hirdetés
hirdetés

Tegnap csak trend, ma már a fő irány

Gyártók világszerte 200 ezer termék összetételét változtatták meg a legutóbbi két év során úgy, hogy kevesebb cukrot, sót vagy parabéneket (bizonyos tartósítószereket) tettek beléjük. A vállalatok 88 százaléka számolt be arról, hogy változtatott egy vagy több termékének összetételén.

hirdetés

A fenti adatokat az FMCG-vállalatok világszervezete, a The Consumer Goods Forum (CGF) szingapúri konferenciáján tették közzé; együtt azzal a hírrel, hogy elkészült idei jelentésük az egészséget és jó közérzetet szolgáló termékek globális piaci helyzetéről. Aminek fő újdonsága, hogy amíg az „egészség és wellness” kategóriák termékei korábban csak piaci réseket képviseltek, addig mára drámai módon bekerültek a főáramba.
Ezért aztán a téma valamilyen módon szerepel a júniusi rendezvény mindhárom napjának programjában. Helyszín a délkelet-ázsiai városállam Sands nevű Expo és Kongresszusi Központja, amely 1990-ben, amikor felépült, a világ második legnagyobb ilyen épülete lett.

Amit a fogyasztók készek megfizetni

Első nap délelőtt szokás szerint még nem gyártó és kereskedelmi vállalatok vezetői tartják az előadásokat; hanem a Nielsentől az IBM-ig nyolc globális vállalat szakértői mutatják be kutatásaik eredményeit, amelyek előre jelzik, hogy mi várható a piacokon. A kongresszusnak erre a részére „Speciális ülések” címmel hívja fel az érdeklődők figyelmét a programfüzet.

Elsőként a New York-i székhelyű AlixPartners tanácsadó cég részéről a két ügyvezető igazgató, David Garfield és Michael McCool lép a pódiumra. Előadásuk címe Feltörni a fogyasztók egészséggel és jó közérzettel kapcsolatos vonzalmainak kódját.

David Garfield
David Garfield

Előadásaikat arra alapozzák, hogy munkatársaik összesen 4500 fogyasztót kérdeztek meg vásárlási, illetve étkezési szokásairól Kínában, az Egyesült Államokban, Németországban, Franciaországban és az Egyesült Királyságban. A válaszok alapján képet kaptak arról, miben térnek el különböző országok fogyasztói abban, amit egészség szempontjából fontosnak tartanak egy-egy termékkel kapcsolatban – szegmensek, illetve kategóriák szintjén. Elemzésük feltárta: az, hogy egy-egy árucikk különböző előnyei közül a fogyasztók mit részesítenek előnyben, erősen különbözik mind kategóriák, mind földrajzi régiók, de korosztályok vagy egy-egy termék értékláncban elfoglalt helye szempontjából is.

„Növekszik a kereslet az olyan termékek iránt, amelyeket úgy ajánlanak a fogyasztóknak, hogy »neked jobb«. Ettől pedig a verseny az egészséghez és jó közérzethez kapcsolódó termékek piacán egyre élesebb – hangsúlyozza David Garfield. – Ahhoz, hogy itt egy cég növelhesse vagy megvédhesse piaci részesedését, döntéshozóinak szükséges feltárniuk, és feltétlenül ismerniük kell, ténylegesen mit is akarnak a fogyasztók, milyen terméktulajdonságokat készek megfizetni, és igényeik miben különböznek az egyes országokban.”
Hozzáteszi, a vállalatok vezetőinek létfontosságú tudni, hogy adott piac fogyasztói számára mi mennyire fontos; egy termék összetétele vagy inkább a gyártás folyamata, a csomagolás, az alapanyagok forrása vagy esetleg más szempont. Mindezek alapján lehet jól dönteni stratégiai irányokról és persze beruházásokról.

Nagyvonalú kínaiak, spórolós amerikaiak

Lényeges eltérés például földrajzi szempontból: ha árról van szó, a kínai fogyasztók jobban odafigyelnek az egészséges étkezés előnyeire, és hajlandók több pénzt kiadni azért, ami számukra vonzó. Hasonló a helyzet a franciáknál is. Ezzel szemben attól, hogy az Egyesült Államok fogyasztói egy árucikket hasznosnak, egészségesnek tartanak, nem feltétlenül jellemző, hogy azt meg is veszik. Ott ilyen esetben a megkérdezettek 73 százaléka mondja azt, hogy az ár miatt mond le a vásárlásról.

Leginkább akadályozza a vásárlást Kínában a termékek elérhetősége mellett, ha nincs tisztázva, hogy az adott termék jó-e, hasznos-e a vevő számára. Nagyon jó ajánlólevél viszont egy terméknek, ha importálták. Ennek egyik oka, hogy korábban romlott élelmiszerek miatt nagy botrányok törtek ki, a másik tényező pedig az országban a levegő, víz és talaj nagymértékű szennyezettsége. Viszont a kínaiaktól eltérően a franciák és a németek kifejezetten keresik hazájuk, sőt régiójuk termékeit.

123rf.com
123rf.com

Kiemelkedően legfontosabbak a franciák számára az egyértelműen természetes, egészséges termékek (GMO-mentesnek is nevezik őket). Viszont a többi vizsgált országhoz képest jóval kevésbé számít az Egyesült Királyság fogyasztói számára egy termék bio- vagy éppen GMO-mentes volta. Sőt, ezeket a britek nem is sorolják az egészséges, jó közérzetet nyújtó élelmiszerek közé.

Tájékoztasson, neveljen a marketing

Az AlixPartners másik előadó igazgatója, Michael McCool arra hívja fel a figyelmet, hogy „az élelmiszerek forrása és a fenntarthatóság miatt világszerte növekszik az aggodalom, miközben az ezredforduló előtti években születettek számára szembetűnően fontos, hogy megőrizzék egészségüket. Ezért az egészséget, wellnesst szolgáló termékek iránti vonzódás és a kereslet növekedése egyre kevésbé látszik puszta trendnek, hanem inkább jelzi meghatározó szerepét a közeljövő vásárlási és fogyasztási szokásaiban.”
Szerinte azok a piaci szereplők a legesélyesebbek arra, hogy sikeres stratégiákat alakítsanak ki a jövőre nézve, amelyek a jelenlegi, nem eléggé kiforrott szinten már ismerik a fogyasztók vonzalmainak rendszerét.
Hangsúlyozza: „Az elhangzottak mellett a vállalatoknak szükséges mindegyik termékkategóriában úgy alakítaniuk marketingstratégiájukat, hogy az jobban fókuszáljon a fogyasztók tájékoztatására, nevelésére. Mivel a fogyasztók egyre nagyobb átláthatóságot, eredetiséget és hitelességet várnak el, hogy azonosíthassák egy-egy termék összetevőinek minőségét.”

Élelmiszer magazin 2018/9.

Bajai Ernő
a szerző cikkei

hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél