hirdetés
hirdetés

Mit hoz az új szabályozás?

Nehézségek az adóraktárak körül

Minden bizonnyal jelentős változásokat okoz majd a jelen állás szerint július elsejétől élő új jövedéki szabályozás, nehezíti azonban a helyzetet, hogy sok változás történt a jogalkotási folyamatban – emiatt csúszott többször is az életbe lépés határideje. 

hirdetés

Az érintett szereplők azzal egyetértenek, hogy a régi, elavult szabályozás helyett új keretek kellenek, ám a gyakorlat új ellenőrzési formákat, nehezen teljesíthető szabályokat jelenthet, és megnehezítheti az adóraktárak üzemeltetőinek dolgát.

A piaci szereplők alapvetően egyetértenek a korszerűsítésre megérett jelenlegi törvény felfrissítésével, és örülnek a feketézés visszaszorításának is. Problémát jelenthet ugyanakkor, hogy a jogszabályhoz nem lehet kellő időben alkalmazkodni, hiszen jelentős változásokon megy keresztül a szöveg a jogalkotási folyamatban. Ez pedig mindenképp bizonytalanságot szül, ráadásul előrevetíti, hogy érdemi átalakulás jöhet. Sorozatosan csúszik tehát az új jövedéki szabályozás életbelépése, ez pedig éppen azt támasztja alá, hogy olyan átfogó változások várhatóak, amelyek bevezetése nem megy egyszerűen sem a hatóság, sem a gazdálkodók oldaláról – figyelmeztetett az RSM Hungary adótanácsadó cég nemrégiben, látva a majdan életbe lépő szabályozás képlékenységét.

Az új szabályozás alapján a jövedéki ellenőrzésről nem kell előzetes értesítést küldenie a hatóságnak. Továbbá az ellenőrzés lefolytatásához az ellenőrzést végző pénzügyőrnek nem kell külön végzéssel, megbízólevéllel rendelkeznie, elegendő lesz a pénzügyőr szolgálati igazolványának felmutatása.

A szándék jogos

Tény ugyanakkor, hogy az előző szabályozási környezetet meghaladta az élet. A korábbi, 1998-as szabályozás helyett érkező új törvény korszerűbb, elektronikus útra terelné az eljárások és az adatszolgáltatás jelentős részét. Módosulnak viszont a nyilvántartás, az adatszolgáltatás és az engedélyeztetés szabályai, valamint jövedéki biztosítékot is kell letenniük az adóalanyoknak. Ez utóbbival párhuzamosan csökken viszont az engedélytípusok száma. A törvény indoklásában szerepel az is: az adóraktárak esetében a jövedékibiztosíték-minimumok megszüntetése a kisebb vállalkozások előtt piacra lépési korlátot bont le, versenyhelyzetüket javítja.

Tény az is, hogy észszerűbb lesz az adóraktárakat terhelő tevékenységi biztosíték összege. A módosításnak köszönhetően nem telephelyenként külön-külön, működési időhöz kötötten, hanem az engedélyes teljes tevékenységét figyelembe véve kell a jövedéki biztosíték összegét megállapítani. Ezenkívül az adóraktár saját előállítású terméke nemcsak az előállítás helyén, hanem amennyiben átszállításra kerül, az engedélyes valamennyi másik adóraktárában is élvezi a biztosítékmentességet.

Ördög a részletekben

Az egyszerűsítés azonban inkább vámhatósági oldalról jelentkezik – mondta el lapunknak Strasszer Csaba. A Raben Trans European Hungary vámügyi vezetője az Élelmiszernek hozzátette: ezáltal az ellenőrzésben kisebb lesz az adminisztráció szintje, ám például az adóraktárak üzemeltetői számára kedvezőtlen változásokat is hozhat az új szabályozás. A jövedéki termékekre vonatkozó garancianyújtás maximuma helyett a jövőben annyi biztosítékot kell nyújtani, amennyi terméket forgalmaz az illető szereplő. Ez az összeg a jövedéki adó mértékét veszi figyelembe, vagyis az adott termékmennyiség adótartalmának megfelelő biztosítékot kell letenni. Ez önmagában nem lenne még kezelhetetlen, ám Strasszer Csaba szerint meglehetősen rugalmatlanul reagál az új rendszer a nagymértékű változásokra.

A szakember példát is említ: ha egy vállalkozásnak, amely jövedékiadó-raktárat üzemeltet, például ötvenmilliós biztosíték elegendő, akkor könnyen előfordulhat, hogy szezonális hatások miatt, például karácsonykor lényegesen több árut kell raktároznia, forgalmaznia, mint máskor. Ebben az esetben nem kizárt, hogy a munka sűrűjére akár 150 millió forintra kell felemelnie a biztosítékot. Ez persze megtehető, ráadásul könnyen, hiszen át kell csak utalni a NAV számára a hiányzó részt. Ám minden vállalkozásnál kérdés a likviditás fenntartása, az, hogy ennyi pénzt honnan teremt elő egy cég viszonylag gyorsan. Nyilván segíthetnek a bankok, ám tartósan fenntartani a példa szerint 150 milliós garanciát, amikor a szokásos forgalom ezt nem indokolná, megint csak nehéz és értelmetlen dolog lenne – véli Strasszer Csaba.

(forrás: Élelmiszer 2017/5.)
hirdetés

Címkék

Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Cikk[207966] galéria
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél

Élelmiszer-FMCG hírek első kézből

  • napi friss hírek, érdekességek
  • kutatások, elemzések
  • exkluzív riportok
  • szakmai konferenciák
  • képzések, tréningek
Iratkozzon fel hírlevelünkre
Ne maradjon le a legfontosabb szakmai hírekről!
Élelmiszer-FMCG hírlevél