hirdetés
hirdetés

Márkázzák a fogyasztóikat

Pár éve csak érdekes piaci rést foglalt el az energiaital világszerte - ma a globális forgalom évi átlag 4-7 százalékos növekedését jelzik előre nemzetközi piackutató cégek 2025-ig. Akkorra az éves piac méretét különböző becslések 60 milliárd és 85 milliárd USA-dollár között várják.

hirdetés

Barcelonában hatodszor tartották meg az alkoholmentes italok világpiacával foglalkozó évenkénti stratégiai konferenciát idén februárban. A rendezvényen Philip Covedale, a londoni székhelyű GlobalData piackutató cég tanácsadási igazgatója ismertette az alkoholmentes, köztük az energiaitalok fogyasztásának négy legfontosabb trendjét.

Elsőként a fogyasztók változó életmódját említette: a közösségi média erősíti az individualizmust, ami főleg fiatalabb fogyasztók körében bizonyos fokig meghatározza életstílusuk trendjeit. Ezzel egy időben a fogyasztók igyekeznek saját egyéniségüket „márkázni”. Ez azt jelenti többek között, hogy egy felmérés során a megkérdezett fo-gyasztók 72 százaléka számára fontos, hogy vonzónak érezze megjelenését, és jó közérzetet alakítson ki saját maga számára. Zömük tehát aktívan törekszik pozitív életstílusra.

Italmárkák a közösségi médiában marketingkampányokkal csatlakozhatnak ehhez a modellhez, azt sugallva, hogy a márkájuk és annak kiszerelése révén közös értéket képviselnek a fogyasztókkal. Ezáltal is hangsúlyozzák, hogy a „tiszta” és „egészséges” életstílus mellett állnak.

Kellemest és különlegest keresnek

Második trend a közös öröm érzése. Az érzelmekre ható, örömet jelentő termékek, amelyek különlegesek, ráadásul a digitális világhoz igazították őket, egyre inkább vonzani fogják a fogyasztók többségét. Az élénk színeket és kombinációikat, a szembetűnő hatáselemeket észreveszik, és felhívják rájuk mások figyelmét is.

Világszerte a fogyasztók 60 százaléka mondja azt, hogy egy termék kellemes hatása és különleges volta befolyásolja őt, amikor alkoholmentes szomjoltó italt vásárol. Minden hatodik heti egyszer megosztja valamilyen ennivaló vagy ital fényképét a közösségi médiában. „Ez ugyan kevésnek látszik, de gondoljuk csak meg, összesen hány fényképet jelent ez” – jegyezte meg az angol szakértő.

Értékek és meggyőződések találkoznak

Harmadik fő trend a befolyásoló tényezők ereje. Hiszen milliók követik a közösségi média legnagyobb véleményvezéreit és bloggereit, akikben bíznak; autentikus embereknek tartják őket, akik olyanok, mint bárki más, te vagy én. Márkatulajdonosoknak ajánlotta a GlobalData előadója: „Ha együttműködsz egy véleményvezérrel, aki a márkádról fontos értékeket oszt meg, segít elérni a megfelelő célközönséget.”
Negyedik az aktív digitális tevékenység. A fogyasztók a márkáktól a korábbiaknál több társadalmi felelősségvállalást várnak el, és a közösségi médiát arra is használ-ják, hogy befolyásolják az őket körülvevő világot.

Tapasztalatai szerint a fogyasztók egy része hajlandó többet fizetni olyan árucikkért, amely odaáll az ő értékei és meggyőződése mellé. Ezért tartja például fontosnak minél kisebb mértékben terhelni a környezetet és odafigyelni arra, hogy marketingedről senkinek ne juthasson eszébe egyetlen csoport vagy társadalmi réteg diszkriminációja sem.

„Egészséges” versenyben győz az alkoholmentes

Az energiaitalokban sok a koffein, és ez mozgatja a keresletet, mivel a fogyasztóknak segít energiát nyerni és növeli az állóképességüket. Mind fiatalokat, mind idősebb fogyasztókat vonzanak ezek az italok, amelyek azt ígérik, hogy az ember megőrzi az egészségét és aktivitását. Földünk népességének több mint fele városokban él. A hektikus életstílus és a több szabadon elkölthető pénz együtt erősíti a gyorsan elérhető energiaforrás iránti igényt, ami várhatóan növeli a keresletet. Ezzel vezeti be az energiaitalok globális trendjeit elemző tanulmányát a Grand View észak-amerikai ta-nácsadó cég, amelynek székhelye San Franciscóban van.

Szakértői szerint az energiaitalok forgalma értékben 56 százalékkal nagyobb lesz 2025-ben, mint jelenleg. „Az energiaitalok fogyasztása státuszszimbólummá lett, kü-lönösen a fiatalok között. Ez a fogyasztói magatartás várhatóan tovább növeli a ke-resletet – mutatnak rá, és hozzáteszik: – alkohol fogyasztása mixelve ezekkel az energiaitalokkal máris eléggé népszerű a városokban."

Ugyanakkor az egészség megőrzésével kapcsolatos megfontolások, amikor a fogyasztók életstílusa is változik, ráíárnyítják a figyelmet az egészséges és jó közérze-tet biztosító termékekre. Ezek a kulcsfontosságú tényezők fogják meghatározni irántuk a jövőbeli keresletet.

Az energiaitalok ma már szerves részét képezik a társas együttléteknek, partiknak és ünnepi alkalmaknak. „Helyettesítő szomjoltók is megjelentek, és érzékelhetően fe-nyegetik az ágazat globális növekedését – fogalmaz a Grand View. – Az energiaita-loknak makacs konkurenciát jelentenek a szénsavas termékek, malátával készült egészséget növelő italok, valamint a különbözőképpen kiszerelt vagy frissen csavart gyümölcslevek.”
Mindezek mellett az amerikai piackutató cég jelentős növekedési rátákat jelez előre az alkoholmentes italoknál, amelyek a következő öt év során átveszik az alkoholos italok szektorától a legnagyobb italszegmens pozícióját. A fogyasztók pedig jobban tekintetbe veszik az italválasztásnál az előnyöket, illetve a versenytársak által az egészségüket fenyegető veszélyeket, és ezáltal is világszerte támogatják a piacokat.

(forrás: Élelmiszer magazin 2018/5.)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél