hirdetés
hirdetés

Szükségletből élvezet is lett az étkezés

Újra nagyon fontos szerepet játszik a fogyasztók vásárlási döntéseiben, hogy egy-egy terméknek milyen az íze. Szintén előtérbe került, hogy a boltok polcairól hamisítatlan, minél természetesebb, egészséges és biztonságos élelmiszerek közül lehessen választani. Legelsősorban ezeket a trendeket tükrözte a párizsi SIAL-on októberben kiállító 7200 cég által kínált több mint 400 ezer különböző termék.

hirdetés

Persze a látványos standokon látható új termékeket, különböző fejlesztéseket, a változások iramát és irányait nem a gyártók diktálják, de nem is kereskedők, hanem a fogyasztók. Az ő véleményüket világszerte immár a negyedik SIAL előtt mérte fel a londoni székhelyű Kantar TNS globális piackutató cég. Eredményeiket „az élelmiszerek világpiacának 360 fokos felmérése” munkacímmel naponta háromszor prezentálták a hatos csarnok innovációs zónájában. Közreműködött a trendek ismertetésében a SIAL innovációs tanácsadó partnere, a párizsi székhelyű XTC World Innovation ügynökség is.

Ott hangsúlyozta a trendek hátteréről Pascale Grelot-Girard, a TNS-Sofres piackutatási igazgatója: „Az íz azért befolyásolja egyre jobban a vásárlási döntéseket, mert a fogyasztók az étkezésüket mindinkább élvezetnek tekintik. Ennek igazolására egyetlen számot említek: az általunk megkérdezett fogyasztók 66 százaléka nyilatkozott úgy, hogy egyre inkább odafigyel az értékesebb termékekre, mert kicsit kényeztetni akarja magát. Főleg európaiak számára minőség és íz mellett az élvezet további forrása, hogy egy termék valami újat is nyújtson. Tízből hat válaszadó örömmel fedez fel új termékeket, és ebben a vizsgált országok fogyasztói nem különböznek egymástól.”

Nicolas Trentesaux - SIAL hálózati igazgató
Nicolas Trentesaux - SIAL hálózati igazgató

Közreműködött a trendek ismertetésében a SIAL innovációs tanácsadó partnere, a párizsi székhelyű XTC World Innovation ügynökség is. Elnöke, Xavier Terlet, az XTC elnöke arra hívta fel a figyelmet, hogy az íz fontossága eléggé viszonylagos: „Függ az időpont mellett attól, hogy a világ melyik pontján él valaki, és persze magától az egyéntől is. Lényeges szempont a régi-új trendnél, hogy a többféle, erősebb új ízt ne a termék természetességének rovására fejlesszék ki.”

Az ízek felértékelődésére jó példaként a Bonne Maman dzsemet említik, mert megfelel az „eredeti íz” vagy „intenzív íz” kritériumának, ami egyre gyakrabban olvasható különböző termékek csomagolásán is.

Elektronikáról váltott gyümölcs- és zöldségchipsekre

Az ízek iránt növekvő igénynek felel meg egy olasz cég a SIAL innovációs versenyében második helyezést elért újdonsága: papírzacskóba növényvédő szertől mentes, válogatott mélyhűtött zöldségeket csomagolnak: nagyon finom zöldborsószemeket, zöldbabot, cukkinit, karfiolvirágokat, spenótleveleket, brokkolivirágokat, articsókát és sült padlizsánt.

Az új hullám képviselőjével a magyar kiállítók között is találkozhattak a vásár látogatói. A budapesti Snack Garden Kft. hatféle chipset kínál, közülük négy kókuszdióból, kettő pedig zöldségekből készül: céklából, répából, krumpliból és más gumókból.

Janklovics Iván ügyvezető korábban az elektronikában dolgozott, és négy éve váltott, hogy megalapítsa cégét. „Megtetszett ez a termékkör, láttam benne a fejlődési potenciált. Kis cég vagyunk, a fejlődés időszakában. A hat termékünket korábban egy vásáron mutattuk be, a poznani Polagrán. Ez az első SIAL, amelyen részt vettünk. Jól sikerült, mert tárgyalhattunk érdeklődőkkel nemcsak Európából, hanem az Egyesült Államokból, Észak-Afrikából és Ázsiából is”.

Jóízű, egészséges, megfizethető legyen

Második nagy trend a természetesség a Kantar TNS globális felmérése szerint: „A fogyasztók egyre jobban odafigyelnek arra, hogy mit esznek, és igényük az átláthatóságra, valamint a kínálati oldal elkötelezettségére még sohasem volt olyan erős, mint most. Az »eredeti, igazi« most valódi trend, amelyet a jelek szerint semmi sem képes feltartóztatni.”

Európában és Kínában a növényi eredetű élelmiszereket majdnem mindenütt igen magasra értékelik. Európában és Oroszországban pedig a megkérdezettek 59 százaléka nagyobb átláthatóságot vár el az élelmiszereknél; szeretné pontosan tudni, hogy azok mit tartalmaznak.

Gyártók szempontjából a kutatási jelentés rámutat: mindenki megteheti, hogy étkezése élvezetes is legyen, amellett egészséges is. Ezt persze jó lenne megfizethető árakon nyújtani. Versenyben az online kínálattal, amelynél éppen az egészséget és jó közérzetet hangsúlyozzák, és ezzel (nem csak) a fejlett ipari országok 2000 körül született fiatal fogyasztóit igyekeznek meghódítani. A fenti elvárásoknak megfelelve a SIAL „innovációs világbajnokságát” egy görög cég gyümölcsös, glutén- és laktózmentes vízikefirje nyerte. Az italt gyömbér- vagy mentolízben készítik.

SIAL Paris
SIAL Paris

Ennek a trendnek egyik sikeres magyar képviselője a zsámbéki székhelyű Ziegler Kft., amely több mint százéves múltú családi vállalkozás. Úgy is keresik a növekedés lehetőségeit, hogy rendszeresen kiállítanak nagy nemzetközi élelmiszervásárokon.

„Párizsban kapcsolatba kerültünk közepes és nagy disztribútorokkal, amelyek főleg bio- és gluténmentes sajtos tallérjaink iránt érdeklődtek. A mi esetünkben másként nem is lehet bekerülni egy piacra – mondja Ziegler János tulajdonos. – A hagyományos nápolyik piacán nem tudunk sikereket elérni, nem tudunk versenyezni a nagy külföldi gyártókkal. Viszont az úgynevezett »mentes« termékekre egyre nagyobb az igény, erre az irányra érdemes odafigyelni.”

Szavait igazolja a Kantar TNS előrejelzése, amely szerint „a mentes élelmiszerek trendje világszerte érvényesül. Mégpedig olyan tempóban, ahogyan gyártók meg tudnak felelni az átláthatóság és elkötelezettség iránti elvárásoknak.”

Hiteles, valódi, megbízható ennivalók

Harmadik nagy trend: ízlés, eredetiség, valamint tartalmasan, értelmesen étkezni. „Az evés már régóta nem csak egy alapvető szükséglet kielégítésére korlátozódik – állapítják meg a szakértők egyhangúlag. – Egyre fontosabbá vált az élvezet, ami finom ízekhez és jó minőségű élelmiszerekhez kapcsolódik. Ezzel egy időben az étkezés világában mind fontosabb szerepet játszanak a hiteles, valódi ennivalók. Ezek olyanok, mint hab a tortán.”

Rámutatnak a Kantar TNS felmérésének eredményei, hogy a szupermarketekben fogyasztók megbízható és fenntartható termékek nagy választékából vásárolhatnak. Egyrészt olyanokat, amelyek funkcionális előnyt ígérnek, és például pozitívan hatnak a bélflórára. A gyümölcsöt és zöldséget említik elsősorban, mellettük pedig a fermentált termékeket is.

Számít továbbá, hogy az árucikkek feleljenek meg a fenntarthatóság követelményeinek, azaz például igyekezzenek hozzájárulni a pazarlás megszüntetéséhez egészen kis kiszerelések révén. Jól járna velük a környezet, a gyártók nagy része és végső soron azok a fogyasztók is, akik érzékenyek az élelmiszerek elpocsékolására.
Megjelenik szempontként a méltányos ár. Azaz legyen mindenütt fair a kereskedés, és a termelők mindenütt kapjanak az áruikért megfelelő összeget. Fókuszba kerülnek a környezetbarát termékek, folyamatok és a környezetet kímélő csomagolási megoldások.

További lényeges eredménye a felmérésnek, hogy Európában és Oroszországban a fogyasztók többsége igényli az élelmiszertermékek összetételének átláthatóságát és származási helyének ismeretét.

Elkötelezett hozzáállást várnak a fogyasztók

Azt is feltárta a Kantar TNS, hogy napjaink fogyasztói a piaci szereplőktől felelősségtudatot és elkötelezettséget is elvárnak. Erre mutatott rá a SIAL-Network igazgatója, Nicolas Trentesaux: „Ha az elkötelezettség fogalmát a valamennyiünket érintő táplálkozásra vetítjük, akkor mindenki nemcsak az élelmiszer világának többi szereplőjét látja, hanem azokat a felelősségeket is, amelyek mindnyájunkra hárulnak. Amiatt, hogy ma szinte mindenről tudomást szerez az ember, mivel az információk szédületes gyorsasággal terjednek, és sokakhoz eljutnak, részt kell venni a folyamatokban, és nem kibújni a ránk háruló felelősség alól.”

Összességében azt látja, hogy az élelmiszer-ágazat szakemberei tudatában vannak kötelezettségeiknek és felelősségüknek: „Az ipar és kereskedelem egyre több képviselőjét látjuk újításokat bevezetni azért, hogy a fogyasztókban kellemes érzéseket ébresszenek, és élvezetre, jó étkezésekre, élelmiszer-biztonságra és átláthatóságra irányuló igényeiket kielégítsék. De vigyázat, nem azt akarom mondani, hogy ezt korábban nem tették. Ám ma az elvárások és azok kielégítése olyan szorosan összefüggnek, mint eddig sohasem; a kínálati oldal szereplőitől elkötelezett hozzáállást várnak el a fogyasztók.”

Ondré Péter, az AMC ügyvezető igazgatója:

„Megerősödtek a kiállító cégek”

Kisebb vállalatok is labdába rúgnak a világ legnagyobb élelmiszervásárán. Ezt bizonyítja egyrészt, hogy a békéscsabai Pálinka Kft. gyömbérlikőre az idei SIAL „innovációs világbajnokságán” kategóriájában az első helyet szerezte meg. Másrészt az AMC két közösségi standjának huszonöt kiállítója között a Gallicoop, Kométa 99 vagy Pápai Hús mellett többséget alkottak a feltörekvő, egyre ismertebbé váló cégek.

Ondré Péter, az Agrár Marketing Centrum ügyvezető igazgatója az Élelmiszernek adott interjújában hangsúlyozza: „A közös standunkon kiállító cégek nagy része évek óta igénybe veszi a részvételi díjhoz adott támogatásunkat, és rendre velünk tart a párizsi SIAL-ra. Tudják, milyen hasznos megjelenniük egy ilyen rendezvényen. Mostanra több korábbi partnerünk is kellőképpen megerősödött ahhoz, hogy támogatás nélkül, saját önálló standján mutassa be termékeit.”

Hozzáteszi, hogy az idei SIAL főként az innovációs lehetőségeket mutatta be: „A konferenciákon elhangzott előadások többsége azt igazolta, hogy az innovációk ma már nem csupán a gépi technológia fejlesztéséről szólnak, hanem sokkal inkább az infokommunikációs eszközök elterjesztéséről, kiterjesztéséről, valamint arról, hogy a hozzájuk kapcsolódó tudást a termelők is elsajátítsák. Mindezek kombinációjával jelentősen lehet növelni a termelést és erősíteni a piaci pozíciókat.”

A SIAL kapcsán Ondré Péter fontosnak tartja megemlíteni, hogy az AMC anyagi támogatásával a magyar cégek 2019-ben is megjelenhetnek külföldi eseményeken. „Már közzétettük felhívásainkat a www.amc.hu oldalon a jövő évi Biofach, Prodexpo, Gulfood, Prowein és Fruit Logistica vásárokon való részvételre. Megkezdtük a kiállítók akvirálását, így várjuk a jelentkezőket, akik velünk közösen, nemzetközi színtéren kívánják termékeiket bemutatni.”

Élelmiszer magazin 2018/11.

Bajai Ernő
a szerző cikkei

hirdetés

Címkék

Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél