hirdetés
hirdetés

Lejárt az ingyenes nejlonzacskó ideje

A szinte büntetéssel felérő termékdíj a tizedére csökkentette a bevásárlást segítő műanyag táska mennyiségét. Lényegében az ingyenes nejlonzacskó – pontosabban műanyag bevásárló reklámtáska – osztás ideje lejárt. Ez, és a csomagolások fejlődése, változásai hogyan alakították át az élelmiszerek fogyasztói csomagolását? – kérdeztük Nagy Miklóst, a Csomagolási és Anyagmozgatási Országos Szövetségének (CSAOSZ) főtitkárát.  

hirdetés

– A CSAOSZ által a KSH adatbázisából kigyűjtött adatok szerint 2014-ben nőtt Magyarországon a csomagolószerek felhasználása értékben és mennyiségében mérve egyaránt. A két vezető csomagolóanyag közül a műanyag csomagolóeszközök esetében volt markáns a növekedés, a papír esetében kisebb mértékben emelkedett a felhasználás. Az üveg változatlanul az italok és konzervfélék jellemző csomagolóeszköze, évente mintegy 110 ezer tonna üveget használnak jellemzően a sörgyárak, a borászatok, a befőttkészítő vállalkozások, illetve néhány minőségi élelmiszergyártó. Az üveg ugyan egy tradicionális csomagolóeszköz anyaga, de itt is találkozni innovációval, például az idei Magyar Csomagolási Versenyen ( http://www.csaosz.hu/index.php?option=com_content&view=category&id=33&Itemid=161&lang=hu ) egy nemzetközi mércével is új megoldást mutatott be az egyik hazai üvegpalack-gyártó. A fém-csomagolóeszközökbe jellemzően konzervet, italt, illetve néhány édességfélét töltenek az élelmiszergyártók. Vélhetően fogyasztói árérzékenység miatt a sörök esetében jelentős az alumínium dobozok felhasználása, annak ellenére, hogy a termékdíjas szabályozás az italok területén egyedül itt hagyta meg a rendkívül magas mértékű, ún. kereskedelmi csomagolási díjtételt. A konzervdobozok esetében is egy megállapodott felhasználásról beszélhetünk, finom újításokkal lehet találkozni, hazánkban tradicionálisan az acél doboz maradt meg a felhasználói kapacitások, gyártóvonali sajátosságok miatt a Nyugat-Európában e területen terjedő alumíniumdobozokkal szemben.

– Jellemzően az állateledeleknél találkozni fémdobozokkal és alumíniumfólia tartalmú tasakos csomagolással. E területen mi indokolja a sokféleséget?

– Az állateledelek gyártói a különböző adagnagyságot eltérő csomagolási formában hozzák forgalomba. A nagyobb adagnagyságokat konzervdobozba töltik, ellenben az egyadagos mennyiségnél a társított csomagolást alkalmazzák. Ez utóbbinál különösen fontos fogyasztói elvárás a könnyű és kényelmes felbonthatóság.

– Említette, markánsan fejlődött a műanyag csomagolóeszközök használata. Kérdés, teljesült-e a jogalkotó azon szándéka, hogy visszaszorítsák a műanyag reklámtáskát?

– Én a csomagolóeszköz gyártók érdekeit képviselem, az ő hangjuk vagyok és bármilyen fájó, elegánsan oldotta meg a jogalkotó a kérdést. A termékdíjjal egy megkülönböztető és jelentős adóterhet szabott ki. Nem tiltással érte el az általa kívánatosnak tartott célt, hanem olyan jogi környezetet teremtett a bevásárló műanyag táskák számára, hogy használata sem a gyártónak, sem a forgalmazónak, sem a vásárlónak nem érdeke. A számokat látva úgy becsülöm, a korábbi 14000 tonna mennyiség mára a tizedére esett vissza. Csak ott maradt meg a használata, ahol indokolt, például cipő, ruha és egyéb értékes termék vásárlásakor. A tartós és tetszetős bevásárló táska feliratozható, ezzel is emlékeztet a vásárlásra. Persze ez az elegáns megoldás elég sok vállalkozást sújtott, munkahelyeket szüntetett meg. Az érem másik oldala a környezetvédelem. Egy egész iparággal szemben fogalmazódott meg a vád, hogy ellep bennünket a műanyag csomagolóeszköz, minden fán zacskót lenget a szél. Kérem szépen, annak nem ott a helye! Amikor egy csomagolóeszköz betöltötte a funkcióját, értékes másodnyersanyagot jelent és a szelektív gyűjtésben a helye. Ha mégis a fákon fejezte be az életciklusát, akkor valaki nem végezte jól a dolgát, a felhasználó nemtörődöm módon eldobta, vagy nem gondoskodtak szemétgyűjtő alkalmatosságról, esetleg a kukákat túlpakolták, mert a szükséges gyakorisággal szemben ritkábban ürítették.

Nagy Miklós
Nagy Miklós

– Visszatekintve az elmúlt évekre, végül hogyan zárult a műanyag reklámtáskák ügye?

– A lényeg tehát, nagyjából a tizedére zsugorodott a felhasználása. Itt jegyzem meg, el kell ismerni, nem volt teljesen helyénvaló, a legtöbb műanyag táskák biológiailag lebomló megnevezése, miután azok jelentős része nem szerves módon bomlott le komposztra, vízre stb., hanem csupán elporladt. A termékdíj bevezetésével egyes áruházláncok fokozatosan, mások azonnal megszüntették a reklámtáskák használatát, a fogyasztók pedig elfogadták a változást. A magyar csomagolóeszközök története során a műanyag bevásárló táska talán az első csomagolóeszköz, amely egy jogalkotói szándék miatt elvesztette jelentőségét, vagy felhasználása döntően módosult. A kereskedők áttértek a papírzacskós, táskás megoldásokra. Jogszabályokkal befolyásolni lehet egyes csomagolási megoldások alkalmazását, például Németországban a sör csomagolására korábban általánosan elterjedt alumínium doboz mennyisége erősen visszaszorult, s valószínűleg az ottani feldolgozó kapacitás kihasználása miatt emelkedett nálunk az import sör révén.

– Milyen érdekességet hozott a papírcsomagolás?

– A papír, vagy karton elsődleges - az élelmiszerrel közvetlenül érintkező - csomagolásként ritka, ugyanakkor a papír-műanyag, esetleg alufólia társítások már igen széles körben használatosak. A papír-műanyag társítás a felvágottak áruházi csomagolásához szellemes megoldás. A műanyag fólia védi az élelmiszert az átázás és a külső szennyeződések ellen, a papír összetevő pedig nyomtatható és bizonyos fényvédelmet is ad. A fogyasztói trendeket számokkal nem tudom alátámasztani, de ez a csomagolási forma terjed. A papírzacskók, tasakok területén visszaszorul az egyanyagú megoldás, és itt is terjed a papír-műanyag kombinációból készített csomagolóeszköz. A friss pékárukhoz egyre elterjedtebb a papír és a mikroperforált műanyag fólia társításával előállított tasak, zacskó. Várható, hogy a műanyag zacskók használatát korlátozzák majd a jövőben, így egyes területekre ez jó megoldást jelentenek. Itt jegyzem meg, két-három éve az áruházi felhasználású műanyag zacskókat is az un. kereskedelmi csomagolás hatálya alá vonták. Nagy felzúdulás követte ezt az intézkedést, mert kiderült, zsemlét, kiflit, zöldséget legfeljebb pártíz filléres műanyag zacskóba csomagolva fogad el a vásárló, és az ennek kiváltására szóba jöhető papírzacskók előállítására nem volt elegendő gyártói kapacitás, és nem is lehetett egyik napról a másikra kiépíteni.

– Milyen további fejlődést kínál a papír-műanyag társítás?

– A papír összetevő a nyomtathatóságot biztosítja, illetve egyfajta szilárdságot ad a csomagolásnak. A szeletes felvágottak, friss húsok csomagolópapírja akár elegánsan hajtogatható, a fő funkciót a műanyag adja, a papír felülete tapadó címkével zárható, és akár a gyártó, akár a kereskedő emblémájával díszíthető. A papír-műanyag(-alumínium fólia) társítás jellegzetes terméke még az italos kartondoboz. A társításban a fény- és aromavédelmet az alufólia és a hegeszthetőséget a műanyag adja, a karton pedig biztosítja a csomagolóeszköz merevségét, feliratozhatóságát. A kartondoboz papír összetevője sokrétűen újra hasznosítható. A napokban adták át azt a beruházást, amelynek eredményeként a magyarországi gyárral rendelkező világcég konzervek számára kezd el – világon másodikként – társított kartondobozokat gyártani.

Bálint Tóth János
a szerző cikkei

(forrás: Élelmiszer Online)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Cikk[174864] galéria
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél

Élelmiszer-FMCG hírek első kézből

  • napi friss hírek, érdekességek
  • kutatások, elemzések
  • exkluzív riportok
  • szakmai konferenciák
  • képzések, tréningek
Iratkozzon fel hírlevelünkre
Ne maradjon le a legfontosabb szakmai hírekről!
Élelmiszer-FMCG hírlevél