hirdetés
hirdetés

Merre tart az FMCG?

A hagyományos élelmiszerüzletek számára az online létfontosságú, mert kiegészíti tevékenységüket, és a két forma egybeolvad: ez az egyik legfontosabb megállapítása a kutatásnak, amelyben negyvenkét országban FMCG-gyártó-, kereskedelmi és szolgáltatóvállalatok 223 felső vezetőjét kérdezték meg az élelmiszer-kiskereskedelem várható fejlődéséről idén.

hirdetés

A felmérést végző londoni székhelyű IGD piackutató cég és az ágazat vállalatait tömörítő világszervezet, a párizsi székhelyű The Consumer Goods Forum nyár elején közösen jelentette meg az eredményeket ismertető tanulmányt, amelynek címe: „A jövő online boltja. Hogyan készítsd fel rá vállalatodat és nyerj.”

A legkedvezőbb ár-érték arány

A megkérdezett piaci szereplők többségének a célja: a fogyasztóknak zökkenőmentes vásárlói élményt nyújtani a hagyományos boltokban. Itt az online-nak az a szerepe, hogy megkönnyíti a vevők dolgát a számukra legfontosabb három dologban: választék, érték a pénzükért és kényelem.

 

Kézenfekvő, hogy az eladótérben találhatónál nagyobb választékot mutat be nekik képernyőn, amelyen gyorsan megtalálják azt, amire szükségük van, de felfedezhetnek számukra érdekes újdonságokat is. Sokak véleménye szerint segít az online továbbá abban, hogy az árakra és egyes termékek minőségére vonatkozó információkat nyújt; azok alapján a vevők könnyen kialakíthatják a maguk számára legkedvezőbb ár-érték arányt. További előnye az online-nak, hogy megkönnyítheti a vásárló dolgát az eladótérben. Például segít neki gyorsabban megtalálni az általa keresett terméket vagy éppen a pénztárat.

„Európában az Egyesült Királyság, Franciaország és Hollandia marad az innováció központja, és látjuk a fejlődést a személyre szóló kiszolgálásban, gyors kiszállításban és a hanggal való rendelésben. A kiskereskedők többcsatornás stratégiákat valósítanak meg, és létrehozzák a zökkenőmentes online, valamint offline vásárlás élményét” - fogalmazott Simon Maynew, az IGD online kereskedelmi specialistája.

Ma még azonban világszerte az FMCG-vállalatok felénél nagyobb része (54 százaléka) csak most kezdi előkészíteni a holnapi digitális átalakulást. Amihez az IGD globális kutatása öt kiemelkedően lényeges tényezőt tárt fel:

Turmix: média, szórakozás, vásárlás

1. Az online révén egy vevő saját személyes mikroboltot használhat, amelyben kimondottan az ő számára szóló, csak online elérhető termékek mellett talál testreszabott promóciókat, ajánlatokat, reklámokat és hűségprogramokat is.

2. Úgy is működik majd az online, mint egy talpraesett személyi asszisztens. Megóvja a fogyasztót attól, hogy bármelyik termék kifogyjon otthon, és az életvezetését is megkönnyíti.

3. Egyszerűbbé teszi és gyorsítja vevőinek az árurendelést. Belépni és fizetni hanggal vagy érintős technológiával lehet majd. Kevesebb áru megy veszendőbe az észszerű kiszerelési egységeknek és az étkezések tervezhetőségének köszönhetően.

4. Segít a vásárlóknak kombinálni az offline és online beszerzést. Ez a vásárlást hagyományos boltokban személyesebbé teszi, és segít gyorsan megtalálni a megszokott árucikkeket, mellettük pedig új kedvenceket felfedezni.

5. Megszünteti a vásárlás időkorlátait. Bármikor ki lehet választani termékeket videókról, fotókról vagy a közösségi médiából. Kínában már összekeveredik a média, a szórakozás és a vásárlás, amit követnek majd Európában, valamint Észak-Amerikában is.

„Nagyszerű lehetőségek, cégmérettől függetlenül”

A felmérést végző IGD első számú vezetője, Joanne Denney-Fitch az eredményeket így kommentálja: „Az élelmiszer-kiskereskedelem a vásárlók új elvárásai nyomán példátlanul sok változással szembesül, amelyeknek meg tud felelni új technológiák alkalmazásával. Ez nagyszerű lehetőségeket kínál a vállalatoknak, méretüktől függetlenül. A versenyben azok győznek, akik számára a legfontosabbak vevőik szükségletei lesznek; azokra felkészülten, határozottan reagálnak, mindennap tartják a legmagasabb színvonalat és bizonyítják gyorsaságukat.”

Az amerikai Walmart közlése szerint azok a vevők, akik 2017-ben online is és hagyományos üzletben is szereztek be árut, kétszer annyit költöttek, mint akik nem vásároltak online.

A felmérésben részt vevő szakemberek egy része szerint eljön az idő, amikor a fogyasztók kitöltenek egy kérdőívet hajápolási igényeikről, majd azoknak megfelelő egyedi sampont és hajkondicionálót kapnak. Az üvegek a vásárló rányomtatott nevével érkeznek.

Peter Freedman, a The Consumer Goods Forum igazgatója szerint „a tanulmány megfogalmazza a holnap online vásárlási élményének fogyasztóközpontú vízióját, és abban az irányban mindannyiunk számára kitűz valamilyen célt. Hangsúlyozza szervezetünk pozitív törekvései közül az új technológiák használatát a tájékozódáshoz a digitális polcon lévő termékekről, valamint kereskedők és gyártók együttműködéséhez a növekedés érdekében.”

Élelmiszer magazin 2018/10.

Bajai Ernő
a szerző cikkei

hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél