hirdetés
hirdetés

„Nem volt versenytárs, sem fogyasztói elvárás”

Élelmiszert venni a netről? 10-15 évvel ezelőtt még itthon elképzelhetetlennek tűnt, mára az online bevásárlás már egyre hétköznapibb tevékenység. A hazai élelmiszer kiskereskedelemben a G’Roby volt az első kiskereskedelmi lánc, amely kipróbálta ezt az új értékesítési formát. A kezdeti tapasztalatokról, illetve a hazai online kiskereskedelem fejlődéséről Nagy Sándort, a G’Roby ügyvezető igazgatóját kérdeztük.

hirdetés

Mi vezette a G’Robyt, hogy az offline kereskedelem mellett az online irányába is nyisson?

Többen úgy fogalmaznak a szakmában, hogy ezt a két fogalmat már nem kell külön kezelni. Van az értékesítési és marketing tevékenység, teljesen egyértelmű hogy annak, aki érvényesülni akar, és maximalizálni akarja a bevételeit, annak mind a két csatornát ki kell használnia.

Mikor jelent meg az online kereskedelem a nemzetközi, illetve a hazai piacon?

Mi a G’Roby-nál 2000-ben kezdtük az online kereskedelmet, akkor már 8 éve működtettünk élelmiszer bolthálózatot Budapesten. Így az élelmiszer szakma területén már volt tapasztalatunk, az internet pedig még nagyon gyerekcipőben járt, gyakorlatilag sem versenytárs nem volt, sem pedig fogyasztói elvárások nem léteztek az online értékesítéssel kapcsolatban. Az elmúlt másfél évtizedben ez nagyon megváltozott. 15 év alatt felnőtt egy új generáció, az informatika és az internet mindennapjaink részévé vált, és egy olyan kikerülhetetlen terület lett, amellyel mindenkinek számolnia kell, aki ma bármilyen vállalkozást végez. Ez utóbbi okból az elmúlt 5 évben jól láthatóvá vált azok leszakadása, akik ezt nem vették észre vagy nem fogadták el, és nem haladtak a korral, a vásárlói igényekkel. A másik jelentős változás ez alatt az idő alatt az online vállalkozás üzemeltetésére fordított erőforrásigények átrendeződése volt. Míg 2000-2005 között a teljes kiadásunk pár százaléka volt csak az informatika és a marketing, a többit a logisztika és az üzemeltetés vitte el, addig most ez teljesen megfordult: az IT kiadások és a marketing gyakran az üzemi kiadások több mint felét biztosan felemésztik, de ez a szám egy induló vállalkozásnál, vagy olyan helyen, ahol sok a versenytárs, még ennél is magasabb lehet. Így most a logisztikán lehet spórolni, de lassan ez a terület is IT függővé válik.

Mi inspirálta elsősorban ennek az értékesítési formának a megjelenését az élelmiszer kiskereskedelemben?

Mi egy új értékesítési csatornát kerestünk akkoriban, mert az 1998-ban az országba érkezett multik által megnyitott nagyobb üzletek jelentős vásárlóerőt szívtak el a boltjainkból. A házhoz szállításra mint új lehetőségre tekintettünk, és a megrendelések leadásának egyik lehetséges módja volt az internet. Az első évben még alig 30%-ot tett ki a világháló, hiszen a rendelések főképp telefonon érkeztek. Aztán ez három év alatt teljesen megfordult, de még manapság is 15% körül van a telefonos Call Center kihasználtsága a rendelések felvételénél.

Milyen kezdeti nehézségekkel szembesültek, illetve kezdetben hogyan fogadták a hazai fogyasztók ezt az új vásárlási formát? Nehéz volt-e, illetve mennyire volt nehéz a bevezetés a hazai piacon?

Nemhogy nehézség nem volt, nagyon élveztük az egészet. Szinte „légüres” tér volt körülöttünk, rengeteg lehetőségünk állt rendelkezésünkre, hogy mi magunk teremtsünk vásárlói szokásokat, vagy az újításainkkal mi mutassunk utat a piacnak. Természetesen ma már ez közel sincs így. A „forradalmasítás” természetesen még mindig nyitott lehetőség, mert azért még nem tartunk ott, hogy mindent kitaláltak, amit csak lehet, ráadásul az okoseszközök elterjedésével, a technológiák egyszerűsödésével újabb és újabb lehetőségek kerülnek a kereskedők, webáruház üzemeltetők kezébe, amiket remekül ki lehet használni az egyre nagyobb versenyben. Igaz, az informatikai előny drága mulatság: csak akkor éri meg, ha komoly üzleti terv, jelentős vásárlói bázis, és biztos üzemeltetési háttér társul mellé.

Mi adott nagyobb lendületet az online kereskedelem elterjedéséhez?

Az online kereskedelem elterjedésének motorja egyértelműen a technológia fejlődése (internet penetráció, okoseszközök), illetve az erre fogékony generáció megjelenése (X,Y) volt. FMCG területen hazánkban nagyon hiányoztak a nagy nemzetközi nevek, a GRoby 2000-2014 között teljesen egyeduralkodó volt. A TESCO megjelenése sokat húzott a piacon, de nem eleget. A jelenlegi két újabb belépő, az Auchan és a CBA pedig szinte alig szólt bele a piacba. Nagyon várjuk a SPAR-t, nekik lehetőségük lesz megint beindítani valamit ezen a területen.

Milyen hatással volt az online kereskedelem a hagyományos értékesítésre?

A hagyományos értékesítésre, FMCG területen szerintem mindig lesz igény, Magyarország lakossága legalábbis így szocializálódott. Talán két generáció múlva már lesz egy jelentősebb átrendeződés, de addig nem biztos. Egyrészt Magyarország területe nagyon pici, mindenkinek könnyű percek alatt eljutni egy multihoz, diszkontba. Ráadásul ez utóbbiak üzemeltetői meg is tesznek azért mindent, hogy inkább a boltokba járjanak az emberek, hiszen ott van a drága pénzekért felépített bolthálózat, amit ki kell használni, marketing szempontjából pedig az akciós újságok, és a bolti másodlagos kihelyezések még mindig sokkal többet hoznak, mint az online marketing. Viszont nagyon érdekes megfigyelni, hogy a márkák (a gyártók) elkezdtek felfigyelni az online értékesítés biztosította lehetőségekre. És külföldön (igaz, nem FMCG-ben) már kezd trend lenni, hogy az ellátási lánc egyszerűsödjön: a gyártó közvetlen a fogyasztóhoz jusson el az interneten keresztül, kihagyva két lépcsőt is akár, ezzel árat és költséget egyaránt csökkentve.

(forrás: Élelmiszer szaklap 2017/4.)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél

Élelmiszer-FMCG hírek első kézből

  • napi friss hírek, érdekességek
  • kutatások, elemzések
  • exkluzív riportok
  • szakmai konferenciák
  • képzések, tréningek
Iratkozzon fel hírlevelünkre
Ne maradjon le a legfontosabb szakmai hírekről!
Élelmiszer-FMCG hírlevél