hirdetés
hirdetés

2020-ig a szupermarketek és a diszkontok növekednek

A kisboltok fokozatos visszaszorulása várható

A szupermarketek piacán szintén növekedés prognosztizálható, hiszen ebben a csatornában több kereskedőlánc is expanziós politikát folytat, így ennek a csatornának a piacrésze 2020-ra eléri majd a 25 százalékot – derül ki a GfK Hungária legfrissebb, a kereskedelem várható rövid-, közép- és hosszútávú trendjeit vizsgáló felméréséből.

hirdetés

Jelentősebb piacrész növekedésre számíthat a diszkont csatorna is, 2020-ra akár a 27 százalékos piaci részesedést is elérheti. A kisboltok és az egyéb csatornák (piacok, mozgó árusok, benzinkutak stb.) jelentősége viszont fokozatosan csökken.

A GfK Hungária a rendelkezésére álló adatok alapján a közelmúltban megvizsgálta a kereskedelemben várható rövid-, közép- és hosszútávú trendeket. Az eredmények alapján 2011-2020-ra vonatkozóan több lehetséges „forgatókönyvet” vázolt fel, melyek közül az egyik a jelenlegi trendek és gazdasági várakozások alapján egy normál üzletmenetet feltételez.

 

Bolttípusok részesedése a napi fogyasztási cikkek forgalmából (%)

gfk_tabl.

 (2009-ben a Plus-Spar átalakulások miatt csökkent a diszkontok piacrésze)

 Forrás: GfK Hungária, Háztartáspanel


Az eredmények alapján, a csatornák várható piaci részesedését vizsgálva elmondható, hogy a hipermarket csatorna piacrésze 2011-ben a 2010-es szinten marad, azaz várhatóan 23 százalékot tesz majd ki. A középtávú várakozás ugyanakkor az, hogy valamelyest nőhet a hipermarketek aránya, így 2015-re elérheti akár a 24 százalékos részesedést.

A szupermarketek piacán szintén növekedés prognosztizálható, hiszen ebben a csatornában több kereskedőlánc is expanziós politikát folytat, így ennek a csatornának a piacrésze 2011-re 21 százalékra, míg 2015-re 22 százalékra nőhet. Az előrejelzések szerint jelentősebb piacrész növekedésre számíthat viszont a diszkont csatorna, a 2009-ben elért 15,5 százalékot követően jövőre 17, 2015-re pedig akár a 20 százalékos piaci részesedést is elérheti.

Komolyabb változás még a kisboltok piacán várható, így a független kisboltok piacának csökkenése jótékonyan hat majd a láncba szerveződött kisboltok részesedésére.
A nagykereskedelmi csatorna, a Cash&Carry áruházak részaránya továbbra is fokozatosan csökken majd a háztartások vásárlásaiban, így a jelenlegi 2 százalékról 2015-re 1 százalékra csökkenhet a piacrésze.
A drogériák szerepe stabil maradhat, az expanzióknak köszönhetően tehát megőrzi majd 3 százalékos piacrészét ez a csatorna.
Az ún. egyéb csatorna – ide tartoznak a piacok, mozgó árusok, benzinkutak stb. – folyamatosan veszít szerepéből, a jelenlegi 9,5 százalékról 2015-re 7 százalékra szorulhat vissza.

„A másik lehetséges forgatókönyv szerint hosszú távon, 2020-ig azonban akár drasztikusabb változások is történhetnek, ennek viszont előfeltétele, hogy további erős konszolidáció történjen a piacon, például a kisbolt láncok esetében” – mondta el Kui János, a GfK Hungária kereskedelemkutatás szektorának menedzsere.
Így elképzelhető, hogy az esetleges további boltnyitások ellenére a hipermarket csatorna 2020-ban is stabil, 24 százalékos piacrésszel rendelkezik majd. Ebben a forgatókönyvben a vásárlóerő közép- és hosszú távú erősödésének köszönhetően megnő a szupermarketek piacrésze, és 2020-ra eléri a 25 százalékot. A diszkontok pedig a nyugati példákat követve egyre inkább a kisebb településeken terjeszkednek majd, így piacrészük eléri a 27 százalékot. Ennek köszönhetően a kisbolt láncok és a független kisboltok (10% és 8%) visszaszorulnak, és az egyéb helyszínek szintén jelentősen veszítenek majd szerepükből (1%).

(forrás: Élelmiszer Online)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
gfk
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél

Élelmiszer-FMCG hírek első kézből

  • napi friss hírek, érdekességek
  • kutatások, elemzések
  • exkluzív riportok
  • szakmai konferenciák
  • képzések, tréningek
Iratkozzon fel hírlevelünkre
Ne maradjon le a legfontosabb szakmai hírekről!
Élelmiszer-FMCG hírlevél