hirdetés
hirdetés

Kiskereskedők friss világranglistája

„A kiskereskedelem globális fő erői 2018-ban” című tanulmányát januárban jelentette meg a Deloitte tanácsadó cég. Közzéteszi benne a 250 legnagyobb forgalmú kiskereskedelmi vállalat világranglistáját a 2017 júniusában végződő pénzügyi év adatai alapján.

hirdetés

„Állandóan árháborúk zajlanak, az Aldi és a Lidl terjeszkedik, folyamatosan növekszik az online értékesítés, az élelmiszerek árszínvonala pedig csökken, különösen az USA-ban; mindez világszerte óriási versenyt teremtett az élelmiszer-kiskereskedelemben, és erős ingadozást okoz”. – Így foglalja össze a napi fogyasztási cikkek nemzetközi piacának leglényegesebb jellemzőit a Deloitte.

USA-Európa 7:4

A top 250 kiskereskedelmi cég többsége, 135 képviseli az FMCG ágazatot. Együttes forgalmuk 3,8 százalékkal nőtt az előző pénzügyi évhez képest. A növekedés mértéke egy időszakkal korábban még 5,0 százalék volt.
„Mindent egybevetve az átlagosan 2,4 százalék haszonkulcs tipikus ebben a történelmileg alacsony árréssel működő szektorban” – fogalmaz a Deloitte jelentésének két szerzője, Ira Kalisch vezető globális közgazdász és Vicky Eng, a cég kiskereskedelmi szektorának globális vezetője.

Fotó:123rf.com
Fotó:123rf.com


A globális sorrend dobogós helyeit három amerikai vállalat foglalja el. A top tizenegy cég közé hét amerikai mellett négy európai fér be. Közülük három a magyarországi piacon is jelen van.

„Innovatív vállalatokra van szüksége az európai kereskedelemnek, hogy megőrizze pozícióját a nemzetközi versenyben” – állapítja meg a rangsorral kapcsolatban Hegedűs Orsolya, a Deloitte ausztriai vállalatának partnere. „Az ágazat európai cégei ugyan jól teljesítenek, de a globális forgalomból Európa részesedése a legutóbbi tíz évben 39,4 százalékról 33,8-ra csökkent”.

Családi vállalkozás az élen

Az éllovas három amerikai cég után következik az európai sampion, a német Schwarz csoport, amely a Lidl mellett a Kaufland hipermarket lánc tulajdonosa is.

„Az új rangsorban is megőrizte negyedik helyét a Schwarz csoport, annak ellenére, hogy a gyenge euró befolyásolta a dollár által dominált eladásainak eredményét” – írják a Deloitte szakértői. – „Azzal, hogy a cég 2017-ben belépett az USA piacára, nagy lökést adott forgalmának”.

A Lidl története 1930-ig nyúlik vissza. Abban az évben alapította Dieter Schwarz édesapja, Josef, Heilbronn városában a céget, amely Európa legnagyobb kereskedelmi vállalatává növekedett 2015-re. Akkor előzte meg a francia Carrefour áruházláncot, amely egészen addig földrészünkön 1999 óta töretlenül a legnagyobb fogalmat érte el.

Az európai listavezető székhelye Baden-Württemberg tartományban, az Audi gyárról is ismert, 26 ezer lakosú Neckarsulm városban van. A tulajdonos Dieter Schwarz (89 éves) teljes vagyonát 37 milliárd euróra becsülte a Bilanz című német gazdasági magazin. Azon kívül több médiumban is megjelent, hogy ő a leggazdagabb ember Németországban.
 
Aldi-Lidl meccs az USA-ban is

Amerikai vállalatok következnek a forgalom szerinti világranglista ötödik, hatodik és hetedik helyén, majd nyolcadikként az Aldi csoport. Amely hazai pályáján gyengébb évek után visszatalálni látszik régi jó formájához. Ezt sugallja, hogy a GfK szerint az Aldi németországi forgalmát 6,8 százalékkal növelte tavaly január-augusztusban, az előző hasonló időszakhoz viszonyítva; kétszer nagyobb arányban, mint amennyit a Lidl és a konkurens szupermarketek együtt elértek.

„Az Aldi főleg abból profitált, hogy belistázott sok gyártói márkás cikket” – állapítja meg a piackutatók jelentése. – „Az emberek a szokásosnál drágábban vásároltak a diszkontokban, amelyek választékuk minőségét erősen feljavították, hogy új vevőket nyerjenek meg”.



Már idei hír az Egyesült Királyságból, hogy a két diszkont ász, a Lidl és az Aldi osztozik Nagy-Britannia leggyorsabban növekvő szupermarket láncának bajnoki címén. Ugyanis mindketten 16,8 százalékkal növelték forgalmukat a múlt év utolsó három hónapjában, az előző hasonló időszakhoz viszonyítva, a Kantar piackutató cég globális panelje szerint.

Ezzel egy időben az Aldi piaci részesedése a brit élelmiszer piacon 6 százalékról 6,8-ra emelkedett, a Lidlé pedig 4,4-ről 5 százalékra.

„Az Aldi-Lidl meccs az USA-ban is elkezdődött” címmel a tekintélyes Forbes magazin tavaly így írt a két diszkont láncról: „Ellencsapásként a Lidl USA-beli bemutatkozására az Aldi bejelentette, hogy a tervezettnél gyorsabban terjeszkedik az USA-ban, és célja, hogy 2022 végéig 2500 üzlete legyen”.
Idén január végén a The Morning Call (USA) portál cikkének címe: „Felejtsétek el az Amazont; Lidl és Aldi a két rivális, amelyektől az élelmiszer-kereskedőknek félniük kell”.

Francia és brit éllovas

Közvetlenül az Aldi után következik a listán a francia Carrefour, amely korábban évekig vezette az európai rangsort, egészen 2012-ig. Utána kezdett hátrább kerülni, és az előző évi rangsor hetedik helye után most kilencedik. A top tíz között egyetlen vállalatként, amelynek fogalma csökkent éves összehasonlításban, ha csak 0,4 százalékkal is.

A negyedik negyedév javuló mutatói ellenére összességében a Carrefour élelmiszer eladása gyengélkedett tavaly, miközben non food forgalma növekedni tudott. Főleg Romániában a Billa felvásárlása révén és a lengyelországi jó eredményekkel lehetett ellensúlyozni az olaszországi és spanyolországi nehézségeket, állapítja meg a Deloitte.


„A Tesco az átalakulás néhány évét hagyta maga mögött, amikor eladott számos részleget, amely nem tartozott fő üzletágához, és ez segített a cégnek, hogy javítsa teljesítményét, továbbá helyreállítsa jövedelmezőségét.” – Így kommentálja a Tesco elmúlt időszakát a Deloitte. Hozzáteszi, hogy az  Egyesült Királyság élelmiszer-kereskedelmének óriása kicsúszott a rangsor top tíz cége közül, miután eladott egy törökországi kiskereskedelmi céget, másutt egy étterem-hálózatot, kávézókat és  péküzleteket is:

„Várható, hogy a Tesco visszaszerzi helyét a top tíz között a következő években, ha létrejön a Booker élelmiszer nagykereskedelmi vállalattal függőben lévő egyesülése, amit az Egyesült Királyság versenyhivatala már jóváhagyott tavaly novemberben”.

Bajai Ernő
a szerző cikkei

(forrás: Élelmiszer szaklap 2018/2.)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Hozzászólások (2 db)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
#
„Innovatív vállalatokra van szüksége az európai kereskedelemnek, hogy megőrizze pozícióját a nemzetközi versenyben”
Magyarország szempontjából teljesen mindegy, hogy melyik multi birtokolja a piacunkat, ha az egyik tönkre megy jön a másik... A kereskedők között nincs verseny mivel
felosztották maguk között a piacot, nekünk egyébként is teljesen mindegy kiviszi el az országból a hasznot. Nekünk egyedül az lenne a jó, ha piacunk újra magyar
tulajdonban lenne, és megvédhetnénk a külföldi manipulációktól...
#
A 2,4%-os árrés nyilvánvalóan hazugság...Hiszen atermékeket átlagosan minimum 100%-os haszonnal adják el az így keletkezett haszonból ha csak 2,4 % marad(na) már rég
lehúzták volna a rolót, ezzel szemben a jól bevált módszert alkalmazzák: off-shore technikákkal viszik a hasznot így minimális adót fizetnek az áldozat szerepét
betöltő országokban!
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél

Élelmiszer-FMCG hírek első kézből

  • napi friss hírek, érdekességek
  • kutatások, elemzések
  • exkluzív riportok
  • szakmai konferenciák
  • képzések, tréningek
Iratkozzon fel hírlevelünkre
Ne maradjon le a legfontosabb szakmai hírekről!
Élelmiszer-FMCG hírlevél