hirdetés
hirdetés

Update termékfejlesztés: low carb – high quality

A nagy hírnévhez, a sikeres üzlethez nem elegendőek a komplex eszközök, hanem a jól kiválasztott célterület, taktika alapos, következetes kivitelezése is szükséges. Jó példa erre a Norbi Update márka megszületése, amely sosem elégedett meg az első elért sikerrel: mozgásban maradt, és folyamatosan csiszolódik, fejlődik a szortimentet illetően is. Hampuk Zsolttal az Update termékfejlesztési igazgatójával, és Gerzsenyi Zsolt logisztikai és kereskedelmi igazgatóval beszélgettünk.

hirdetés

Sok kis- és közepes vállalkozás számára, csábító, bűvös szóként hangzik a termékfejlesztés, termékkutatás területe, még sem mernek belevágni. Önök számára ez az első perctől fontos volt.

H.Zs.: Minden vállalkozónak jól felfogott érdeke lenne az, hogy korszerűsítse a termékeit, illetve hozzáigazítsa azokat a mindenkori piaci igényekhez – különösen igaz ez a mi szektorunkra. Az egészséges életmódot támogató termékek ma már nem különcségnek számítanak, hanem a termékfejlesztés új irányát képviselik: a fogyasztók egészségtudatosabb csoportjainál egyre jellemzőbb az elfordulás a tömegtermékektől. Mind többen keresik tudatosan a magasabb hozzáadott értékkel, különleges minőséggel rendelkező, illetve speciális táplálkozási igényt kielégítő termékeket, így az élelmiszergyártók számára nagyonis megéri az ilyen termékek fejlesztése.

Hampuk Zsolttal az Update termékfejlesztési igazgatója.
Hampuk Zsolttal az Update termékfejlesztési igazgatója.

Egy termék kifejlesztése időben és anyagiakban mérve is fajsúlyos. A legnagyobb gyártók, szupermarketek erejébe könnyebben bekalkulálható mindez, és bár az Update is óriási növekedésben van, kérdés, hogy mennyire érintheti érzékenyen a céget egy ilyen fejlesztéssel járó veszteség?

G.Zs.: Pontosan a veszteség az, amit szeretnénk elkerülni, minimalizálni a termékfejlesztésre szánt tervezéssel, idővel, befektetéssel. Ha egy terméket nem dolgoz ki rendesen a gyártó, és a saját piaca aztán minden remény ellenére megbuktatja a termékbevezetést, az az óriási veszteség úgy gazdaságilag, mint a presztízst tekintve. Ugyanakkor gyorsaság és az időzítés is legalább ilyen fontos, hiszen, ha a termék nem kerül időben a piacra és a konkurencia addig leelőzi, ugyanúgy kárt szenved a cég. A kapkodás ilyenkor már nem segít: az ezt követően termékfejlesztésbe fektetett összeg könnyen kidobott pénzzé válik, hiszen mire az adott termék piacra kerül, már elavul.

Hogyan történik Önöknél a termékfejlesztés, milyen fázisokon megy keresztül a termék piacra kerülés előtt?

H.Zs.: Mivel nagy és sokféle termékből áll a termékcsaládunk, alaptétel, hogy időről időre átgondoljuk a szortimentet, és folyamatosan gondoskodunk új és újabb termékek megjelenéséről a különböző termékkategóriákon belül. Jellemzően nem hagyunk „beporosodni” semmilyen termékkategóriát, a változás, a dinamika a cégünk kínálatában állandó tényező. A péksütemények köre például az egyik legjobban fogyó, aktív termékkategóriánk, amelyen belül a cukrászati termékek is dinamikus növekedésbe kezdtek, amihez a portfólió megújítások is hozzájárulnak. Hasonlóképpen történnek fejlesztések a szezonális jellegű kínálatban is, azzal együtt, hogy itt konkrét időpontra, és jóval előreláttóbban tervezünk: a húsvéti kínálat kidolgozásához például épp most, az őszi időszakban látunk hozzá.

Mekkora a szortimentjük?

G.Zs.: Bőven 300 termék fölötti, amelyek aktivitása a boltokban folyamatosan változik kisebb-nagyobb mértékben, külön tekintve az állandó, és a szezonálisan visszatérő termékekre. A karácsonyi termékek esetében már jóelőre kifejlesztettük az újdonságokat, október elején kezdődnek a próbagyártások, de némi csiszolással, finomítással megtartottuk az előző szezonban népszerű finomságokat is, amelyek novembertől január közepéig megtalálhatók a boltjainkban. A szezonálisi termékek fogyását különkezelten is figyeljük, hogy a következő szezonra már a tanulságokat levonva készülhessünk, újíthassunk.

Miként születnek meg önöknél a termékötletek?

H.Zs.: A termékötletek minősítésében az első lépcsőfokot a szűrés jelenti. Két olyan szempontot szokás figyelembe venni, amelyek nem teljesülése esetén az új elképzelés garantáltan elvethető. Az első a stratégiai tervekbe való beilleszthetőség. A másik a kereskedelmi bevezethetőség, amely a technológia megvalósíthatóságán túl a piac méretéből származó következményeket jelentik. Az új termékek értékelése során a szűrés, s maga az értékelés vagy az üzleti elemzés egységes egészet alkot. A szűrést alapos értékelés követi, de már csupán azoknál a termékeknél, ötleteknél, amelyek túlélték az első próbát, ami egész pontosan azt jelenti, hogy a külső vagy belülről származó impulzusokra támaszkodó brainstormingokat követően kiválasztjuk a három legjobb termékötletet.

Maradjunk az előbb említett jövő évi húsvétnál, és fiktív példaként legyen egy húsvéti kalács, egy tojás és egy csokis minyon a befutó. Mi történik ezután?

H.Zs.: Következik a közös termékfejlesztés a gyártóval. Létre kell hozni egy olyan receptúrát, ami eleget tesz a gyártási szempontoknak, és amit minőségileg a cég is el tud fogadni. Amikor megszületik a három darab mintatermék, kiválasztjuk a legfinomabbat, legjobban sikerültet. Az ízvilág kiemelt súlyozást kap, hiszen szeretnénk elérni, hogy a termékeink minél közelebb álljanak a hagyományos, megszokott ízekhez. Az elfogadott minták esetében szükség van egy részletes, pontos árkalkulációra, tekintetbe véve, hogy a miénk egy rettentő árérzékeny piac, ahol ugyancsak hangsúlyos tényező az árverseny.

Mi történik, ha ez az ár mégsem megfelelő?

G.Zs.: Megvizsgáljuk a technológia, receptúra módosíthatóságát, és ha helyettesíthető bennük valami, akkor változtatunk. Olykor például egy élelmi rostfajta, vagy édesítő anyag megfelelően helyettesíthető árban megfelelőbb alternatívával anélkül, hogy az a minőség rovására menne. Mérlegelhető az is, hogy az élő munka egy részét gépesített módszerekkel váltsuk ki; jóllehet ebben az esetben kevésbé lesz kézműves a termék, de az ár-érték aránynak összességében jót tesz a módosítás. Amikor ezen a szakaszon is sikeresen átestünk, jöhet a próbagyártás, azaz a nulladik széria elkészítése. Ekkor csupán néhány tucat kartont gyártunk le az adott termékből, és alaposan ellenőrizzük, hogy mindegyik termék ugyanolyan-e ízre, kinézetre, minőségre, és minden tekintetben azt kaptuk-e, amit a legelején elképzeltünk. Ha ez is rendben, akkor már „csak” a csomagolás, a márkanév kialakítása, illetve a termék időzítése van hátra, amit egy másik team koordinál a marketing csapattal karöltve.

Ha egy új termék minden gondos előkészítés ellenére sem fogy eléggé, vagy nem válik népszerűvé, javítanak rajta, vagy lemondanak róla, és elengedik?

H.Zs.: Az évek során megtanultunk: attól, hogy egy termék jó, az ára megfelelő, és átment a rendszerünkön, még mindig elfordulhat, hogy a vásárlók nem tartják elég érdekesnek. Olykor még akkor is, ha maguk a vevők kérték az adott terméket tőlünk a közvéleménykutatásaink során. Hetente figyeljük a statisztikákat arról, hogy mi hogyan fogy a boltokban. Ha azt látjuk, hogy egy terméknek nagyon leesik a forgalma, akkor közvéleménykutatást végzünk, és igyekszünk a boltjainkon keresztül közvetlenül megszólítva a vásárlókat megismerni az okokat. Ha más egyéb gondra nem vezethető vissza a stagnálás, és megoldható, akkor a vásárlói visszajelzések alapján megpróbáljuk javítani a termék ízén, textúráján. Ezek azonban ritka esetek, és bár nem állítom, hogy mindig minden ötletünk elsőre bejön, az esetek 80-90 százalékban azért sikerül a vásárlóink elégedettségét kivívnunk az új termékeinkkel.

Hamarosan itt az év legnagyobb vásárlási szezonja, karácsonyi. Elárulna néhányat az idei ünnepre készülő Update újdonságok közül?

H.Zs.: Idő előtt nem szívesen teszünk ilyet, de mivel már tényleg közel a szezon kezdete, azt gondolom, ezúttal kivételt tehetek és a sok közül két új finomságról leránthatom a leplet. Az egyik egy szénhidrátcsökkentett édes, mézeskalácsos keksz lesz, a másik pedig egy különleges, marcipános gyümölcskenyér. Ez utóbbi méltó dísze lehet az ünnepi aszalnak, arról nem is beszélve, hogy a marcipán ellenére is hozzáadott cukortól mentesen készül.

Tehát látványra, az ünnepi hangulatot megteremtése miatt is megéri megvenni, nem csak az íz miatt.

G.Zs.: Pontosan – miért is kellene lemondani a karácsonyi hangulatról, csak mert a táplálkozásban is az egészségesebb életmódra törekszünk? A fő céljaink egyike, hogy a vásárlónak ne kelljen nélkülöznie, ne kelljen ne sanyargatnia magát, ne kelljen lemondania semmiről sem pusztán amiatt, mert kiemelt figyelmet szeretne fordítani az alakjára, egészségére. Az Update termékekben az a legjobb, hogy a vásárlók teljes életet élhetnek különösebb gondolkodás, tervezgetés, időráfordítás nélkül. A szükséges háttérmunkát, innovációt elvégezzük mi úgy, hogy a finom falatokat már csak a tányérra kelljen helyezni.

Papp Tímea
a szerző cikkei

(forrás: Élelmiszer Online)
hirdetés

Címkék

Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Cikk[229004] galéria
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél