hirdetés
hirdetés

NÉBIH: a magyar vásárlók is tapasztalják az élelmiszerek kettős minőségét

Minden második magyar ember tapasztalt már különbséget az azonos márkájú, Nyugat-Európában és Magyarországon egyaránt kapható élelmiszerek minősége között – derült ki a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH) szakemberei által végzett reprezentatív felmérésből.

hirdetés

A lakosság túlnyomó része – összhangban a kormány és a Földművelésügyi Minisztérium törekvéseivel – elvárná, hogy a nemzetközi élelmiszermárkákat minden országban azonos összetétellel hozzák forgalomba, ha pedig ez nem így történik, akkor azt kötelező legyen a termékeken világosan jelezni a vásárlók számára – áll a jelentésben.

A magyar kormány elfogadhatatlannak tartja azt a gyakorlatot, hogy a magyar és a közép-kelet-európai vásárlók más minőségű élelmiszert kapjanak, mint mondjuk egy holland, német, vagy osztrák vevő. A kettős minőség olyan újra és újra fellelhető jelenség, amely létezését mind a hazai, mind több szomszédos ország vizsgálatai alátámasztották már.

A termékek vizsgálata mellett kiemelten fontos a lakosság témával kapcsolatos tapasztalatainak, véleményének megismerése is. Ennek érdekében a NÉBIH 2017 májusában reprezentatív felmérést végzett. A szakemberek többek között azt vizsgálták, hogy a magyar vásárlók a mindennapokban tapasztalták-e már a kettős minőség jelenségét, mely termékköröknél észleltek eltérést, valamint milyen elvárásaik lennének a multinacionális gyártókkal szemben a helyzet megoldásához.

A NÉBIH felmérése szerint

Minden második ember tapasztalt már különbséget az azonos márkájú, Nyugat-Európában és Magyarországon egyaránt kapható élelmiszerek minősége között. A válaszadók minden termékkategóriából számos példát kiemeltek, de leginkább az édesipari termékek esetében számoltak be jelentős eltérésekről, valamint gyakran említették a tejtermékeket és az üdítőitalokat is.

Az észlelt különbség a magyar vásárlók számára nem kedvező: a megkérdezettek 97%-a rosszabbnak érezte a Magyarországra behozott termékeket, mint amit a nyugat-európaiak asztalára tesznek a nemzetközi gyártók. Különösen a háztartások élelmiszeripari termékekről legtöbb információval rendelkező „élelmiszerfelelősei”, vagyis a rendszeresen bevásárolók érzik felháborítónak ezt a gyakorlatot. A vásárlók túlnyomó többsége, 80%-a elvárja, hogy a nemzetközi élelmiszermárkákat minden országban azonos összetétellel hozzák forgalomba, s ha nem így történik, akkor ezt kötelező legyen a termékeken világosan jelezni a fogyasztók számára.

A magyar kormány már korábban Brüsszelhez fordult a probléma miatt

Magyarország mellett a szlovákok, csehek, szlovénok, horvátok, románok, bolgárok, görögök szerint hasonlóképp elfogadhatatlan gyakorlat, hogy közel 100 millió európai állampolgár juthat silányabb élelmiszerhez, mert a nagy élelmiszergyártók kettős mércét alkalmaznak a nyugati és a kelet-európai emberek számára fogalmazott élelmiszereknél. A magyar kormány álláspontja szerint, Brüsszelnek fel kell lépnie ez ellen.

Az FM kidolgozott egy jogszabály tervezetet, amely értelmében, ha egy multinacionális cég Magyarországon és Nyugat-Európában is forgalmaz egy-egy terméket, de a két termék minőségében, összetevőiben eltér, azt a magyar vásárlók számára felirattal kell jeleznie a cégnek. A tervezetet jelenleg az Európai Bizottság vizsgálja, mivel jogilag ők tudnak fellépni a jelenség ellen. A Földművelésügyi Minisztérium a helyzet megoldásáig javasolja a kiváló minőségű hazai termékek előnyben részesítését.

(forrás: Földművelésügyi Minisztérium)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél

Élelmiszer-FMCG hírek első kézből

  • napi friss hírek, érdekességek
  • kutatások, elemzések
  • exkluzív riportok
  • szakmai konferenciák
  • képzések, tréningek
Iratkozzon fel hírlevelünkre
Ne maradjon le a legfontosabb szakmai hírekről!
Élelmiszer-FMCG hírlevél