hirdetés
hirdetés

Digitális trendek seregszemléje – EuroCIS

A digitalizáció terjedésével a nagyvállalatok egyre erősebbek lesznek, a versenyképes kicsik pedig igyekeznek lépést tartani a fejlődéssel.

hirdetés

Aktuális összképet a trendekről jövő év február 19-től 21-ig Düsseldorfban az EuroCIS szakvásár kínál. „Viharos ütemben növekszik az érdeklődés az EuroCIS iránt. A most következő kiállítás területe 14 ezer négyzetméter lesz, majdnem háromszor akkora, mint 2007-ben. A látogatók száma pedig tíz év alatt megháromszorozódott” – hangsúlyozza Elke Möbius asszony, a vásár igazgatója, egyben világutazó nagykövete a bécsi Bristol szállodában tartott októberi sajtótájékoztatón, amelyre az Élelmiszer munkatársát is meghívták.

Legfontosabb a többcsatornás értékesítés

A következő három év legfontosabb technológiai trendjei: bővül a többcsatornás értékesítés, több lesz a digitális üzlet, továbbá transzformáció is. Utánuk következik sorrendben, hogy terjed a mobilkommunikáció; jobban előtérbe kerül az elemzés; egyre inkább személyre szabottan szólítják meg a vevőket; teret hódít a felhőtechnológia; és mind nagyobb figyelem hárul a mobil fizetésre.

Mindezt az EuroCIS indulástól kezdve szakmai partnere, a kölni székhelyű Európai Kereskedelmi Intézet képviselője, Ulrich Spaan szenior alelnök mutatja be egy felmérésük eredményeként.

Németországban viszonylag elterjedt, hogy a vevőkről az internet révén szerzett adatokat felhasználják az eladótéri kommunikációban: minden ötödik megkérdezett üzletben kihasználják ezt a lehetőséget, közel minden másodikban pedig tervezik, míg egyharmadukban egyelőre nem gondolkoznak ezen a megoldáson.

A kérdésre pedig, hogy a vevők eladótérbeli mozgását, útvonalát követik-e és kiértékelik-e: a felmért üzletek egynegyed részében „igen” a válasz, egyharmadában tervezik, közel felében pedig nincs napirenden a kérdés.

„Három napig ott lesz az egész világ”

Ahogyan tavaly, úgy idén is 12 ezer szakmai látogatót várnak a Rajna-parti vásárvárosba az EuroCIS rendezői. Szlogenjük: „A kereskedelmi technológia egész világa három napig ott lesz Düsseldorfban”. Konkrétan ez huszonkilenc ország 500 kiállító cégét jelenti, szemben a tavalyi 460-nal. Szerepel a kiállítók listáján például a Bizerba, Digi, Epson, Mettler Toledo, Microsoft, SAP, Shopguard, Toshiba Global Commerce, Wanzl, Diebold Nixdorf, Xovis és a Zebra Technologies.

A látogatók speciális fejlesztésekkel és megoldásokkal találkozhatnak olyan területeken, mint például a többcsatornás értékesítés, mobil megoldások, áru kifizetésének módszerei, digitális marketing, alkalmazottak munkájának szervezése, továbbá árubiztosítás.

Szakértők által vezetett vásárnézéseket szerveznek, hogy segítsenek tájékozódni, az újdonságok lényegét megérteni a látogatóknak; akiket a standokon fogadnak, ott kérdéseket tehetnek fel, beszélgethetnek számukra fontos témákról a cégek képviselőivel.

Érdemes odafigyelni a többcsatornás értékesítésről szervezett rendezvényekre is, amelyeken esettanulmányokat, innovációkat és trendeket mutatnak be az érdeklődőknek.

Kis dolgok is lehetnek érdekesek

Ulrich Spaant a prezentációja után megkérdeztem, szerinte a magyar piac élelmiszer-kereskedőinek miért érdemes ellátogatniuk az EuroCIS-re. Azt válaszolta, egy kereskedő számára nem az a fő cél, hogy lépést tartson a technológiai fejlődéssel. Inkább azt célszerű megtudnia, hogy mi lenne fontos a célcsoportja, vevői számára. Őket mivel lehet megnyerni, igényeiket milyen újdonsággal lehet kielégíteni, ami persze ki is fizetődik?
„Aki nem tudja, milyen fejlesztésbe fektessen pénzt és energiát, általában nem is csinál semmit. De ez tévút. Mindig az a kérdés, hogy a vásárlóim mit fogadnának örömmel, és a célcsoportom mit tekint hasznosnak. Sokféle megoldást kisebb üzletekben is érdemes lehet bevezetni. Mindenképpen fontosnak látszik odafigyelni a felhőtechnológiára és azt használni is.”

Lényegesnek tartja követni, elemezni az értékesítési adatokat, és azok alapján kiválasztani egy-egy fejlesztést: „A kisebb üzletekben sok mindent nem érdemes megcsinálni. De kis dolgok is lehetnek érdekesek, fontosak egy-egy vevőkör számára.”

Újító szellemű, érdeklődő kereskedőknek ajánlja a szintén düsseldorfi Euroshop szakvásár digitális, ingyenesen hozzáférhető Euroshop Magazinját, amely sok hasznos, friss információt tartalmaz a trendek mellett a sikeres megoldásokról, gyakorlati tapasztalatokról. https://mag.euroshop.de/en/


Magyar kiállító: pénztár sorban állás nélkül

Újra szerepel magyar vállalat az EuroCIS kiállítóinak listáján: gépi tanuláson alapuló videóelemző rendszerét mutatja be a budapesti Ultinous technológiai cég, amelyet huszonöt éve mesterséges intelligenciával foglalkozó szakemberek alapítottak 2014-ben.

Előnyös, hogy már meglévő bolti kamerarendszerre is telepíthető az Ultinous újdonsága. Eleinte csak azt mutatta meg, hogy adott üzletbe hány vásárló lép be; ők milyen korúak és neműek és mennyi időt töltenek az üzletben. „De ma már képes feltárni azt a fontos információt is, hogy a pénztár(ak)nál várhatóan mikor fog sor kialakulni. Ennek előrejelzése világviszonylatban is kuriózum: a mesterséges intelligenciát, vagyis gépi öntanulást használó algoritmus rögzíti és elemzi, hogy adott időszakban hányan jöttek be a boltba, valamint hányan mentek ki – mondja Jóri Csaba marketingvezető. – Azt is jelzi a demográfiai adatok alapján, hogy a vevők majd mennyi időt töltenek a polcok és a pultok között, és várhatóan mikor érnek a pénztárhoz.” Mindezek alapján becsüli meg a rendszer, hogy a kasszánál mikor várható torlódás; ezt percekkel korábban jelzi is a bolt vezetőinek, akik új pénztára(ka)t nyithatnak meg, és megelőzhetik a kellemetlen sorban állást.

Már a gyakorlatban is bizonyított a rendszer. A Rossmann kiválasztott üzleteinek pénztárainál a korábbiakhoz képest harmadakkora gyakorisággal alakultak ki sorok, amelyek rövidebbek is lettek, mert kevesebb vevő kényszerült várakozni, hogy kifizethesse a vásárlását. Az eredmények alapján a lánc vezetői bevezetik a rendszert további drogériáikban is.

Élelmiszer magazin 2018/11.

Bajai Ernő
a szerző cikkei

hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél