hirdetés
hirdetés

Spar vs. Tesco - ütésváltás a két nagy kereskedelmi lánc között

Az elmúlt időszakban vita bontakozott ki a Spar és a Tesco között egy árösszehasonlító reklámkampánnyal kapcsolatban. A napokban változtatás és kommentár nélkül közöltük a Tesco állásfoglalását, most ugyanezt tesszük a Spar közleményének esetében is. Képaláírás: Ezt így lehet? (Képünk illusztráció, korábban készült)

hirdetés

A kereskedelmi szakmát tömörítő Országos Kereskedelmi Szövetségnek (OKSZ), mind a Spar Magyarország Kft., mind a Tesco Global Áruházak Zrt. a tagja. Mind a két szervezet aláírta az OKSZ Etikai Kódexét – olvasható a Spar közleményében. A Spar bejelentést tett az OKSZ-en belül működő Etikai Bizottsághoz a Tesco ár-összehasonlító reklámjai miatt. A Tesco és a Spar is alávetette magát a bizottság eljárásának. Az Etikai Bizottság 2009. május 11-én megtartott ülésén határozatot hozott, amelyben egyértelműen megállapította, hogy a Tesco ár-összehasonlítást tartalmazó reklámjai etikátlanok.

Az OKSZ Etikai Bizottságának határozatában a következő pontokban született elmarasztaló döntés:

Az Etikai Bizottság a Tesco ár-összehasonlítást tartalmazó, alábbi reklámjait etikátlannak tartja a következő esetekben:

1. A Tesco ár-összehasonlítást tartalmazó reklámjaiban a következő szlogent használja: „Miért menne máshová? Hiszen a Tescóban mindig alacsony árakat talál." A szlogen arra utal, hogy a Tesco nemcsak a kiválasztott áruk tekintetében olcsóbb a versenytársánál, hanem minden esetben, ez pedig megtévesztő és etikátlan.

Felhívja az Etikai Bizottság a Tescót, hogy az Etikai Kódexbe ütköző magatartását haladéktalanul szüntesse meg, és a továbbiakban az Etikai Kódex előírásaival összhangban folytassa reklám- és marketing tevékenységét.

2. A Tesco az ár-összehasonlításokat egy-egy konkrét áruházban végzi és az eredményt az országos és regionális akciós újságban közli. Az általános kereskedelmi gyakorlat szerint az árakat termékenként és áruházanként szabadon változtatják különböző gyakorisággal. Amennyiben a reklámból a fogyasztó számára egyértelműen és jól észlelhetően nem állapítható meg, hogy az ár-összehasonlítás eredménye nem valamennyi áruházra vonatkozik, ez a kereskedelmi gyakorlat olyan információt tartalmaz, amely az ország más területén élő, máshol található áruházban vásárló fogyasztó megtévesztését eredményezi, mert azt a benyomást kelti, mintha az összehasonlított áru valamennyi Tesco áruházban olcsóbb lenne. Ezért ez a gyakorlat etikátlan.

Felhívja az Etikai Bizottság a Tescót, hogy az Etikai Kódexbe ütköző magatartását haladéktalanul szüntesse meg, és a továbbiakban az Etikai Kódex előírásaival összhangban folytassa reklám- és marketing tevékenységét, és az adott régióra vonatkozó összehasonlító árakat közölje az ottani vásárlókkal.

3. Az Etikai kódex 6.6. pontjába ütközően a Tesco olyan terméket reklámozott az ár-összehasonlítást tartalmazó reklámjában (ezen belül alacsonyabb árat feltüntetve a Tesco javára), amely az akció időtartama alatt nem volt kapható az üzletben. Az ilyen gyakorlat etikátlan.

Az Etikai Bizottság felhívja a Tescót, hogy az árak összehasonlítását tartalmazó reklámban ne szerepeljen olyan termék, amelyre vonatkozóan a reklámozott áruházában kellő mennyiségű árukészlettel nem rendelkezik.”

A határozatban az Etikai Bizottság kötelezte a Tescót arra, hogy a döntés értelmében tegye nyilvánosan közzé a Határozat Rendelkező részét, amelyben vétsége egyértelműen megállapításra került.

Ezt a Tesco nem hajtotta végre, sőt a sajtónak kiküldött állásfoglalásában etikusnak tüntette fel magát, ez a tények nyilvánvalóan hamis interpretálása, a közvélemény félrevezetése.

Állásfoglalásában az angol érdekeltségű cég ezt írta: „Az Etikai Testület az ár-összehasonlítást összességében jogszerűnek, etikusnak és megengedettnek tartotta, a szlogent illetően és két más kérdésben volt eltérő véleményen, mint a Tesco – azaz az Etikai Testület szerint a Tesco által alkalmazott ár-összehasonlítás összességében etikus és pontos volt.”

A Tesco által közölt fenti mondatrész nem felel meg a valóságnak – fogalmaz a Spar közleménye.

A Spar megdöbbenéssel észleli, hogy a Tesco nem hajtja végre az Etikai Bizottság - számára kedvezőtlen - döntését, sőt a döntés tartalmával ellentétben álló nyilatkozatot ad ki.

A Spar kénytelen tudomásul venni, hogy az angol cég ilyen eszközökhöz folyamodik a vásárlók és a közvélemény megtévesztésére. Úgy gondoljuk, hogy ez a piaci magatartás nem korrekt, ezzel szemben a Spar a tisztességes versenyt részesíti előnyben – zárul a közlemény.

elelmiszer.hu

hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél

Élelmiszer-FMCG hírek első kézből

  • napi friss hírek, érdekességek
  • kutatások, elemzések
  • exkluzív riportok
  • szakmai konferenciák
  • képzések, tréningek
Iratkozzon fel hírlevelünkre
Ne maradjon le a legfontosabb szakmai hírekről!
Élelmiszer-FMCG hírlevél