hirdetés
hirdetés

Egyelőre csak piaci résekben az online

Ahhoz nem fér kétség, hogy a fogyasztók számára kellemes vásárlási élményhez nélkülözhetetlenek az új digitális technológiák is. A kérdés csupán az, hogy azok mikor és milyen gyorsan terjednek el az eladóterekben.

hirdetés

„Első pillantásra az online eladás dinamikusan fejlődik, de piaci részesedése a német élelmiszer-kiskereskedelemben csak kismértékben növekszik, és jóval 2 százalék alatt marad. Tavaly mindössze 1,2 százalékot ért el.”

Ezt Stephan Knäble, a GfK fogyasztói panelek és szolgáltatások globális vezetője jelenti ki egy müncheni szimpóziumon nyár elején. Online eladással átlag feletti piaci részesedést csak állateledel, szépségápoló szerek, alkoholos italok, mélyhűtött élelmiszerek és jégkrém, valamint babaételek érnek el Németországban. Ugyanakkor friss élelmiszerből és édességből alig lehet kimutatni az e-forgalom mértékét.

Feltörekvők, szinglik és más fontos vevők

„Az online élelmiszer-kiskereskedelem alacsony piaci részesedésének fő oka a láncok közötti éles árharc és az országszerte sűrű bolthálózat – mutat rá a GfK szakértője. – Ráadásul főleg városokban élnek a legfontosabb vevők, akik feltörekvők, szinglik, két keresettel rendelkező, de gyerek nélküli párok vagy szakképzett egyedülállók; lakóhelyeik közelében sokféle kényelmes beszerzési lehetőség közül választhatnak. Ráadásul minél nagyobb egy város, annál magasabb az egyszemélyes háztartások aránya: 54 százalék a legnagyobb németországi városok összes háztartásain belül, míg a legkisebb falvakban csak feleannyi, 27 százalék.”

Felhívja a figyelmet még egy lényeges tényre: amíg az egyszemélyes háztartások száma Németországban összességében hét százalékkal bővült tavaly a tíz évvel azelőttihez képest, addig a 30 évesnél fiatalabb felnőttek körében harminc, az 50–59 éves korosztályban pedig huszonhat százalékkal.

Jelenleg a német élelmiszer-kereskedelem online része csak piaci réseket tölt be. Legnagyobb arány a pénteki és szombati bevásárlások idején jut rá. Utána a részesedések mutatóinak nagyság szerinti sorrendje: 500 ezer lakosúnál nagyobb városok, 10 ezer lakosúnál kisebb falvak, naponta az este nyolc és reggel nyolc óra közötti időszak, és számít valamennyit a vasárnap is, mivel akkor ott az üzletek zárva tartanak.

Vevők szkennelik az árakat

Egyes boltláncok Németországban már elkezdtek bevezetni digitális eladáshelyi technológiákat. Például a Lidl a vásárlók lojalitásának rögzítésére digitális rendszert épít ki, amely egy mobilapplikációval nemcsak egyes vásárlások blokkjait értékeli, hanem egy-egy fogyasztó vásárlásainak egész történetét és azt is, hogy adott vevő mi mindenre szokott ráklikkelni.
A Globus vevői elsőként kezdhették maguk szkennelni az árakat, hogy gyorsabban fizethessenek. Azóta már a Kaufland, Lidl és a piacvezető Edeka is sikerrel próbálta ki az önkiszolgáló szkennelést. Utóbbi pedig idén elkezdte használni a mindentudó Google-asszisztenst is.

Fiatal értelmiségiek, középkorúak hivatással

Stephan Knäble a GfK témába vágó kutatásai alapján hangsúlyozza: „Az eladáshelyi digitális technológiát legvonzóbbnak a fiatal értelmiségiek és a hivatásukat gyakorló középkorúak találják.”
Idézi a személyre szabott marketing lehetőségéről egy fiatal válaszadó véleményét: „Azt gondolnám róla, hogy értékelnek, és úgy érezném, hogy jól vásároltam.”

Ugyanabból a korosztályból az átláthatóságról és visszakövethetőségről: „Jó dolog az eladótérben a mobilon elérhető információ. De azért úgy gondolom, hogy egy termék származási helyét és árát tüntessék fel a polcokon is.” Digitális promóciókról idősebb válaszadó: „A gyártók ilyen módon bemutathatnák a vevőknek új termékeiket is.”

Egy másik fiatal véleménye arról, hogy a vevők szkennelik be az árakat, és a pénztár nélküli fizetésről: „Menő dolog, hogy az ember a bevásárlókocsival egyszerűen, szép nyugodtan kisétálhat.”
Kételyeit fogalmazza meg egy szintén fiatal megkérdezett „Csodálkozom, hogy mi minden lehetséges. Másrészt viszont meg vagyok döbbenve. Filmezik az embert, figyelemmel kísérik, hogy hol van, legyen folyton a kezemben a mobil, és hagyatkozzak teljes mértékben a technikára. Nekem ez túl sok.”
Lelkes fiatal nyilatkozata: „Néhány dolog inkább csak játéknak látszik, de vannak köztük olyan eszközök, amelyek megkönnyítik a hétköznapokat.”

Mindezt a GfK vezető szakembere így foglalja össze: „A digitális technológiák eladáshelyi integrálása még nem feltétlenül jelent elégedett vevőket. Legfontosabbnak tartják a fogyasztók a vásárlás hatékonyságát és kényelmét befolyásoló technológiákat. Az olyan innovációkat pedig, amelyek csak inspirálnak vagy kellemesek, mókásak, általában jó ötletnek tartják, de nélkülük is meglennének.”

Élelmiszer magazin 2018/10.

Bajai Ernő
a szerző cikkei

hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél