hirdetés
hirdetés

Stresszt enyhítenek az új étkezési szokások

Egyre több fogyasztót nyugtalanít, hogy modern korunkban stresszesnek érzi az életét. Hatására igyekeznek saját magukkal minél többet törődni, amibe szervesen beletartozik a változatos és kiegyensúlyozott étkezés is. Az egészségtudatosság mellé azonban újabb szempontok is kerülnek. 

hirdetés

A fenti törekvést szerepelteti alaptételként a világ egyik vezető piackutató cége, a londoni székhelyű Mintel tanulmányában, amely átfogó felmérések alapján előrejelzi a legfontosabb idei globális élelmiszer- és italpiaci trendeket.

Fokozódik az igény az öngondoskodásra

„Mai életünk viharos tempója, a folyamatos összekapcsoltság, a mélységesen bizalmatlan, marakodó hangnem politikában és médiában arra készteti a fogyasztókat, hogy megoldást keressenek a menekülésre életük negatív hatásai elől” – fogalmaz a tanulmány.

Szerzői szerint sokan érzik úgy, hogy besokallnak, ami arra készteti őket, hogy jobban fókuszáljanak az öngondoskodásra; azáltal, hogy kezdenek több időt, figyelmet fordítani saját magukra, mert egyensúlyt akarnak teremteni, meg is növekszik a kereslet az élelmiszerek és italok különböző formái, kiszerelései mellett az új termékek iránt is, amelyek pozitív megoldásokat nyújtanak. Emellett pedig beleillenek ki-ki saját magára szabott, rugalmasan meghatározott, egészségre és wellnessre törekvő életmódjába. Mind több ember fog keresni olyan összetevőket, termékeket, illetve ennivaló- vagy italkombinációkat, amelyek nemcsak tápértéket nyújtanak, hanem amellett fizikai és érzelmi előnyöket is – általuk pedig egyúttal kielégítik az öngondoskodásra való fokozott fogyasztói igényeiket.

A Mintel kutatási eredményei közül két figyelemre méltó példa az érzelmekkel kapcsolatban: Az Egyesült Államok fogyasztóinak 57 százaléka azért eszik gyümölcsöt, hogy mohóságát csillapítsa, kielégítse. A francia, olasz és spanyol fogyasztók valószínűleg inkább hajlandók kevesebb zsíros élelmiszert enni vagy elkerülni azokat, mint ugyanezt megtenni olyanokkal, amelyek cukrot tartalmaznak.

Érzelmek és meggyőződések

Jenny Zegler, a Mintel igazgatóhelyettese, a globális élelmiszerpiac szakértője napjainkat a „post-truth” kifejezéssel jellemzi, amelyet tavalyelőtt az év angol szavának választottak. Szó szerint azt jelenti, hogy „igazság utáni”. Pontos értelmezése a mértékadó Oxford Dictionary szótár szerint: „Olyan körülményekre használható, amelyek között az objektív tények sokkal kevésbé fontosak a közvélemény formálásában, mint az érzelmek és a személyes meggyőződések.”

Ennek szellemében „igazság utáninak” nevezett korunkban úgy látja, hogy a fogyasztók igénylik, szinte megkövetelik az élelmiszerpiac résztvevőitől a teljes átláthatóságot. „Széles körben elterjedt a bizalmatlanság, ami egyben nyomást jelent a gyártókra is, hogy őszintén tegyék közzé, milyen módon, hol, mikor, ki által termelt alapanyagot használtak az általuk gyártott ennivalóhoz vagy italhoz. Megnyugtatóan garantálniuk kell a biztonságot és a megbízhatóságot, amellyel megfelelnek a környezetvédelem természeti és etikai normáinak az élelmiszerek előállításával kapcsolatban. Ezenkívül a termékekre vonatkozó még több, részletes információ érdekében a címkézés következő hulláma újabb kihívást jelent mind a gyártók, mind a kereskedők számára, hogy még demokratikusabb legyen az átláthatóság, valamint a nyomon követhetőség minden fogyasztó számára, függetlenül háztartása jövedelmétől.”

Tizenévesek és fiatal felnőttek a fókuszban

Egy-egy termék szerkezete, textúrája a legújabb, amit érdemes megosztani a fogyasztókkal ahhoz, hogy hatni lehessen az érzékeikre. Idén a hanghatás, a tapintás és egy termék állaga egyre fontosabb lesz a gyártó cégek és fogyasztók számára egyaránt. A termékszerkezet az előállítás olyan jellemzője, amelynek tényeit érdemes dokumentálni, a fogyasztók rendelkezésére bocsátani és ezáltal interaktív élményt nyújtani nekik.

Igyekeznek a fogyasztók az újdonságok kínálatáról minél több tapasztalatot szerezni, ami élelmiszerek és italok gyártói számára széles körben kínál lehetőségeket. Például arra, hogy szokatlan összetételt kínáljanak fogyasztóiknak; különösen tizenéveseknek és fiatal felnőtteknek, akik ezáltal a való világhoz kézzelfoghatóan kapcsolódhatnak, ami arra is alkalmas, hogy az újdonság hírét megosszák másokkal online.

Két példát is említ a Mintel: Ausztriában a Tranquini alkoholmentes szomjoltó italok gyártója kínálatát olyan szénsavmentes, ízesített vízzel bővítette, amely zöld tea-, citromfű-, kamilla- és levendulakivonatot tartalmaz. Franciaországban pedig „Természetes szuperdzsúsz reggelre” névvel olyan új italt vittek piacra, amely málna-, cseresznye- és almaléből, Ázsiából származó, gyógyhatású goji bogyókkal (magyarul farkasbogyókkal), B1-, B2-, B5-, B6-vitaminokkal dúsított kombináció. Azt állítják róla, hogy az embernek reggel lendületet ad, napközben pedig csökkenti a fáradtság és a stressz érzetét.

Megváltoznak a technológiák és szerepeik

A változásokkal összefüggésben a Mintel szakértői felhívják a figyelmet arra is:„Mindenki elvárja, függetlenül jövedelme nagyságától, a termékek átláthatóságát és nyomon követhetőségét. Ez sok lehetőséget kínál természetes, csábító és meglepő összetételű élelmiszerek kifejlesztésére.”

Prognózisuk rámutat: gyorsan bővül az ennivalók és italok variációinak kínálata, ami erősíti az élelmiszer-kiskereskedelem lehetőségeit arra, hogy felhívja a figyelmet az újdonságokra, ajánlja, promóciózza őket; személyre szólóan, mert igazodnak a fogyasztók egyéni életmódjához.

Még a jövő zenéje ugyan, hogy a technológiák és szerepeik gyökeresen megváltozzanak, de a munkafolyamatok, eljárások elkezdik gyökeresen átalakítani a hagyományos ellátási láncot. Esetleg alkalmas lehet a holnap technológiája olyan élelmiszerek és italok tervezésére, amelyek persze táplálóbbak, és felhívhatják magukra nemcsak a környezettudatos fogyasztók figyelmét, hanem azokét is, akik aggódnak az összetevők megfelelő volta, hatásossága és etikus volta miatt.

Európában a fogyasztók egy része vonzónak tartja a laboratóriumban, mesterséges körülmények között vagy szintetikusan előállított élelmiszereket. A nyitottak aránya néhány országban, az ottani válaszadók százalékában: Spanyolország 26, Lengyelország 13, Franciaország 11, Olaszország 9, Németország 8.

Élelmiszerek és italok új generációja

Jenny Zegler az idén várható változásokat így foglalja össze: „Gyártóknak és kereskedőknek sok lehetőségük nyílik arra, hogy segítsenek a fogyasztóknak visszanyerni a bizalmukat az élelmiszerekben és az italokban, enyhíteni életükben a stresszt kiegyensúlyozott étrendek révén, de emlékezetes étkezési élmények által is. Izgalmas új fejezet látszik nyílni, amelyben a technológia segít a márkáknak és kereskedőknek több személyes kapcsolatot kialakítani a vásárlókkal; közben pedig a cégek tudományos technikai módszerekkel létrehozzák a fenntartható fejlődést szolgáló élelmiszerek és italok új generációját.”

Bajai Ernő
a szerző cikkei

(forrás: Élelmiszer magazin 2018/6.)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél