken az alkalmakon nem vagyok ott, ha éppen külföldre kell mennem, inkább elhalasztjuk az ünnepséget. Úgy gondolom, a Kométa csak velük lehet sikeres.

Milyen munkatársakkal szeret dolgozni?
Az első tulajdonság, amit elvárok, hogy becsületes legyen az ember, ez a legfontosabb. Amikor fiatalabb voltam, nehezen fogadtam el azokat az embereket, akik ellenvéleményen voltak. Ma már értékelem, ha valaki más véleményen van, aki személyiség, és józanon, észérvekkel alá tudja támasztani az álláspontját, és tud veszekedni is, ha szükséges.

Mi az, amit leginkább megszeretett Magyarországon? Mennyire érzi otthon magát?
Nagyon szeretem a környezetet, az országot és a magyarokat is. Néha szoktam veszekedni, vitatkozni a kollégákkal, de tény, hogy a kezdetektől fogva nagyon kedvesek voltak velünk. Elfogadták, hogy egyszer csak jönnek a külföldiek, akik se nem túl okosak, tapasztalatuk sincs sok, de tudnak velük együtt keményen dolgozni a cég érdekében. Ma már eljutottunk odáig, hogy néha, amikor elindulok Olaszországból Kaposvárra, azt mondom, megyek haza.

A családja is jól érzi magát Magyarországon?
A feleségem szintén olasz, ő is szeret itt élni. Az egész család jól érzi magát, mindhárom gyerekem itt járt, illetve jár általános és középiskolába. A legnagyobb lányom, aki már elmúlt húszéves, csak az egyetemre ment Olaszországba, mert így tartottam logikusnak. A két fiú normál magyar iskolába jár, és ennek nagyon örülök, mert tökéletesen megtanultak magyarul, és ez pluszt jelent a számukra. A feleségem jobban beszél magyarul, mint én, és többet tud segíteni a gyerekeknek a tanulásban.

Mivel tölti legszívesebben a szabadidejét?
Régen sokat bicikliztem, ma már inkább futok, bár ritkábban, mint szeretnék. Ez összhangban van a cég által vallott értékekkel, az egészséges életmóddal. Nem elég az egészséges étrend, szükség van mozgásra is. Ebben is megpróbálunk jó példát mutatni, jómagam nemrégiben lefutottam a félmaratont – de elárulom, hogy nem én voltam a leggyorsabb.

Császár László
a szerző cikkei

Ács Dóra
a szerző cikkei

(forrás: Élelmiszer Online)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél