hirdetés
hirdetés

"Márkamegújítás" 3,2 milliárd forintból

Mintegy 3,2 milliárd forintból épített gyártó és palackozó üzemet a Márka Üdítőgyártó Kft. a Bács-Kiskun megyei Felsőlajoson 500 millió forint európai uniós támogatással.

hirdetés

„A 3,2 milliárd forintos zöldmezős beruházás 15 hónap alatt valósult meg, amelynek megvalósításához vállalkozásunk 500 millió forint vissza nem térítendő európai uniós támogatást nyert el GINOP-pályázaton” – mondta az üzem ünnepélyes átadásán Pécskövi Tibor, a Márka Üdítőgyártó Kft. tulajdonos-ügyvezetője.

A közel 10.000 négyzetméter alapterületű gyárban 2 természetes ásványvízkút is működik, valamint az üzem a gyártás mellett raktározási lehetőséget is biztosít.

A vállalkozás a 3 hektáros ipari területen Közép-Európa egyik legmodernebb gépsorával működő üzemében az általa forgalmazott csendes és szén-dioxiddal dúsított Márka üdítőitalok gyártását kezdi meg, valamint palackozási kapacitását bővíti.


Vitályos Eszter, a Miniszterelnökség európai uniós fejlesztésekért felelős államtitkára az üzemavatón elmondta: a Márka Üdítőgyártó Kft. beruházása kiválóan jelképezi, hogy a kormány jól határozta meg fejlesztéspolitikai irányait.

Nemcsak elméletben, hanem a gyakorlatban is működik az a terv, hogy az európai uniós források nagyobb részét a magyar vállalkozások támogatására fordítva növelhető a magyar cégek és Magyarország versenyképessége.

Beszélt arról is, hogy a 2007 és 2013 közötti fejlesztési időszakban ugyan mintegy 8 ezer milliárd forint állt rendelkezésre fejlesztéspolitikai célokra, ennek azonban csak töredéke került a vállalkozásokhoz, a döntő többségét az állam saját magára költötte. A jelenlegi kormány ezzel a gyakorlattal szakítva a 2014 és 2020 közötti fejlesztési ciklusban a gazdaságfejlesztési célokat helyezte előtérbe.

Mint mondta: a magyar cégek és ezáltal a magyar gazdaság versenyképességének növelése kiemelt stratégiai cél. Éppen ezért a rendelkezésre álló uniós fejlesztési források hatvan százalékát a magyar kis- és középvállalatok számára teszik elérhetővé folyamatos fejlődésük elősegítése érdekében.

Pécskövi Tibor, a Márka Üdítőgyártó Kft. ügyvezető igazgatója elmondta: a vállalkozás újkori történelme 2010-ben tíz termékkel indult el, ma már azonban ötvenféle italt gyártanak.


Mint mondta: az elmúlt három évben sikerült bevezetniük egy olyan termékpalettát, ami a szénsavas italok mellett már gyümölcsleveket és teákat is kínál. Az új termékek adják értékesítésük negyven százalékát. További céljuk pedig, hogy két-három éven belül a jelenlegi 35 millió literes éves gyártott mennyiség 100 millió literre növekedjen.

Beszélt arról is, hogy a Felsőlajoson megépült üzem 15 hónapos kivitelezési munkái 2016-ban kezdődtek. A közel 10 ezer négyzetméter alapterületű gyárban két természetes ásványvízkút is működik, és a gyártás mellett raktározási lehetőséget is kialakítottak. A Márka üdítőitalok elkészítéséhez az üzemben jellemzően hazai beszállítókkal dolgoznak, beleértve az alapanyagot és a csomagolást is.

A fejlesztéssel a társaság az általa forgalmazott csendes és szénsavas Márka üdítőitalok gyártását is saját kezébe veszi, valamint palackozási kapacitását is bővíti. Ezzel ötven új munkahelyet teremt a megyében.     A beruházás során a környezetterhelés minimalizálása érdekében a gyár területén egy biológiai szennyvíztisztító telepet is kialakítottak, a gyártás folyamán keletkezett PET-hulladékot pedig újrahasznosítják. A telephely környezetének kialakítása során több mint 12 ezer négyzetméternyi területet füvesítettek és parkosítottak. A keletkező zöld hulladékot komposztálják.

A vállalkozás vezetőinek célja, hogy két-három éven belül a jelenlegi 35 millió literes éves gyártott mennyiség 100 millió literre növekedjen. Pécskövi Tibor elmondta: az idei forgalom 40 százalékát a csendes termékpaletta (gyümölcslevek, jeges teák) adja majd. A közeljövőben egy újabb gyártósor üzembe helyezését és a logisztikai tevékenység bővítését is tervezi a cég. A Márka üdítőitalok elkészítéséhez az üzemben jellemzően – 90% – hazai beszállítókkal dolgoznak, beleértve az alapanyagot, csomagolást stb. A vállalkozás most nem csak átadott gyára miatt érkezett mérföldkőhöz, hanem amiatt is, mert 2017-től megújult arculattal, vagyis egyedileg, a cég által tervezett palackformával, címkedizájnnal, és megfiatalított szlogennel van jelen a piacon.

Salacz László (Fidesz-KDNP), a térség országgyűlési képviselője elmondta, napjainkban Bács-Kiskun megye az ország egyik legenergikusabban fejlődő régiójává vált. A 2014 és 2020 közötti uniós ciklus megatározó kérdésének nevezte, hogy megerősödik-e a magyar kis- és középvállalkozói szektor. A hazai vállalkozások sikere jelképezi ugyanis az alapját a hosszú távú gazdasági növekedésnek. Erre jó példa a Márka Üdítőgyártó Kft., akik bebizonyították, hogy élni tudnak a lehetőséggel.

A Márka az egyik legrégebbi, több évtizedes hagyománnyal rendelkező magyar üdítő. Hazai gyümölcsalapanyagból Kállay Miklós és Sárkány Péter feltalálók receptúrája alapján készült el az első szőlő ízű változat 1973-ban, amelyet a Délalföldi Pincegazdaságban palackoztak. A következő években az ország több pincegazdaságában is megkezdődött a különféle ízű - jellemzően hazai alapanyagokból készülő - Márka üdítők gyártása.


Jelentős mérföldkövet jelentett 2007-ben, hogy a Márka üdítők kizárólagos forgalmazását teljes egészében egy magyar tulajdonban lévő családi vállalkozás, a Márka Üdítőgyártó Kft. kezdte meg.

A folyamatos termékfejlesztéseknek és a megnövekedett fogyasztói igényeknek köszönhetően a Márka üdítő gyártása 2016-ra a korábbi 6 millió literről 35 millió literre növekedett. Nem utolsósorban ez az intenzitású növekedés alapozta meg azt a törekvést, hogy a társaság saját kezébe vegye a Márka termékek gyártását is.

„Felsőlajos fontos mérföldkőhöz érkezett el ezzel a beruházással. Nagy előrelépés az alig ezer fős falu számára” – mondta Juhász Gyula, Felsőlajos Község polgármestere. Kiemelte: a település kedvező földrajzi fekvése szerepet játszott abban, hogy a cég Felsőlajost választotta az üzem helyszínéül, hiszen a község Budapesttől 60, Kecskeméttől 20 kilométerre, az M5 autópálya mellett található.  


Szabó Gabriella, olimpiai-, világ- és Európa-bajnok kajakozó „hihetetlen szimpatikus” vállalkozásként jellemezte a Márkát. „Nagyon tetszik a cég azon szemlélete, hogy világmárkákkal kívánja felvenni a versenyt. Sportemberként az egészségtudatosságot, magánemberként a környezettudatosságot, magyar emberként pedig a munkahelyeket és a magyar szemléletet szeretném megköszönni a Márkának” – tette hozzá.

A környezetterhelés minimalizálása érdekében a gyár területén egy újonnan épült biológiai szennyvíztisztító telep is kialakításra került. Az az első beoltás alkalmával hozzáadott baktériumok folyamatosan fenntartják azt a flórát, amellyel megtisztítják a keletkező szennyvizet, ezáltal a szigorú hatósági jogszabályoknak megfelelően – folyamatos ellenőrzések mellett – távozik a befogadó élővíz csatornába.


A társaság a keletkezett PET hulladékot szortírozva, préselve és bálázva összegyűjti, és újrahasznosítja. Az üzem környezetének kialakítása során több mint 12.000 négyzetméternyi területet füvesítettek és parkosítottak. A keletkező zöld hulladék elszállítás után komposztálásra kerül. Az energiatudatosságot jegyében a cég az üzem további fejlesztéseként a jövőben napkollektorok beépítését is tervezi.

 

(forrás: Élelmiszer Online/MTI)
hirdetés

Címkék

Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Cikk[214187] galéria
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél

Élelmiszer-FMCG hírek első kézből

  • napi friss hírek, érdekességek
  • kutatások, elemzések
  • exkluzív riportok
  • szakmai konferenciák
  • képzések, tréningek
Iratkozzon fel hírlevelünkre
Ne maradjon le a legfontosabb szakmai hírekről!
Élelmiszer-FMCG hírlevél