hirdetés
hirdetés

Visszavont két toxinos tésztát a Cerbona

A Cerbona minőségellenőrzése június 19-én a Diamant Malom International Kft. által szállított durum száraztészta alapanyagában az élelmiszerbiztonsági értékeket meghaladó DON (deoxinivalenol) toxin eltérést mutatott ki, ezért a cég azonnal hatósági bevizsgálást kért. A Cerbona azonnal visszahívta a 2011. május 13. és 2011. június 18. közötti minőségmegőrzési idejű Durillo (500 gramm) és Durum (ömlesztett) márkanevű durum száraztészta termékeit a fogyasztók egészségének védelme érdekében, az alapanyag toxin szennyezettsége miatt. (MTI, 2009. június 29.) Kommentár Kasza Gyula és Südyné Harmati Mariann tollából. Az írások az Élelmiszer júliusi számában jelentek meg.

hirdetés

Az elmúlt hetekben számos fuzárium-toxinnal szennyezett gabonával kapcsolatos hírt kellett feldolgoznunk. A hírek számos ellentmondó információt tartalmaztak, amelyek kívülállók számára javarészt értelmezhetetlenek voltak. Az ügy hátterében kétségkívül megtalálhatók a személyes ambíciók, üzleti érdekek, szenzációkeresés, etikátlanság, jogsértések, de jószándékból, szakmai elkötelezettségből és felelősségtudatból is állítottak elénk példákat. Nagyon fontos lenne, hogy a média és a média segítségével a fogyasztók is felismerjék ennek az ügynek az árnyalatait, és logikusan értelmezzék a megtörtént eseményeket.
Az élelmiszerlánc-események nyilvánosságra hozatala ugyanis mindig különös kockázatot jelent annak számára, aki saját logóval és ismert márkával rendelkező terméket hoz forgalomba. Egy, a fenti hírben szereplő esemény kapcsán ugyanis a vállalatot könnyen magával a problémával azonosíthatja a média és fogyasztó, holott ebben az esetben éppen a vállalat az, amely segített abban, hogy egy jogilag jelentős súlyú eseményt feltérképezzen az élelmiszerlánc-felügyeleti hatóság. Az önellenőrzés során feltárt probléma ugyanis több más vállalkozás termékeit érinti – vannak köztük külföldi és hazai cégek egyaránt. A többi szereplő neve azonban már kevésbé lesz érdekes az újságolvasóknak, hiszen talán kevésbé ismertek, ráadásul az ügy lassan elveszti az újdonság varázsát.
Közös feladatunk, hogy pozitív példaként kezeljük azokat a felelősségtudatos vállalkozásokat, amelyek a fogyasztóik egészségének védelmének érdekében önként kiállnak a nyilvánossá elé. E cégeknek pedig talán érdemes kommunikálni, hogy éppen a rendszeres önellenőrzések, a problémák hatékony feltárása és nyilvánosságra hozatala, vagyis a szembenézés jelent garanciát a fogyasztók felé. A közigazgatásnak pedig a feltárt események hatósági vizsgálatán és az intézkedések meghozásán túl szintén segítenie kell e folyamatot. A nyilvánosságra-hozatali kötelezettség mellett gondoskodni kell a kialakult jelenségek közérthető módon való tálalásáról és fel kell lépni a jogkövető, tisztességes vállalkozások megbélyegzése ellen.

Kasza Gyula, osztályvezető
FVM, Közkapcsolati Osztály


Az elmúlt hetek megviseltek bennünket, mikor a vizsgálatok révén rájöttünk, hogy a fent megadott termékeinkben határérték feletti a DON toxin tartalom, amit az beszállítónk alapanyag szennyezettsége okozott. Jelen esetben olyan beszállító partnerről volt szó, akitől a szállítások megkezdése előtt konkrét mérésadatokat kértünk, az első szállítmányát magunk is bevizsgáltuk toxin vonatkozásában is. Minden szállítmányhoz kértünk és kaptunk minőségi bizonyítványt. Meggyőződésem, hogy a minőségirányítási rendszerünknek megfelelően és ebben az esetben is körültekintően jártunk el. Sokan felteszik a kérdést, akarunk-e ezek után a rendszerünkön szigorítani. Meggyőződésem, hogy ami a vizsgálatok számát illeti, az élelmiszer-iparon belül nálunk van az egyik legszigorúbb ellenőrzés. Fontos megjegyezni, hogy ezek a termékvizsgálatok sok pénzbe kerülnek, ezért minden alapanyagot nem  lehet minden esetben valamennyi paraméterre bevizsgálni. Amint észleltük a problémát azonnal hatósági vizsgálatot kértünk, és visszahívtuk az adott időszakban készült két termékünket.
Cégünk minőségpolitikája rögzíti, hogy célunk kölcsönösen előnyös kapcsolat kiépítése mind a vevőinkkel, mind beszállítóinkkal. A beszállítóinkkal való kapcsolat ugyan bizalmi jellegű, de emellett a beszállítónkat sok szempont szerint minősítjük, és megköveteljük, hogy szállítmányaikat minden esetben valós minőségi tanúsítvánnyal lássák el. Fontos, hogy az élelmiszerlánc szereplői között a bizalom megmaradjon. Természetesen ez után az eset után sem lehet célunk a fogyasztók átnevelése „szakmaivá”, hiszen a gyártás és forgalmazás során a minőség ellenőrzése és biztosítása a mi feladatunk. Ugyanakkor mégis bízunk benne, hogy a fogyasztók ebben az esetben azt is látják, hogy vállalatunk a vizsgálati eredmények ismeretében azonnal intézkedett, készleteit zárolta, kereskedelmi partnereit értesítette, termékvisszahívást rendelt el. Sok minden elhangzott a médiában és nem tudjuk mi marad meg a fogyasztó gondolatában és hogyan. Reméljük, hogy a fogyasztók még nagyobb bizalommal lesznek termékeink iránt, mert mi vagyunk az az élelmiszer-ipari vállalkozás, amely a problémát a nyilvánosság elé tárta. Bízunk tehát a fogyasztók bölcsességében. Hisszük, hogy példánk  hasonló esetben felelős társadalmi magatartásra ösztönzi a többi élelmiszer-ipari vállalkozást. Bár jelen esetben az élelmiszer egészségügyi határértéket valóban túlléptük, de tudni kell, hogy ezeket az értékeket igen nagy biztonsággal határozzák meg. Így esetünkben a termék fogyasztása sem jelent különösebb veszélyt. A Cerbonánál egyébként nem volt kérdés, hogy a becsületesség és nyíltság jegyében a nyilvánosság elé lépjünk. Feltétlenül meg kell említenem, hogy a probléma kezelése során a nagy kereskedelmi láncok minőségirányítási vezetői korrekt módon reagáltak, és szakmailag támogatták intézkedéseinket. Az iparágra vonatkozóan vannak törvényes előírások, és jó gyártási gyakorlatok, amelyet betartunk és alkalmazunk és meggyőződésem, hogy a magyarországi élelmiszeripari vállalkozások többsége hasonlóan jár el. Bízom a média felelősségteljes hozzáállásában is, mert fontos,hogy a hazai élelmiszerek iránti bizalom megmaradjon sőt erősödjön.  

Südyné Harmati Mariann
Cerbona, fejlesztési igazgató

hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél