hirdetés
hirdetés

Hol nyílnak majd a trafikok?

Előreláthatóan a forgalmasabb helyeken több trafik is megnyithat, akár egymás hegyén-hátán, hiszen sem a pályázatban sem a szerződésben nem előírás az értékesítés helyének megadása: folyik a helyvadászat - áll az OKSZ közleményében.

hirdetés

A KSH legfrissebb adatai szerint 2012. végén közel 154 ezer árusítóhely volt Magyarországon. Az elmúlt évekre visszatekintve az egyes szakterületeken kisebb-nagyobb mozgások egyaránt megfigyelhetők, összhangban a fogyasztói szokások és a piac változásaival. A válság előtti időszakban 165 ezer helyen lehetett vásárolni, ami 10 ezer bolt árusítóhely megszűnését jelenti, néhány év alatt.

Az élelmiszerkereskedelemben elsősorban a pályaváltás volt jellemző, így  30 ezerről 25 ezerre csökkent a vegyesüzletek száma, miközben a szaküzletek száma (zöldség, hús, pékáru) 15 ezerről 20 ezerre nőtt. A közelmúltbeli tulajdonosváltások ráadásul itt mozgatták meg legjobban a hálózati rendet.

Csökkent a textil-, ruházati üzletek száma, 28 ezerről 25 ezerre, ráadásul úgy, hogy közben teret nyertek az ázsiai piacok és üzletek. Becslés szerint a ruházati üzletek között jelenleg legalább 5 ezer kínai, ázsiai ruházati üzlet működhet, ami a játékosok számát tekintve 20%-os részesedést jelent. Az ázsiai piacok súlya azonban ennél sokkal nagyobb, mivel sok ruházati boltos náluk szerzi be árukészletét. Nőtt közben a használtcikk üzletek száma (jelenleg több mint 7 ezer tevékenykedik).

Az elmúlt évek visszaeső fogyasztásának következménye a bútor, háztartási cikkek üzletszámának csökkenése is.

Az internet térhódításával is összefügg, hogy megduplázódott a telekommunikációs szaküzletek száma, jelenleg 2 ezer tevékenykedik a kereskedelemben. Több mint 2 ezer sportszerszaküzletben lehet vásárolni, ahol szintén közel kétszerese az értékesítőhelyek száma a korábbi évekénél, ami feltehetően a sportosabb életmóddal függ össze. A nagy vesztes a könyvesbolt, számuk jócskán csökkent, 3500-ról 1500-ra.

A települések üzlethálózatát tekintve az elmúlt években a fővárosban  nőtt az értékesítőhelyek száma, összesen több mint 2 ezerrel, jelenleg 35 ezer helyen vásárolhatnak az itt lakók és az átutazók. A többi településen csökkent a vásárlóhelyek száma, legnagyobb mértékben a községekben, ahol 25 ezer bolt helyett jelenleg már csak 20 ezer fogadja a vásárlókat.

A vásárlóhelyek alapterülete az elmúlt években közel fél millió négyzetméterrel nőtt, jelenleg 18 és fél millió négyzetméter. Az alapterület bővülésének megfelelően (miközben az üzletszám csökkent az elmúlt években) nőtt az üzletek átlagos alapterülete, a kereskedelem egészét tekintve ez jelenleg 121 négyzetméter (ebben a garázsbolt és a hipermarket is benne van). Az alapterület gyarapodása az új értékesítőhelyek építésének eredménye.

A kereskedelemben közel 104 ezer vállalkozás üzletében, áruházában lehet vásárolni. Ezen belül azoknak az üzletláncoknak a száma, akiknek 20-nál több üzletük van, alig változott az elmúlt években, tavaly év végén 144 ilyen hálózat volt, mintegy 10 ezer üzlettel. A kisebb vállalkozások száma néhány ezerrel csökkent. A legkisebb, egy üzletben tevékenykedő vállalkozások száma 81 ezer (ez a mutató is zsugorodást mutat), ami a kereskedelmi vállalkozások legnagyobb tömegét jelenti.

És hol nyílnak majd az új trafikok?

Eddig is bárki, bármilyen áruházat nyitott a legjobb helyet kereste, ahol a legtöbb vásárló megfordul. Sok helyen látni már olyan feliratot, hogy „itt nemzeti dohánybolt nyílik”. Előreláthatóan a forgalmasabb helyeken több trafik is megnyithat, akár egymás hegyén-hátán, hiszen sem a pályázatban sem a szerződésben nem előírás az értékesítés helyének megadása: folyik a helyvadászat.

 

(forrás: Élelmiszer Online)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél

Élelmiszer-FMCG hírek első kézből

  • napi friss hírek, érdekességek
  • kutatások, elemzések
  • exkluzív riportok
  • szakmai konferenciák
  • képzések, tréningek
Iratkozzon fel hírlevelünkre
Ne maradjon le a legfontosabb szakmai hírekről!
Élelmiszer-FMCG hírlevél