hirdetés
hirdetés

Pillanatkép a hazai sörpiac helyzetéről

A hazai sörfogyasztás az utóbbi években stagnált a KSH adatai szerint. A hazai termelők egyre többféle „licenc-sört” gyártanak, magas az import, emellett egyre több kézműves sörfőzde lép be a piacra, színesítve a kínálatot. Az elmúlt hónapok során nagy sajtóvisszhangot keltett a Heineken és a Csíki Sör közötti „harc”. A kedélyek mára lenyugodtak, így érdemes tárgyilagosan megvizsgálni, hogy miként alakult az elmúlt években a magyar sörpiac.

hirdetés

A hazai sörtermelés a rendszerváltást követően 2013-ig kisebb hullámzással fokozatosan mérséklődött, azonban 2014-15-ben már stagnált a termelés. A sörgyárak adatai alapján 2016-ben 6 millió hektoliter sört főztek a nagyüzemekben, ami 2,5%-os emelkedés 2015-höz képest. Ennek oka a 40%-kal megugró export volt. A hazai sörpiac bővülését akadályozza az egészséges életmód terjedése is.

 

Az import nagyságrendje sokkal nagyobb az exporténál, s itt is emelkedő trend figyelhető meg. A rendszerváltást követően a behozatal és a kivitel is mérséklődött, azonban a két mutató közötti rés egyre nagyobb lett. Vagyis a magyar gyártású sör ugyan növelni tudta vonzerejét külföldön, de Magyarországon továbbra is jelentős és növekvő szerepe van az importnak.

Az ezredforduló óta a hazai sörfogyasztás csökkenése úgy ment végbe, hogy eközben nőtt a behozatal, ami azt mutatja, hogy a hazai gyártású sörök piaci részesedése csökkent. Ez többek között az olcsó sörök - diszkontláncok terjedésével - növekvő részarányának a következménye. Emellett bővül a prémium minőségű sörök behozatala is, ezek részaránya azonban csekély. A nagyobb nemzetközi, nálunk is gyártó vállalatok gyakran jól működő értékesítési hálózatot alakítottak ki (hosszú távú, kizárólagosságot tartalmazó szerződések).

 

Ezek mellett a telített piacra nehéz új szereplőnek belépnie, ezt az erős árverseny is megnehezíti. Egyes sörgyárak új termékként ízesített, vagy kisszériás sörökkel próbálnak versenyelőnyt elérni. Ez elméletben lehetőséget teremt a hazai kézműves sörök számára is, ennek azonban többek között a fogyasztók fizetőképes kereslete, árérzékenysége, s ennek méretgazdaságossági következményei is határt szabnak.

(forrás: GKI)
hirdetés

Címkék

Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél

Élelmiszer-FMCG hírek első kézből

  • napi friss hírek, érdekességek
  • kutatások, elemzések
  • exkluzív riportok
  • szakmai konferenciák
  • képzések, tréningek
Iratkozzon fel hírlevelünkre
Ne maradjon le a legfontosabb szakmai hírekről!
Élelmiszer-FMCG hírlevél