hirdetés
hirdetés

Vásárlás kényelmesen, bárhol, bármikor

A technológia lehetővé teszi a fellendülést, amit a vásárlók növekvő elvárásai diktálnak – a londoni székhelyű IGD globális piackutató cég szakértői szerint.

hirdetés

Az IGD közzétette az élelmiszer-kereskedelem legfontosabb öt trendjét 2019-ben:

1. Az adatok, különösen amelyek a fogyasztókra vonatkoznak, nagyobb lehetőséget kínálnak a személyre szabott vásárlásra.

2. A fenntarthatóság szempontjai megváltoztatják a kereskedők tevékenységének módját és gyakorlatát is.
3. A hagyományos üzletek egyre inkább zökkenőmentes vásárlási élményt nyújtanak.

4. Egyre népszerűbb lesz az egészséges és jó közérzetet nyújtó étkezés.

5. A vásárlási lehetőségek mind nagyobb mértékben lesznek bárhol, bármikor elérhetők.

Igények a kereslet oldalán

Az elemzés rámutat, hogy 2018-ban új, gyorsabb rendszerek tűntek fel a megvenni szándékozott áruk kifizetésére, és bővült az együttműködés a kereskedők és az egészség megőrzésére szolgáló termékek gyártói között a testi-lelki jólétet szolgáló táplálkozás támogatásában is. Ezekben az irányokban a fejlődés várhatóan folytatódik 2019-ben.

A valószínű változásokkal kapcsolatban Toby Pickard, az IGD innovációért és prognózisokért felelős vezetője rámutat: „Már tanúi lehettünk egy fontos fordulatnak az új technológiáknál, és nincs semmilyen jel arra, hogy csökkenne a modernizáció tempója. Megváltoztak a vásárlók elvárásai is, és mind a kereskedők, mind a gyártók törekednek arra, hogy a kereslet oldalán jelentkező igényeknek üzleti tevékenységük minden fázisában megfeleljenek.”

Az adatok diktálják az irányt

2019-ben a kereskedelem növekedésének fő építőeleme az adat lesz. 2018-ban a kereskedelmi szektor számára az adat értékesebb lett, mint korábban bármikor. Az ellátási lánc szakembereinek 46 százaléka már előnyben részesíti az adatok által irányított üzleti tevékenységet egyrészt az eladások növelésénél, de a pontos adatok lehetővé teszik a kereskedőknek azt is, hogy megismerjék fogyasztóik viselkedését – és megjutalmazzák őket lojalitásukért. Ezenkívül a fogyasztókra vonatkozó adatok, a mesterséges intelligencia és azon belül az úgynevezett gépi tanulás az eladótérben lehetővé teszik, hogy a kereskedők célzottan, egyre hatékonyabban alakítsák kínálatukat, miközben megfelelő szinten tartják készleteiket és javítják vevőik kiszolgálását.
A fogyasztókkal kialakuló erősebb kapcsolat révén nyert ismeretek felmérhetetlen értékű információkkal szolgálnak a kereskedők számára, amikor arra kíváncsiak, hogyan növelhetik tevékenységük hatékonyságát. A szorosabb összekapcsolódás mindkét fél számára előnyökkel jár.

Élen járnak a cégek a fenntarthatóságban

Az élelmiszer-pazarlás és a műanyagszennyezés sokszor szerepel a hírekben. Ez megváltoztatta a nemzedékek viszonyulását a témához. Például az Egyesült Királyság vásárlóinak háromnegyed része (75%) azt mondja, hogy az elmúlt évben jobban odafigyelt a műanyag csomagolóanyagok környezeti hatásaira. Használatuk mérséklése érdekében az innovatív és vezető kereskedők, illetve márkák többet fognak tenni.

Zökkenőmentes, megfogható élmények

A hagyományos üzletek sokkal több digitális megoldást fognak nyújtani vevőiknek; folyosók és polcok keresése helyett applikációkkal segítik a vásárlókat abban, hogy az eladótérben eljussanak oda, ahová szeretnének.
Ezzel kapcsolatban Toby Pickard, az IGD innovációért és prognózisokért felelős vezetője azt mondja: „A hagyományos üzletek a fogyasztóknak sokkal inkább megfogható, érzékelhető vásárlási élményt kínálnak. Például egyes termékeket már megnézhetnek, mielőtt elhatároznák, hogy megveszik. Ez az online szolgáltatókkal szemben pluszt jelent, amit a boltok szemmel láthatóan kezdenek kihasználni, érvényesíteni az online előnyeivel szemben.”

Példaként említi az olasz Il Vlaggiator Goloso prémiummárkát, amely elektronikus polcszéli címkéin közzéteszi az online látható termékismertetők mellett a fogyasztók véleményét is. Ezzel lehetővé teszi, hogy a vásárlók tájékozódjanak, mielőtt eldöntik, hogy megvegyenek-e egy-egy terméket.

A kereskedők aktívabban tesznek az egészséges étkezésért

Egy nemzetközi felmérés során a válaszadók 85 százaléka mondta azt, hogy igyekszik egészséges étrendet kialakítani, bár szándékát nem mindig sikerül megvalósítania. Ennek ellenére az IGD szakértői úgy gondolják, hogy a fogyasztók majd tudatosabban viszonyulnak az egészséghez. Támogatni őket abban, hogy jobban nézzenek ki, és jobban is érezzék magukat, fő prioritás lesz mind a kereskedők, mind beszállítóik számára. Ez együtt jár azzal is, hogy mind a fogyasztók, mind pedig a kínálati oldal képviselői többet foglalkoznak majd a jó közérzettel és a kereskedelem szerepével az egészséges életmód támogatásában.

Növekszik a közösségi kereskedelem és a vásárlás útközben

További újdonságokra számít az IGD jelentése a közösségi és az online média által támogatott megoldásoknál, amelyek 2019-ben jönnek majd létre. A kereskedők és beszállítóik célzott marketinggel operálnak majd; az online vásárlást még inkább közösségivé, azonnalivá és kényelmesebbé teszik.
A változások lényegéről ezt mondja Toby Pickard: „2019-ben a kereskedők egyre többet gondolkoznak azon, hogyan alakítsák ki a zökkenőmentes vásárlást, amely nemcsak kényelmesebb lesz, hanem bármikor lebonyolítható is. Az embereknek nem kell majd ellátogatniuk egy kereskedő online áruházába. Akár képeket néznek, videókat vagy tévét, bármikor behelyezhetnek árucikkeket egy bevásárlókosárba. Ez megváltoztathatja a módszert, amellyel a kereskedők gondolatban a jövő értékesítési módszereit tervezik.”

Élelmiszer magazin 2018/12. - 2019/01.

Bajai Ernő
a szerző cikkei

hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél