hirdetés
hirdetés

„Trend a sörfogyasztás elmozdulása a minőség felé”

Tavaly különösen a piac középső kategóriája erősödött meg, elsősorban az olcsó, alsó kategóriás sörök rovására. Felpörgött a söripari innováció, élesedik a verseny az új típusú sörök piacán – állapítja meg a Sörszövetség igazgatója.

hirdetés

Hogyan értékeli a szövetség a 2017-es üzleti évet?

2014 óta növekszik a sörpiac, évente 2–4 százalékos mértékben. A tavalyi év ezen belül kifejezetten jónak számít, hiszen a 2015-ös sörszezon kánikulai rekordjait is sikerült éves szinten valamelyest felülmúlni. Ennél is fontosabb, hogy folyatódott a „prémiumizáció”, azaz a fogyasztás egyre inkább a minőségi, egyben értékesebb sörök irányába tolódik el. Ezen belül nem jó, hogy nem tud nőni, sőt kismértékben csökken a sörfogyasztás a vendéglátóhelyeken, hiszen a hordós, csapolt sör a legjobb, legfrissebb sörízélményt biztosítja.

Melyek voltak a legfontosabb trendek, milyen folyamatok zajlanak, mivel magyarázhatók ezek a piaci mozgások?

Ismét a láger a sláger. Ennek tudható be a középkategória erőteljes, 10 százalékos növekedése. Az emberek ragaszkodnak a rendes ivósörükhöz. Ettől persze még van helye az innovációnak, hiszen a vásárlóerő a GDP-vel együtt nő, javul a sörízlés, erősödik a hazai sörkultúra. A sörgyártók egyre többet tesznek azért, hogy a sör megtalálja helyét a hazai gasztronómiában. A jó, megfelelően megválasztott sör ezáltal felértékelődik. Fontos, egyben globális trend a csökkentett alkoholtartalmú, illetve alkoholmentes sörök térnyerése. Ez nagyban összefügg az életmód és az igények változásával. A kategória 25 százalékos növekedése tavaly kiugró volt. Nagy lökést adhat a fejlődésnek a téli olimpia, ahol élsportolók fogyasztottak alkoholmentes sört hidratálás és gyorsabb regenerálódás céljából. A napokban jelentette be az Európai Sörgyártók Szövetsége, hogy az alkoholos italokon önkéntesen feltüntetik majd a pontos összetevőket és tápértéket. Ebben a söripar több éve élen jár, amit az EU is elismer.

Belföldi sörértékesítés csomagolási típusok szerinti változása
Belföldi sörértékesítés csomagolási típusok szerinti változása

Melyek voltak a legfontosabb, legnagyobb hatású innovációk a hazai (és nemzetközi) sörpiacon? Hogyan változtatták meg az új termékek, például az IPA és a kézműves sörök előretörése – és megjelenése a nagy gyártók portfóliójában – a sörpiacot?

Mindig is azt mondtam és ma is vallom: nem a méret a lényeg, hanem a jó, a fogyasztók tetszését elnyerő sör. A sörgyártóknak nem egymás ellenében kell definiálniuk magukat, hanem konzisztens minőséget kell a hazai piacra hozni, mindenkinek a saját jogán. Ehhez kell szaktudás, kiváló alapanyag, technológia és innováció. Kicsik és nagyok, felfelé húzzuk egymást a versenyben. Egyre jobb és sokfélébb sörök készülhetnek a jövőben, aminek egyértelmű nyertese a magyar fogyasztó. Tavaly kétféle áttörés is történt. Elindult egy bátor nagyipari innováció, ugyanakkor megduplázódott a kisüzemi sörök forgalma. Kell ennél jobb alap idénre?

Friss hír egy együttműködésnagy gyártó és kézműves főzde között. Első fecske lehet ez, vagy inkább fehér holló?

Három éve vezetem a Sörszövetséget, és akik ismernek, tudják, hogy mindig szorgalmaztam a sörösök közti összefogást, akkor is, amikor nem voltam ezzel népszerű. Versenytársak között is létezhet közös platform. Erre példa a konkrét együttműködés. Ilyen ugyanakkor a magyar sörkultúra elmélyítése, a sörpiac méretének növelése, hiszen az 1990-es 100 literes egy főre eső fogyasztás helyett ma 63 liternél tartunk. Vissza kellene menni a jövőbe. Nem vagyok naiv, tudtam, hogy nem lesz könnyű egységet létrehozni. Túl mélyek voltak az árkok. De kitartóan építjük a hidakat, és van egy progresszív frontjuk a sörösöknek, amelynek tagjai beszélnek, találkoznak, megisszák egymás sörét, és képesek közös érdekek mentén együtt megmozdulni. Önbizalom kell ehhez, ami abból fakad, hogy képesek vagyunk a saját lábunkon megállni, jó, állandó minőségű, értékes sörrel kiszolgálni a fogyasztót, és mindeközben a közterheket, adókat is transzparensen megfizetjük.

Milyen várakozásokkal tekint a Sörszövetség a 2018-as szezon elé – különösen a meteorológiai előrejelzésekre, illetve labdarúgó-vb idején rendszerint megugró sörfogyasztásra?

Mindig a sörmeteorológia az első. Legyen meleg nyár. Aztán jó foci és persze sok-sok kitartó sörbarát. Így a növekedés a 2–4 százalékos sávban maradhat. A tekintetünket pedig a csapolt sörre vetjük majd, ahol további esély egy esetleges Horeca-áfacsökkentés. Azon dolgozunk, hogy a hazai gyártású csapolt sör semmiképp ne maradjon ki a kedvezményes forgalmi adó köréből. Ezzel legfőképp a vendéglátósoknak akarunk segíteni, hiszen érzékeljük a munkaerő, különösen a szakképzett munkaerő fokozódó hiányát. Növekvő forgalom és bevétel mellett több forrás maradhatna a megoldásra.

Milyen marketingaktivitások várhatók a szövetség szervezésében 2018-ban?

Folytatódik a Sör mi több nevű kezdeményezésünk, immár kiegészülve kézműves sörgyártókkal is. Közösen szeretnénk középpontba állítani a prémium- és csapolt söröket, beszélni, ha kell, vitázni a sör minőségéről. Immár egy 25 ezres követői bázisunk van. Ők a sörgasztronómia élcsapata. Szeretnénk, ha mindenkihez eljutna az üzenetünk, hogy a sör összehoz, és a bővülő kínálatban még a legfinnyásabbak is megtalálhatják az ízlésüknek megfelelő sört. Támogatjuk a fővárosi vendéglátósok által életre hívott Éjszakai Polgármester programot, amely a budapesti éjszaka megmentésére jött létre. Hisszük, hogy lehet kulturáltan szórakozni és egymás mellett élni, megoldva a felmerülő problémákat. 

Belföldi sörértékesítés terméktípusok szerinti változása
Belföldi sörértékesítés terméktípusok szerinti változása

Tízmillió literrel több sört ittunk tavaly

A magyar sörgyárak százezer hektoliterrel több sört adtak el tavaly a hazai piacon. A középkategóriás sörök értékesítése 10 százalékkal nőtt 2016-hoz képest. Ugyanakkor látványos, két számjegyű növekedést ért el az alkoholmentes és ízesített sörök forgalma.

A Magyar Sörgyártók Szövetsége által közölt sörpiaci mutatók szerint 2017-ben 2 százalékkal több, összesen 6,2 millió hektoliter sört értékesített a hazai piacon a négy vezető sörgyártó: a Borsodi Sörgyár Kft., a Dreher Sörgyárak Zrt., a Heineken Hungária Zrt., a Pécsi Sörfőzde Zrt., valamint a piachoz importsöreivel hozzájáruló Carlsberg Hungary Kft. Ez százezer hektoliter növekedés 2016-hoz képest, ami 20 millió korsónak felel meg. A hazai sörgyárak teljes, az importot is magában foglaló értékesítése meghaladta a 6,7 millió hektolitert. A piacon folytatódott az átrendeződés a szegmensek között. A prémiumsörök a tavalyelőtti szinten fogytak, míg jelentősen, 10 százalékkal növekedett a középkategóriás sörök eladása. 2016 után tovább szűkült a gazdaságos, saját márkás sörök piaca. A csökkenés mértéke tavaly 5% volt. Újra növekedésnek indult az ízesített sörök értékesítése. A 302 ezer hektoliteres forgalom 19 százalékos bővülésnek felel meg. Ennél is nagyobbat ugrott az alkoholmentes szegmens, amely 90 ezerről 114 ezer hektoliterre, 25 százalékot nőtt 2017 során. A söripar áfabefizetései 21 százalékkal nőttek tavaly, és meghaladták a 26,8 milliárd forintot. A hazai sörgyártók 2017-ben is növekvő mértékben vették ki a részüket a közteherviselésből. Az iparág összes adó- és járulékbefizetései meghaladták a 77 milliárd forintot. A befizetéseken túl az ipar szereplői több százmillió forintot költenek olyan önkéntes fenntarthatósági programokra, amelyek a többutas üveg- és alumíniumdoboz-csomagolások visszagyűjtésére és újrahasznosítására irányulnak.

Költségvetési kapcsolatok és egyéb elvonások változása
Költségvetési kapcsolatok és egyéb elvonások változása

Élelmiszer szaklap 2018/4.

Császár László
a szerző cikkei

hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél