hirdetés
hirdetés

2019 fő trendjei az élelmiszer-ágazatban

„Melyek lesznek 2019 fő trendjei az élelmiszer-ágazatban? E gyakran feltett kérdésre az a válasz, hogy új étkezési trendek nem várhatók. Annak ellenére, hogy a média vagy a bloggerek majd lelkesen propagálják például a proteinben gazdag afrikai törpekölest”.

hirdetés

Így kezdi ironikusan ismertetni Food Report 2019 című tanulmányát a frankfurti székhelyű német Zukunftsinstitut (Jövőintézet). 

Konszernek, gigászok, felvásárlások

Megnyugtatásként leszögezik: „Szó sincs persze arról, hogy az ágazatban 2019-ben megállna az idő. Mind az élelmiszer-kereskedelmet, mind a vendéglátást erős dinamika és állandó változások jellemzik. Ha azonban csak bizonyos élelmiszereket és a gyártás mikrotrendjeit néznénk, akkor figyelmünk elterelődne arról, hogy a rendszer alapvetően megváltozik, mezőgazdasági termeléstől a kereskedelemig, illetve vásárlókig.”
Folytatódik az ironikus hangvétel azzal, hogy „sok helyen indulnak ígéretesen startupok, amelyek sikeres megoldásaikkal felhívják magukra a figyelmet, de aztán nagy konszernek megveszik őket. Az online kereskedelem gigászai, mint az Amazon és az Alibaba, pedig vagy együttműködnek egy-egy piac nagy és erős kereskedőivel, vagy pedig egyszerűen felvásárolják őket.”

Nyereség, növekedés, rokonszenv

Leszögezi a tanulmány, hogy az élelmiszertrendek nem statikus jelenségek. Fejlődnek, differenciálódnak, dinamikussá válnak és megerősödnek azáltal, hogy összekapcsolódnak más hasonló trendekkel. Lendületet kaphatnak társadalmi és kulturális változásoktól vagy éppen technológiai újításoktól is.

Ezzel egy időben gyakran a célcsoportok is „megnövekednek”, és tovább terjeszthetik, erősíthetik a trendet. Miközben egy trend mindig jelez változásokat is, amelyek túlmennek a fogyasztók meglévő szükségletein, kívánságain és értékrendjein, továbbá átlépnek határokat és hajtják a fejlődést.

Fontos megállapítás, hogy „a trendek egyes termékek vagy szolgáltatások esetében nem mindig vannak kölcsönhatásban erős növekedéssel vagy várhatóan nagy nyereséggel. Némelyik élelmiszertrend csak kulturálisan befolyásolja az étkezési szokásokat, és nem vagy csak kismértékben lehet vele pénzben kifejezhető sikert is elérni. Azok a vállalatok azonban, amelyek ilyen trendek felé orientálódnak, alátámaszthatják hitelességüket és növelhetik a feléjük áradó rokonszenvet.”

Az innovációkban három fő trend érvényesül

Évenként világszerte 38 ezer új termék piaci bevezetését követi a londoni Mintel piackutató cég. Az innovatív élelmiszerek és italok kifejlesztésénél három fő trendre hívja fel a figyelmet 2019-re és az utána következő évekre is.

1. A fogyasztók egyre inkább olyan enni- és innivalókat keresnek, amelyek beleillenek környezettudatos életmódjukba. 2. Emellett egészségük megőrzéséhez idős korukig hozzájárulnak életmódjukkal, és kielégítik növekvő igényüket a kényelemre. 3.Továbbá igyekeznek egészségüket minél tovább megőrizni, ami sok lehetőséget kínál a gyártó cégeknek, mutat rá a Mintel elemzése, és hangsúlyozza: „Az egészség és jó közérzet fontossága előidézi az öngondoskodást, amiről a Mintel kutatása a 2018. évi trendekről tárta fel, hogy fontos a fogyasztók nagy része számára.”

Hosszabb életkor – több lehetőség

Az életkor előrehaladását a Mintel kutatói azért is tartják fontos szempontnak, mert a világ népességében növekszik a 60 évesnél idősebbek aránya. A hosszabb életkor pedig lehetőséget kínál az étel- és italgyártóknak arra, hogy a kozmetikai ipar példáját kövessék: olyan termékeket fejlesszenek ki, amelyek segítik az embereket abban, hogy fiatalnak látszódjanak és úgy is érezzék magukat.

Korunk szeniorjai keresik egészségükkel kapcsolatos gondjaik megoldását, és sokféle lehetőség közül választhatnak. Az élelmiszerek és innivalók gyártói segíthetnek az embereknek abban, hogy minél tovább megőrizzék csontjaik, ízületeik és agyuk egészségét; továbbá proaktívan viszonyulhassanak az életkorral járó egészségügyi problémáikhoz.

Funkcionális élelmiszerek és italok

Konkrét igényeiket a Mintel fogyasztók megkérdezésével tárta fel Franciaországban, Németországban, Olaszországban, Spanyolországban és Lengyelországban 2018 nyarán.

Funkcionális élelmiszerek és italok fogyasztásával az agy egészségének megőrzésének támogatását, illetve állapotának fenntartását keresik vagy preferálják legnagyobb arányban a lengyelek (42%), legkevésbé pedig a spanyolok (24%). Lengyelek és németek vezetnek (egyaránt 38%) a csontok erősítésével kapcsolatban is, míg az emésztőrendszer egészségének megőrzése szintén legnagyobb arányban a németek számára lényeges (54%).

Az Egyesült Királyság 55 évesnél idősebb fogyasztóinak 56 százaléka aggódik a demencia esetleges kialakulása miatt. Lengyelországban a hasonló korcsoport 53 százalékának szívügye, hogy funkcionális élelmiszereket és italokat fogyasszon a szíve egészségéért.

Ugyanakkor nemcsak az idős fogyasztók érdeklődnek az egészség megőrzését szolgáló élelmiszerek iránt, hanem általában a felnőttek is; 38 százalékuk városi lakos. A gyümölcslevet fogyasztó 20–49 éves kínaiak 35 százalékát érdeklik olyan palackozott gyümölcslevek, amelyek lassítják az öregedést.

Az Egyesült Királyság fogyasztóinak 18 százaléka vásárolna olyan sportitalt, amely hozzájárul a csontok egészségének fenntartásához. Az Egyesült Királyság 55 évesnél idősebb fogyasztóinak 56 százaléka aggódik a demencia esetleges kialakulása miatt.

Lengyelországban a hasonló korcsoport 53 százaléka fogyaszt funkcionális élelmiszereket és italokat, hogy szíve egészséges maradjon.

A kényelmi termékeknél élesedik a verseny

További lényeges és egyre inkább terjedő elvárás a kényelem. Általában a mai fogyasztók előnyben részesítik a természetes, tápláló vagy testre szabható termékeket, amelyek segítenek abban, hogy bírják az életritmusuk diktálta iramot. Keresik az új összetevőket, ízeket és formátumokat, tekintettel arra is, hogy ne menjen az egészségük rovására.

Napjaink sokat mozgó fogyasztói különböző csatornákban szerzik be gyorsan elfogyasztható reggelijüket, snackeket vagy éppen a vacsorához valókat.

Ezzel kapcsolatban a Mintel elemzése megemlíti, hogy célszerű a kényelmi termékek disztribúcióját kiszélesíteni; az összekapcsolt fogyasztók kísértésbe eshetnek, és azért, hogy időt takarítsanak meg, gyorsétterembe mennek vagy ételt házhoz szállító szolgáltatóktól rendelnek. Mindez a csomagolt élelmiszerek és italok forgalmazóit arra ösztönzi, hogy igyekezzenek versenyképesek maradni.

Általában a mai fogyasztók előnyben részesítik a természetes, tápláló vagy testre szabható termékeket, amelyek segítenek abban, hogy bírják az életritmusuk diktálta iramot.

Élelmiszer magazin/2018.12. - 2019. 01.

Bajai Ernő
a szerző cikkei

hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél