hirdetés
hirdetés

Ma itt, holnap ott

Ma már teljes ellátási láncok épülnek arra, hogy az országon vagy akár Európán belül 24-48 órán belül szinte bármilyen alapanyag, alkatrész vagy késztermék beszerezhető „házhoz” szállítással, ráadásul kedvező díjak ellenében. És ez persze jó, mert a gyártóknak, kereskedőknek nem szükséges a készlettartást finanszírozniuk. Mindez azonban csak rendkívül finomra hangolt logisztikai rendszerek működtetése révén valósulhat meg.

hirdetés

Ha árut küldene egy partnerének, nem kell más tennie, csak bejelentkezni a logisztikai szolgáltatója ügyfélportáljára – nálunk ez a magyar nyelven is elérhető myRaben.com – és megadnia a megfelelő méret- és súlyparamétereket, valamint a cím-információkat, illetve kinyomtatnia és a raklapra, vagy a küldemény szállítói csomagolására rögzítenie a szállítmánykísérő címkét.

Ezt követően pedig nincs más dolga, mint várni, hogy sofőr kollégánk megjelenjen a küldeményért az előre jelzett időpontban. Az átadás pillanatától kezdve a küldemény útja, vagyis aktuális státusza (tehát az, hol van éppen az áru) a myRaben portálon nyomon követhető. Úgy is mondhatnánk: minden úgy megy, mint a karikacsapás: online megrendeli a szállítást, átadja nekünk az árut, mi pedig elvisszük, majd átadjuk/lerakjuk a megadott címen. Fordított irányban a megrendelés beérkezése után felvesszük, elvisszük, és végül Önnek adjuk át a küldeményt.

Persze ahhoz, hogy ez a rendszer az év 365 napján gyorsan és hatékonyan működjön, egy raktárak százaiból álló belföldi és nemzetközi hálózat, valamint precíz folyamattervezés, illetve stabil, rendkívül összehangolt operáció szükséges. Nálunk ehhez minden biztosított, hiszen a közel 90 éve működő vállalatunk Európa-szerte 12 országban van jelen több mint 130 telephellyel. Ezek együttes raktárkapacitása megközelíti a 1,2 millió m2-t, a fuvarozási feladatokat pedig mintegy 8000 korszerű szállítójárművel látjuk el. Teljes, azaz a kamionok, teherautók rakterének egészét kitöltő rakományokat (FTL) éppen úgy szállítunk, mint egyetlen raklapnyi vagy doboznyi küldeményt.

Ez utóbbiakat gyűjtő járatokkal (groupage) juttatjuk célba. A gyűjtőjáratokat teljesítő szállítójárművek rakterében több megbízó áruja is „utazik”, így nemcsak a raktér, hanem a szállítási költség is megoszlik, tehát a kisebb mennyiségek esetében egyértelműen ez a költséghatékony fuvarozási megoldás. Ilyen gyűjtőjáratokat az egyes országokon belül, és a különböző országok között is indítunk, méghozzá gyakran és menetrend szerint.

A járatokat teljesítő kamionokon bizonyos mérethatárig, illetve néhány termékféle kivételével rendkívül sok minden szállítható. Ennek megfelelően a precízen felépített, hűtést, temperálást nem igénylő élelmiszertermékeket tartalmazó raklapok jól megférnek az autóipari alkatrész gyártásához szükséges, nagy értékű rúdacéllal, vagy éppen a barkácsáruház által „terepre” küldött építőanyaggal, esetleg egy egyszemélyes, vezethető paintball-lövő tankkal – mert már ilyen speciális gépet is szállítottunk, illetve kezeltünk raktárainkban.

A „gyűjtőjárat” tehát szinte mindent visz, illetve vihet. Kisebb mennyiségben és bizonyos veszélyességi fokozatig akár ADR-es árut is.


Egymásra épülve


Ez a „gyűjtő-elosztó” rendszer persze egyáltalán nem számít újdonságnak, hiszen évszázadok óta így működnek a postaszolgálatok is. A legkisebb faluból is begyűjtik a leveleket, beszállítják egy központba, ahol – ma már gépi látás és válogatás segítségével – meghatározzák, hogy az ország, Európa vagy a világ mely másik pontja felé kell továbbítani azokat, aztán elindulhat a „postakocsi” a küldeményekkel. A szisztéma tehát régi, de mindig vannak új kihívások.

Napjainkban például az, hogy nekünk, logisztikai szolgáltatóknak nemcsak gyorsnak és pontosnak kell lennünk, hanem költséghatékonynak is. Abban, hogy ezt a hármas célt teljesíteni tudjuk, fontos szerepe van az úgynevezett cross-dock, magyarul átrakó raktáraknak, amelyek nélkül a gyűjtő-hálózatok nem is működhetnének.

A gyűjtőrendszerű áruszállítás és a cross-dock raktárak tehát egymásra épülnek, és együtt alkotnak jól működő logisztikai megoldást.  A cross-dock elnevezés egyébként az angol cross-docking, azaz az át-, vagy keresztbe dokkolás kifejezésből származik, és – nem nehéz kikövetkeztetni – arra utal, hogy különböző földrajzi helyekről érkező („bedokkoló”), és más földrajzi pontokra tartó küldeményeket „rendezünk” megfelelő irányokba egy logisztikai centrumban. Európa-szerte több tucat ilyen logisztikai központtal (hubbal) rendelkezünk. Magyarországi központi cross-dock raktárunk a dunaharaszti telephelyünkön működik, és egyszerre három szerepkört tölt be.

„Átfolynak” rajta a belföldi küldemények, emellett része a Raben nemzetközi hálózatának, tehát az Európa egyik pontja és Magyarország vagy egy környező ország között küldött árukat is kezeli, továbbá Budapest és a főváros környékének gyűjtő-elosztó helyi depója is.


Keresztül-kasul


Ha van olyan igazán magyaros kifejezés, amely a cross-dock folyamatok esetében használható, az az, hogy „keresztül-kasul” rakjuk és szállítjuk az árukat. Persze nagyon precízen koordinálva a munkát. Nézzük csak, hogyan fest egy klasszikus gyűjtő-elosztó/cross-dock folyamat. Bökjön rá a térképen Debrecenre. Képzelje el, hogy itt működik a fröccsöntő szerszámokat, egyedi asztalosipari termékeket, vagy éppen tartós édességeket gyártó vállalkozása, amely belföldön és az európai piacokon egyaránt sikeresen értékesíti termékeit. Ha már rendelkezésére áll a készáru – amelynek egyik tétele mondjuk Zalaegerszegre, a másik pedig például a németországi Düsseldorfba tart – akkor a myRaben portálon néhány gombnyomással megrendelheti a fuvart, a szállítmánykísérő címkéket kinyomtatja, elhelyezi azokat küldeményeken, és hamarosan már „csenget” is a sofőrünk az üzemében. Ha előre jelezte, hogy rakodásra is szüksége van, akkor ennek megfelelő szállítójárművel és anyagmozgató eszközzel érkezünk.

Felrakjuk az árut, majd beszállítjuk azt a debreceni depónkba. Ott késő délután, kora este összekésztjük az ország különböző földrajzi pontjaira, illetve a külföldre címzett küldeményeket, és úgynevezett „vonali” vagy más elnevezéssel gerincjáratokra rakodjuk azokat. Ezek a járatok – menetrend szerint – útnak indulnak Dunaharaszti felé, és néhány óra múlva meg is érkeznek oda.

A cross-dock raktárunkban azonnal megkezdjük a munkát. Kirakodjuk a beérkező kamionokat, teherautókat és a küldeményeken elhelyezett címkéket egy kézi szkennerrel leolvassuk. Azonnal kiderül számunkra, hogy a küldemény hova, mely belföldi régióba vagy mely országba tart. Ennek megfelelően a raktár mintegy 50 zónája közül abban helyezzük el, amelyben az adott régióba vagy országba szállítandó áruk „gyülekeznek”. Mindent szintben, egészen pontosan a talajszinten tárolunk, hiszen azzal, ha állványrendszerekbe, polcokba tárolnánk be a beérkező és továbbszállítandó küldeményeket, időt vesztenénk.

A cross-dock folyamatokban pedig a gyorsaság az elsődleges. Az, hogy a „valahonnan” érkező küldeményeket mielőbb – lehetőség szerint 2-3 órán belül – átrakjuk a „valahova” induló járatokra. A példánknál maradva tehát az a cél, hogy az Ön Debrecenből érkező termékeit mielőbb eljuttassuk Zalaegerszegre és Düsseldorfba. Ennek megfelelően – a Debrecenből való érkezést követően – az egyik küldeményét a raktáron belül az egyik nyugat-magyarországi zónában helyezzük el, a másikat pedig az észak-németországiban.

Egy vagy néhány órán belül azonban a küldeményért megyünk a raktáron belül, és felrakjuk azokat egy-egy gerincjáratra. Az egyik Veszprémbe, míg a másik Németországba indul a késő éjjeli vagy kora hajnali órákban – rakterében az Ön árujával. A zalaegerszegi címre induló áru néhány órán belül megérkezik a veszprémi depónkba, ahol küldeményét átrakjuk egy kisebb teherautóra, ami egy előre meghatározott listán szereplő címekre – többek között az Ön által megadott zalaegerszegi címre – indul.

Ha úgynevezett A-B napos, azaz másnapi kiszállítást rendelt, akkor egy hétfőn Debrecenből útnak indított küldemény kedden délelőtt Zalaegerszegre ér. Ugyanez a szállítási-átrakási folyamat a düsseldorfi cím esetében, de ott a dunaharaszti cross-dock raktárunkból induló gerincjárat elsőként a eisenachi depónkba viszi az Ön termékét, és onnan szállítjuk majd ki a düsseldorfi címzetthez, várhatóan 48 órán belül.


Gyűjtőjáratainkkal és cross-dock raktárainkkal azonban nemcsak az egy-egy – alkalmi vagy rendszeres – küldeményre vonatkozó megbízásokat szolgáljuk ki, hanem belföldi és nemzetközi disztribúciót is végzünk. Számos termékgyártó és kereskedelmi lánc bízza meg vállalatunkat azzal, hogy komplex logisztikai megoldást alakítsunk ki számára. Ez a tevékenység igénytől függően logisztikai folyamattervezéstől az alapanyag-beszállításon és a raktározáson át a disztribúcióig különféle szolgáltatásokat foglalhat magában. Az e körbe tartozó ügyfelek áruit a cross-dock raktárral szomszédos logisztikai raktárunkban tároljuk.

A disztribúció során azonban nem mindig teljes rakományt szállítunk ki a címzettekhez, hiszen – legyen szó termelő tevékenységről vagy kereskedelemről – mindenhol a készletek minimalizálására törekednek, tehát egyre kisebb az egy címzetthez kiszállított tételek mennyisége. Ráadásul az e-kereskedelem térhódításával az úgynevezett B2C (business-to-consumer) kiszállítások aránya is növekszik, és ebben a szegmensben még kisebbek a mennyiségek.

Az ilyen tételeket így gyakran nem a klasszikus disztribúciós megoldással, azaz „terítőjáratokkal”, túraszerűen juttatjuk célba, hanem a logisztikai raktárunk – mintha egy depó volna – egy meghatározott időpontban átadja a küldeményeket a cross-dock raktárunknak, amely elhelyezi azokat a megfelelő zónákban, onnan pedig a gyűjtőjáratokra kerülnek, és a vidéki vagy külföldi helyi depóink közbeiktatásával jutnak el a címzettekhez.


Éjszaka indul be az élet


Ezek a folyamatok nemcsak térben, hanem időben is koncentráltan jelentkeznek dunaharaszti cross-dock raktárunkban. Az év minden munkanapján késő délutántól „pörögnek fel” az események, és egészen hajnalig teljes fordulatszámon dolgozik a raktári csapat. A kamionok és teherautók folyamatosan érkeznek és indulnak. Ahogy lerakták a küldeményeket, szinte már indulnak is újabb küldetésükre azokkal az árukkal, amelyek néhány órával ezelőtt még más szállítójárművek rakterében „utaztak” Dunaharaszti felé.


Ez a felfokozott tempó pontos tervezés, elkötelezett munkatársak és korszerű jármű, illetve anyagmozgató gépek nélkül nem lenne tartható. Éppen ezért nagy hangsúlyt helyezünk arra, hogy biztonságos munkakörnyezetet és jövedelmező munkalehetőséget biztosítsunk, emellett folyamatosan „fiatalon” tartsuk az anyagmozgatógép-flottánkat. Fuvarozó alvállalkozóink körében csak az maradhat meg, aki teljesíti a magas minőségi követelményeket és ügyfélbarát attitűddel végzi a munkáját.

A cross-dock folyamatok informatikai hátterét is folyamatosan fejlesztjük, és olyan rendszereket vezetünk be, amelyek a folyamatokat mérhetővé és gyorsabbá teszik. Jó példa erre az úgynevezett KAPU programunk, amely révén a szállítójárművek sofőrjei és a raktári csapat között elektronikus kommunikációt és adatcserét alakítottunk ki. A raktári dolgozók megfelelő időben értesülnek a járatok érkezéséről, a sofőrök pedig okostelefonjukon kapják meg az instrukciókat, hogy mikor és melyik dokkoló kapura vagy rámpára álljanak. Látjuk és mérjük a pontosságot, az egyes műveletekre fordított időket, így ösztönözni tudjuk a folyamat szereplőit, hogy maximálisan hatékonyak legyenek.

Ennek köszönhetően tudjuk úgy kiszolgálni a megbízói igényeket, hogy – legyen szó nagyobb árumennyiségről vagy csak egyetlen doboznyi termékről – küldeményük mindig időben, sértetlenül és megfizethető áron jusson el a címzettekhez belföldön és Európa 12 országában, köztük Csehországban, Lengyelországban, Szlovákiában, Németországban, Olaszországban, Ukrajnában, Romániában vagy éppen a Baltikum országaiban.

(forrás: Élelmiszer Online)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél