hirdetés
hirdetés

Pezsgőtabletta, gyümölcslé, zöld csíra, gyógynövényes cukorka

Téli vitaminpótlás

A téli étrend-kiegészítők tárháza és piaca egyre szélesebb, köszönhetően az egyre növekvő, egészséges életmódot előnyben részesítő fogyasztói tábornak. Arról, mi a trend, s hogyan zárták a 2010-es évet, a piac szereplői nyilatkoztak.

hirdetés

Ma már nem a pezsgőtabletta a vitaminpótlás legkedveltebb formája. Évek óta folyamatosan csökken a kedveltsége és az eladott mennyiség. Amíg a '90-es években Magyarországon az élelmiszerboltok csaknem 10 millió cső pezsgőtablettát adtak el, addig mára ez a szám alig éri el a 3 milliót. A folyamatosan csökkenő volumen mellett további probléma az egységárak  csökkenése, illetve stagnálása. A volumencsökkenés mögött elsősorban a pezsgőtabletták fogyasztásra ösztönző reklámjainak fokozatos megszűnése és a fogyasztói szokások megváltozása áll.
„A fogyasztók a filmtabletták agresszív médiajelenléte miatt úgy gondolják, a filmtabletta egyszerűbb és jobb megoldás, mint a pezsgőtabletta. Az a fogyasztói réteg, amely pedig a pezsgőtablettákat »egészséges üdítőként« fogyasztotta, áttért a gyümölcslevekre. A piaci szereplők közül mára a piacvezető egyértelműen a Haas lett. Gyakorlatilag szinte egyeduralkodóvá vált, elsősorban a Plusssz piacvesztésének, illetve visszaszorulásának köszönhetően. Őt követik a különböző láncok saját márkás pezsgőtablettái, amelyekből szinte minden jelentősebb lánc rendelkezik eggyel” – összegzi a fogyasztói attitűd megváltozását Fehér Zsuzsa, az InnoPharm Gyógyszergyártó Kft. ügyvezetője. A szezonalitásról szólva hozzáteszi, hogy mint minden vitamintermék esetében, náluk is az őszi–téli időszak a legerősebb, kivéve az 1x1 Vitaday Kalciumot, amely a tavaszi allergiás időszakban kedveltebb. „Az 1x1 Vitaday vitamincsalád-pezsgőtabletta az elmúlt években széles disztribúciót tudott kiépíteni, és magas vitamin- és ásványianyag-tartalmával alternatívát kínál azoknak, akik nem csak üdítőként fogyasztják a pezsgőtablettákat.”

A boltban sem egyértelmű a megjelenés

Kihelyezések szempontjából problémát okozhat a gyártóknak, hogy a pezsgőtablettáknak nincs egységesen elfogadott helyük: szinte minden kereskedő máshol helyezi ki, van, hogy az üdítőknél, van, hogy az édességeknél, de megtalálhatók a kozmetikai cikkeknél is. Talán változást hozhat, ha a folyamatosan növekvő étrendkiegészítő-kategória végre egységesen tud majd megjelenni. Ma már a kategória folyamatos csökkenése miatt a másodlagos kihelyezések mind volumenben, mind költségben elérhetetlenek a pezsgőtabletták számára a nagyobb láncoknál. A diszkontok felismerve a szezon erejét több esetben a pénztárakhoz helyezik saját márkáikat, ezzel generálva többletforgalmat. Ezt a trendet a piacvezető Haasnál is megerősítik.
„A piacméret jelentősebb változása értékben figyelhető meg, ami egyrészről a Haas pezsgőtabletták tavalyi jubileumi akciós árának, illetve a saját márkák jelentős térnyerésének tudható be. Mindenesetre az Ed.Haas Hungaria Kft. feladatának és felelősségének érzi a kategória szintjén megfigyelhető esetleges negatív tendenciák megfordítását, most már több éve tartó intenzív márkaépítéssel biztosítva a pezsgőtabletta-piac stabilitását” – hangsúlyozza Balka Erika, az Ed.Haas Hungaria Kft. marketingvezetője, és hozzáteszi, hogy ebbéli törekvéseiket hűen alátámasztja, hogy a Haas Multivitamin pezsgőtabletta az egyetlen a piacon, amely két számjegyű piaci részaránnyal bír. Mindezért sokat is tettek. Megújult receptúrával (színezékmentesség), csomagolással és nagyszabású SMS-nyereményjátékkal, kampánnyal próbálják a fogyasztókat megtartani, a terméket népszerűsíteni.

Kampány kérdése?

A pezsgőtabletta-piacban van még erő, annak ellenére is, hogy az utóbbi jó néhány évben egyre több vetélytársa akadt.
„A vásárlók a rágótablettákat, vitaminnal dúsított italokat, élelmiszereket is a vitaminpótlás egy formájaként említik, a kínálat ez irányú szélesedése a pezsgőtabletták piacának szűkülését eredményezte. Jellemző azonban, hogy egy-egy látványos akció jelentősen fel tudja lendíteni a vásárlási kedvet, egyik hónapról a másikra akár duplájára is nőhet a pezsgőtabletta-forgalom” – véli Kiss Andrea, a Maspex-Olympos Kft. marketingigazgatója, és felhívja a figyelmet arra, hogy a vásárlók „tanítása” kifizetődő.
„Azok a termékek kelendőbbek, amelyekről általában »mindenki tudja, hogy mire való«. Ennek megfelelően a Plusssz értékesítéséből első helyen áll a kalcium-, majd fej fej mellett a C-vitamin- illetve az úgynevezett multivitamin+multimineral tabletták. Bár a kellemes gyümölcsös íz fontos a fogyasztóknak, ez inkább a márka rendszeres használatát befolyásolja, nem az íz alapján választanak, hanem a tablettákban lévő vitamin- illetve ásványi anyagok alapján.” Emellett kiemeli, hogy a vásárlók általában szeretik látni, mit vesznek, ezen igényre válaszul az új Plusssz tubusokon egy átlátszó csík láttatni engedi a speciális, kétrétegű tablettákat. És ha Mohamed nem megy a hegyhez, vagyis a fogyasztó a boltban nem keresi a pezsgőtablettát, akkor vigyük oda neki a patikába, és promózzuk ott! Okos gondolat, amely a Plusssz esetében be is vált:  „A közelmúlt sikerének tekintjük, hogy dupla számjegyű növekedést értünk el a patikai forgalomban azáltal, hogy a pharmacsatornát kiemelten kezdtük kezelni. Külön key account manager foglalkozik ezekkel partnerekkel, az ő speciális igényeiket kielégítve” – teszi hozzá Kiss Andrea.

Csíra: zöld vitaminbomba

Egyre több kiskereskedelmi egységben találkozhat már a fogyasztó a lehető legváltozatosabb színű és fajtájú, „konyhakész” csírákkal. Piacukról az Ökovital Kft. ügyvezetőjét, Hintalan Györgyöt kérdeztük: „2006-tól foglalkozunk csírák termelésével és forgalmazásával. Hogy pontosan mekkora a csírák piaca, ma még nem tudjuk, de annyit biztosan látunk a kereslet állandó és folyamatos növekedése alapján, hogy jó néhány év kellhet még ahhoz, hogy teljes egészében lefedjük a hazai várható keresletet.” Hintalan György elmondása szerint először a nagyobb élelmiszerláncok tették zöldségosztályaik hűtőpultjaira a többségében biominősítéssel is rendelkező termékeket, így először főleg a bioélelmiszerek iránt érdeklődők kezdték megismerni, megszeretni a friss csírákat, amelyeket később már az egészségtudatos táplálkozás iránt fogékonyabb fogyasztók is megvásároltak. „Ma már nem lehet erre a két szegmensre szűkíteni a csíráink vásárlóit, újabb és újabb fogyasztókat sikerül meghódítanunk, és a vendéglátás területén is további bővülésre számítunk” – teszi hozzá. Az értékesítési csatornákat tekintve ennek a szegmensnek – bár fontos, hogy a különféle kiállításokon, wellnessrendezvényeken is megjelenjen – az értékesítés fő irányvonalát továbbra is a kereskedelmi láncok, bioboltok, bionagykereskedések üzleteiben történő értékesítés jelenti.  
A konyhakész friss csírák eddigi tíz termékből álló választéka kiegészült  további két új, biominősítéssel rendelkező csírával, a rukkolás és a zsázsás keverékekkel. Ez a termékkategória azonban nem a legolcsóbbak közé tartozik, s ahogy Hintalan György fogalmazott, „a kiváló minőségű termékek nem a lefelé tartó árspirálban kívánnak versenyezni a fogyasztókért, hanem a minőség folyamatos fenntartásával, a választék bővítésével”. Itt egy-egy kóstoltatás, promóciózás, akciózás leginkább abban segít, hogy a vásárlók megismerjék, megszeressék a szezonoktól függetlenül mindig rendelkezésre álló vitaminbombákat.

Gyógynövényes cukorkák

A gyógynövényes cukorkák piaca szintén erősen szezonális, hiszen a téli hónapokban nyújt segítséget a megfázásos időszakban. „A téli hónapok forgalma csaknem 60-65%-a a teljes évi forgalomnak, bár ez függ attól is, hogy mikor köszönt be a hideg időjárás, és természetesen mikor tavaszodik ki” – adja tudtunkra Gyenese Katalin, a Verbena cukorkát gyártó I.D.C Hungária Zrt. marketingmenedzsere. Ebben a termékkörben a forgalmat tekintve növekedés tapasztalható, mivel az emberek kezdenek a gyógyszerek helyett a megelőzésre figyelni, vagyis vitaminokkal, gyógynövényekkel erősíteni szervezetüket. Ha pedig már vannak tünetek, például torokfájás, köhögés, akkor is szívesebben szopogatnak el egy gyógynövényes cukorkát, mint hogy bekapjanak egy „pirulát”. „Rengeteg levelet kapunk, hogy hol vásárolhatják meg, mikor lesznek új ízek, ami azt igazolja, hogy a fogyasztók keresik, és bíznak a termékeinkben. A fogyasztói igényekre tekintettel decembertől pedig a boltok polcaira kerül a Verbena legkedveltebb, csipkebogyós cukorkájának diabetikus, cukormentes változata is, amellyel a cukorbetegeknek szeretnénk örömöt szerezni. A gyerekeknek pedig a Verbena bodzás és csipkebogyós gumicukorral próbálunk kedveskedni.”
Az értékesítést kóstoltatásokkal és rendezvényeken való megjelenéssel segítik, de a fő hangsúlyt a Verbena cukorkák funkcionalitásának hangsúlyozása kapja hirdetéseken és a weboldalon keresztül.

(forrás: Élelmiszer Szaklap)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél