Kiskereskedők friss világranglistája
„A kiskereskedelem globális fő erői 2018-ban” című tanulmányát januárban jelentette meg a Deloitte tanácsadó cég. Közzéteszi benne a 250 legnagyobb forgalmú kiskereskedelmi vállalat világranglistáját a 2017 júniusában végződő pénzügyi év adatai alapján.
„Állandóan árháborúk zajlanak, az Aldi és a Lidl terjeszkedik, folyamatosan növekszik az online értékesítés, az élelmiszerek árszínvonala pedig csökken, különösen az USA-ban; mindez világszerte óriási versenyt teremtett az élelmiszer-kiskereskedelemben, és erős ingadozást okoz”. – Így foglalja össze a napi fogyasztási cikkek nemzetközi piacának leglényegesebb jellemzőit a Deloitte.
USA-Európa 7:4
A top 250 kiskereskedelmi cég többsége, 135 képviseli az FMCG ágazatot. Együttes forgalmuk 3,8 százalékkal nőtt az előző pénzügyi évhez képest. A növekedés mértéke egy időszakkal korábban még 5,0 százalék volt.
„Mindent egybevetve az átlagosan 2,4 százalék haszonkulcs tipikus ebben a történelmileg alacsony árréssel működő szektorban” – fogalmaz a Deloitte jelentésének két szerzője, Ira Kalisch vezető globális közgazdász és Vicky Eng, a cég kiskereskedelmi szektorának globális vezetője.

A globális sorrend dobogós helyeit három amerikai vállalat foglalja el. A top tizenegy cég közé hét amerikai mellett négy európai fér be. Közülük három a magyarországi piacon is jelen van.
„Innovatív vállalatokra van szüksége az európai kereskedelemnek, hogy megőrizze pozícióját a nemzetközi versenyben” – állapítja meg a rangsorral kapcsolatban Hegedűs Orsolya, a Deloitte ausztriai vállalatának partnere. „Az ágazat európai cégei ugyan jól teljesítenek, de a globális forgalomból Európa részesedése a legutóbbi tíz évben 39,4 százalékról 33,8-ra csökkent”.
Családi vállalkozás az élen

„Az új rangsorban is megőrizte negyedik helyét a Schwarz csoport, annak ellenére, hogy a gyenge euró befolyásolta a dollár által dominált eladásainak eredményét” – írják a Deloitte szakértői. – „Azzal, hogy a cég 2017-ben belépett az USA piacára, nagy lökést adott forgalmának”.
A Lidl története 1930-ig nyúlik vissza. Abban az évben alapította Dieter Schwarz édesapja, Josef, Heilbronn városában a céget, amely Európa legnagyobb kereskedelmi vállalatává növekedett 2015-re. Akkor előzte meg a francia Carrefour áruházláncot, amely egészen addig földrészünkön 1999 óta töretlenül a legnagyobb fogalmat érte el.
Az európai listavezető székhelye Baden-Württemberg tartományban, az Audi gyárról is ismert, 26 ezer lakosú Neckarsulm városban van. A tulajdonos Dieter Schwarz (89 éves) teljes vagyonát 37 milliárd euróra becsülte a Bilanz című német gazdasági magazin. Azon kívül több médiumban is megjelent, hogy ő a leggazdagabb ember Németországban.
Aldi-Lidl meccs az USA-ban is
Amerikai vállalatok következnek a forgalom szerinti világranglista ötödik, hatodik és hetedik helyén, majd nyolcadikként az Aldi csoport. Amely hazai pályáján gyengébb évek után visszatalálni látszik régi jó formájához. Ezt sugallja, hogy a GfK szerint az Aldi németországi forgalmát 6,8 százalékkal növelte tavaly január-augusztusban, az előző hasonló időszakhoz viszonyítva; kétszer nagyobb arányban, mint amennyit a Lidl és a konkurens szupermarketek együtt elértek.
„Az Aldi főleg abból profitált, hogy belistázott sok gyártói márkás cikket” – állapítja meg a piackutatók jelentése. – „Az emberek a szokásosnál drágábban vásároltak a diszkontokban, amelyek választékuk minőségét erősen feljavították, hogy új vevőket nyerjenek meg”.

Már idei hír az Egyesült Királyságból, hogy a két diszkont ász, a Lidl és az Aldi osztozik Nagy-Britannia leggyorsabban növekvő szupermarket láncának bajnoki címén. Ugyanis mindketten 16,8 százalékkal növelték forgalmukat a múlt év utolsó három hónapjában, az előző hasonló időszakhoz viszonyítva, a Kantar piackutató cég globális panelje szerint.
Ezzel egy időben az Aldi piaci részesedése a brit élelmiszer piacon 6 százalékról 6,8-ra emelkedett, a Lidlé pedig 4,4-ről 5 százalékra.
„Az Aldi-Lidl meccs az USA-ban is elkezdődött” címmel a tekintélyes Forbes magazin tavaly így írt a két diszkont láncról: „Ellencsapásként a Lidl USA-beli bemutatkozására az Aldi bejelentette, hogy a tervezettnél gyorsabban terjeszkedik az USA-ban, és célja, hogy 2022 végéig 2500 üzlete legyen”.
Idén január végén a The Morning Call (USA) portál cikkének címe: „Felejtsétek el az Amazont; Lidl és Aldi a két rivális, amelyektől az élelmiszer-kereskedőknek félniük kell”.
Francia és brit éllovas

A negyedik negyedév javuló mutatói ellenére összességében a Carrefour élelmiszer eladása gyengélkedett tavaly, miközben non food forgalma növekedni tudott. Főleg Romániában a Billa felvásárlása révén és a lengyelországi jó eredményekkel lehetett ellensúlyozni az olaszországi és spanyolországi nehézségeket, állapítja meg a Deloitte.
„A Tesco az átalakulás néhány évét hagyta maga mögött, amikor eladott számos részleget, amely nem tartozott fő üzletágához, és ez segített a cégnek, hogy javítsa teljesítményét, továbbá helyreállítsa jövedelmezőségét.” – Így kommentálja a Tesco elmúlt időszakát a Deloitte. Hozzáteszi, hogy az Egyesült Királyság élelmiszer-kereskedelmének óriása kicsúszott a rangsor top tíz cége közül, miután eladott egy törökországi kiskereskedelmi céget, másutt egy étterem-hálózatot, kávézókat és péküzleteket is:
„Várható, hogy a Tesco visszaszerzi helyét a top tíz között a következő években, ha létrejön a Booker élelmiszer nagykereskedelmi vállalattal függőben lévő egyesülése, amit az Egyesült Királyság versenyhivatala már jóváhagyott tavaly novemberben”.