hirdetés
hirdetés

Fókuszban a mentes - Mentes-M Nap 2018

A Mentes-M Napon a mentes-termékek előállítása, marketingje, bolti értékesítése és azok fogyasztói állnak a fókuszban, nem melleseg pedig a nap végén kiderül, hogy mely termékek a legjobbak a különböző kategóriákban.

hirdetés

A mentes-termékek piaca mára a legdinamikusabban fejlődő üzletág, ezért az Élelmiszer magazin egy egésznapos konferenciával szeretne segítséget adni az FMCG szektornak az ebben rejlő lehetőségek kiaknázására.

Évek óta megfigyelhető trend, hogy egyre többen szenvednek ételallergiában, ételintoleranciában, számukra életbevágó kérdés, hogy mit esznek. Előtérbe került az egészségtudatosság is, így gyakrabban keressük a boltok polcain a cukormentes, szénhidrátcsökkentett termékeket.

A konferencia előadásai és kerekasztal beszélgetései olyan kérdésekre keresik a válaszokat, mint: melyek a legújabb trendek a mentes termékek piacán? Hogyan gondolkodik, mit keres és mi zavarja leginkább egy ételintoleranciával élő fogyasztót a boltban? Mire kell figyelnie egy beszerzőnek, gyártónak, hogy az élelmiszerbiztonságot maximálisan szem előtt tartsa a mentes termékeknél? Szó esik Best practice-ről és influencer-marketing-ről is. 

Hogyan alakul és változik a mentes-termékek piaca? – piaci környezet, trendek, alapvető fogalmak.

A gluténmetes termékek forgalma 138 millió euró volt 2017-ben Németországban, itthon pedig 2014 óta több, mint háromszoros lett a  gluténmentes termékek: forgalma 2018-ra 5 milliárd forintra nőtt. A laktózmentes piac 26, a diétásé pedig 36 milliárd forint 2018-ban. Földvári Andrea, a GfK Business Development munkatársától tudtuk meg a fenti adatokat.

Földvári Andrea, a GfK Business Development munkatársa.
Földvári Andrea, a GfK Business Development munkatársa.

A szakember előadásában elmondta, hogy az egészséges termékek piaca itthon is egyre nő, a magyarok többsége pedig tájékozottnak tartja magát az egsézséges táplálkozás terén. Az egészséges élelmiszerek top 3 jellemzője a vásárlók szerint: mesterséges összetevőktől mentes; friss; alacsony cukortartalmú. A mentes élelmiszervásárlás szempontjaiban pedig az első az élvezet, a takarékosság, és nem meglepő módon a termék  egészséges mivolta - mindez a fogyaszók szerint.

Minden negyedik háztartásban vásárolnak gluténmentes terméket. Ami viszont meglepő, és mutatja a szegmens trend-jellegét, hogy a vásárlóknak csupán 10 százaléka gluténérzékény, 90 százalékuknak nincs ilyen jellegű betegsége, ugyanez 11 százalék a laktózérzékenyek márkáknál: a termékek jelentős forgalmát a nem kényszerből vásálók adják. Intenzívebb vásárlók azonban azok, ahol előfordul betegség, így a diétás termékeket gyakrabban vásárolják a valóban betegek.   

Termékfejlesztés: lokális vagy globális?

Milyen folyamatra van szükség ahhoz, hogy egy mentes termék kikerüljön a piacra? A témában Szabó Károly, Living Food International, társtulajdonosa tartott előadást "... megmondom, mire van szükséged, és pont van egy ilyen termékem!" címmel. Mint mondta, kiemelt jelentőségű az, hogy az aktuális kutatások alapján megvizsgáljuk az egészséges életmódot támogató trendeket nem csak nemzetközi, de lokális vonatkozásban is, mielőtt a gyártást meghatározzuk.

Szabó Károly, Living Food International, társtulajdonosa
Szabó Károly, Living Food International, társtulajdonosa

Mentes magyar fogyasztó

Az Inspira Research exkluzív kutatása arról, mennyi embert érint az ételintolerancia, ennek tudatában hogyan választanak terméket, és boltot. 

„Én vagyok a fogyasztó hangja” - kezdte előadását Dörnyei Otília, az Inspira Group, Consumer & Retail Directora. Majd hozzátette, hogy "egyértelműen ott van a vásárlói döntéshozatalban a „mentes.”

Vállalatuk 500 fős reprezentatív online kutatást végzett, amiből kidreült, hogy az összes mentes kategória penetrációja 90 százalék fölötti. „Azért nő a mentes termékek piaca, mert mindenki veszi" - kommentálta a szakember. A bio vagy csökkentett energiatartalmú termékeket a háztartások 60 százaléka vásárolja, 21 százalék pedig paleo terméket fogyaszt valamilyen formában.

Dörnyei Otília, az Inspira Group, Consumer & Retail Directora.
Dörnyei Otília, az Inspira Group, Consumer & Retail Directora.

Havi 17 ezer forint, amit egy háztartás költ a mentes termékcsoportra – ami az Inspira kutatásában tágabban jelentette a paleo, bio, e-mentes, valamint laktóz- és gluténmentes termékeket. Itt is a fókuszában szerepelt, hogy kinek van szüksége valóban mentesre, és ki vásárol trend szerint mentes márkát: a háztartások csupán negyede érintett valamilyen érzékenységben, tehát jóval többen vásárolnak, a nem érintettek közül. Ki az igazi szegmens? – hangzott el a kérdés, amire azt a választ kaptuk, hogy "nincs szegmens" mivel mindenkinek fontos a kategória.

A light – csökkentett energiatartalmú cikkeket idősebb célcsoportot érintenek, míg a bio – paleo – vegán – mentes ételeket inkább a fiatalok vásárolják.   

Az információk legfontosabb csatornája a bolt:  a vásárlók 91 százaléka állította ezt, 61 százalékuk akciós szórólapban olvas a termékekről.  "A tudatos vásárlói döntés tehát az üzletben marad."

A termék vásárlói ugyan nem árérzékenyek, - mivel magasabb státuszúak - ám az akciókat hiányolják. A szakember szerint ebben érdemes lenne gondolkodniuk a cégeknek. A legfontosabb három vásárlói döntés pedig a menteseknél az Inspira szakembere szerint: az ár; az íz és hogy adalékanyagot ne tartalmazzon a termék.

Mentes (r)evolúció

Hol tart, hol tart nyugaton és hova fejlődhet a hazai mentes termékek merchandising-ja? A témában Bokor Rita, szoritment menedzser, független tanácsadó volt az előadónk. Véleménye szerint rengeteg külföldön már bevált lehetőség létezik, amit hazánkban még nem ismernek, vagy nem használnak ki. Ilyen például a 0 km-es, vagy a felesleges csomagolás mentes kategória.

 

Bokor Rita, szoritment menedzser, független tanácsadó.
Bokor Rita, szoritment menedzser, független tanácsadó.

Aki ezekben a kategóriákban próbál választékot kialakítani, nincs könnyű dolga, amely hátteréről részletesen is beszélt. Mi hiányzik itthon a mentes piac fejlődéséhez? A koncepció hiány, az információ hiány, a hosszútávú gondolkodás hiánya, a boltok eladóterének szűkössége, vagy a beszállítói oldalban van a hiba? A szakember átgondolt válaszokat nyújtott mindahány területet számotvéve; kitérve arra is, hogy mik azok a banánhjak, amiken el lehet csúszni, ha szortiment kialakjtásról van szó.

 A mentesség a helyes étrend kulcsa? - a mentes élelmiszerek helye a táplálkozásunkban 

Dr. Pálffy Erzsébet dietetikus a Magyar Dietetikus Országos Szövetség (MDOSZ) Tudományos Bizottságának tagja tette fel a kérdést: elég-e a mentességre koncentrálni, vagy diétásan kell étkezni és szakemberhez kell fordulni? Kinek van szüksége valóban a mentes táplálkozásra?

Az úgynevezett mentes élelmiszereket a lakosság 1-2 %-át érintő cöliákiásoknak, valamint a táplálékallergiásoknak fejlesztették. A lakosság nagyobb részét érintő tejcukor- és fruktóz felszívódási zavar más hátterű betegség.

Dr. Pálffy Erzsébet a Magyar Dietetikus Országos Szövetségének (MDOSZ) tagja
Dr. Pálffy Erzsébet a Magyar Dietetikus Országos Szövetségének (MDOSZ) tagja

A vásárlók egészségtudatosabbak, de sok esetben nem tudják, hogyan táplálkozzanak helyesen. A fogyni vágyók nagyobb vásárlói csoportot alkotnak, így számukra lényeges lenne kiegyensúlyozottabb összetételű termékeket kínálni. Az elhízottak nagyobb vásárlói csoportot érintenek, a szakember szerint ők sokszor azok, akik szeretnének egészségesen enni, de nem tudják hogyan és rosszul csinálják.

Pálfi Erzsébet a termékfejlesztésekre vonatkozóan kiemelte, hogy a fruktózmentességre is figyelniük kell a gyártóknak nem csak a laktóz- és gluténmentességre, mivel egyre gyakoribb a fruktóz felszívódási zavar.

A kiegyensúlyozott táplálkozásban a magas rosttartalmú, alacsony zsír- és cukortartalmú termékek jobban beilleszthetőek, mint a „csak mentes” élelmiszerek.

Rossztól az egészségesig - Az étkezési szokások változása és befolyásolása

Dr. Forgács Attila, gasztropszichológus előadása "kettő az egyben" tért ki a mentes táplálkozás sajátosságaira, a fő témát ugyanis zzáhokapcsolta a mentes étkezés sajátosságaihoz, az étkezések feletti kontroll témájához. Mint rámutatott, az ember az egyetlen élőlény, aki gondolkodik az ételről - és nem mindegy, hogy mit gondol róla, hiszen placebo és nocebo hatással bírhat a tudás, amely akár fiziológiai változásokat is el tud indítani a szervezetben.

Dr. Forgács Attila, gasztropszichológus
Dr. Forgács Attila, gasztropszichológus

Az összetételek vizsgálatán túl a nulladik dimenzió, amit meg kellene változtatnunk a táplálkozásunkban, az a mennyiség - hiszen közel s távol a nemzetünk híresen nagy evő nép. Ezt követően át kell gondolni azt is, hogy mit hogyan fogyasszuk el, vagy hogy szezonálisan, napszakilag mikor együk. A mit együnk? kérdése egyidős a jóléttel; a probléma ugyanis akkor merül fel, ha bőség van.

Jogszabályoktól nem mentes

"Nem találtam egyetlen egy vidám jogszabályt sem, amit be tudnék mutatni" – indított a téma szakértője az előző előadások könnyedebb hangulatára utalva. Dr. Kovács Vilmos, minőségügyi szakértő elsősorban a mentes termékek fogyasztóvédelmi jogszabályaira hívta fel a figyelmet  - Milyen jogszabályok vonatkoznak a mentes termékekre? Az élelmiszerbiztonságtól kezdve a marketingkommunikációs szabályokig - című előadásában.

Dr. Kovács Vilmos, minőségügyi szakértő
Dr. Kovács Vilmos, minőségügyi szakértő

Ebből kiderült, hogy az élelmiszerbiztonság során hangsúlyosan figyelembe kell venni – a fogyasztóval közölt információkat, melynek során az egyik legfontosabb, hogy nem vezetheti félre a fogyasztókat a címke. Erre a nemrégiben botrányos terméket hozta fel példának: „Makói fokhagyma (származási hely Kína).” A címkének egyértelműnek, olvashatónak és érthetőnek kell lennie. Félrevezető lehet, ha a különleges jellemzőket a termék kijelenti, sugallja, vagy sejteti ám azok nem valósak. Ez igaz a terméknévre is.

A szabványok követelményei: ISO 9001: 2015, ISO 22000: 2018 (egyelőre csak angolul), FSSC 22000, IFS, BRC.

"az előadás tudományt nyomokban tartalmazhat"

Mentes termékek minőségmegőrzése: mire ügyeljen a gyártó, mire a termékforgalmazó? Hogyan győződhetünk meg arról, hogy tényleg biztonságos élelmiszert tárolunk az üzletben?

Szigeti Tamás, WESSLING Hungary, független laboratórium értékesítési és üzletfejlesztési igazgatója.
Szigeti Tamás, WESSLING Hungary, független laboratórium értékesítési és üzletfejlesztési igazgatója.

Szigeti Tamás, WESSLING Hungary, független laboratórium értékesítési és üzletfejlesztési igazgatója sorravette a mentes élelmiszerek, a bio élelmiszerek termékköreit, azok különbségeit, s a különböző gyártási kihívásait. Kiemelte: mást jelent a mentesség fogalma a lakosságnak és mást a szakembereknek - ez utóbbiak számára ugyanis a biokémiai nulla nem létezik.

Gyúró Rudiból – Pöttyös Fitt

 „A legtöbb márkának szembe kell néznie azzal, hogy már fontos a legtöbb vásárlónak, hogy mit fogyaszt, hogyan táplálkozik.” A Pöttyös Fitt arculat-kialakításának és kommunikációjának műhelymunkájába avatott be Bálint Fruzsina, Account director és Toller Dávid, Head of Creative a HPS Experience kommunikációs ügynökségtől: Mentes – marketing, avagy hogyan érdemes reklámozni? – című előadásukban.

Toller Dávid
Toller Dávid

Az új egészségtudatos Pöttyös termékfejlesztése után az ügynökség feladata, hogy hogyan is alkosson a termékből márkát. A nevek között felmerült a Naturó a natúr jellegre utalva, a Wellnasi, vagy épp a Gyúró Rudi – tudtuk meg Tollner Dávidtól.   

A Fitt név „ment át a jogászokon”, így a következő kérdés az volt, hogy hogyan is öltöztessék fel a terméket? Ehhez pedig végignéztek jó pár nyugati piacokon fellelhető mentes termékcsomagolást, melynek végén az egészséget sugalló fehér mellett dönöttek.

A kommunikációs csatornák közül hangsúlyos volt a tv: a könnyed hangulatú, videoklipes spotban három Pöttyös Fitt terméket láthatunk három célcsoportra vetítve – akik bár más korosztályt képviselnek egytől-egyig egészségtudatos nők.

Vloggerek a mentes piacon

Mit tehetnek hozzá az influencerek egy mentes termék sikeréhez? Kiderült kerekasztal-beszélgetésünkből, ahol Neizer Anita, PPH Media, tartalomfejlesztési vezetője kérdezte Laudon Andreát, Végh Dórát, Gökler Krisztinát és Sátori Karolinát.

Neizer Anita, Laudon Andrea, Végh Dóra, Gökler Krisztina és Sátori Karolina - Starnetwork.
Neizer Anita, Laudon Andrea, Végh Dóra, Gökler Krisztina és Sátori Karolina - Starnetwork.

Mentes-M verseny: díjaztuk a legjobbakat

Az Élelmiszer szaklap és kiadója a PPH Media első alkalommal rendezte meg a Mentes-M versenyt, melyre 11 főkategóriában vártuk a mentes termékeket, hogy megtaláljuk a legkiemelkedőbbeket hazánkban. A versenyre elsöprő számú nevezés érkezett, 130 termék került a döntőbe, melyet 10 fős szakmai zsűri véleménye alapján. A zsűrizésnek a Bálint Analitika Kft. adott otthont, amelyet ismét nagyon köszönünk nekik!

A Mentes-Nap konfrencia a Mentes-M verseny eredményhirdetésével, díjátadásával zárult, melyről bővebben a linkre kattintva olvashat.

(forrás: Élelmiszer Online)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Cikk[228997] galéria
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél